• 0

Webwinkel en UWV

Als iemand naast een webwinkel (webwinkel gestart tijdens ww uitkering) een ww uitkering ontvangt en fulltime beschikbaar is voor werk en verder alleen producten verkoopt, moet men dan alsnog uren verplicht doorgeven? Deze uren worden dan gekort op een ww uitkering.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedemorgen Dennisdw,

 

de UWV Webcare neemt dikwijls de moeite hier te reageren op dit soort vragen. Ik meen dat je altijd verplicht bent uren door te geven en dat die in dit geval (zonder ondernemersuren voor aanvang ww) inderdaad gekort worden. Heb je bij aanvang van ondernemersactiviteiten niet geinformeerd of geen overleg gehad?

 

Misschien kun je iets met uren die je in voorbereiding hebt gemaakt/geadministreerd?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Je zult altijd enkele uren per week met zo'n webwinkel bezig zijn. Dat dat uurtjes zijn die normaal gesproken ook naast een 40-urige werkweek kunnen gebeuren, doet niet ter zake.

Als je daarentegen 'twee uurtjes" opgeeft, is de bewijslast dat je meer dan twee uur bezig bent al een stuk lastiger.

Link naar reactie
  • 0

Beste Dennis,

 

Je bent gestart met een webwinkel (eigen bedrijf) tijdens je WW-uitkering. Je wilt nu weten of je die uren die je voor het eigen bedrijf werkt door moet geven en wat dat voor gevolgen heeft voor je WW.

 

Als je gestart bent met het eigen bedrijf tijdens de WW (zonder startersperiode) dan moet je de uren die je in het eigen bedrijf werkt, wel doorgeven aan het UWV. Het gaat hierbij om directe en indirecte uren. Ongeacht op welk tijdstip van de dag/week deze werkzaamheden verricht worden, worden deze uren verrekend met de WW.

 

Is je WW gestart na 1 juli 2015?

Voor die uren die je aan het eigen bedrijf besteedt, berekent UWV een fictief loon. Wij berekenen je dagloon terug naar een bedrag per uur. Dit bedrag vermenigvuldigen wij met het aantal uren dat je werkt als zelfstandige. Dit is je fictieve inkomen en dat trekken wij blijvend af van je WW. Als je (tijdelijk) minder werkt als zelfstandige, dan gaat je WW-uitkering niet omhoog.

 

Is je WW gestart voor 1 juli 2015?

De uren die je aan het eigen bedrijf besteedt, worden blijvend gekort op het aantal uren WW.

 

Meer informatie over werken als zelfstandige met een WW vind je hier: http://bit.ly/1tZs2OD

 

Ik wens je veel succes met de webwinkel.

 

Met vriendelijke groet,

 

Petra

UWV Webcare Team

 

https://www.uwv.nl/webcare

Link naar reactie
  • 0

 

Als je gestart bent met het eigen bedrijf tijdens de WW (zonder startersperiode) dan moet je de uren die je in het eigen bedrijf werkt, wel doorgeven aan het UWV. Het gaat hierbij om directe en indirecte uren. Ongeacht op welk tijdstip van de dag/week deze werkzaamheden verricht worden, worden deze uren verrekend met de WW.

 

Is je WW gestart na 1 juli 2015?

Voor die uren die je aan het eigen bedrijf besteedt, berekent UWV een fictief loon. Wij berekenen je dagloon terug naar een bedrag per uur. Dit bedrag vermenigvuldigen wij met het aantal uren dat je werkt als zelfstandige. Dit is je fictieve inkomen en dat trekken wij blijvend af van je WW. Als je (tijdelijk) minder werkt als zelfstandige, dan gaat je WW-uitkering niet omhoog.

 

Is je WW gestart voor 1 juli 2015?

De uren die je aan het eigen bedrijf besteedt, worden blijvend gekort op het aantal uren WW.

 

Dat is dus zoals ik al zei.

 

Maar nu de vraag:

het maakt dus ontzettend veel uit als iemand € 1000 bijverdient, per maand bijvoorbeeld, in 20 uur, of dat hij dat doet in 40 uur. In het eerste geval mist hij 20 uur ww, in het tweede geval 40 uur.

 

De vragen:

- vanwaar dit onderscheid, en

- hoe controleert u dit?

 

Link naar reactie
  • 0

vanwaar dit onderscheid

 

Naar mijn bescheiden mening: omdat de wetgever dat zo heeft bepaald. Het UWV voert alleen de wet (de Werkloosheidswet in dit geval) uit. Voor vragen - of klachten - moet je dan ook niet bij UWV maar bij de Minister zijn,.

 

Verder is - welke optie je ook kiest - altijd wel iemand ontevreden. Maak je het onderscheid niet qua uren maar op basis van inkomen, dan heb de andere 50% die piept ""ja, maar ik doe dat in 20 uur, niet in 40".

Het verschil is wel dat iemand die het in 20 in plaats van 40 uur doet, voor die andere 20 uur beschikbaar is voor arbeid en daar ook een sollicitatieplicht voor heeft.

 

hoe controleert u dit?

Interessante vraag, ben benieuwd naar de reactie van UWV

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

de vragen heb ik uitgesplitst, maar de vraag erachter is natuurlijk één: waarom een onderscheid maken naar uren, als je weet dat dit toch bijna niet in kaart te brengen is.

Wellicht dat dit vanuit de logica van het werken in loondienst zo is gekomen - vele regels omtrent werkloosheid zijn sowieso bedacht vanuit iemand die in loondienst is.

In loondienst zijn de gemaakte uren natuurlijk wél goed meetbaar.

 

Dat het UWV geen wetten maakt is mij bekend, en du moment dat de minister hier een account aanmaakt zal ik hem daar dan ook eens stevig over aan de tand voelen. Tot die tijd hoop ik op een antwoord van UWVwebcare.

 

Link naar reactie
  • 0

...waarom een onderscheid maken naar uren, als je weet dat dit toch bijna niet in kaart te brengen is.

Omdat de WW gebaseerd is op werknemerschap - als je 40 uur/week gewerkt krijg je op basis van die 40 uur een uitkering, zolang je ook voor die 40 beschikbaar bent als werknemer.

 

Op het moment dat je in je eigen bedrijf aan de slag gaat verlies je een deel van je werknemerschap, en daarmee dus van je recht op WW. En dat blijft zo totdat je weer een tijd 40 u/w gewerkt hebt.

 

Of het logisch of te controleren is is een ander verhaal natuurlijk. ;)

 

Link naar reactie
  • 1

vele regels omtrent werkloosheid zijn sowieso bedacht vanuit iemand die in loondienst is.

Dat komt omdat alleen iemand die in loondienst is of was, werkloos kan zijn in de zin van de wet.

 

Dat het UWV geen wetten maakt is mij bekend, en du moment dat de minister hier een account aanmaakt zal ik hem daar dan ook eens stevig over aan de tand voelen.

Wil je een Minister "aan de tand voelen" dan moet de Minister geen lid worden van dit forum, maar moet jij lid worden van het Parlement. Zie artikel 68 van de ""forumregels""

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Met name voor een webshop valt dat natuurlijk niet te controleren. Nu weet ik niet hoe dit tegenwoordig gaat, maar ik ben destijds ook vanuit loondienst naar zelfstandig ondernemerschap gegaan. Ik kreeg toen van het UWV de vraag hoe zij konden nagaan of mijn uren wel klopte. Mijn antwoord was, dat ze me maar moesten vertrouwen, omdat ze dat inderdaad op geen enkele mogelijkheid konden controleren. Daar was de persoon tegenover mij wel even stil van.

Link naar reactie
  • 0

Beste Realist,

 

Ik kan me goed voorstellen dat je graag wilt weten waarom wij bij een onderneming naar de uren kijken en niet naar de inkomsten.

 

Insteek van de WW is: een overbrugging bij het verlies van inkomsten uit werk vanuit loondienst.

Daarom wordt voor de uren, die iemand tijdens de WW-uitkering besteedt aan zijn onderneming, een fictief inkomen berekend. Dit fictieve inkomen is gebaseerd op het maandloon waarop de WW-uitkering is gebaseerd.

 

Het UWV kan de opgegeven uren controleren door deze te vergelijken met de uren die je bij de Belastingdienst opgeeft als zelfstandig ondernemer.

Verschillen deze opgaven van elkaar? Dan kan dit financiële consequenties hebben.

 

Met vriendelijke groet,

Stella

UWV Webcare Team

 

https://www.uwv.nl/webcare

Link naar reactie
  • 0

Het UWV kan de opgegeven uren controleren door deze te vergelijken met de uren die je bij de Belastingdienst opgeeft als zelfstandig ondernemer.

Verschillen deze opgaven van elkaar? Dan kan dit financiële consequenties hebben.

 

@Stella, dank voor je reactie! Ik neem aan dat je doelt op het urencriterium voor het voldoen aan de zelfstandigenaftrek (1225 uur). In dat geval is het inderdaad duidelijk (en dit was ook het grote probleem met de oude startersregeling vóór 2013 immers waardoor stapels starters flink moesten terugbetalen) .

 

Maar als iemand niet voldoet aan het urencriterium voor de belastingdienst, maar bijvoorbeeld 20 uur per week als ondernemer werkt en er maar 10 aan jullie opgeeft voor de verrekening: hoe valt dat te controleren?

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Wat ik me dan weer afvraag: een gemiddelde werkweek is van maandag tot en met vrijdag (40, 38 of 36 uur), als ik het goed begrijp worden uren die je voor je eigen bedrijf die je in het weekend maakt op je WW gekort, waarom is dat? Die uren maak je dan toch in je vrije tijd?

 

Het aantal uren lijkt me al lastig te controleren, laat staan wanneer je ze maakt. Zal toch een kwestie zijn van een niet té complexe regelgeving. En dat is dan inderdaad pech voor mensen die alleen in het weekend gaan ondernemen nádat ze werkloos zijn geworden

 

Als je die uren al maakte vóórdat je werkloos werd, worden ze ook niet gekort (dat zijn vrijstellingsuren), ook niet als je die uren doordeweeks (bijv 's avonds of op je vrije dag) maakte

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Tijd besteden aan een onderneming lijkt me per definitie werken en ondernemen, geen vrije tijd of hobby.

 

Wijze les voor iedereen blijft uren registreren en jezelf vantevoren informeren over wet- en regelgeving.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 2

Beste Patrick,

 

Dat is een logische vraag.

 

Bij het toekennen van een WW-uitkering kijken wij niet naar het begrip “reguliere werkweek”.

Ook wanneer je een baan in het weekend hebt gehad, of alleen in de avonduren hebt gewerkt, kun je recht hebben op een WW-uitkering.

 

Je ontvangt WW voor het aantal uren dat je werkloos wordt.

Hoe je deze uren, qua werk, weer gaat invullen, is niet van belang.

Elk uur dat je gaat werken, telt als vervangende arbeid.

Ongeacht de dag waarop je werkt.

 

Het is een andere situatie wanneer je deze webwinkel al had terwijl je in loondienst werkte.

Dan wordt het gemiddeld aantal uren dat je werkte als zelfstandige vrijgelaten.

Meer informatie hierover vind je hier

 

Met vriendelijke groet,

Stella

UWV Webcare Team

 

Met vriendelijke groet,

Stella

UWV Webcare Team

 

https://www.uwv.nl/webcare

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 139 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.