• 0

Personal Holding en eenmanszaak.

Er is al veel over geschreven maar toch vind ik niet een vergelijkbare situatie.

Ik werk nu als ZZP'er en met twee andere personen halen we meer en meer opdrachten binnen. De twee anderen hebben al een BV maar ik heb nog te weinig omzet om mijn eenmanszaak om te zetten in een BV en kan ook geen jaarsalaris van 44000 betalen.

Is het toegestaan om met z'n drieën een Holding met daaronder drie Personal Holdings te starten en dat ik aan de holding factureer vanuit m'n eenmanszaak (verrichte diensten) en de andere twee factureren management fee. Ik heb nog andere opdrachtgevers aan wie ik factureer vanuit m'n eenmanszaak.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Is het toegestaan om met z'n drieën een Holding met daaronder drie Personal Holdings te starten en dat ik aan de holding factureer vanuit m'n eenmanszaak (verrichte diensten) en de andere twee factureren management fee. Ik heb nog andere opdrachtgevers aan wie ik factureer vanuit m'n eenmanszaak.

Je mag niet over en weer factureren tussen je eigen eenmanszaak en een eigen (holding) BV. De fiscus zal de activiteiten in de eenmanszaak dan waarschijnlijk als activiteiten in de BV zien, met alle gevolgen van dien.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Beste Jokie, welkom op HL.

 

Factureren vanuit je eenmanszaak aan een bv waar je aandelen in hebt, doet niets af aan het gebruikelijk loon. De fiscus kijkt als het ware door de eenmanszaak heen en zal stellen dat je arbeid verricht voor een eigen bv, dus gebruikelijk loon.

 

Wellicht is een VOF tussen hun beider bv's en jou een (tijdelijke) oplossing.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Wellicht is een VOF tussen hun beider bv's en jou een (tijdelijke) oplossing.

Zolang je dan de consequentie van eventuele aansprakelijkheid in die situatie wel snapt én accepteert: alle 3 hoofdelijk aansprakelijk, maar bij 2 van de 3 valt - behoudens bestuurdersaansprakelijkheid - niets te halen.

 

Rara, wie is dan de pineut?

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Ja hoor, dmv een coöperatie waarbij de leden zowel natuurlijke personen (jij dus) als rechtspersonen kunnen zijn.

 

In feite wordt de coöperatie een klant van jullie maar kan dezelfde werking hebben als een BV, maar wel zodanig dat je er met een eenmanszaak wel de fiscale voordelen kan behouden.

Niet iedere belastingconsulent heeft hier (veel) ervaring mee, derhalve dien je wel goed te oriënteren.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Meest voor de hand liggende oplossing lijkt me hier om je keuze te laten afhangen van het risico op aansprakelijkheid.

 

Als het risico op operationele aansprakelijkheid niet te hoog is (of - hint - verzekerbaar) dan hoef je voorlopig niets te wijzigen en kun je de huidige samenwerking voortzetten totdat je wel genoeg winst hebt om een gebruikelijk loon in een BV uit te betalen en het nadeel van verlies van Zelfstandigenaftrek en MKB winstvrijstelling op te vangen.

 

Afspraken over verdeling winst en eigendom (klanten) kun je dan in de tussentijd vastleggen in een samenwerkingsovereenkomst

 

Is het risico op operationele aansprakelijkheid wel te hoog (en/of ook niet volledig verzekerbaar), dan zou ik een coöperatie zoals Hermes voorstelt of overstappen naar een BV wel overwegen

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Is het puur de aansprakelijkheid? Dan zou ik die lekker verzekeren.

Maar niet alle vormen van aansprakelijkheid zijn verzekerbaar (aansprakelijkheid voor schulden/faillissement of inbreuken op intellectueel eigendom bijvoorbeeld) en niet iedere activiteit is even acceptabel.

Vandaar ook mijn opmerking ""als het risico op operationele aansprakelijkheid niet te hoog is of verzekerbaar"" ;)

 

Kortom: het gaat niet om "puur de aansprakelijkheid" maar ook om het soort en het risico

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.