Ik heb een vraag: ik verwacht een bescheiden "winst uit onderneming" te maken van 24.900 € dit jaar als ZZP'er uit activiteit A.
Van activiteit B laten ik en mijn compagnon alle winst in het bedrijf zitten (ander bedrijf) als reservering voor volgend jaar.
Echter ben ik aan het rekenen gegaan om te berekenen vanaf welke "winst uit onderneming" ik wordt belast met inkomstenbelasting. Mijn berekening zegt dat ik als ZZP'er met startersaftrek tot 26.400 € winst uit onderneming kan genereren zonder dat ik inkomstenbelasting hoef te betalen in 2016.
De berekening waarop dit verhaal gebaseerd is:
Winst uit onderneming: 26.400
========================
Zelfstandigenafterk: - 7.280
Startersaftrek: - 2.123
MKB Vrijstelling: - 2.380
========================
BELASTBARE WINST: 14.617
TE BETALING BELASTING PRE-KORTING: - 5.343
========================
Algemene heffingskorting: 2.242
Arbeidskorting: 3.103
========================
TE BETALING BELASTING POST-KORTING: 0
Als bovenstaande berekening zou kloppen (wordt ondersteund door sites als berekenhet.nl e.d.) dan zou ik dus mooi 1.500 € kunnen factureren aan het bedrijf onder wie activiteit B wordt uitgevoerd voor 31/12/2016 omdat ik over die 1.500 € geen belasting hoef te betalen aangezien ik dus tot een totale winst uit onderneming van 26.400 € geen belasting betaal.
Kan iemand die hier verstand van heeft kijken of mijn redenatie klopt? Bedankt voor de moeite.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
GianniB
GianniB
WijzigQuote8-12-2016 13:42:51
Hallo,
Ik heb een vraag: ik verwacht een bescheiden "winst uit onderneming" te maken van 24.900 € dit jaar als ZZP'er uit activiteit A.
Van activiteit B laten ik en mijn compagnon alle winst in het bedrijf zitten (ander bedrijf) als reservering voor volgend jaar.
Echter ben ik aan het rekenen gegaan om te berekenen vanaf welke "winst uit onderneming" ik wordt belast met inkomstenbelasting. Mijn berekening zegt dat ik als ZZP'er met startersaftrek tot 26.400 € winst uit onderneming kan genereren zonder dat ik inkomstenbelasting hoef te betalen in 2016.
De berekening waarop dit verhaal gebaseerd is:
Winst uit onderneming: 26.400
========================
Zelfstandigenafterk: - 7.280
Startersaftrek: - 2.123
MKB Vrijstelling: - 2.380
========================
BELASTBARE WINST: 14.617
TE BETALING BELASTING PRE-KORTING: - 5.343
========================
Algemene heffingskorting: 2.242
Arbeidskorting: 3.103
========================
TE BETALING BELASTING POST-KORTING: 0
Als bovenstaande berekening zou kloppen (wordt ondersteund door sites als berekenhet.nl e.d.) dan zou ik dus mooi 1.500 € kunnen factureren aan het bedrijf onder wie activiteit B wordt uitgevoerd voor 31/12/2016 omdat ik over die 1.500 € geen belasting hoef te betalen aangezien ik dus tot een totale winst uit onderneming van 26.400 € geen belasting betaal.
Kan iemand die hier verstand van heeft kijken of mijn redenatie klopt? Bedankt voor de moeite.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/55087-tot-hoeveel-winst-geen-inkomstenbelasting/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
20 antwoorden op deze vraag