Ga naar inhoud

Kan ik gerechtelijke betalingsprocedure starten zonder extra incassotraject?

Geplaatst:

Erwin Vervacke

Ik heb 3 openstaande facturen (totaal €25K) voor een Belgische zakelijke klant die niet reageert op mijn betalingsherinneringen en aanmaningen. Deze zijn verzonden via aangetekende post, gewone post en email. Ook voorstellen tot betalingsspreiding/regeling vallen in het niets.

Kan ik een gerechtelijke procedure starten met advocaat zonder dat er opnieuw een traject van herinnering/aanmaning wordt ingegaan? In hoeverre is een incassotraject anders dan wat ik als ZZP zelf verstuur?

 

 

Featured Replies

Geplaatst:

Tonino

Ben je zelf Nederlander of ook Belg?

Lijkt me dat een advocaat niet een heel incasso traject zal hoeven/willen doorlopen, maar een duidelijk briefje op mooi briefpapier/concept dagvaarding zou wellicht kunnen helpen om toch eens te betalen.

Daarna kan een (Belgische) advocaat al snel een gerechtelijke procedure in gaan.

 

 

Geplaatst:

Erwin Vervacke

  • Auteur

Ben een Belg die in NL leeft.

 

Ik wil nòg meer uitstel vermijden want de eerste herinnering dateert van mei '15. Het is duidelijk dat het bedrijf niet wil/zal reageren tenzij er zwaarder geschut komt.

Geplaatst:

4711

Geen idee hoe dit in België werkt, maar hier in NL zou het zo zijn:

 

- Eerst een ingebrekestelling sturen, met een termijn van bijvoorbeeld 7 dagen (is B2B dit allemaal).

- Daarna aan een deurwaarder 'uit handen geven' en hopen dat het minnelijk opgelost wordt.

- Desnoods, uiteraard afhankelijk van reacties/vooruitzichten: doorzetten, als geen regeling mogelijk blijkt.

 

Geplaatst:

Tonino

Mogelijk dat een advocaat na een korte procedure kan overgaan op beslag leggen. Iets wat je als zzp'er niet kan.

Je zou mogelijk nog een Europees betalingsbevel kunnen overwegen, al lijkt me dat het bedrag in ieder geval groot genoeg is om een professional in te schakelen.

 

 

Geplaatst:

StevenK

Geen idee hoe dit in België werkt, maar hier in NL zou het zo zijn:

 

- Eerst een ingebrekestelling sturen, met een termijn van bijvoorbeeld 7 dagen (is B2B dit allemaal).

- Daarna aan een deurwaarder 'uit handen geven' en hopen dat het minnelijk opgelost wordt.

- Desnoods, uiteraard afhankelijk van reacties/vooruitzichten: doorzetten, als geen regeling mogelijk blijkt.

 

Die tweede stap is geen vereiste en juist bij partijen die toch niet gaan betalen kun je die overslaan. En als je contract en/of factuur voldoende duidelijk zijn over wanneer er betaald *moet* zijn, kun je de ingebrekestelling ook overslaan, maar met een goede 14-dagen-brief pak je nog wel de incassokosten mee.

 

Dat neemt overigens niet weg dat mijn ervaring ook is dat een eerste dreigende brief van mij wanbetalers nogal eens motiveert tot betaling.

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

Geplaatst:

RT....

Dat neemt overigens niet weg dat mijn ervaring ook is dat een eerste dreigende brief van mij wanbetalers nogal eens motiveert tot betaling.

Een bezoek van Big Frank ook ;)

 

 

bigfrank.nl-incassoman.jpg

 

 

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Geplaatst:

Branko Collin

Bij een klant in Nederland hoef je niet allerlei rare stappen te nemen, je vorderingen zijn direct opeisbaar. (Particulieren genieten nog enige bescherming, in de zin dat je hen niet meteen boetes kunt opleggen.)

 

Hoe dat bij een klant in België zit, weet ik niet, dat moet je op een Belgisch forum vragen.

 

Aangezien het om een grensoverschrijdende vordering lijkt te gaan, heb je het voordeel dat je gebruik kunt maken van een Europees Betalingsbevel.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.