• 0

Beperkte bedrijfsfinanciering gezocht [crowdfunding]

Aanbevolen berichten

  • 0

[Mod edit: als we TS een paar keer verzocht hebben om de betreffende site niet in het topic zelf maar in profiel en signature te plaatsen, dan geldt dat ook voor een ander. Geen kwestie van vervelend doen, maar van het kunnen blijven handhaven van onze forumregels]

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Of het sneu is of niet doe ik geen uitspraak over maar ik vind dit wel een nieuwe vorm van bedrijfsfinanciering die in sommige gevallen een uitkomst zou zijn.

 

Kan me nog herinneren dat een tijdje geleden iemand met een drankenhandel wilde uitbreiden.

Ze heeft honderd mensen gevonden die haar steunen met 1000 euro. In ruil daarvoor krijgen ze voor 1200 kortingsbonnen die ze pas na een jaar (na de uitbreiding) mogen verzilveren.

 

Ik ben wel benieuwd wat de Belastingdienst met zoiets doet.

Maar het idee is sympathiek.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0
Wat zij wilde gaan doen was natuurlijk iets anders dan een zut vilt en knopen in willen kopen voor de groothandel.
Want?

 

Ik hou ook meer van een lekker wijntje dan van vilt en knopen, maar wat is het verschil precies?

Het gaat in beide gevallen toch om een vorm van 'voorfinanciering'. Het geniale van het idee van Petra vind ik dat het cadeau bonnen waren. Daarom vroeg ik me ook af of zo iets mag van de Belastingdienst. Als het mag dan wordt het reuze interessant.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Daarom vroeg ik me ook af of zo iets mag van de Belastingdienst.

Waarom zou je geen cadeaubonnen mogen uitgeven van de fiscus? Of bedoel je wat anders?

Pas op het moment van verzilveren is het omzet voor de BTW en IB. Ook korting verlenen mag: je mag de BTW berekenen en afdragen over het bedrag inclusief korting.

 

Als het mag dan wordt het reuze interessant.

Petra heeft het gewoon gedaan :). En ook de crowdfunding campagnes van boekenwinkels Donner en Gianotten kennen zo'n component: het dividend van Gianotten wordt uitgekeerd in waardebonnen

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

ik vind persoonlijk het 'what's in it for me' component altijd belangrijk. niet alleen bij crowdfunding, maar ook (bijv) bij sponsorplannen enzovoorts.

 

Als ik bijvoorbeeld ingegaan was op iedere sponsoraanvraag waarbij ik 'ons logo ook op de kleding mag zetten' en 'met mijn naam op de site mag', was ik al lang wereldberoemd in heel Nederland, en hartstikke failliet.

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

Hallo Andre,

 

De meeste mensen die funding willen leveren in deze vorm zijn op zoek naar een projekt wat tot de verbeelding spreekt. Een angel investment heeft bovendien i.h.a. een hoog rendement bij slagen - dit om de falende projekten te compenseren. Met alle respekt past de uitbreiding van een hobbywinkel niet zo goed in dit straatje.

 

Als je winkel winstgevend is -of je kunt aannemelijk maken dat dit na de uitbreiding mogelijk is, ga dan eens naar een bank. Als je niet voldoende onderpand kunt bieden, dan is er een staatsgarantiekrediet vaak mogelijk. Zi: http://www.rvo.nl/subsidies-regelingen/borgstelling-mkb-kredieten-bmkb

Als je de bank niet kan overtuigen dat het uitbreidingsplan realistisch is dan moet je m.i. terug naar de basis en het plan zo aanpassen dat dit wel zo is.

 

Een bank zal altijd een goede onderbouwing van een plan willen. En dat doen ze niet voor niets want er worden volop plannen gemaakt die niet (goed) doorwrocht zijn. Eigenlijk moet je dat dus voor jezelf ook willen!

Solar energy is financieel haalbaar op grote schaal bij toepassing van solar PV panelen in (lage) nieuwbouwwoningen, klein of groot.

Link naar reactie
  • 0

Vergelijk dit plan, inclusief uitwerking, en tegenprestatie met de aanpak 'van nu' ('je naam op onze site').

Ik heb ze beide bekeken en ik zie toch grote overeenkomsten, sorry. Ook in de 'tegenprestaties'.

 

In vergelijking met de €1000 bij Petra, krijg je bij Annelies:

Je naam wordt op de website en de Wall of Fame in de winkel vermeld. Je krijgt 5 jaar lang een kaart op je verjaardag met een cadeaubon van € 75. Je krijgt exclusief toegang tot onze VIP-avond(en). Tijdens deze avond(en) krijg je 30% korting op alle producten.

 

Het verhaal van zowel 'Petra met drankhandel' als 'Annelies met atelier' komt op mij sympathiek over.

Bij Petra zit er nog een extra voorgeschiedenis stukje bij waar ze vertelt over de tegenslagen die ze heeft gehad.

Dat maakt het voor mij moeilijk te beoordelen want ik heb een zwak voor zulke "worstel en kom boven" verhalen.

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ze beide bekeken en ik zie toch grote overeenkomsten, sorry. Ook in de 'tegenprestaties'.

 

Ik zie toch hele grote verschillen in de tegenprestaties.

 

Bij Petra koop ik voor € 1.000,- een cadeaubon ter waarde van € 1.200,- die ik na 1 jaar mag inwisselen op door mij te kiezen momenten. Ik krijg dus als drankliefhebber mijn geld in goederen terug + een bonusrendement van 20%

 

Bij Annelies krijg ik voor € 1.000,- over een periode van 5 jaar 5 cadeaubonnen van 75 Euro en 30% korting op verkopen tijdens vip-avonden. Wil ik mijn volledige restant investering van € 1.000,- - 5 x 75 = € 625 terugverdienen via korting dan moet ik daarvoor in totaal meer dan 3 mille (de eerste 1.000 + 625/0,3 = 3.083 op VIP-avonden investeren in hobby materialen. Alleen voor de echte grootverbruikers en liefhebbers, lijkt mij. Ik vind het eerlijk gezegd te mager en geen crowdfunding maar een soort crowd-raising

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Als je niet voldoende onderpand kunt bieden, dan is er een staatsgarantiekrediet vaak mogelijk. Zi: http://www.rvo.nl/subsidies-regelingen/borgstelling-mkb-kredieten-bmkb

 

 

Ho!

Zie andere draad over borgstellingskrediet. Dat moet je alleen doen als je 100% zekerheid hebt dat je bedrijf niet failliet gaat. Want bij faillissement helpt dat borgstellingskrediet de bank, en keert zich venijnig tegen de ondernemer. Talloze voorbeelden daarvan op HL, in het verleden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zie toch hele grote verschillen in de tegenprestaties.

Oeps, je hebt helemaal gelijk. Ik was vergeten te checken of je die €1000 bij Annelies in principe 'kwijt' bent. Bij Petra moet je natuurlijk hopen dat het geld er nog is na een jaar en dat niet iedereen precies tegelijk na een jaar zijn bonnen komt verzilveren maar je krijgt wel je bedrag plus rendement terug. Weliswaar in natura.

 

Je kan beter rekenen dan ik, blijkt maar weer eens. :-[

 

 

 

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 1

Je kan beter rekenen dan ik, blijkt maar weer eens. :-[

:) Maar TS kan het beste rekenen van allemaal.

 

Vandaar dat ik nu TS eerdere opmerking over dat Qredits te duur was, ook begrijp: 10% rente en aflossen in 5 jaar levert 25% financieringslasten op. Petra zit daar met 20% in 1 jaar iets onder, maar moet in theorie sneller aflossen. TS daarentegen, betaalt vrijwel geen kosten voor crowdfunding, maar krijgt een schenking in ruil waarvoor hij/zij wat cadeaubonnen betaalt en korting geeft op speciale avonden.

 

De begrippen bedrijffinanciering of crowdfunding worden zo wel erg creatief opgerekt. De term "sponsoring" komt wat mij betreft dichter in de buurt.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 1

Beste allemaal,

 

Allereerst heel erg bedankt voor het meedenken de adviezen. De vraag is inderdaad hoe je het moet noemen. Crowdfunding, crowd-raising, fundraising, sponsoring of ordinair bedelen. Voor alles is wat te zeggen. Bij het opzetten van het idee ben ik uitgegaan van projecten zoals ze op Kickstarter en Indiegogo aangeboden worden. Hierbij gaat het eigenlijk ook om sponsoring alleen "koop" je dan het product dat je aanspreekt. Ditzelfde geldt eigenlijk ook voor onze campagne. Het verschil zit hem in het feit dat je bij Kickstarter nooit weet wat de werkelijke kosten voor het product zijn en bij ons is dit transparant. Je krijgt een deel van je inleg terug maar nooit de volle 100% , laat staan 110% of meer. Tja en dat wil je of je wilt het niet. Wanneer blijkt dat het niet gaat werken, kunnen we altijd overstappen naar de vorm waarbij je een rendement van bijvoorbeeld 4% krijgt. We zijn als hobbywinkel blij dat we in de afgelopen jaren ons hoofd boven water hebben kunnen houden en nu is het tijd om verder te gaan. Daarom zijn we dit project gestart. Dank voor jullie input. Wil je precies weten hoe zo'n hobbywinkel eruit ziet, dan ben je natuurlijk altijd van harte welkom. Naast hobbymaterialen verkopen we ook heerlijke verse koffie en cappuccino. Dit speciaal voor de mannen die niet met de hobby's van hun vrouw hebben ;D

Link naar reactie
  • 0

@André,

 

Uit je reactie blijkt in ieder geval een heel duidelijke en consequente visie.

En je opmerking dat er bij Kickstarter ook een vorm van sponsoring in zit, snijdt zeker hout.

 

Bottom line: als het werkt, werkt het. En in dat geval is het ook zeker een eye opener en aanwinst voor dit forum, ongeacht hoe we het dan moeten noemen.

 

Ik zou het daarom zeer op prijs stellen als je ons wilt informeren over de voortgang.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    14 leden, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.