Ik heb een vraag over wat er precies valt onder "inkoopkosten" bij de aangifte van de Inkomstenbelasting. Ik werk in de filmwereld en verzorg daarbij de kleding voor films. Vaak is het zo dat ik voor een bepaald project een voorschotfactuur schrijf, een budget ontvang en daarvan kleding koop voor het desbetreffende project. De bonnen hiervan blijven uiteindelijk in mijn administratie zodat ik daarmee kan laten zien waaraan ik het geld dat ik heb ontvangen via de voorschotfactuur aan heb uitgegeven (en daarmee de btw kan aftrekken, die ik moest afdragen voor de voorschotfactuur). Het restant bedrag krijgt de producent weer terug. Er wordt dus geen winst gemaakt (mijn loon is natuurlijk wel winst maar dat valt hier voor deze vraag even buiten).
Nu weet ik niet zo goed of ik alle bonnen bij elkaar opgeteld moet laten vallen onder Inkoopkosten of onder Overige bedrijfskosten. Ik dacht zelf in eerste instantie Inkoopkosten maar daarmee stijgt volgens mij ook de waarde van een voorraad en ik heb geen voorraad want ik verkoop de kleding daarna niet met winst door. Moet ik het om die reden dan toch onder "Overige bedrijfskosten" laten vallen? Ik bewaar alle kleding wel in een opslag maar heb er dus niet zelf in geïnvesteerd.
nagel002
nagel002
Goedemorgen,
Ik heb een vraag over wat er precies valt onder "inkoopkosten" bij de aangifte van de Inkomstenbelasting. Ik werk in de filmwereld en verzorg daarbij de kleding voor films. Vaak is het zo dat ik voor een bepaald project een voorschotfactuur schrijf, een budget ontvang en daarvan kleding koop voor het desbetreffende project. De bonnen hiervan blijven uiteindelijk in mijn administratie zodat ik daarmee kan laten zien waaraan ik het geld dat ik heb ontvangen via de voorschotfactuur aan heb uitgegeven (en daarmee de btw kan aftrekken, die ik moest afdragen voor de voorschotfactuur). Het restant bedrag krijgt de producent weer terug. Er wordt dus geen winst gemaakt (mijn loon is natuurlijk wel winst maar dat valt hier voor deze vraag even buiten).
Nu weet ik niet zo goed of ik alle bonnen bij elkaar opgeteld moet laten vallen onder Inkoopkosten of onder Overige bedrijfskosten. Ik dacht zelf in eerste instantie Inkoopkosten maar daarmee stijgt volgens mij ook de waarde van een voorraad en ik heb geen voorraad want ik verkoop de kleding daarna niet met winst door. Moet ik het om die reden dan toch onder "Overige bedrijfskosten" laten vallen? Ik bewaar alle kleding wel in een opslag maar heb er dus niet zelf in geïnvesteerd.
Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is.
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
21 antwoorden op deze vraag