• 0

Hoe effectief is een Facebook winactie?

Ik heb van mede-ondernemers in mijn omgeving een tijd terug het advies gekregen een deel, like & winactie te gaan houden op de Facebook-pagina van mijn bedrijf.

 

Nu vraag ik me ergens ook wel af hoe effectief zo'n actie kan zijn? Win je daar nou ook echt klanten mee?

 

Ik ben benieuwd naar jullie - eventuele - ervaringen.

www.sparklecopywriting.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Helaas geen praktijk ervaring met FB winacties. Maar mensen zijn gek op 'gratis' en 'winnen'.

Dus als je iets leuks kunt winnen dat past bij jouw doelgroep, dan denk ik dat het zeker moet lukken.

 

Volgens mij zit de 'truuk' ook in het regelmatig herhalen. Zodat je een fan-base opbouwt.

 

Bovendien is het zo dat als mensen wat gewonnen hebben en je hebt een fysieke winkel/adres, dat ze bij het ophalen hun gewonnen prijs vaak nog wat extra's bestellen of meenemen.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zat je al op Facebook voordat Facebook ingreep op al die like & share acties? Mijn tijdlijn bestond alleen maar uit dit soort postings en ik werd er echt gek van. Echt iedereen deed er aan mee en het was uiteraard totaal niet te controleren of men daadwerkelijk iets won. In feite is het gewoon verkapte gratis reclame. Ik ben blij dat Facebook hier paal en perken aan heeft gezet. Uiteraard krijg ik er nu en dan nog wel eens 1, maar het is lang niet zo erg als toen.

 

 

 

 

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 1

Roy's advies klopt.

 

Je mag op Facebook geen "Like en win" acties meer doen.

Maar er zijn genoeg andere creatieve oplossingen te bedenken natuurlijk.

 

Facebook is socialmedia en betrek je (potentiele) klanten bij het aanbod van producten/diensten van jouw bedrijf.

 

Denk dan niet in eenzijdige communicatie, maar stel ze vragen, lok reacties uit of geef tips. Als dat inhoudelijk goed is en je dat consequent vol blijft houden..komen je volgers vanzelf.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Roy's advies klopt.

 

Je mag op Facebook geen "Like en win" acties meer doen.

Maar er zijn genoeg andere creatieve oplossingen te bedenken natuurlijk.

 

Facebook is socialmedia en betrek je (potentiele) klanten bij het aanbod van producten/diensten van jouw bedrijf.

 

Denk dan niet in eenzijdige communicatie, maar stel ze vragen, lok reacties uit of geef tips. Als dat inhoudelijk goed is en je dat consequent vol blijft houden..komen je volgers vanzelf.

 

 

 

Wat mooi gezegd Jerry. Dank je. Hier kan ik ook zeker wat mee!

www.sparklecopywriting.nl

Link naar reactie
  • 0

Like & win-acties met kostbare prijzen (bijv. dat er 30 iPads worden weggegeven door een bedrijf waar nog nooit iemand van heeft gehoord) zie ik eigenlijk nauwelijks meer. Misschien dat dat de acties zijn waar Facebook tegen optreedt?

 

Like & win-acties van mij bekende, kleine bedrijven, zie ik nog wel af en toe voorbij komen. Misschien dat die een lagere prioriteit hebben?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Klopt helemaal. Mijn ervaring: door acties krijg je een groter bereik (liken van het bericht) en dus zeker meer aandacht, of het uiteindelijk zakelijk resultaat oplevert hangt van veel andere factoren af. Niet te vaak doen want anders bereik je steeds hetzelfde publiek.

Link naar reactie
  • 0

Het mag niet van Facebook. Maar, wat ik een veel belangrijker argument vind om het niet te doen is dat de meeste consumenten zich nogal storen aan hun met "like en win" volgeposte tijdlijn. (Ik persoonlijk heb wel eens mensen verwijderd omdat ik gek werd van hun "like en win" drang)

 

Wat je in mijn ogen beter kunt doen (ik doe dat zelf ook) is "like en ontvang". Dus iedereen die liked ontvangt iets. Bijvoorbeeld korting.

 

Daarnaast zijn mensen gek op discussie. Dus een leuke/interessante/controversiële stelling/vraag levert vaak net zo veel aandacht op als een "like en win". En als je dat slim aanpakt levert het je ook nog eens kostbare marketingervaring op. Zo hebben wij mede aan de hand van (dus niet alleen!) Facebook bepaald welke auto het meest populair was als uitbreiding van ons huurwagenpark.

Wij verhuren de toekomst: www.ec-rent.nl

Link naar reactie
  • 0

de meeste consumenten zich nogal storen aan hun met "like en win" volgeposte tijdlijn

Wat je in mijn ogen beter kunt doen (ik doe dat zelf ook) is "like en ontvang".

 

Ik heb geen Facebook dus misschien zeg ik iets doms, maar de facto levert dit toch precies hetzelfde resultaat op, een volgespamde timeline?

Link naar reactie
  • 0

de meeste consumenten zich nogal storen aan hun met "like en win" volgeposte tijdlijn

Wat je in mijn ogen beter kunt doen (ik doe dat zelf ook) is "like en ontvang".

 

Ik heb geen Facebook dus misschien zeg ik iets doms, maar de facto levert dit toch precies hetzelfde resultaat op, een volgespamde timeline?

 

Maar bij een "win" krijgt 1 iemand een prijs en bij een "ontvang" krijgt iedereen iets. Dus ja, het volspammen blijft, maar het is net 1 stapje minder irritant omdat je weet dat je spammende vriend er in ieder geval met zekerheid IETS voor heeft gekregen.

Wij verhuren de toekomst: www.ec-rent.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik besef me dat ik het topic een beetje kaap maar nu vastgesteld is dat "like en win" acties niet echt dé manier zijn, wat zijn dan wel goede tips om meer Facebook volgers te krijgen?

En nee, niet op de dubieuze manieren maar gewoon op een nette manier?

 

Wij verkopen gereedschap en ik ben een beetje zoekende naar wat nu goede content voor facebook is, we gebruiken het voornamelijk om uitbreidingen in het assortiment te melden, onze sterke punten te benadrukken ("ook vandaag op zondag kunt u ons tussen 08:00 en 22:00 bellen") en soms vragen we onze klanten wat hun favoriete kleur van product X is (verf bijvoorbeeld) of waar zij product Y voor gebruiken.

 

Op dat soort berichten wordt wel goed gereageerd maar levert bijna geen nieuwe likes op.

Vorige week de stoute schoenen aangedaan en toch maar, voor het eerst, een "like en win actie" gedaan, naast een hele tevreden (nieuwe) klant leverde dat ook meteen 10 extra likes op...

Het kan toch niet zo zijn dat dat de enige manier is om mensen via facebook te bereiken en aan je te binden?

Link naar reactie
  • 0

.. we gebruiken het voornamelijk om uitbreidingen in het assortiment te melden, onze sterke punten te benadrukken ("ook vandaag op zondag kunt u ons tussen 08:00 en 22:00 bellen")

Dat klinkt een beetje saai, als ik het mag zeggen :)

 

Waarom willen bedrijven persé Likes hebben vraag ik me altijd af. Likes van klanten die misschien eens per jaar iets bij je kopen? Wat heb je daar aan?

 

Volgens mij werkt Facebook heel anders.

Het is een sociaal medium waar mensen met mensen willen leuten, en niet met bedrijven.

 

Toch kan Facebook heel leuk werken.

Een van mijn FB vrienden heeft een trappen bedrijf. Elke week plaatst hij vol trots zijn foto's van de ene na de andere mooie trap die hij bij een klant geplaatst heeft. Niemand vindt dit storend en hij krijgt altijd veel duimpjes hiervoor.

 

Hij heeft honderden FB vrienden die nu al honderden malen voorbij hebben zien komen hoe goed hij trappen kan maken. Als één van die paar honderd mensen iemand hoort praten over een nieuwe trap is de kans erg groot dat ze zeggen: "Ik ken iemand die erg mooie trappen maakt".

 

Gebruik je vriendennetwerk om via Facebook te laten zien waarom je zo'n geweldig bedrijf hebt en het komt helemaal goed.

 

Waarom niet een "Doe het Selfie" actie voor je klanten? Ze krijgen een kortingsbon voor de leukste selfie die ze maken met jouw gereedschap bij hun DHZ klus. Dat zijn leuke dingen om op Facebook te bekijken.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

.. we gebruiken het voornamelijk om uitbreidingen in het assortiment te melden, onze sterke punten te benadrukken ("ook vandaag op zondag kunt u ons tussen 08:00 en 22:00 bellen")

Dat klinkt een beetje saai, als ik het mag zeggen :)

Dat mag je zeker en ik ben het ook met je eens :) Ik ben alleen niet zo creatief dus verder kom ik niet :P

 

Waarom willen bedrijven persé Likes hebben vraag ik me altijd af. Likes van klanten die misschien eens per jaar iets bij je kopen? Wat heb je daar aan?

Het gaat mij/ons voornamelijk om de naamsbekendheid en hopelijk krijgen we daardoor meer klanten.

 

Volgens mij werkt Facebook heel anders.

Het is een sociaal medium waar mensen met mensen willen leuten, en niet met bedrijven.

Goed punt, ik heb zelf privé een hekel aan facebook maar ik zie genoeg bedrijven die redelijk succesvol lijken te zijn op FB.

 

Toch kan Facebook heel leuk werken.

Een van mijn FB vrienden heeft een trappen bedrijf. Elke week plaatst hij vol trots zijn foto's van de ene na de andere mooie trap die hij bij een klant geplaatst heeft. Niemand vindt dit storend en hij krijgt altijd veel duimpjes hiervoor.

 

Hij heeft honderden FB vrienden die nu al honderden malen voorbij hebben zien komen hoe goed hij trappen kan maken. Als één van die paar honderd mensen iemand hoort praten over een nieuwe trap is de kans erg groot dat ze zeggen: "Ik ken iemand die erg mooie trappen maakt".

dat is ons doel inderdaad, zorgen dat we in de hoofden van mensen komen.

 

Waarom niet een "Doe het Selfie" actie voor je klanten? Ze krijgen een kortingsbon voor de leukste selfie die ze maken met jouw gereedschap bij hun DHZ klus. Dat zijn leuke dingen om op Facebook te bekijken.

 

Dat is echt een goed idee! thanks, ga ik toepassen :)

 

 

Link naar reactie
  • 0
Waarom niet een "Doe het Selfie" actie voor je klanten?
Praxis en Hornbach hebben die al gehad...

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 230 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.