• 0

Is CAO verplicht

Ik wil beginnen met me Eigen bedrijfje in de bouwsector (specifiek werk), maar moet ik daarvoor ook in de Bouw CAO? Ik wil dan nog 2 mensen aannemen in me bv. Ik heb een berekening laten maken wat ze kosten in de bouw CAO en dat was toch aardig wat. Nu wist ik dat de Bouw CAO een dure cao is. Daarom ben ik benieuwd of ik dan ook verplicht ben om deel te nemen aan de CAO? Als ze niet in de bouw CAO zitten is het een stuk voordeliger.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 1

Daarom ben ik benieuwd of ik dan ook verplicht ben om deel te nemen aan de CAO?

Kort antwoord: ja

 

Langere toelichting:

Als een CAO door de Minister van Sociale Zaken en werkgelegenheid algemeen verbindend is verklaard, is de CAO verplicht.

 

De Huidige Algemeen verbindend verklaring (van de CAO 2014) is per 31-12-2014 beëindigd.

Formeel heb je nu dus geen CAO plicht

 

Maar dat zal vermoedelijk van (zeer) tijdelijke aard zijn: werkgevers en vakbonden FNV en CNV zijn al akkoord met de nieuwe CAO, en de algemeen verbindendverklaring volgt naar verwachting snel.

 

De Cao bouwnijverheid is algemeen verbindend verklaard. Je deelt automatisch mee.

Heb je een link? Voor zover mij bekend is er nog geen AVV CAO 2015

Edit: volgens bouwend Nederland is er nog geen AVV, de CAO tekst moet nog worden uitgewerkt en is naar verwachting pas in september definitief.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

1. Ik weet niet of je dat kunt "omzeilen". Volgens mij is het verplicht als je bepaalde werkzaamheden uitvoert die in de bouw cao staan.

2. Als het voor jou goedkoper is, is het voor jouw werknemers duurder. En daar zullen zij niet blij van worden :) Zij zijn die CAO gewend.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

@Norbert, dat klopt, maar aangezien er al een principeakkoord is bereikt én een AVV naar alle waarschijnlijkheid zal volgen, denk ik dat TS er verstandig aan doet er (alvast) van uit te gaan dat er sprake zal zijn van een AVV CAO.

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Daarom ben ik benieuwd of ik dan ook verplicht ben om deel te nemen aan de CAO?

Kort antwoord: ja

Langere toelichting:

Als een CAO door de Minister van Sociale Zaken en werkgelegenheid algemeen verbindend is verklaard, is de CAO verplicht.

Nog langere antwoord: ook zonder AVV of zelfs zonder CAO, kan er sprake zijn van nawerking van een verlopen CAO voor mensen die in dienst waren op het moment dat er nog wel een AVV CAO van toepassing was. En via de omweg van het non-discriminatiebeginsel (gelijke gevallen gelijk behandelen) kan die nawerking dan indirect doorwerken naar nieuwe medewerkers.

 

In dit geval lijkt het me dat de CAO van 2014 nog wel nawerking kan hebben, althans voor zover TS van plan is bestaande medewerkers mee te nemen naar de nieuwe onderneming.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Dank jullie voor de info. De lonen zijn gebasseerd op het BouwCAO. Alles wat het minder kost per maand scheelt dan weer.

Ik zou pas in het najaar (oktober/november) starten met mijn bedrijfje ivm de voorbereidingen e.d. De mensen die mee gaan zouden dan even in de WW zitten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.