• 0

Boekhouding en urenregistratie van muzieklessen

Beste,

 

Ik heb een bedrijfje (bijbaan) waarbij middelbare scholieren (16-18 jaar) kinderen muziekles geven. Nu loop ik alleen tegen een boekhoudkundig (fiscaal) probleem aan.

 

Klanten kopen van tevoren een X aantal uur muziekles in (3 tot 20 uur), de prijzen die de klanten betalen voor de muzieklespakketten variëren sterk door kortingen en een 'hoe meer uur je koopt hoe goedkoper' tarief.

 

Nu is het boekhoudkundig echt te ingewikkeld om de exacte omzet te berekenen. Zodra een muziekles heeft plaatsgevonden is het pas omzet, de omzet per muziekles verschilt dus echter sterk. Nu heb ik hier een oplossing voor bedacht maar vraag ik mij af of dit fiscaal mag.

 

Hoe ik de omzet wil berekenen aan het eind van het jaar is als volgt:

Gegeven muzieklessen * gem. tarief waarvoor ik muzieklessen heb verkocht. Voorbeeld: 900*17,84.

Dit geeft een realistisch beeld van de omzet, de exacte omzet zit er misschien vijf euro naast hoogstens.

 

De vraag dus, mag dit?

Of moet ik per gegeven muziekles (600 dus!!) exact kijken hoeveel hiervoor betaald is.

 

Alvast bedankt!

 

Groeten,

 

Mod edit: titel (nogmaals) verduidelijkt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je per verkocht pakket een factuur maakt en deze in je administratie boekt weet je de omzet toch?

Dankuwel voor uw reactie!

 

Als de factuur verzonden wordt is het een vooruit ontvangen bedrag. Sommige klanten doen wel 3 maanden voordat hun pakket op is. Als ik de verzonden facturen als omzet boek krijg ik een veel te hoge omzet, waardoor mijn winst ook veel hoger is en ik meer belasting betaal.

 

voorbeeld: op dit moment staan er nog 200 uur muziekles open die klanten al hebben betaald, als ik dit als omzet boek terwijl ik nog geen loonkosten heb gemaakt is mijn omzet te hoog en mijn kosten veels te laag.

 

alvast bedankt!

 

Groeten,

Link naar reactie
  • 0

Klanten kopen van tevoren een X aantal uur muziekles in (3 tot 20 uur), de prijzen die de klanten betalen voor de muzieklespakketten variëren sterk door kortingen en een 'hoe meer uur je koopt hoe goedkoper' tarief.

Als er een bepaalde geldigheid aan de vooraf ingekochte muzieklessen zit, dan mag je het volgens mij ook evenredig over die periode uitsmeren. Als iemand bijvoorbeeld 12 uur muzieklessen inkoopt die binnen 3 maanden moeten worden opgemaakt, dan boek je de factuur eerst op "Vooruit ontvangen bedragen" of "Vooruit gefactureerde omzet". Daarna boek je 1/3e van die factuur als omzet in die maand en twee volgende maanden.

 

Maar ik kan me voorstellen dat een dergelijke manier erg tijdrovend is voor een kleinere zaak. Wat je eventueel zou kunnen overwegen om alle omzet die betrekking heeft op het lopende boekjaar gewoon meteen als omzet te boeken, met uitzondering van de omzet die 'overlopen' naar het volgende boekjaar.

 

Wat eventueel ook nog een optie is, is om de gegeven korting meteen apart vooraf als 'vooruitbetalingskorting' te boeken. Het uurtarief kun je dan voor iedereen hetzelfde houden. Die korting neemt wel toe naarmate iemand meer uren tegelijk inkoopt. Op die manier betalen je klanten hetzelfde per uur, maar heb je ook meteen inzicht in hoeveel korting je geeft. Omdat je de korting meteen boekt als kosten, kun je vervolgens veel makkelijker de losse uren afboeken zodra de muziekles is gegeven, omdat die voor iedereen dan hetzelfde is geworden.

 

Ik hoop dat ik het niet te ingewikkeld heb gemaakt! :)

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Toch is het moment van factureren bepalend voor wanneer de omzet gerealiseerd is. En je hebt het geld al ontvangen, dus als je het nu niet kunt betalen/reserveren zal dat later ook niet lukken.

Dat is zo voor de omzetbelasting. De btw moet worden afgedragen na het sturen van de factuur.

 

Maar boekhoudkundig lijkt het me toch wel prudent om de daadwerkelijke omzet te activeren na facturering en pas te passiveren na levering van de dienst. Anders zou TS naast omzetbelasting ook nog meteen inkomstenbelasting (bij winst) betalen over een dienst die ze nog helemaal niet geleverd heeft.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Als er een bepaalde geldigheid aan de vooraf ingekochte muzieklessen zit, dan mag je het volgens mij ook evenredig over die periode uitsmeren. Als iemand bijvoorbeeld 12 uur muzieklessen inkoopt die binnen 3 maanden moeten worden opgemaakt, dan boek je de factuur eerst op "Vooruit ontvangen bedragen" of "Vooruit gefactureerde omzet". Daarna boek je 1/3e van die factuur als omzet in die maand en twee volgende maanden.

 

Maar ik kan me voorstellen dat een dergelijke manier erg tijdrovend is voor een kleinere zaak. Wat je eventueel zou kunnen overwegen om alle omzet die betrekking heeft op het lopende boekjaar gewoon meteen als omzet te boeken, met uitzondering van de omzet die 'overlopen' naar het volgende boekjaar.

 

Wat eventueel ook nog een optie is, is om de gegeven korting meteen apart vooraf als 'vooruitbetalingskorting' te boeken. Het uurtarief kun je dan voor iedereen hetzelfde houden. Die korting neemt wel toe naarmate iemand meer uren tegelijk inkoopt. Op die manier betalen je klanten hetzelfde per uur, maar heb je ook meteen inzicht in hoeveel korting je geeft. Omdat je de korting meteen boekt als kosten, kun je vervolgens veel makkelijker de losse uren afboeken zodra de muziekles is gegeven, omdat die voor iedereen dan hetzelfde is geworden.

 

Ik hoop dat ik het niet te ingewikkeld heb gemaakt! :)

 

Dankuwel voor uw reactie! dit zijn inderdaad goede opties.

 

Optie 1 lijkt mij teveel werk, ook aangezien er groeipotentieel in het bedrijf zit. (wij verwachten 200+ klanten eind dit jaar in meerdere steden).

 

Optie 2 en 3 lijken mij beiden interessant.

Het is allebei wel veel werk maar niet onmogelijk. Bij optie 2 zal ik bij 180 actieve klanten 180 keer moeten kijken hoeveel ze hebben openstaan (hoeft maar 1x per jaar gelukkig).

Optie 3 is meer werk door het jaar heen maar aan het eind veel minder, hierbij zal ik een goed boekhoudprogramma nodig hebben, nog een aanrader?

 

Wat raadt u aan?

Neem hierbij aan dat we aan het einde van het jaar 180 actieve klanten hebben en 500 verkochte pakketten in 2015.

 

Een accountant lijkt mij een te dure optie.

 

Alvast bedankt!

 

Groeten,

 

 

Link naar reactie
  • 0

Maar wel al betaald heeft gekregen. Lijkt me niet meer dan redelijk om daar dan gewoon ook IB over te betalen.

Dat vind ik helemaal niet redelijk. Het lijkt me toch echt goed gebruik om zowel opbrengsten als kosten toe te rekenen aan de periode waarop de opbrengsten en kosten betrekking hebben.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Goed, even terug naar de vraag: "Sommige klanten doen wel 3 maanden voordat hun pakket op is."

 

Drie maanden maar, en zo te zien is dat meer uitzondering dan regel. Het gaat dus niet om langlopende boekjaaroverschrijdende abonnementen - de omzet van die lessen zal sowieso grotendeels in dit jaar vallen, en of dat nou maart of juni is boeit niet echt.

 

Bovendien - als dit jaar wel geld binnenkomt maar minder kosten gemaakt worden biedt dat een prima mogelijkheid die IB juist te kunnen betalen - volgend jaar zouden er meer kosten zijn, en dus minder minst worden gemaakt.

Link naar reactie
  • 0

Alle variabelen om de omzet te berekenen zijn toch al aanwezig?

Tarief per klant en je zult toch ook bijhouden wanneer ze aanwezig zijn op de les.

Dan is per les / per dag toch makkelijk een overzicht te maken van klant+tarief?

Optelsom geeft de omzet.

Is makkelijk in een spreadsheet of database bij te houden, kost inderdaad alleen wat tijd.

Link naar reactie
  • 0
Maar wel al betaald heeft gekregen. Lijkt me niet meer dan redelijk om daar dan gewoon ook IB over te betalen.

 

Juist niet. Je betaalt IB over facturen en onderhanden werk. Het omgekeerde geldt namelijk ook: als ik op 31 december voor 100.000 euro facturen de deur uit doe en deze worden pas in 2015 betaald, moet ik toch IB over die 100.000 euro van 2014 betalen.

 

Aan de andere kant is het wel gewoon een keus van de TS om de klanten vooruit te laten betalen. Hij had ook de klanten achteraf de lessen kunnen laten betalen, dan had hij nu met torenhoge kosten en geen inkomen gezeten. Die grote winst is dus een keus van de TS.

 

Dat weer gezegd hebben zijn er allerlei belastingregels voor cadeaubonnen, abonnementen (en strippenkaarten?) die hier van toepassing zouden kunnen zijn of worden, dus wellicht is het nuttig daar een boekhouder of belastingadviseur eens naar te laten kijken.

 

Toen ik aan voorhanden werk dacht, vroeg ik me af of daar geen omgekeerd verschijnsel van zou bestaan. Immers, als ik IB moet betalen over werkzaamheden die ik nog niet heb gefactureerd maar wel al heb uitgevoerd, waarom zou het omgekeerde dan niet gelden?

 

Marcel Spruit schreef hieroverin 2013: "Een van de beginselen van goed koopmansgebruik is het matchings-principe, dat zegt dat je kosten en opbrengsten moet toerekenen aan het tijdvak waaraan ze gerelateerd zijn. Als je op 31 december een betaling ontvangt voor een dienst die je pas het volgende jaar gaat leveren, moet je die winst dus ook doorschuiven naar het jaar erop. Als je in december al werk hebt verricht wat je pas in het volgende jaar gaat factureren, neem je een post 'onderhanden werk' op."

 

Misschien dat hij nog eens zijn licht kan laten schijnen over dit specifieke geval?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

 

Marcel Spruit schreef hieroverin 2013: "Een van de beginselen van goed koopmansgebruik is het matchings-principe, dat zegt dat je kosten en opbrengsten moet toerekenen aan het tijdvak waaraan ze gerelateerd zijn. Als je op 31 december een betaling ontvangt voor een dienst die je pas het volgende jaar gaat leveren, moet je die winst dus ook doorschuiven naar het jaar erop. Als je in december al werk hebt verricht wat je pas in het volgende jaar gaat factureren, neem je een post 'onderhanden werk' op."

 

Misschien dat hij nog eens zijn licht kan laten schijnen over dit specifieke geval?

 

Opnieuw dank voor alle reacties.

ik ben ook benieuwd wat Marcel Spruit hierover te zeggen heeft.

 

Het lijkt mij raar als ik een keuze zou hebben de omzet (van verkochte pakketten in nov/dec) in het huidige (2015) of komende 2016 boekjaar te boeken.

 

Mocht ik alle 'vooruit ontvangen bedragen' moeten berekenen van +-200 klanten is dat weliswaar 1x per jaar veel werk, maar wel te doen. Een goed boekhoudprogramma zou mij hierbij helpen misschien, of een fijne excel template natuurlijk?

 

Ik ben bang dat als ik een accountant inschakel deze ook in de knoop zit met die vooruit ontvangen bedragen (in de vorm van dit duurt lang om exact te berekenen), waardoor de kosten voor een accountant torenhoog worden.

 

Alvast bedankt voor al uw advies.

 

Groeten,

Link naar reactie
  • 0

Het is goed koopmansgebruik om vooruit gefactureerde bedragen op de balans te zetten (dus niet in het resultaat te verwerken tot het moment dat het geld ook verdiend is) wanneer het gaat om bedragen van enige omvang. Denk aan misschien 5% van de omzet en/of enkele duizenden euro’s. Als het minder is, maakt het weinig uit.

 

Op zich mag je (fiscaal gezien) dit ook wel achterwege laten (en dus de inkomstenbelasting hierover een jaar eerder dan het moment dat je eigenlijk het geld verdiend hebt te betalen), althans als je dat niet doet om fiscaal voordeel te behalen. Want dan zou de BD wel kunnen beginnen te morren, als zij dat opmerken.

 

Hoe je precies het vooruit gefactureerde bedrag gaat bepalen op balansdatum, dat is afhankelijk van je situatie.

Meestal is dat helemaal niet moeilijk, maar natuurlijk is het denkbaar (zoals misschien in dit geval?) dat je het beste een soort formule (bijvoorbeeld: gemiddeld de huidige maand plus 2 maanden vooruit gefactureerd, dus 1/3 van de omzet van november plus 2/3 van de omzet van december is het bedrag op balansdatum – of zoiets) kan bedenken om fatsoenlijk een bedrag te berekenen.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Hoe je precies het vooruit gefactureerde bedrag gaat bepalen op balansdatum, dat is afhankelijk van je situatie.

Meestal is dat helemaal niet moeilijk, maar natuurlijk is het denkbaar (zoals misschien in dit geval?) dat je het beste een soort formule (bijvoorbeeld: gemiddeld de huidige maand plus 2 maanden vooruit gefactureerd, dus 1/3 van de omzet van november plus 2/3 van de omzet van december is het bedrag op balansdatum – of zoiets) kan bedenken om fatsoenlijk een bedrag te berekenen.

 

 

Dit is interessant, want ik heb wel een geavanceerde back-end ter beschikking waar o.a. de volgende gegevens bekend zijn (wordt automatisch ge-update):

-Totaal bedrag aan verstuurde facturen in 2015

-Totaal verkochte uren in 2015

-Totaal gedeclareerde uren in 2015.

 

Ik heb zojuist een manier om het vooruit ontvangen bedrag te berekenen, de vraag of dit mag (fiscaal)?

 

Ik kan door deze formule het gemiddelde aankoopbedrag per uur berekenen:

Totaal aan verstuurde facturen / totaal verkochte uren (bijv. 50000/3000=16,67)

 

zou ik dan de volgende formule mogen toepassen om het 'vooruit ontvangen bedrag' te berekenen?:

(totaal verkochte uren - totaal gedeclareerde uren) * gem. aankoopbedrag per uur:

bijvoorbeeld: (3000 - 2700) * 16,67 = 5000 euro

 

de omzet is dan totaal aan verstuurde facturen - 5000 = 45000 in dit voorbeeld.

 

Of is dit een dodelijk en illegaal terrein waar ik mij nu bevindt? lijkt mij een vrij goede en simpele berekening van de vooruit ontvangen bedragen.

 

Ik hoor graag van u.

 

Groeten,

 

Link naar reactie
  • 0

Lijkt mij een prima benadering (je moet dit dan ook op deze wijze consequent gebruiken natuurlijk en niet de ene keer zus, de andere keer zo).

 

Dankuwel! Maar mag het ook fiscaal?

als dat zo is dan is mijn probleem opgelost namelijk :)

 

Zoek alleen nog een boekhoudprogramma waar ontvangen en verzonden facturen automatisch in worden verwerkt, iemand?

 

Alvast bedankt!

 

Groeten,

Link naar reactie
  • 0

Om het zo makkelijk mogelijk te maken, is het makkelijkst misschien nog om de uren en korting (zoals optie 3 in mijn eerdere tip) zodanig op te splitsen dat er een uniform vast uurtarief ontstaat (althans in je boekhouding). Vervolgens boek je de korting bij aanvang als kosten en alle omzet naar "Vooruit ontvangen" maar tegelijkertijd boek je elke maand alle gebruikte uren weer terug. Ik zal een voorbeeld geven.

 

Stel: Je hebt 3 muzieklessenstrippenkaarten. Een uur muziekles kost 10 euro. En de korting is hoger naarmate je meer uren vantevoren inkoopt, bijvoorbeeld:

- 5 uur voor 49,50 euro (= 50 euro omzet - 0,50 euro kosten)

- 10 uur voor 98,00 euro (= 100 euro omzet - 2 euro kosten)

- 20 uur voor 192,00 euro (= 200 euro omzet - 8 euro kosten)

 

Het handigste is dan om de vooruitbetalingskorting meteen in de kosten te laten vallen en de uren op vooruitbetaalde uren te boeken. Als je een kaart van 20 uur verkoopt, dan boek je dus 8 euro kosten als "Korting" en 200 euro (20 x 10 euro) op "Vooruit gefactureerde omzet". Als je een strippenkaart van 5 uur verkoopt, boek je 0,50 euro kosten als korting en 50 euro als vooruit gefactureerde omzet.

 

Op die manier staan alle vooruit betaalde uren voor exact hetzelfde bedrag gereserveerd. Vervolgens kijk je aan het eind van de maand hoeveel uur les er daadwerkelijk is gegeven. En dat wordt dan opeens een heel simpele boeking, namelijk uren x uurtarief (= 10 euro). De korting heb je immers als bij facturering in de kosten laten vallen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Oh, het onderwerp was veranderd...

 

...als ik op 31 december voor 100.000 euro facturen de deur uit doe en deze worden pas in 2015 betaald, moet ik toch IB over die 100.000 euro van 2014 betalen.

Ja, als - maar TS gaf aan dat de facturen al betaald zijn, en bovendien zullen de bedragen een stuk lager zijn, dus dit is niet echt van toepassing.

 

Ik heb zojuist een manier om het vooruit ontvangen bedrag te berekenen, de vraag of dit mag (fiscaal)?

Alles mag, als het resultaat maar exact gelijk is aan de som van je verzonden facturen. Dat is namelijk iets dat de belastingdienst kan en zal controleren.

Link naar reactie
  • 0

Een goed boekhoudprogramma zou mij hierbij helpen misschien, of een fijne excel template natuurlijk?

 

Ik ben bang dat als ik een accountant inschakel deze ook in de knoop zit met die vooruit ontvangen bedragen (in de vorm van dit duurt lang om exact te berekenen), waardoor de kosten voor een accountant torenhoog worden.

Er zal toch ook wel een agenda/klant/lesuren registratie zijn. Dan koppel je die volgens mij aan de financiële zaken.

 

In deze tijd van digitalisering is alles toch exact te berekenen in een spreadsheet en een verzameling laat het eindjaar zien in overloop en saldo's, etc.

Verder geef je korting naar het aantal lesuren. Is een simpele relatieve (%) korting dan niet bruikbaar?

 

Link naar reactie
  • 1

Zeer vereerd dat mijn naam genoemd is 8)

Maar volgens mij is alles gezegd wat er gezegd moet worden.

De onderneming van TS is niet supergroot en supercomplex.

De algemene stelregel is dat de administratie moet aansluiten bij de aard en de omvang van de onderneming.

De Belastingdienst formuleert het als "U kunt uw administratie inrichten en bijhouden op een manier die past bij uw onderneming."

Voor rechtspersonen (BV's, stichtingen etc) geldt art. 2:10 van het Burgerlijk Wetboek: "Het bestuur is verplicht van de vermogenstoestand van de rechtspersoon en van alles betreffende de werkzaamheden van de rechtspersoon, naar de eisen die voortvloeien uit deze werkzaamheden, op zodanige wijze een administratie te voeren en de daartoe behorende boeken, bescheiden en andere gegevensdragers op zodanige wijze te bewaren, dat te allen tijde de rechten en verplichtingen van de rechtspersoon kunnen worden gekend."

Voor de volledigheid: dat je administratie moet aansluiten bij de aard van je bedrijf, speelt ook een rol bij eventuele bestuurdersaansprakelijkheid, aldus deze korte bloemlezing uit de jurisprudentie.

 

Als ik het goed zie draait TS ongeveer 10.000 tot 15.000 omzet per jaar, of iets in die buurt. De post ´vooruitontvangen´ omzet zal dan vermoedelijk nooit hoger zijn dan 2.000 euro. Dan kun je een superingewikkeld spreadsheet opzetten om tot de conclusie te komen dat het eigenlijk 2014,32 moet zijn, maar ik ga er vanuit dat een grove berekening op basis van het gemiddelde tarief per les en het aantal betaalde-maar-nog-niet-afgenomen lessen ook geaccepteerd wordt.

 

 

Peter geeft terecht aan dat je één systeem moet kiezen en je daar aan moet houden (tenzij je echt een supergoede reden hebt om van systeem te wisselen). Dat staat in artikel 3.25 van de Wet Inkomstenbelasting:"De in een kalenderjaar genoten winst wordt bepaald volgens goed koopmansgebruik, met inachtneming van een bestendige gedragslijn die onafhankelijk is van de vermoedelijke uitkomst. De bestendige gedragslijn kan alleen worden gewijzigd indien goed koopmansgebruik dit rechtvaardigt."

 

Goed koopmansgebruik, daar zou ik uren over willen kunnen oreren. Helaas kan ik nog geen duizend kilo jurisprudentie zonder problemen oplepelen, maar er wordt aan gewerkt.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Als dit soort spreadsheets voor abonnementen te ingewikkeld is, stop dan met ondernemen. Het is totaal recht tot recht aan. In een uurtje is het grootste deel klaar. Nogmaals ik neem aan dat een les bureau goed bijhoudt (goed koopmanschap en klant vriendelijk) hoeveel uren klanten tegoed hebben, wat er gefactureerd is en wanneer de lessen geweest zijn.

 

Ook is met een druk op de group slider de saldo's te zien en op het eind van het jaar dus de scheiding van winst en overlopende activa. Helaas zijn databases, of zelfs simpele spreadsheets niet makkelijk in een goedkoop boekhoudprogramma te vinden. Dit is zelfs niet eens gewenst wanneer meerdere personen de agenda en lesuren registratie zouden moeten bijhouden.

lesuur_registratie.thumb.JPG.06acde6fa1241f52d9378a148dccbfda.JPG

Link naar reactie
  • 0

De gemiddelde vergoeding voor een uur les of het gemiddelde tarief van een docent is slechts managementinformatie geen invoer voor administratie. Theoretisch is het zo eenvoudig als Marjan in eerste reactie stelt.

 

Mijn grootste, technische zorg als ondernemer zou de facturering en incasso zijn (omzet), daarna salarisadministratie of uitbetalingen (kosten) en tenslotte het rooster of de urenregistratie. Die laatste zou ik zoveel mogelijk bij docenten leggen, ze moeten immers ook uren declareren naar ik begrijp.

 

Bekijk het eens vanuit de verschillende perspectieven van jou als ondernemer, docenten en klanten/gebruikers:

 

[*]Jij wilt weten welke verplichtingen in de tijd bestaan en welke vergoedingen daar tegenover staan.

[*]Docenten willen weten hoeveel ze gewerkt hebben (moeten werken) en wat ze daar voor gecompenseerd krijgen

[*]Klanten (ouders?) en gebruikers (kinderen) willen weten waar, wanneer en hoeveel les ze (nog) krijgen. Vooraf zien ze wat dat kost.

 

 

-Totaal bedrag aan verstuurde facturen in 2015

-Totaal verkochte uren in 2015

-Totaal gedeclareerde uren in 2015.

 

Mist dus logischerwijs openstaande facturen en saldi.

 

Side question: lever je uitsluitend diensten die vrijgesteld zijn van BTW?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

 

Als ik het goed zie draait TS ongeveer 10.000 tot 15.000 omzet per jaar, of iets in die buurt. De post ´vooruitontvangen´ omzet zal dan vermoedelijk nooit hoger zijn dan 2.000 euro. Dan kun je een superingewikkeld spreadsheet opzetten om tot de conclusie te komen dat het eigenlijk 2014,32 moet zijn, maar ik ga er vanuit dat een grove berekening op basis van het gemiddelde tarief per les en het aantal betaalde-maar-nog-niet-afgenomen lessen ook geaccepteerd wordt.

 

 

Dankuwel voor uw en vele andere reacties. Ik zal eerst een paar vragen beantwoorden:

-Ja ik ben vrijgesteld van BTW (sorry voor het late vermelden)

-Ja de back-end houdt ook het volgende bij:

*Salarisadministratie docenten (p.p. en totaal)

*elke klant/docent heeft een eigen account met daarin alle informatie (hoeveel uren ze nog hebben, wanneer de bijlessen hebben plaatsgevonden en hoeveel gedeclareerd is etc.) Dus ik heb idd alle informatie die evt. nodig is.

*Een admin account met daarin alle informatie die nodig is

-De omzet zal voor dit jaar 20.000-30.000 euro worden, tevens zijn we een v.o.f..

 

uw schreef: "maar ik ga er vanuit dat een grove berekening op basis van het gemiddelde tarief per les en het aantal betaalde-maar-nog-niet-afgenomen lessen ook geaccepteerd wordt."

Hier ga ik dan ook maar vanuit, want het verschil zal niet meer dan een of twee tientjes zijn. Mocht iemand hier denken dat dit niet geaccepteerd wordt door de fiscus dan hoor ik dat graag!

 

Tevens ben ik nog steeds op zoek naar een boekhoudprogramma waar alle verzonden facturen (300 dit jaar) en ontvangen facturen (freelance bijlesdocenten, ongeveer 600 dit jaar) automatisch in het boekhoudprogramma kunnen worden ingevoerd.

 

Nogmaals bedankt voor alle advies!

 

Groeten,

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 162 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.