Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Branko Collin
Kleine ondernemers in Wales gaan off-shore voor een documentaire, beweren ze
Korte samenvatting:
Bedrijven in het plaatsje Crickhowell in Wales, VK, hebben een plan ingediend bij de Britse belastingdienst waarmee ze de belastingontwijkingspraktijken van multinationals als Google en Starbucks willen emuleren.
Deze multinationals betalen weinig tot geen belasting in het Verenigd Koninkrijk ondanks de grote omzetten die ze daar behalen. De kleine ondernemers hopen nu dat door deze praktijken toegankelijk te maken, de Britse belastingdienst wordt gedwongen dit soort ontwijking aan banden te leggen voor iedereen en daardoor elke onderneming die in het VK winst maakt, daar ook belasting te laten betalen. (Althans, dat beweren ze.)
Waarom vind je dit interessant of wil je dit delen?:
Ik denk dat gaten in de belastingwetgeving zullen worden gesloten, zodra iedereen er gebruik van kan maken. Blijkbaar is het echter niet bijzonder makkelijk om van die gaten gebruik te maken, anders deed iedereen dat ook. Daarom is het interessant te zien dat een lokaal consortium van onder andere een zalmrokerij, een koffiehuis, een boekwinkel en een bakker beweren dat wel voor elkaar te hebben gekregen.
Er zit, helaas, een addertje onder het gras. Het consortium beweert dat ze hun plan willen delen met ondernemers in andere Britse gemeentes, maar toen ik daar naar vroeg, zeiden ze: "Je moet wachten tot voorjaar 2016 als de documentaire wordt getoond. Daarin wordt alles onthuld." En op hun blog: "De BBC regisseerde deze actie." Call me cynical, maar dat klinkt als een publiciteitsstunt.
Zoals ik het overigens zelf begrijp, werkt dat off-shore gaan als volgt (dit is uit het hoofd, correct me if I'm wrong):
Je begint een bedrijf dat het drinken van smerige koffie als een 'ervaring' vermarkt. Daar zitten wat kosten aan vast, want dat drinken gebeurt in brick&mortar en vereist onder andere ongeïnteresseerd personeel dat creatief met namen van klanten omgaat. Maar na aftrek van die kosten hou je evengoed winst over, want het loopt storm.
In plaats van over die winst belasting te betalen, verander je hem in kosten door de volledige winst uit te keren aan een zusterrechtspersoon in Nederland in de vorm van licentiekosten van je merk en logo.
Die zusterrechtspersoon betaalt een klein beetje belasting over die inkomsten en maakt dan het geld over naar een tweede zuster ergens in de Cariben. En daar raak ik de draad zelf een beetje kwijt. Ik ga ervan uit dat dat geld ergens boven water moet komen in de vorm van een uitkering aan natuurlijke personen, en dat er dan alsnog inkomstenbelasting over moet worden betaald. De enige situatie waarin ik me kan voorstellen dat dat niet gebeurt, is als het op de een of andere manier als ondernemingsvermogen in een rechtspersoon opgeslagen blijft (aangenomen dat dit in andere landen vergelijkbaar gaat als met Nederland).
Iemand aanvullingen/correcties?
Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.