• 0

Dropshipping namaakproducten

Goedendag beste forumleden,

 

Ik zat met het idee om een webwinkel te beginnen met namaakproducten. Ik vroeg mij af wanneer ik het via dropshipping doe met Chinese leveranciers, ik merkenrechten schend en het dus illegaal is? Of is het dan legaal, aangezien ik geen eigen voorraad heb? Ik kwam iets tegen over merkuitputting en parallelimport, zou iemand mij hier meer over kunnen vertellen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Namaak is schending van rechten.

 

Jij bent de verkopende partij en dus verantwoordelijk. Of je dropshipt of niet doet daar niets aan af

 

Merkuitputting en parallelimport heeft niets met namaak te maken.

 

 

Hmmm...oke. En er is geen manier om dit te omzeilen zodat het wel legaal is?

Link naar reactie
  • 0

Ik zat met het idee om een webwinkel te beginnen met namaakproducten

Lastig. Los van de privaatrechtelijke inbreuk op merkrechten is het ook strafbaar om dit te doen, en je bent aansprakelijk voor schade door een ondeugdelijk product.

 

Hmmm...oke. En er is geen manier om dit te omzeilen zodat het wel legaal is?

Zeker: op diverse eenvoudige manieren:

[*]importeer geen namaak

[*]importeur echte merkspullen van buiten de EU alleen met toestemming van de merkhouder

[*]koop echte merkspullen in de EU zelf

of natuurlijk... er helemaal niet aan beginnen.

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

de verkoop van namaak als zijnde echte producten is nooit toegestaan op geen enkele wijzen. Als je wordt gepakt krijg je het aan de stok met de merkenrechthouder en hun advocaten. Op voorhand kan ik je al vertellen dat je die wedstrijd niet gaat winnen.

 

Daarnaast doen die zeker ook aangifte mocht je niet al gepakt zijn bij de invoer.

 

Daarnaast heeft uitputting van het merkenrecht en parallellen import vrij weinig te maken met het importeren en verkopen van namaak producten.....

 

Gratis advies. DOE HET NIET.

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0
de verkoop van namaak als zijnde echte producten is nooit toegestaan op geen enkele wijzen.

 

Een namaak-shoppingservice kan nadrukkelijk vertellen dat het namaak is, dus niet 'als zijnde echte producten' aanprijzen.

 

Een namaak-shoppingservice verkoopt niks, maar strijkt provisie op van doorverwijzingen naar de echter verkoper. In Turkije of China, waar ze heel anders denken over namaak. Wat koper en verkoper overeenkomen is een zaak tussen beide partijen. Daar heeft de namaak-shoppingservice niks mee te maken.

 

Denk het eens door, is best een leuke gedachtenoefening! ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Tja, daar zit ergens wat in. Je zou bijvoorbeeld affiliate kunnen worden van dealextreme of iets dergelijks waarbij je provisie krijgt over wat jouw bezoekers daar vervolgens kopen.

 

Overigens vraag ik me af of je ermee wegkomt. Hoewel je zelf niets verkoopt heb ik het idee dat het een onrechtmatige daad jegens de merkhouder kan zijn. Iets soortgelijks zag je ook bij procedures van de muziek en filmindustrie tegen websites die met magnet-links toegang gaven tot films: het faciliteren van inbreuk maken is niet zonder risico's.

Link naar reactie
  • 0
Oeps, is dit niet wat Alibaba al doet?

 

Die vallen sowieso niet onder Nederlands of Europees recht. Ik denk dat je een mooi voorbeeld en gemakkelijk prooi bent of zou zijn voor partijen die Logic4l noemt.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.