Nederland innoveert minder

Aanbevolen berichten

Nederland innoveert minder

 

14 maart 2005 - Het goedbedoelde Innovatieplatform ten spijt, is slechts twintig procent van alle bedrijven bezig met het vernieuwen van producten, diensten of processen. In de periode 1998-2000 was dit nog 34 procent. Dat blijkt uit de CBS-publicatie Kennis en economie.

 

Daling

In 2002 gaven bedrijven, instellingen en universiteiten in totaal acht miljard euro uit aan research en development. Dit is een daling van 0,7 procent ten opzichte van 2001. Nog niet eerder is in Nederland een daling in deze uitgaven voorgekomen.

 

Innovatieplatform

Het Innovatieplatform onder leiding van premier Balkenende heeft al enige tijd kritiek te verduren. Zo zouden er alleen gevestigde belangen vertegenwoordigd zijn, zoals Philips, DSM en Shell, terwijl innovatie juist vanuit kleine, startende bedrijven moet komen. Ook is het platform teveel een praatclub en mist het daadkracht. Balkenende verwerpt de kritiek en zegt dat er al veel maatregelen zijn geformuleerd.

 

Is higherlevel nu eigenlijk ook onderdeel van dit platform?

Op zoek naar een webdesigner? - Martijn Wessels Webdesign

Link naar reactie

HL onderdeel van het Innovatieplatform? Ik dacht net niet >:( Ik kan me herinneren dat we ze een keertje opgezocht hebben op het Plein in Den Haag, om ons netwerk "aan te bieden" ::) En ik kan me ook nog herinneren dat we ene D.H. te Å hebben moeten vasthouden omdat hij Frans Nauta op zijn gezicht wilde timmeren (dat wilde ik ook trouwens).

 

Dus om nou te stellen dat HL onderdeel uitmaakt van het Innovatieplatform....

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Beste Forumleden,

 

Het is inderdaad een platform wat tig ambtenaren weer enige tijd van werk voorziet. Alle gote jongens (multinationals) zitten ook in de groep. Dat slaat werkelijk nergens op.

 

Bestaat er misschien nog een mogelijkheid om HL toch zeggenschap te geven? Omdat het innovatieplatform momenteel onder zware druk leidt, ondermeer door de pers/media is het misschien slim om, als higherlevel zijnde, zelf ook de pers/ media op te zoeken. Bijvoorbeeld in de vorm van een persbericht.

 

Ik zit even te spelen met de gedachte.

Coffee-star | espressobars

www.coffee-star.nl

Quote: Kijk niet naar wat vandaag kan, maar denk aan wat morgen mogelijk is.

Link naar reactie

Wat doet HL eigenlijk aan innovatie, behalve, net als het innovatieplatform, alleen maar lullen over dat het zo belangrijk is?

 

Nou daar gaat je Karma Erik ;)

 

HL op zich kan natuurlijk niets aan innovatie doen.

HL leden kunnen dat wel, en er zijn er een aantal die dat ook daadwerkelijk doen.

Wat we als HL wel kunnen we proberen, is met goede inhoudelijke discussies proberen beleidsmakers te trekken die hier dan nieuw beleid mee kunnen maken.

HL is bij uitstek het forum voor kleine ondernemers en dat is toch waar de vernieuwing vandaan moet komen.

 

Dus laten we zorgen dat HL letterlijk in beeld komt.

Volgende week is er een ondernemersbeurs in de Jaarbeurs.

Als HL daar zichtbaar aanwezig is, kunnen het netwerk weer verder uitbreiden, endat uitbreiden kost gewoon tijd en doorzettingsvermogen.

Eerst zaaien, voor je kunt oogsten.

 

En nu de bal even terug, wat doe jij aan innovatie Erik :P

Link naar reactie

Wat doet HL eigenlijk aan innovatie, behalve, net als het innovatieplatform, alleen maar lullen over dat het zo belangrijk is?

 

Wie lult hier over innovatie, dat het zo belangrijk is?

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Wat doet HL eigenlijk aan innovatie, behalve, net als het innovatieplatform, alleen maar lullen over dat het zo belangrijk is?

 

Nou daar gaat je Karma Erik ;)

 

HL op zich kan natuurlijk niets aan innovatie doen.

HL leden kunnen dat wel, en er zijn er een aantal die dat ook daadwerkelijk doen.

Wat we als HL wel kunnen we proberen, is met goede inhoudelijke discussies proberen beleidsmakers te trekken die hier dan nieuw beleid mee kunnen maken.

HL is bij uitstek het forum voor kleine ondernemers en dat is toch waar de vernieuwing vandaan moet komen.

 

Dus laten we zorgen dat HL letterlijk in beeld komt.

Volgende week is er een ondernemersbeurs in de Jaarbeurs.

Als HL daar zichtbaar aanwezig is, kunnen het netwerk weer verder uitbreiden, endat uitbreiden kost gewoon tijd en doorzettingsvermogen.

Eerst zaaien, voor je kunt oogsten.

 

En nu de bal even terug, wat doe jij aan innovatie Erik :P

 

Karma maakt me niet echt uit, ik stel mijn vraag, positief of negatief. Ik was gewoon benieuwd.

 

Ikzelf heb hier nooit beweerd dat ik aan innovatie doe, dus ik hoef dat ook niet echt uit te leggen lijkt mij ;), al zou ik je genoeg kunnen vertellen hoor :)

 

Nogmaals, het was gewoon een vraag, want mensen wijzen altijd, maar kijken niet naar zichzelf.

Technisch innovator.

Link naar reactie

'Een beetje weldenkende ondernemer zal zich verre houden van het nationale Innovatieplatform.'

 

Dat is mijn stelling.

In het Innovatieplatform zitten géén ondernemers maar de zogenaamde hooggeleerde en 's-Rijks gediplomeerde verkopers van tafelzilver. Die stelling valt vervolgens vanuit twee posities nader te verklaren.

 

1e) Wijlen top-ondernemer Frans Swartouw -van Fokker toen dat nog een succesvol bedrijf was- heeft eens gezegd, dat de generatie die ná de oprichters het roer bij een onderneming overneemt, er meestal niets van bakt, en aldus te omschrijven zijn als: de verkopers/verkwanselaars van het tafelzilver. Dat betreft dan niet alleen het bekende verwende-zoontje-van-de-baas fenomeen, maar helaas ook op een grotere schaal, zoals de Ahold affaire en de stelselmatige uitverkoop van onze nationale iconen zoals een KLM, DAF, Hoogovens etc. etc.

 

2e) Wat kunnen de huidige topmannen/vrouwen van Unilever, Philips, Schiphol -de types die in het Innovatieplatform zitten- nu eigenlijk? In hoeverre zijn ze ondernemer en in hoeverre zijn ze slechts een bestuurder ván...? Ik denk dat ze dus eerder een bestuurder ván zijn, ipv. een rasechte ondernemer. Ze kunnen dus feitelijk géén nieuwe markten onderkennen noch het nut van innovatie inzien. Uiteindelijk gaat het gebrek aan enige vorm van visie dan onmiskenbaar leiden tot een verzwakking van de concurrentiepositie, de winstgroei en de totale positie van de betreffende onderneming. Vervolgens kiezen deze 'bestuurders' dan voor twee bekende varianten: A) men neemt een concurrent over voor té veel geld, of B) men laat zich voor té weinig geld overnemen door de concurrent.Kortom het tafelzilver zal links- of rechtsom worden verkwanseld.

 

Ik heb dus zelf niet echt zo'n hoge pet op van de huidige generatie bestuurders die thans onze grotere ondernemingen besturen.

Het zijn stuk voor stuk allemaal mensen die slechts zijn aangenomen op hun Drs., Dr. of MBA titel i.p.v. op basis van een combinatie van een aantoonbare visie en 'vuile hardwerkende handige handen'.

 

De groep mensen die in het Innovatieplatform zitten, zijn m.i. personen die een onderneming slecht(s) kunnen leiden vanuit de zogenaamde boekjeswijsheid. Ze weten kortom alles van management-theorieën maar bar weinig het uiteindelijke product en dienst die ze moeten verkopen.

Uiteindelijk zullen dergelijke mensen 'hun' onderneming vroeg of laat naar de slachtbank gaan leiden; de basis van de onderneming laat zch nu eenmaal niet verloochenen.

 

Daarom zou elke weldenkende ondernemer zich verre moeten houden van het Innovatieplatform.

Dus gelieve géén 'noodgedwongen huwelijk' tussen Higherlevel en de kletsclub van overbetaalde tafelzilver-verkopers ;)

Link naar reactie

Leuke discussie over innovatie.............

ik ben net bezig het vak new ventures te geven aan de Rug en een onderdeel daarin is innovatieklimaat in nederland.

 

Dat levert altijd leuke werkstukken op en pittige discussies.

 

Zelf denk ik dat het euvel zit in het feit dat een innovatieplatform op zich een prima initiatief is maar dat het slechts een middel is om innovatie op de agenda te zetten en niet om innovatie te bewerkstelligen. Dat kan het niet en dat moet het ook niet willen.

Het platform moet Nederland in beweging krijgen en dat kan het alleen als het DELEGEERT en juist dat delegeren gaat ze erg moeilijk af.

Delegeren in de zin dat zij andere partijen (en dus niet mede-ambtenaren of andere (semi) overheidsorganisaties) in de gelegenheid stellen en faciliteren om innovatie te bewerkstelligen.

 

Nu zie je dat veel initiatieven blijven hangen in de molen der ambtenarij omdat deze niet in staat is om beleid om te zetten in activiteiten.

 

Een voorbeeld: steeds meer komt men tot de conclusie dat innovatie het beste tot stand komt in clusters (EIM onderzoek, 85% van de innovaties ontstaat in clusters). Om clusters tot stand te brengen heb je partijen nodig en in ieder geval een leidende partij (een clustertrekker).

 

Daar is het IP ook wel achter. Nu moet je beleid maken om clusters tot stand te brengen. Dat kun je dus doen door een overheidsorgaan als leidende partij te faciliteren (Senter/Syntens) of je kunt dit aan de markt overlaten en bijvoorbeeld een VC faciliteren om de rol te vervullen. In ieder geval een belanghebbende partij (aandeelhouder in het cluster).

 

Je ziet nu dat initiatieven die meer overlaten aan de markt niet van de grond komen en dat diezelfde marktpartijen nu kritisch kijken naar het IP dat verzwelgt in dikke rapporten en nota's van (semi) overheidsclubs.

 

Mijn stelling is dan ook:

 

Het IP heeft als taak om innovatie op de Agenda van een ieder te krijgen en initiatieven te delegeren en te faciliteren van marktpartijen.

Een goed voorbeeld hiervan zou een SBIF (Small Business Innovation Fund) zijn welke elke investering in een technostarter matcht zonder aanvullende voorwaarden.

 

Of het faciliteren van clustervorming. Hiervan is een goed voorbeeld de provincie Zuid-Holland welke een aantal clusters heeft gedefinieerd en deze faciliteert door marktpartijen te subsidieren die dat cluster trekken.

 

Dit zou je landelijk moeten doen.

 

Een middel als kennisvouchers vind ik minder gelukkig. Het idee om de technostarter zelf kennis te laten inkopen vind ik wel weer goed, maar om dit te beperken tot een lijst met gelimiteerde kennisinstituten is minder. De evaluatie van de eerste 100 kennisvouchers wijst dan ook uit dat het merendeel is terechtgekomen bij zakelijke dienstverleners en ontwerpbureau's. Een zeer klein gedeelte bij technostarters. Dus een goed plan met een slechte uitvoering.

 

Mijn voorstel zou zijn om al het geld dat nu uitgegeven wordt aan (semi) overheidsclubs (Technopartner, deel Senter, Syntens, deel EZ , deel OCW) onder te brengen in een fonds van waaruit initiatieven van marktpartijen worden gefinnacierd.

 

Uitvoering door marktpartijen en met een resultaatbeloning.

 

Lijkt mij effectiever en efficienter.

 

Bernd

 

 

 

 

drs. Bernd W. Mintjes

Maxwell Group (van idee naar onderneming)

 

Kapitaaltrein bijeenkomsten over risicokapitaal

Link naar reactie

Over Clusters bestaan meerdere definities.

 

Het EIM heeft er onlangs een rapport over gemaakt.

 

Zelf vind ik een cluster een georganiseerd samenwerkingsverband tussen meerdere zelfstandige partijen (minimaal 3, veelal 4 of 5) met als doel een innovatief idee verder uit tewerken tot een innovatief produkt/dienst.

 

De partijen kunnen bestaan uit:

- idee drager

- partnerbedrijven met toegevoegde kennis

- kennisinsteling

- financier

- externe adviseur

 

Belangrijk is dat er een clustyertrkker is benoemd. Iemnd die ervoor zorgt dat er voortgang is.

 

Verder denk ik zelf dat het heel belangrijk is dat al in een vroeg stadium er expertise vanuit de finnaciele hoek bij zit.

 

Bernd

drs. Bernd W. Mintjes

Maxwell Group (van idee naar onderneming)

 

Kapitaaltrein bijeenkomsten over risicokapitaal

Link naar reactie

Over Clusters bestaan meerdere definities.

 

Het EIM heeft er onlangs een rapport over gemaakt.

 

Zelf vind ik een cluster een georganiseerd samenwerkingsverband tussen meerdere zelfstandige partijen (minimaal 3, veelal 4 of 5) met als doel een innovatief idee verder uit tewerken tot een innovatief produkt/dienst.

 

De partijen kunnen bestaan uit:

- idee drager

- partnerbedrijven met toegevoegde kennis

- kennisinsteling

- financier

- externe adviseur

 

Belangrijk is dat er een clustyertrkker is benoemd. Iemnd die ervoor zorgt dat er voortgang is.

 

Verder denk ik zelf dat het heel belangrijk is dat al in een vroeg stadium er expertise vanuit de finnaciele hoek bij zit.

 

Bernd

 

Dus eigenlijk zijn clusters een onderdeel van de oplossing.

Is er een manier om deze clusters te promoten, d.w.z. de clustervorm.

en dan niet met een wirwar aan subsidies en instanties.

 

Terug naar het idee van webwolff.

 

Clusters een status aparte verlenen, lager belastingtarief, minder regels?

Is dat dan een manier om het innovatieklimaat te verbeteren ?

Link naar reactie

Leuke discussie over innovatie.............

ik ben net bezig het vak new ventures te geven aan de Rug en een onderdeel daarin is innovatieklimaat in nederland.

 

Dat levert altijd leuke werkstukken op en pittige discussies.

 

Zelf denk ik dat het euvel zit in het feit dat een innovatieplatform op zich een prima initiatief is maar dat het slechts een middel is om innovatie op de agenda te zetten en niet om innovatie te bewerkstelligen. Dat kan het niet en dat moet het ook niet willen.

Het platform moet Nederland in beweging krijgen en dat kan het alleen als het DELEGEERT en juist dat delegeren gaat ze erg moeilijk af.

Delegeren in de zin dat zij andere partijen (en dus niet mede-ambtenaren of andere (semi) overheidsorganisaties) in de gelegenheid stellen en faciliteren om innovatie te bewerkstelligen.

 

Nu zie je dat veel initiatieven blijven hangen in de molen der ambtenarij omdat deze niet in staat is om beleid om te zetten in activiteiten.

 

@Bernd,

 

Ik heb helaas niet de tijd om erg uitvoerig op je suggesties in te gaan...

Niettemin even een paar reacties:

 

Je bent bezig met het vak New Ventures aan de RuG en een onderdeel daarvan is het innovatieklimaat in Nederland?

Ik denk dat het zinvol is om je studenten de volgende oneliner in te prenten:

Ondernemingen die niet willen innoveren kunnen de tent beter liquideren.

Dat blijft vast beter hangen dan 10 hoofdstukken theorie?

(Ik volgde een jaartje of 6 terug nog wel eens wat colleges op de faculteit Bedrijfskunde....op illegale basis ;) )

 

Verder de ambtelijke stroperigheid en het Innovatie Platform of IP.

In den Haag is eigenlijk alles zo voorspelbaar als het maar kan...

Als er een probleem is dan gaat men er niet op anticiperen met een portie boerenslimheid, maar met een beleidscommissie die een advies moet geven voor een interdepartementale kernstuurgroep etc. etc. Dus het IP is allemaal van het zelfde laken een pak. Kostbare tijd, kostbaar geklets en enig beleid ho maar...

 

Ik ben het met je eens dat het IP het begrip innovatie (beter) op de kaart moet zetten. Echter door alle negatieve publiciteit rondom het IP, krijgt innovatie thans een connotatie die het nou juist níét zou moeten hebben. Innovatie is eigenlijk een vrij simpel proces, maar zoals het nu wordt gebracht lijkt het net alsof je in een onderneming minimaal 3 mensen nodig hebt, die de TU hebben doorlopen en/of deeltijdhoogleraar zijn in de vakgebieden theoretische fijnmechanica, deeltjesversnelling en/of artificieële intelligentie. En dat is ver bezijden de waarheid; innovatie is van alledag.

 

In mijn optiek wordt innovatie thans dus naar een academisch niveau getrokken waar het eigenlijk helemaal niet thuis hoort. Aldus onstaat er een perceptie bij Jan Publiek, dat innovatie eigelijk alleen maar voor de knappe koppen is. En dat is het nu juist niet. Er wordt dus iets wat van alle dag is, op een oneigenlijke wijze over-geacademiseert. En dan gaan we in Nederland m.i. de boot een flink eindje missen. Dat moet dus anders.

 

Eigenlijk zou het voltallige IP eens een werkbezoekje moeten brengen aan het Friese Sint Jacobiparochie... Daar is een onderneming gevestigd die gewoon op basis van common sense, of boerenverstand, een innovatie heeft bedacht dat een revolutie in de transport en/of logistieke sector teweeg aan het brengen ÍS. En met de nodige nadruk op ís, omdat men in dergelijke ondernemingen nu eenmaal weinig lult, maar vooral veel doet.

De betreffende onderneming, de eigenaar himself, heeft een nieuw type vork voor een heftruck ontwikkeld, waardoor er bij sommige transporten geen pallets meer nodig zijn. Het bedrijf heeft daarmee de zogenaamde Logistica Award gewonnen. Kijk zelf maar even:

http://www.frieschdagblad.nl/artikel.asp?artID=16115

 

In mijn optiek zou er veel meer informatie over innovatie en vooral over de noodzaak van innovatie, in de richting van de gewone werknemer moeten worden gereflecteerd. De gewone werknemer moet vervolgens bij zijn of haar directie aan gaan kloppen en vragen: en wat doen wij met innovaties?

Nu gaat het proces dus nét andersom -de directies moeten de kar trekken- en dat gaat m.i. de verkeerde kant op. De meeste managers/directieleden hebben een ruim salaris, zijn goed bemiddelbaar op de arbeidsmarkt en zijn dus niet echt bezig met hun toekomst; liever erg lui dan moe. Innovaties ontstaan bij de gratie van een probleem en de inzichtelijke kwaliteiten van de (individuele) werknemers. Dat is m.i. al ruim 1000 jaar het geval en de Haagsche kletsgroep tracht er m.i. nu iets teveel een hooggeleerd tintje aan mee te geven. Foute boel dus.

 

Ik zou ervoor pleiten om innovatie tot een nationaal issue te maken, waarbij er middels de publieke media een hele volle avond op alle drie TV netten aandacht aan de noodzaak van innovatie zal worden geschonken. Dat is vast vele malen effectiever dan een stel Haagsche hotemetoten en CEOs met elkaar te laten babbelen? Voorts kan men in een dergelijke programmering ook aandacht geven aan de loonkosten in het voormalige Oostblok en de opkomst van China. Op een dergelijke wijze kunnen we Nederland vast wel wakker schudden en een beetje besef bijbrengen. (Ik neem aan dat na zo'n avondvullend programma, de eerstvolgende CAO onderhandelingen buitengewoon soepeltjes gaan verlopen?)

 

Kortom: men moet in den Haag eens ophouden met het onnodig veracademiseren van simpele dingen. Wat den Haag wel zou kunnen doen is het opstarten van regionale kennis-centra waar een individuele onderneming terecht kan met vragen over allerhande processen -patenten e.d.- die bij een zorgvuldig uitgevoerde innovatie zich voordoen.

Maar goed, aangezien ik een Noorderling ben met slechts een MAVO diploma kunnen mijn plannen natuurlijk nooit van enige waarde zijn :D

 

Groeten,

 

 

Dirk.

 

 

Link naar reactie
Maar goed, aangezien ik een Noorderling ben met slechts een MAVO diploma kunnen mijn plannen natuurlijk nooit van enige waarde zijn :D

 

Groeten,

 

Dirk.

 

 

Zeg Dirk , wil je een beetje oppassen met MAVO klanten in een kwaad daglicht stellen.

 

MAVO klanten hebben vaak als voordeel dat ze niet de ecolaire reflex aangeleerd is.

In gewoon hollands, ze hoeven niet terug te grijpen naar opleidingskennis om tot een oplossing te komen.

Link naar reactie

Ha! Merkava,

 

Ja OK, ik zal me niet meer zo denigerend over MAVO klanten uitlaten.

Die mensen kunnen best wel wat, zo weet ik uit eigen ervaring.

(Ook al hebben ze geen collegebanken warm gehouden ;) )

 

Mijn welgemeende excuses!

Link naar reactie

HL onderdeel van het Innovatieplatform? Ik dacht net niet >:( Ik kan me herinneren dat we ze een keertje opgezocht hebben op het Plein in Den Haag, om ons netwerk "aan te bieden" ::) En ik kan me ook nog herinneren dat we ene D.H. te Å hebben moeten vasthouden omdat hij Frans Nauta op zijn gezicht wilde timmeren (dat wilde ik ook trouwens).

 

Dus om nou te stellen dat HL onderdeel uitmaakt van het Innovatieplatform....

 

Yep daar heb je gelijk in, maar als ik het goed heb wordt Technopartner door het IP gefinancierd. Dus ondanks mijn/onze "liefde" voor nauta zijn we wel onderdeel van het IP netwerk.... Al breng je me wel aan het twijfelen ???

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie

Zeg Dirk , wil je een beetje oppassen met MAVO klanten in een kwaad daglicht stellen.

 

MAVO klanten hebben vaak als voordeel dat ze niet de ecolaire reflex aangeleerd is.

In gewoon hollands, ze hoeven niet terug te grijpen naar opleidingskennis om tot een oplossing te komen.

Ik denk eerder dat ze op veel punten waarschijnlijk daardoor helemaal niet tot een oplossing kunnen komen.

 

-tussendoor: jullie mods hechten wel veel waarde aan die karma balkje he? zal wel een trend zijn bij de wat oudere mensen ;D (zonde van u tijd!?)

logo_03.gif

http://www.mijnschoolproject.info - Een website voor studenten en scholieren waarop ze online hun schoolzaken kunnen regelen (onder ontwikkeling)

Link naar reactie
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Yep daar heb je gelijk in, maar als ik het goed heb wordt Technopartner door het IP gefinancierd. Dus ondanks mijn/onze "liefde" voor nauta zijn we wel onderdeel van het IP netwerk.... Al breng je me wel aan het twijfelen ???

Deze discussie helemaal gemist ... een van de eerste initiatieven van het IP was om te adviseren over het TechnoPartner programma en so it did.

Maar even to be clear ... TP wordt NIET door IP gefinancierd ... en HL is geen onderdeel van het IP.

En even een weetje: Nauta is géén secretaris meer van het IP. Ik hoor dit via de tamtam, maar heb er verder geen "nieuwsflits" over gezien.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 293 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.