Aparte lessons learned columns op HL

Aanbevolen berichten

In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Aparte lessons learned columns.

Van wie is dit idee afkomstig?

Leuk idee … welke insteek gebruiken we hier?

Wie benaderen we hiervoor. Kunnen leassons learned vanuit (startende) ondernemers zijn, maar ook vanuit de expertise hoek

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Het lijken me blog/column achtige verhalen over "eigen ervaringen en inzichten" van ondernemers en experts. Laten we er ook meteen een max aantal woorden op zetten en bij voorkeur 1 inzicht tegelijk behandelen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Aparte lessons learned columns.

Van wie is dit idee afkomstig?

Leuk idee … welke insteek gebruiken we hier?

Wie benaderen we hiervoor. Kunnen leassons learned vanuit (startende) ondernemers zijn, maar ook vanuit de expertise hoek

 

 

Het staat in één van de draadjes, Venture Cpaital is met dit idee gekomen om er een apart hoofdstuk van te maken.

Ik vind het een goed voorstel.

Link naar reactie

Webwolff: ga jij 'mijn werk' een beetje doen? geintje.

 

ik dacht zelf aan het compileren van korte 'columns' , waarin samengevat wordt hoe bijvoorbeeld een marketingplan er uit kan zien, btw-issues, businessplan-wijsheden etc.

 

ik zie dit als de kernachtige samenvattingen van de verschillende draadjes en vraagstukken. uiteraard sta ik geheel open voor andere ideeen.

 

ben benieuwd of ik nu nog wel moderator mag worden :-\

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie

Ik heb nog een nieuwe staan op http://www.sprout.nl/expertpanel.jsp?id=107038. "Naai de concurrent!" Die mag gekoppeld worden.

 

Verder wil ik toch graag een onderscheid maken tussen "columns" die vooral een opinie verwoorden en vaak in relatie staan met de actualiteit. "Lessons learned" die gaan over persoonlijke ervaringen en eindigen met een wijze les en "expert documenten" zoals te vinden in de FAQ, site van TechnoPartner, de gids atrtkapitaal en de columns van Ties.

 

Er zijn geen harde grenzen tussen de documenten. Het verloopt een beetje. Echte columns moet je gewoon publiceren zoals dat nu ook gebeurt. Naarmate het kennisgehalte van de documenten toeneemt, is de vindbarheid belangrijker. Dennis heeft ooit dromen gehad van een wikiweb achtige toepassing. Zelf lijkt mij dat ook de meest geëigende vorm.

 

Ik heb ooit wat plannen gemaakt voor zo'n wiki weg, inclusief de financiering. Auteurs zijn er genoeg te vinden op HL en bij KNIO, maar.....

 

Ik vraag mij af of kennis vastleggen in documenten en opslaan op een server wel de meest efficiente manier is om die kennis over te dragen. Het Giga debakel INNOVATIENET is op dat principe gebaseerd en geen hond maakt er gebruik van. Het onderhoud is zeer arbeidsintensief je je kan nooit vinden wat je zoekt. Wikipedia daarintegen loopt wél lekker.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Goeie Ron. helemaal waar. Maar wil deze bijzin toevoegen :

 

...but do remember how & why you failed !

 

 

(mijn ervaring : iedereen kan projecten doen. Maar het laastste deel is het impopulairst : de Lessons Learned. En zoals eerder gezegd : vaak zijn die het meest interessant. Zeker voor de volgende keer).

 

Leuk voorbeeldje : "kwaliteit is de perceptie van de klant. Een product dat aan alle kanten van ellende aan elkaar hangt, maar wel doet wat de klant wil, is nog steeds een goed product. Kwaliteit : bepaalt de klant."

Link naar reactie
Leuk voorbeeldje : "kwaliteit is de perceptie van de klant. Een product dat aan alle kanten van ellende aan elkaar hangt, maar wel doet wat de klant wil, is nog steeds een goed product. Kwaliteit : bepaalt de klant."

 

Met de aanvulling dat wat de klant wil in de tijd kan (lees gaat) veranderen. Houwtje touwtje oplossing houdt dan geen stand en dus verandert ook de perceptie van kwaliteit van je klant.

Link naar reactie

"fail often to succeed sooner"

 

Komt uit mijn industrieel ontwerp werk, snel en dirty prototypen maken en het uiteindelijke gebruik simuleren legt meteen de knelpunten keihard op tafel. Niets geile schetsen, droge rapporten of dikke programma van eisen doorworstelen. Dit kan natuurlijk ook in het ontwikkelen van een bedrijf, snel met je plannen aan de slag spiegelen met ervaren ondernemers of gewoon beginnen voor je je businessplan schrijft. Laatst een verhaal gelezen over hoe Amazon ontstaan is tijdens een verhuizing/autorit van New York naar Seatle waarbij Bezos al bellend Amazon "prototypeerde" terwijl zijn vrouw achter het stuur zat.

 

Waarom het in business mis kan gaan is minder zichtbaar als bij een fysiek ontwerp, maar net als in het ontwerpen moet je als ondernemer continu leren, bijsturen, implementeren en vraag ik me af of het prototype bedrijf ooit af is waarbij ik als ontwerper op een goed moment het ontwerp moet bevriezen.

 

Kwaliteit is een heel aardige. Zit nu helaas vaak in de trein en ben momenteel de gouwe ouwe "zen en de kunst van het motoronderhoud" aan het lezen nadat ik deze al 20 jaar in bezit heb. Heel interessant en opmerkelijk actueel boek over Kwaliteit en de mens ten opzichte van technologie houding, over de subject object relatie teveel om nu even op te schrijven. Merk wel vaak dat de verwachting van de klant meegroeit met je project en echte grote stappen achteraf triviaal lijken en aan het einde van de rit de kwaliteitsperceptie minder is dan deze objectief zou moeten zijn.

 

Inderdaad als je klant tevreden is is het kwaliteit maar nog beter is het als deze tevreden blijft en daar ligt de uitdaging voor de ondernemer, steeds maar opnieuw je klant voor je winnen.

 

Groet,

 

Ron

Concepteule creatie van diensten, producten en belevenissen.

Link naar reactie

Nieuwe poging. wellicht ook te vangen onder nieuw onderwerp : "wat je kan leren van fouten van iemand anders."

 

Voorbeelden :

 

1. Beginnend bedrijf, had direct al 5 activiteiten. 3 ervan waren behoorlijk nieuw/innovatief, de andere twee waren zeer innovatief.

LL : focus, focus, focus. De 5 activiteiten hadden ook nog eens te weinig met elkaar te maken, waardoor alles, incl. productie, R&D, klanten, opportunities,distributie, etc, etc. - geen synergie liet zien.

2. Al wat ouder bedrijf. Kreeg opdracht : groei als een dolle en verlaag de kosten tegelijkertijd. Ondanks enthousiasme was het te laat duidelijk dat je soms eerst moet investeren en dus kosten maken en leren en dus meer kosten, om een "businessmodel" werkend te krijgen.

3. Klein internet bedrijf, maar directeur weet te weinig van internet af.

Dodelijk. Iemand wil wel directeur zijn, dus gaat werk voor zichzelf verzinnen. Gaat gesprekken in, waar hij/zij onwetenheid over internet wegpoetst met een grote mond of een gelikte relatie-babbel. Of erger nog : beloofd iets wat je niet kan waarmaken.

4. Groot multinational, die eigenlijk geen doel en geen strategie had. Gevolg : alles was goed, als het maar winstgevend leek te gaan worden. Gevolg : er kwam rijp & groen naar binnen, waardoor je soms deze strategie, productiemiddelen, benadering van distributie, systemen, processen, e.d. en dan weer die strategie met andere gevolgen opging. Gevolg : je deed uiteindelijk of de ene of de andere strategie behoorlijk. Allerslechtste : geen van beide goed, geen van beide fout uitvoeren. En tegelijkertijd de concurrenten links en rechts je zien passeren.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 134 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.