• 0

Is scan van je rijbewijs als onderdeel van een nieuw contract veilig te doen?

Beste leden, ik hoop dat dit op het juiste forumonderdeel staat! En dat iemand mij kan adviseren natuurlijk!

 

Ik wil een zakelijk telco abonnement van de ene naar de andere provider omzetten. Maar ik ben nogal huiverig voor het verstrekken van kopieën van identiteitsbewijzen. En ik weet dat de Nederlandse overheid afraadt dergelijke kopieën aan niet-overheidsbedrijven te verstrekken.

 

Van KPN ontving ik onderstaande mededeling over wat de koerier allemaal wil vooraf het overhandigen van, in mijn geval, een nieuwe sim-kaart.

 

 

"De koerier maakt een digitale kopie van uw identiteitsbewijs en bankpas. Bij het identiteitsbewijs worden uw BSN-nummer en pasfoto afgeschermd. Het scannen van uw gegevens gebeurt via een beveiligde scanmethode zodat de gegevens veilig naar KPN worden verzonden. Uw gegevens zijn niet zichtbaar voor derden en worden niet verstrekt aan andere partijen."

 

 

Een internet/beveiligingsexpert van een bedrijf waar ik enige tijd geleden werkte heeft mij eens verteld dat hij en vele van zijn collega's uiterst voorzichtig zijn (lees: nooit doen) met het aan derden verstrekken van betreffende informatie vanwege het risico en de te verwachten ellende in geval van diefstal en misbruik van je gegevens. Reden voor mij om extra alert te zijn.

 

Dat KPN haar best doet een en ander zo veilig mogelijk te doen wil ik wel geloven. Maar of de bestanden van KPN altijd veilig bewaard worden? Nooit voor kwaadwillende derden toegankelijk zijn? Hmmm.

 

Mijn vraag luidt dan ook: maak ik mij zorgen om niks? en is de methode die KPN beschrijft inderdaad veilig of kan ik beter op zoek gaan naar een andere leverancier?

 

www.rutgerpalm.com

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Persoonlijk zou ik me meer zorgen maken over de integriteit van de koerier dan van KPN.

 

Tegelijk een kopie van een ID bewijs en een bankpas afgeven klinkt mij als een gevalletje oppassen.

 

Overigens is er een KopieID app waarmee je zelf met een smartphone een foto kunt maken en de gevoelige gegevens kunt blurren.

 

Link naar reactie
  • 0
maar de ondernemersdimensie ontgaat me een beetje.

Het is een vraag van een ondernemer over een zakelijk abonnement.

 

Zijn er verschillen tussen particuliere en zakelijke abonnees?

Alleen als bij een zakelijke klant de aanvraag wordt gedaan door een niet-tekenbevoegde. In dat geval moet ook een kopie identiteitsbewijs van de tekenbevoegde worden toegestuurd

 

Tegelijk een kopie van een ID bewijs en een bankpas afgeven klinkt mij als een gevalletje oppassen.

 

Het gevalletje oppassen zit m wat mij betreft vooral in het feit dat telecomproviders (maar oa ook banken) bij thuisbezorging vragen om het scannen van het originele identiteitsbewijs, in plaats van het verstrekken van een zelfgemaakte kopie (met geblurde foto en BSN) en het alleen ter verificatie tonen van het originele identiteitsbewijs.

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Het oppassen zit hem mij er met name in dat je id-bewijs ook daadwerkelijk in een fysieke mal wordt geplaatst zodat bsn, foto en evt. rfid-chip niet zichtbaar zijn.

 

De overige zichtbare gegevens zijn m.i. niet fraudegevoeliger dan wanneer ze met de hand worden opgeschreven.

 

En wat betreft een andere leverancier, die zal dezelfde werkwijze hanteren als KPN...

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

De kopie app ken ik. Maar dat past waarschijnlijk niet in het beleid/proces/werkwijze van deze provider.

 

Wat betreft de fraudegevoeligheid van met de hand opschrijven: dat is in ieder geval minder makkelijk alle kanten uit te kopieren dan dat je de data direct digitaal hebt. Ook kan je bij met de hand opschrijven meekijken of BSN nummer niet wordt genoteerd.

 

Verder heeft niet elke leverancier een gelijke leveringsprocedure dus wellicht dat ik toch beter naar een ander uitwijk.

 

Het ontgaat me overigens enigszins waarom ik bij de bestelling van een product/dienst me zou moeten legitimeren. Ik kan daar in het geval van het afnemen van een abonnement waarbij de leverancier een onbekend risico loopt nog wel iets bij voorstellen maar dan uitsluitend legitimeren. En dus niet gegevens scannen, via een onbekende verbinding versturen (KPN zegt dat dat veilig is maar levert daarvoor nul komma nul bewijs) en ergens in een onbekend bestand opslaan.

 

Er zijn zeker verschillen tussen zakelijke en niet-zakelijke abonnementen (en dan doel ik niet alleen op de btw).

 

Enfin, dank voor de reacties zover, gevalletje oppassen impliceert voor mij dat ik niet naar deze provider over ga. En ook niet naar een ander die dezelfde toelatingseisen hanteert.

www.rutgerpalm.com

Link naar reactie
  • 0

Ook kan je bij met de hand opschrijven meekijken of BSN nummer niet wordt genoteerd.

Daarom wordt er ook een malletje gebruikt... Dan is overschrijven van ongewenste gegevens onmogelijk.

 

Het ontgaat me overigens enigszins waarom ik bij de bestelling van een product/dienst me zou moeten legitimeren.

Omdat ik anders jouw gegevens gebruik om een abonnement af te sluiten en jij daar de dupe van wordt (een "gekopieerde" id is zelfs met MS Paint in elkaar te flansen). Én omdat de provider graag een kredietcheck zal willen doen en daarvoor die (juiste!) gegevens nodig heeft.

 

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 1

Het ontgaat me overigens enigszins waarom ik bij de bestelling van een product/dienst me zou moeten legitimeren.

 

Als ik een telefoon van 500 of 1000 euro geleverd krijg (of moet leveren) zou ik het wel prettig vinden dat die bij de juiste persoon wordt afgeleverd. Vergelijk het met aangetekend verzenden met persoonlijke handtekening.

 

zoals RT ook zegt er bestaan malletjes waar je je rijbewijs of paspoort in kan schuiven zodat de privacy gevoelige gegevens worden afgedekt voor ze worden gescand.

 

http://webwinkel.anwb.nl/webwinkel/id-cover-rijbewijs.html

 

 

Het kan zijn dat de scanapp van KPN die afscherming automatisch doet, maar je kunt het dus ook zelf in de hand houden door zo'n afschermmalletje te gebruiken.

 

Overigens over de kopie van de bankpas, dat vind ik prettiger dan dat ik moet pinnen aan de deur.

op de kopie van de bankpas, staat mijn naam en bankrekeningnummer.

2 jaar geleden moest ik bij het ontvangen van de telefoon aan huis pinnen aan de deur, ik vond het niet prettig omdat ik aan het pinapparaat lastig kan zien of daarmee ook geskimmed wordt (toen nog een probleem)

Dus in die zin vind ik een kopie bankpas minder ingrijpend. met alleen een banknummer en een naam kun je weinig misbruik maken. het opgeven van een banknummer en naam doe je natuurlijk bijna altijd bij abonnementsproducten. en ik zie dus weinig verschil of iemand een kopie maakt of dat ie met de hand de gegevens intikt.

 

Overigens kreeg ik omdat ik liever niet aan de deur pinde als alternatief om gewoon in een kpn winkel de telefoon op te halen een "natte handtekening" te zetten onder een papieren incassomachtiging.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Als ik een telefoon van 500 of 1000 euro geleverd krijg (of moet leveren) zou ik het wel prettig vinden dat die bij de juiste persoon wordt afgeleverd. Vergelijk het met aangetekend verzenden met persoonlijke handtekening.

 

 

Ja Roel dat vind ik ook prettig. Misschien dat ik het in mijn reactie hierboven niet helder heb opgeschreven: ik heb niks tegen legitimatie, ik heb iets tegen legitimatie waarbij er kopieën/scans worden gemaakt.

 

Dat deze scans worden gemaakt zal wel komen omdat de telco provider zijn eigen bezorgdienst niet voldoende vertrouwd of omdat de directie van de bezorgdienst geen gezeur wil hebben en zeker wil weten dat hij het product correct heeft afgeleverd. Hoe dan ook wordt het bevestigen dat ik degene ben die ik zeg te zijn op mij afgewenteld (dat is terecht) via een methode die mij niet aanstaat (al dan niet terecht).

 

Graag zou ik naar een KPN-business center gaan. Dit alternatief is niet aangeboden maar had ik natuurlijk zelf kunnen bedenken! dus ik ga maar weer eens bellen.

 

Dank voor de link naar de anwb, ik kende dit type malletjes niet en ga er meteen twee (voor bankpas en paspoort) halen!

 

 

www.rutgerpalm.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 172 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.