• 0

Hoe motiveer je programmeurs?

 

Ik heb ondertussen alweer 5 programmeurs gehad, die me allemaal op zich wel een end op weg hebben geholpen, maar allen haken op een gegeven moment af. Analysered of het bij me zelf ligt: Oorzaken waren.

 

De eerste: Kreeg een leukere klus.

De tweede: Kon niet wat hij dacht te kunnen.

De derde:. Zat midden in een echtscheiding en was ik meer sociaal werker voor.

De vierde: Was student die dacht het er wel even bij te kunnen doen, maar dat bleek niet zo te zijn

De vijfde : Moet ik smorgens uit bed bellen, smiddags nogmaals en savonds heb ik geen zin meer hem te motiveren. Hij gaat dan snachts zitten werken zodat ik niet tijdig kan bijsturen. Volgende dag is er dan iets anders af als wat we hebben afgesproken. Maakt bovendien ook nog eens regelmatig zijn source kwijt.

 

Ik betaal redelijk denk ik 30 - 80 euro per uur.

De laatste via een detacherings bureau de anderen via internet gevonden.

 

Het is volgens mij een leuke klus. Althans ik vind het leuk, maar moet me nu gewoon op mijn marketing en salesplan richten. Bovendien ben ik niet als programmeur opgeleid. De meeste werken van huis uit.

 

Het is over het algemeen erg lastig met ze communiceren. Als je vraagt hoe lang iets gaat duren, draaien ze om de brij heen. Als je wel tot een afspraak komt dat ze iets maken in een bepaalde tijd en ze halen het niet, hebben ze van allerlei redenen waardoor ik ook wel weer begrip waarom het niet in die tijd is afgekomen, maar ondertussen schiet ik geen meter op.

 

Ik heb getracht aardig, lief, commanderend, boos te zijn. Faciliteer van alles, nieuwe headset, uit eten, borrel. Aan het end van het liedje trek ik aan het kortste eind. Lijkt wel of ik tegen spoken praat.

 

Wat kun je doen om programmeurs te laten doen wat ze moeten doen?

 

Perry

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ha Perry,

welkom in de wereld van management en leiderschap ;D

 

ik ken je een heel klein beetje, maar kan natuurlijk niet inschatten op welke wijze jij opdrachten geeft.

 

Ik kan me tevens voorstellen dat, gezien het feit dat jij zelf de core-software gebouwd hebt, het lastig is je 'kindje' door anderen te laten afmaken.

 

In mijn optiek is het meest optimaal als ze bij jouw op kantoor komen werken, zodat je korte lijnen hebt. Wat ook wel eens wil helpen, is provocatief coachen: "dat kunnen jullie vast niet" ..... en dan is het morgen ochtend af.

 

kijk ook eens goed naar je selectieproces: op welke wijze selecteer jij freelancers: moeten ze aardig zijn of moeten ze effectief werken en goede code bouwen?

 

op basis waarvan werken ze: jouw input, een functioneel ontwerp, een technisch ontwerp, of op hun eigen inzichten en ideeen.

 

wees niet te lief, jij betaalt de rekeningen. spreek vooraf door op welke basis je wilt werken en op wat voor manier en frequentie jij feedback wilt. als je het eenmaal laat slippen, nemen ze je niet meer serieus.

 

overigens vind ik 80/u wel aan de hoge kant, daar mag je veel voor verwachten.

 

Ook mij is het al te vaak voorgekomen dat ik wereldprogrammeurs had, maar als ze weg waren zeiden de collegae dat hij toch niet zo heel goed werk had geleverd. kortom, niet getreurd, het is nooit goed.

 

sterkte.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij geef ik me opdrachten vrij duidelijk. Geeft stap voor stap aan wat er moet gebeuren. Heb de zaak goed gefaciliteerd met een version control system en een planning systeem. Gezamenlijk doorlopen we door de planning en houd zeker de laatste tijd om de drie uur contact en geef feedback. Tja en als ik er dan af en toe één wakker moet maken, dan wordt ik niet direct pissig, maar laat wel mij teleurstelling blijken. Ik kan soms ook wel weer heel heel bot en vervelend zijn, maar volgens mij is dat wel terecht.

 

<

>>

 

Nee ken ik niet:-) Vertel:-)

 

Perry

Link naar reactie
  • 0

<

>>

 

Nee ken ik niet:-) Vertel:-)

 

Perry

 

en zijn vele boeken over geschreven, ik heb er ooit een cursusje over gevolgd. wat ik er van onthouden heb, is het feit dat als je iemand blijft doorzagen over het feit dat hij iets (nog) niet kan, zijn reactie zal zijn: "dát zullen we nog wel eens zien, dat maak ik zelf wel uit".

 

hierdoor raken ze dermate gemotiveerd, dat ze extra hun best doen en zorgen dat ze jou wel eens een poepje zullen laten ruiken.

 

ik ben er zeker niet van overtuigd dat dit een goede motivator is, maar kijk nog eens naar jou gedetailleerde briefing vooraf. het kan zijn dat je juist daardoor alle verantwoordelijkheid naar jezelf toetrekt, in plaats van die bij de ander te leggen.

 

 

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Het spijt me vreselijk het te moeten zeggen maar je hebt me een goede avond bezorgd.

Ik heb nl. een programmeur die het liefst in zijn pyama komt, als hij maar snel aan het werk kan. Hij is helemaal lyrisch over zijn werk. Piepjong is hij al lang niet meer: 42. De meeste programmeurs, zegt hij, willen op mijn leeftijd alleen nog maar projectleider zijn of iets dergelijks. Hij wil alleen maar produceren en het liefst zo snel en zo perfect mogelijk.

Het is ongelofelijk hoeveel programma's hij kan schrijven in een korte tijd. Als ik jouw verhaal lees dan mag ik me gelukkig prijzen...

 

Josina

 

Link naar reactie
  • 0

<>

 

Ik ben heel blij voor je:-) Doet mij goed:-) Morgen zal ik eens zien of ik die van mij provocatief zijn bed uit kan krijgen. Inmiddels een constructief gesprek met hem gehad.

 

Bedankt, moest gewoon even mij ei kwijt.

 

Morgen gaan we er weer een mooie dag van maken:-)

 

Perry

 

 

Link naar reactie
  • 0

<< Haha sorry.. het was niet mijn bedoeling je avond te verzieken.

Maar eh... Op dit moment zitten we een netwerkspel te doen en ondertussen zit hij gewoon 'stiekem' te programmeren. Dan moet je je werk wel héél leuk vinden....>>

 

Ik begrijp dat hij Cobol spreekt:-) Helaas ik spreek Perl:-)

 

Hou hem maar lekker bezig. Eerdaags loop ik misschien wel tegen een dame aan die in haar pyama komt programmeren, zou helemaal top zijn:-)

 

Perry

Link naar reactie
  • 0
kijk ook eens goed naar je selectieproces: op welke wijze selecteer jij freelancers: moeten ze aardig zijn of moeten ze effectief werken en goede code bouwen?

 

op basis waarvan werken ze: jouw input, een functioneel ontwerp, een technisch ontwerp, of op hun eigen inzichten en ideeen.

 

vergeet je deze twee vragen niet?

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Voel me persoonlijk aangesproken, ben er zelf eentje :)

 

Ooit eens de stelling gehoord dat de belangrijkste fascinatie van programmeren is dat je een computer instructies geeft en je gewoon weet dat (je) het kan en je echt tot op het laatste bitje in het geheugen controle heb. Zit wel wat in ook! En tegelijk is dat de uitdaging.

 

Als je met saaie dingen komt zonder uitdaging dan is de lol er snel af. Ik ben geen typiste maar maak dingen. Dat 'provocatief coachen' werkt dus zeer zeker. Als je tegen mij zegt dat die search engine op dit forum best moeilijk is om te maken dan gaan mijn vingers absoluut jeuken.

 

Werktijden tja dat probleem heb ik ook. Als ik aan het programmeren ben heb ik het liefst helemaal niemand om me heen, geen kans dat de telefoon gaat of iemand aan de deur staat. Gewoon rust dus. De avond/nachturen zijn daarvoor nou eenmaal het best geschikt.

 

Dat je niet krijgt wat je wilt omdat je niet bij kon sturen is een kwestie van goede specificaties en omschrijving van de gewenste functionaliteit (later meer hierover) Ik ben door het programmeren bij een baas langzaam aan op een andere manier gaan programmeren. Wat netter, iets meer gericht op hergebruik of veranderingen. Ben dat 'defensief programmeren' gaan noemen. Als m'n baas weer roept 'het moet anders' dan zeg ik 'ja hoor is goed is straks klaar'. Feitelijk is het niets meer dan gestructureerd programmeren en ontwerpen.

 

Maar ik ben door schade en schande wijs geworden. Dingen als een ontwerp maken, interactie diagrammen, UML zijn pas interessant als het later wat oplevert. Bij m'n vorige baas was dat minder frustratie als hij weer zei dat het anders moet nu is het hergebruik (en meer omzet dus) en een tevreden klant. Zolang er niet zo'n drive is is een stukje code dat het doet goed genoeg.

 

Wat ook prettig werkt, voor mij, zijn black-box specificaties. Ik wil een stuk code met deze functies en parameters en daar moet dit en dit uitkomen. Je hebt zelf blijkbaar programmeerkennis dus zo'n spec schrijven moet kunnen. Vergeet hierbij niet de randvoorwaarden op te nemen wat het moet doen als er ongeldige data ingevoerd wordt of andere fouten optreden. Grootste manco in veel code is de foutafhandeling. Een goede foutmelding is goud waard.

 

Suc6 met de zoektocht naar de perfecte programmeur ;D

Link naar reactie
  • 0

Ik denk eigenlijk dat 'motivatie' hier niet de issue is.

De programmeurs waren om nogal uiteenlopende redenen geen succes.

Misschien kun je eens anderen om referenties vragen van programmeurs waar ze goede ervaringen mee hebben, het blijft 'apart volk', zelfs als ze redelijk tot goed kunnen communiceren met niet-nerds! ;D

 

Link naar reactie
  • 0

 

Ik heb ondertussen alweer 5 programmeurs gehad, die me allemaal op zich wel een end op weg hebben geholpen, maar allen haken op een gegeven moment af. Analysered of het bij me zelf ligt: Oorzaken waren.

 

De eerste: Kreeg een leukere klus.

De tweede: Kon niet wat hij dacht te kunnen.

De derde:. Zat midden in een echtscheiding en was ik meer sociaal werker voor.

De vierde: Was student die dacht het er wel even bij te kunnen doen, maar dat bleek niet zo te zijn

De vijfde : Moet ik smorgens uit bed bellen, smiddags nogmaals en savonds heb ik geen zin meer hem te motiveren. Hij gaat dan snachts zitten werken zodat ik niet tijdig kan bijsturen. Volgende dag is er dan iets anders af als wat we hebben afgesproken. Maakt bovendien ook nog eens regelmatig zijn source kwijt.

 

Ik betaal redelijk denk ik 30 - 80 euro per uur.

De laatste via een detacherings bureau de anderen via internet gevonden.

 

Het is volgens mij een leuke klus. Althans ik vind het leuk, maar moet me nu gewoon op mijn marketing en salesplan richten. Bovendien ben ik niet als programmeur opgeleid. De meeste werken van huis uit.

 

Het is over het algemeen erg lastig met ze communiceren. Als je vraagt hoe lang iets gaat duren, draaien ze om de brij heen. Als je wel tot een afspraak komt dat ze iets maken in een bepaalde tijd en ze halen het niet, hebben ze van allerlei redenen waardoor ik ook wel weer begrip waarom het niet in die tijd is afgekomen, maar ondertussen schiet ik geen meter op.

 

Ik heb getracht aardig, lief, commanderend, boos te zijn. Faciliteer van alles, nieuwe headset, uit eten, borrel. Aan het end van het liedje trek ik aan het kortste eind. Lijkt wel of ik tegen spoken praat.

 

Wat kun je doen om programmeurs te laten doen wat ze moeten doen?

 

Perry

 

Hoe selecteer jij die programmeurs? Tip: vraag hun referenties op en check die. Waren vorige opdrachtgevers tevreden?

 

Andere ideeen: als je al 5 verschillende negatieve ervaringen hebt gehad, kun je misschien niet alleen 't programmeren uitbesteden, maar ook 't projectmanagement. Kun jij je volledig richten op je sales. Specificeer helder wat 't systeem moet doen, en binnen welke tijd 't af moet. Met een fixed-price constructie kom je ver (is wel duurder, maar indien goed geformuleerd, toch minder kopzorgen voor jou -> energie voor andere zaken).

 

Is 't systeem misschien teveel je eigen kindje? Loslaten! Richt je op de vereiste functionaliteit, en laat 't bouwen aan de profs.

 

Ik ken ' n goeie Access programmeur, als je die nodig mocht hebben.

 

Succes,

ToC

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Ik programmeer zelf ook wel eens het een en ander voor grote opdrachtgevers, dus ff de moeite waard om te reageren.

 

Wat veel opdrachtgevers niet realiseren is dat programmeerwerk erg zwaar werk is. Het vereist continu opperste concentratie en je moet elke minuut inzicht blijven houden in je werkzaamheden. Doe je dat niet, dan raak je het overzicht kwijt en kun je het beste misschien wel weer helemaal van voor af aan beginnen.

 

Naar mijn persoonlijke mening is programmeren niet iets wat je 8 uur per dag, 40 uur per week, kunt doen. Veel programmeurs en opdrachtgevers verkijken zich daarop. Dat is ook de reden waarom ik nooit een deadline of planning accepteer. En tot nu toe heeft men dat altijd gerespecteerd.

Link naar reactie
  • 0
Naar mijn persoonlijke mening is programmeren niet iets wat je 8 uur per dag, 40 uur per week, kunt doen. Veel programmeurs en opdrachtgevers verkijken zich daarop.

 

Je wilt zeggen dat je van te voren nooit weet hoeveel uren je het wel kunt? Als je het tenminste 4 uur per dag kunt kun je je planning daar op aanpassen en ben je over het algemeen eerder klaar.

Link naar reactie
  • 0

Het is vaak moeilijk om te zeggen hoeveel werk je kunt verzetten, net zo lastig als in te schatten hoeveel werk functionaliteit X is.. soms gaat het lekker en schiet het op, soms loop je vast en raak je gefrustreerd - daar wordt de motivatie ook niet beter van.

 

Wat in mijn ogen echter het belangrijkste is: Geef duidelijk aan wat je precies wilt hebben. Als een stuk software uit X resultaat Y moet berekenen, zorg dan dat duidelijk is hoe X en Y er exact uit moeten zien, en wat de relatie exact is. Dat geld voor hele simpele dingen, maar net zo goed voor complete pakketten.

 

Verder werkt het voor een programmeur beter als je alleen eist DAT het werkt, en je zo min mogelijk bemoeit met HOE het werkt.. alleen is dat soms lastig als er later andere mensen aan verder moeten etc.

Link naar reactie
  • 0

volgens mij kan jij gewoon geen goed personeel screenen en selecteren ;D

Op eens heb je het ! je word conducteur.

 

Maar misschien heeft venture capital wel gelijk, of het ligt gewoon aan je management skills. Iemand die je moet opbellen uit bed :-\ schiet natuurlijk ook niet op

logo_03.gif

http://www.mijnschoolproject.info - Een website voor studenten en scholieren waarop ze online hun schoolzaken kunnen regelen (onder ontwikkeling)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 186 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.