• 0

Wie denkt weleens na of ie teveel tilt of sjouwt?

Je weet vaak niet beter dan dat er gewoon bij hoort.

Toch is de impact van uitval op je eigen bedrijf en de maatschappij groot. Op de staatsbegroting komt een bedrag voor van 27,5 miljard per jaar, voor uitgevallen werknemers en circa 20 tot 30 % komt door te zwaar tillen of sjouwen.

 

Werkgevers geven per jaar zelf circa één miljard uit aan directe hieraan gerelateerde kosten, en dan hebben we het nog niet gehad over alle kleine zelfstandigen en buitenlandse bedrijfjes die hier komen werken. Zij hebben vaak geen financiële ondersteuning als ze uitvallen en komen niet zelden in de bijstand of moeten het zelf maar uitzoeken.

 

Duidelijk dat je jezelf toch eens zou moeten afvragen hoe het in jouw situatie is gesteld.

Ben benieuwd wat de reacties zijn.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 2

Hoi Herman,

 

Er is denk ik een verschil tussen zwaar belasten en overbelasten.

 

dozen van 10Kg kun je volgens mij 40jaar dagelijks tillen zonder enig slecht effect. Verkeerd tillen of overbelasten is natuurlijk slecht maar dat los je met de "tiller" niet op.

 

Het kan niet de bedoeling zijn dat met hulpmiddellen mensen langer kunnen werken. Het is just de bedoeling dat mensen op tijd met pensioen kunnen (65 vindt ik persoonlijk wel lang genoeg gewerkt) en dan met geode gezondheid nog 10-20jaar kunnen leven.

 

Lichaam belasten, doorlopend belasten is juist goed, mits het op juiste manier gebeurd.

Met meer hulpmiddellen worden mensen juist minder bestand tegen een situatie dat bijvoorbeeld de tiller stuk is en ze even handmatig een paar pallets om moeten pakken. DAN zul je zien dat mensen door hun rug gaan of erger. Gewoon omdat ze die belasting niet meer gewent zijn.

 

Is denk ik in essentie verschil in perspectief.

 

Maar ik vind wel dat jouw product een waarde heeft en ook levenskans heeft. Er zijn genoeg speciale situaties waarin een tiller heel handig en goed is.

 

Maar als standaard oplossing voor al tilwerk is denk ik teveel van het goede en daar loop je denk ik het meedenken van anderen mis omdat het veelal praktisch niet is voor te stellen hoe dat zou moeten.

Link naar reactie
  • 1

Discussie slaat een beetje op tilt. Moeten we dat laten aanmodderen?

 

Ondernemen is risico nemen, maar weet graag waar je aan begint of mee bezig bent. Voorlichting kan daarbij van pas komen. ;)

 

Modgroet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1

Beste Herman,

 

Hoop niet dat je met me kwalijk neemt maar ik wil bij je verhaal over fysieke belasting en de stijging van (meestal lage) rugklachten toch wel een paar kritische kanttekeningen plaatsen.

 

Van alle mensen heeft 1 op de 5 rugklachten.

90% van al die klachten zijn a-specifieke klachten, die hebben geen anatomisch oorzaak maar meestal psychosociale oorzaken.

Ontevredenheid op het werk, stress etc, etc kunnen leiden tot a-specifieke rugklachten.

 

Als jij schrijft dat in de bouw het aantal rugklachten toeneemt moet je er wel bij vermelden dat die stijging grotendeels te maken heeft met de crisis waar deze branche al jarenlang in zit en de job onzekerheid die dat teweeg heeft gebracht voor de werknemers/zzp-ers.

Beetje te kort door de bocht dus om de stijging op de fysieke belasting alleen af te schuiven terwijl vooral de psychosociale oorzaken de echte boosdoener zijn.

 

Van de 10% rugklachten die overblijven met een anatomisch aanwijsbare oorzaak die evt toe te schrijven zijn aan de arbeidsomstandigheden is er weer een verdeling te maken tussen statisch en dynamische klachten.

Bij veel beroepen ontstaan de rugklachten niet door een dynamische belasting (o.a.tillen) maar door een statische belasting zoals een langdurig verkeerde zit cq werkhouding.(ook bij schilders, metselaars, voegers etc)

De pakketbezorger die de hele dag in een bus rond rijd en geen aangepaste chauffeursstoel tot zijn beschikking heeft (en er zijn er maar weinig die dat hebben) zal eerder last krijgen van een statische belasting van de rug die zich vervolgens openbaart als hij/zij de pakketjes gaat bezorgen.Dan is in jouw optiek al snel het tillen de boosdoener terwijl het veel genuanceerder ligt.

 

Het ziekteverzuim door sportblessures ligt bijvoorbeeld al hoger dan van de specifieke fysieke belasting waar jij nu zo op focust.

 

Als de verkopen van een product achter blijven bij de verwachtingen kan dat ook te maken met de prijsstelling van het betreffende product.

Het lijkt er nu meer op dat jij een lobbyclub in het leven hebt geroepen om via een wettelijk kader t.a.v de fysieke belasting een afzetmarkt probeert te creëren voor je product.

 

groet,albert

 

Link naar reactie
  • 1

Ik denk dat bewezen kan worden dat regelmatig zware dingen op de juiste manier juist heel erg gezond is.

 

Persoonlijk vind ik het jammer dat je HL gebruikt als soort zeepkist om een eenzijdig en onvoorledig beeld de wereld in te helpen waarbij de enige remedie is produkten zoals je zelf verkopen wil zijn.

 

Beetje beulen op de werkvloer kan geen kwaad. Ik heb jaren in de metaal gewerkt, koppelplaten frezen van 50-60kg per stuk en dat was gewoon de hele dag door de knietjes en van de pallet op de freestafel. Jaren gedaan en is prima te doen. niets aan overgehouden. Waarom? op juiste manier tillen.

 

Zelfs met die dozen Segway van jou kun je je nek breken en waarscheinlijk gebeurd dat veel eerder als de mensen die niet meer weten wat aanpakken is het apparaat bedienen.

 

Sterker nog, het is bijna betutteling. En tillen is niet bewijsbaar slecht voor een mens. Kolen verbranden om een tiller op te laden wel.

 

 

___________

onnodige full quote van direct voorgaande bericht verwijderd ivm leesbaarheid van topic

Link naar reactie
  • 1

 

Ik denk dat bewezen kan worden dat regelmatig zware dingen op de juiste manier juist heel erg gezond is.

 

 

Ben hier erg in geïnteresseerd. Kun je me daarover meer vertellen?

 

 

 

Persoonlijk vind ik het jammer dat je HL gebruikt als soort zeepkist om een eenzijdig en onvoorledig beeld de wereld in te helpen waarbij de enige remedie is produkten zoals je zelf verkopen wil zijn.

 

 

Dat eenzijdige en onvolledige beeld wil ik wel meer over weten. En als het gaat over mijn eigen producten verkopen. Die hoop heb ik opgegeven. Er zitten maar weinig mensen op te wachten. Ik heb dit uitgelegd in dit topic: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=25;action=display;threadid=31690;start=255

 

 

Beetje beulen op de werkvloer kan geen kwaad. Ik heb jaren in de metaal gewerkt, koppelplaten frezen van 50-60kg per stuk en dat was gewoon de hele dag door de knietjes en van de pallet op de freestafel. Jaren gedaan en is prima te doen. niets aan overgehouden. Waarom? op juiste manier tillen.

 

 

Ben blij dat dat goed gegaan is. Ik kom veel andere situaties tegen, waarbij de ellende vaak niet te overzien is. Persoonlijk lichamelijk leed, maar ook heel vaak financiële ellende. Mensen die bijvoorbeeld als ZZPer in de bijstand terecht zijn gekomen omdat ze veel te zwaar werk hebben gedaan.

 

 

 

 

Zelfs met die dozen Segway van jou kun je je nek breken en waarscheinlijk gebeurd dat veel eerder als de mensen die niet meer weten wat aanpakken is het apparaat bedienen.

 

 

Dat klopt exact. Daarom ben ik al jaren op zoek naar pakketvervoerders die hun bezorgers ergonomisch laten werken bij het bezorgen van de pakketten. Helaas heb ik er van de meer dan honderd benaderde vervoerders nog niet één gevonden die dit doet.

 

 

 

Sterker nog, het is bijna betutteling. En tillen is niet bewijsbaar slecht voor een mens. Kolen verbranden om een tiller op te laden wel.

 

Jammer dat het voelt als betutteling. Ik heb de vraag open gesteld: Denk je er weleens over na?

 

Ik heb met mijn ervaring uit het verleden gemerkt wat fysieke overbelasting voor effect heeft op de mens en maatschappij. Ik heb besloten om de paar jaar die mij nog rest voor ik de pijp aan maarten geef een lans te breken voor dit onderwerp. Verdienen ga ik er niet meer aan, maar ik hoop dat het voor volgende generaties ietwat beter geregeld kan worden. Dat die mensen wel op een gezonde manier door kunnen werken tot hun 68e of 70e. En dan niet als hijskraan, maar als machinist ervan.

 

 

Link naar reactie
  • 1

Ben het met Paul eens, in mijn beroep komt tillen ook voor. Ook wel eens zwaarder als wat is gewenst.

Zo had ik laatst ook betonnen gewichten die een dak op moesten. Als een stokbrood had ik zo'n gewicht onder mijn arm en ben ik een trap opgelopen. Het enigste wat ik belast heb, zijn mijn beenspieren.

 

En daar ben ik secuur in, ik zie nog de plaatjes uit de lesboeken van vroeger voor me, til vanuit je knieën, nooit met je rug. En dan geeft je lichaam wel de grens aan, van wat je kan.

 

En dan volgt ook vrij snel de conclusie van mensen die nooit tillen en op het moment van tillen het dan ook verkeerd doen. Puur omdat ze niet weten hoe het moet.

 

Maar als standaard oplossing voor al tilwerk is denk ik teveel van het goede en daar loop je denk ik het meedenken van anderen mis omdat het veelal praktisch niet is voor te stellen hoe dat zou moeten.

 

Specifieker, til momenten in de bouw, een loodzwaar kozijn wat volgens alle arbo regels vanuit de werkplaats naar de eindbestemming wordt gebracht, alle regels opgevolgd en dan het laatste vanaf de vrachtwagen naar de definitieve bestemming in de woning. Dat kozijn komt er echt wel, ook zonder til hulpmiddelen.

 

Idem als met volgebouwde elektrokasten, soms 3 tot 4 aan elkaar, komen getest uit de werkplaats en gaan niet meer van elkaar af. Ook hier geldt, met een hijskraan worden ze op de verdieping geplaatst en het laatste stukje, wederom zonder til hulpmiddelen.

Link naar reactie
  • 1

Dus alles boven de 23 kg is slecht. Niet een beetje slecht maar altijd slecht.

Minder is beter.

 

Nou dan kunnen alle sportscholen de deuren wel sluiten. Er is natuurlijk geen enkel verschil tussen sporten en werken qua belasting. Niemand sport perfect dus even bankdrukken 70kg is echt zwaar misdadig voor je lichaam. Zou maximaal 15Kg moeten zijn, gewoon voor de zekerheid.

 

Sporten zou eigenlijk strafbaar gemaakt moeten worden, economisch delict, je bent de willens en wetens bezig de maatschappij op kosten te jagen. Is het niet nu, dan wel in de toekomst.

Denk dat we wel uitzondering kunnen maken voor dammen en schaken. Daar kun je dan een ontheffing voor krijgen. Met een Schaakbewijs natuurlijk a 50E die je elk jaar moet verniewen na medische keuring a 200E. Als je onder de 60 bent tenminste, want daarboven elke 6 maanden.

 

Als je dus een beetje doordenkt is een maximaal te belasten lichaam tot 23kg totale onzin.

Maar het is al in steen geschreven, de "consensus" der wetenschap acht het bewezen. Vandaar is het goed dan ook keiharde wetgeving in te voeren die elke belasting boven 23Kg strafbaar maakt. Dan is het allemaal opgelost en komt geen enkele klacht meer voor.

Link naar reactie
  • 1

Wat ik nog mis in deze discussie is bewijs dat (veel) tillen de belangrijkste oorzaak is van chronische rugklachten. Volgens wetenschappelijk onderzoek is meer dan 90% van de klachten na verloop van tijd weer verdwenen en bestaat er helemaal niets zoals een "versleten rug".

 

Wetenschappelijk onderzoek heeft herhaaldelijk aangetoond dat bewegingsangst de belangrijkste oorzaak is van het chronisch worden van acute rugpijn. Verkeerde overtuigingen over bewegingsangst:

belasting van de rug is slecht

Mensen die bijvoorbeeld jarenlang zwaar werk hebben verricht en rugpijn ervaren, denken vaak dat zij hun rug ‘kapot’ maken door de rug te belasten

pijn is een signaal dat er iets niet goed zit in het lichaam en daarom voorkomen moet worden

Door bewegingsangst neemt de conditie af, waardoor de belastbaarheid van de rug verder afneemt. Hierdoor komen veel mensen in een vicieuze cirkel terecht.

bron

 

Hieruit concludeer ik dat het overgrote deel van de chronische rugklachten op enige manier is te herleiden naar stress dan wel (bewegings)angst.

 

Las ook dat in landen waar veel meer en extremer getild (veel grotere boerenbevolking) wordt zoals centraal en oost europa het percentage van de beroepsbevolking met chronische rugklachten veel lager is dan in west europa. Waarbij ik meteen aanteken dat je altijd voorzichtig moet zijn met statistieken.

 

Hoe zit het dan met acute rugklachten? Daarvan staat wel vast dat het overgrote deel komt door overbelasting. Dat kan komen door te veel tillen of door een slechte conditie van spieren door te weinig tillen/bewegen. En vooral dat laatste lijkt mij veel belangrijker dan te veel tillen omdat een slechte conditie eerder lijdt tot chronische rugklachten.

 

De conclusie dat we door sport en werk ons lichaam verslijten en kans hebben op uitval door chronische rugklachten lijkt me nergens op gebaseerd. Tenminste ik heb nergens goede argumenten gelezen.

Bovenstaande bronnen wijzen eerder naar het tegenovergestelde, slechte spieren en conditie door te weinig bewegen/sporten/tillen.

 

Daarmee zie ik zeker wel voordelen voor tilhulpmiddelen om overbelasting te voorkomen. Maar het is dus niet ondenkbeeldig dat door de Tiller de conditie van een werknemer achteruit gaat en hij zich thuis vertild aan de stofzuiger. ;)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een tilverzekering dat zou misschien nog een mooi HL-productje zijn? Een appje die het aantal getilde kg's/dag telt kan misschien ook nog lukken ;D

 

(Hier vandaag toch zeker wel een 200 keer een ijkgewicht van 20kg getild)

 

 

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0

Maakt me niet veel uit - als het maar niet de zoveelste nauwelijks omhulde retorische zelfpromotende vraag is.

 

Als ik regelmatig draadjes zou beginnen met onderwerpen als "Wie denkt wel eens dat zijn website beter kan?" dan zou iedereen daar ook vrij snel zat van worden.

 

Even gezocht op door mij gestarte draadjes. Van de dikke honderd zijn er 8 die het onderwerp tillen hebben. Daarvan zijn er twee in zekere zin promotie voor het product waar ik vroeger mee bezig was.

 

Dit is het eerste draadje waar ik mee probeer de aandacht te vestigen op een groot maatschappelijk probleem, waar ik als voorzitter van een stichting me voor inzet, in de hoop er over een aantal jaren mijn brood mee te kunnen verdienen.

 

Als men dit in het algemeen een overdreven hoeveelheid zelfpromotie vindt, denk ik dat ik niet meer op dit forum thuishoor.

 

Ik hoor het graag ook van anderen.

Link naar reactie
  • 0

Een tilverzekering dat zou misschien nog een mooi HL-productje zijn? Een appje die het aantal getilde kg's/dag telt kan misschien ook nog lukken ;D

 

(Hier vandaag toch zeker wel een 200 keer een ijkgewicht van 20kg getild)

 

 

 

Mathias, ken je de android app 'safelifter'

Dan zie je waarschijnlijk jouw probleem wel met die 200 keer 20 kg

Link naar reactie
  • 0

Een tilverzekering dat zou misschien nog een mooi HL-productje zijn? Een appje die het aantal getilde kg's/dag telt kan misschien ook nog lukken ;D

 

(Hier vandaag toch zeker wel een 200 keer een ijkgewicht van 20kg getild)

 

 

 

Mathias, ken je de android app 'safelifter'

Dan zie je waarschijnlijk jouw probleem wel met die 200 keer 20 kg

 

Nee, die app ken ik niet (en eigenlijk heb ik ook geen smartphone meer; kreeg ik pijn van aan mijn duim).

 

Maar dat wil niet zeggen dat ik niet open sta voor verbeteringen, heb je mogelijk voorstellen om ijkgewichten efficiënter/ergonomischer op een weegschaal, vulstation, weegsilo te krijgen?

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0

Mathias, ken je de android app 'safelifter'

Kijk, daar gaan we al - da's jouw app...

 

 

 

Nee, Peter dat is jullie app. Wij hebben hem alleen vertaald van een ingewikkelde formule naar een makkelijk te bekijken plaatje. Je hoeft er niets voor te betalen, je kunt er slechts wat mee verdienen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.