• 0

Uitkeren van Managementfee lager dan €44.000,-

Ik heb de volgende vraag;

 

Ons bedrijf heeft het 1e jaar flink verlies gedraaid zo'n €200.000.

Het tweede jaar is er break even gedraaid en zo'n €70.000 aan schuld die was ontstaan in het eerste jaar terug betaald. Het derde jaar (2016) wordt er een winst gemaakt van zo'n €130.000,-.

De Management Fee is in 2016 €20.000,- geweest voor een full time werkende DGA. Moet deze aangevuld worden tot €44.000,-? De ene accountant zegt ja, omdat er winst is gemaakt. Een ander zegt nee want er is nog sprake van een aanloop verlies.

Een fiscalist heeft me verteld dat "als je wilt dat het onder aanloopverlies valt dan had dit voor het begin van het boekjaar gemeld moeten worden bij de fiscus". Dat is in dit geval niet gedaan.

 

Mijn vraag is of het voor de fiscus acceptabel is om €20.000 uit te keren? Zo niet dan neem ik aan dat er (om boetes te voorkomen) in 2016 nog €24.000,- MF verrekend moet worden met de fiscus?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste gdorgelo,

 

Welkom op Higherlevel.

 

De Management Fee is in 2016 €20.000,- geweest voor een full time werkende DGA. Moet deze aangevuld worden tot €44.000,-? De ene accountant zegt ja, omdat er winst is gemaakt. Een ander zegt nee want er is nog sprake van een aanloop verlies.

Een fiscalist heeft me verteld dat "als je wilt dat het onder aanloopverlies valt dan had dit voor het begin van het boekjaar gemeld moeten worden bij de fiscus". Dat is in dit geval niet gedaan.

Je haalt de termen management fee en gebruikelijk loon door elkaar. Is er sprake van persoonlijke holdings en een werkmaatschappij? Verlaging van het gebruikelijk loon moet vooraf worden aangevraagd bij de Belastingdienst en worden onderbouwd. Wisselende inkomsten is niet zo'n goed argument, een aanloopperiode wel. Het gebruikelijk loon hoeft overigens niet daadwerkelijk te worden betaald, als de loonheffing en premies erover maar worden afgedragen.

 

Wat ik niet begrijp is dat je van meerdere accountants en een fiscalist adviezen hebt gekregen die verschillen van elkaar (ik ben geen van beide overigens). Wat ik ook niet begrijp is waarom een advies op een forum dan de doorslag zou geven. Wat hebben zij geadviseerd op basis van jouw specifieke situatie en met welke argumenten hebben zij hun advies onderbouwd? Kan het zijn dat de terminologie hier voor verwarring heeft gezorgd?

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie.

 

Er is inderdaad sprake van een holding en ik haal de term gebruikelijk loon en MF door elkaar.

De kern is dus dat een lager gebruikelijk loon vooraf bij de fiscus moet worden aangevraagd met onderbouwing.

De reden dat ik het op het forum vraag is dat mijn accountant aangaf dat het verhoogd moest worden. Mijn compagnon was het daar niet mee eens en heeft het aan een andere accountant voorgelegd. Hij gaf aan dat dit niet hoeft. Met als onderbouwing aanloopverlies.

Volgens mij zijn we nu wel bij de kern en had dit lagere gebruikelijk loon dus vooraf aangevraagd moeten worden bij de belastingdienst.

Link naar reactie
  • 0

Verzoeken aan de fiscus zijn (op advieskosten na) gratis. Geen idee of je (jullie) kans van slagen hebben.

 

Heeft je compagnon wel of niet bij voorbaat een onderbouwde aanvraag gedaan? Uit de winst over 2016 kan prima twee keer € 44.000,- (of twee keer € 24.000,- meer) betaald worden én afgelost worden.

 

De exacte financiële uitwerking van de drie boekjaren is me niet duidelijk, maar dat is die voor experts mogelijk al wel. Daarbij is de prognose voor 2017 mogelijk ook relevant.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Uit de winst over 2016 kan prima twee keer € 44.000,- (of twee keer € 24.000,- meer) betaald worden én afgelost worden.

 

Niet alleen dat, maar de fiscus stelt ook helemaal niet als eis dat je dat salaris volledig uitkeert!. Het enige dat je moet doen is aangifte loonheffing en afdracht loonheffing.

 

Dat je het netto salaris nog niet opneemt of overmaakt (maar - bijvoorbeeld - in plaats daarvan als vordering op de BV opneemt, oa in rekening courant) zal de fiscus letterlijk worst zijn!

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Het enige dat je moet doen is aangifte loonheffing en afdracht loonheffing.

 

Dat lees ik hier ook bij herhaling mee en daarbij lijkt topic starter een accountant in te huren...

 

...of de resultaten inclusief of exclusief uitkering van een management fee x 2 zijn, is me alleen even een raadsel. Informatie over de management fees / afdrachten loonheffing over voorgaande jaren ontbreekt. ;)

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik heb de volgende vraag;

 

Ons bedrijf heeft het 1e jaar flink verlies gedraaid zo'n €200.000.

Het tweede jaar is er break even gedraaid

en zo'n €70.000 aan schuld die was ontstaan in het eerste jaar terug betaald.

Het derde jaar (2016) wordt er een winst gemaakt van zo'n €130.000,-.

 

De Management Fee is in 2016 €20.000,- geweest voor een full time werkende DGA.

Moet deze aangevuld worden tot €44.000,-?

De ene accountant zegt ja, omdat er winst is gemaakt.

Een ander zegt nee want er is nog sprake van een aanloop verlies.

Een fiscalist heeft me verteld dat "als je wilt dat het onder aanloopverlies valt dan had dit voor het begin van het boekjaar gemeld moeten worden bij de fiscus". Dat is in dit geval niet gedaan.

 

Mijn vraag is of het voor de fiscus acceptabel is om €20.000 uit te keren? Zo niet dan neem ik aan dat er (om boetes te voorkomen) in 2016 nog €24.000,- MF verrekend moet worden met de fiscus?

 

 

Hallo,

 

Wat was nu de winst in het 2e jaar? Break even impliceert nul maar er is wel € 70.000 afgelost?

Heb je zo een hoge afschrijvingen die de winst drukken?

Indien ja, waarom schrijf je zo veel af?

Dat zou betekenen dat je een cash flow er als volgt kan uitzien;

1 jaar verlies minus afschrijvingen flow 130K neg.

2 jaar break even plus afschrijvingen 70K pos.

3 jaar winst plus afschrijvingen 200K pos.

 

Achteraf dga loon en MF aanpassen lijkt mij inderdaad moeilijk.

Maar je kan vooraf altijd een standpuntbepaling of beschikking aanvragen.

Ik bedoel met vooraf voordat je gaat corrigeren.

Dan kun je een gecorrigeerde aangifte(n) (loonheffing) doen voor 2016.

Was het loon de jaren voor 2016 ook 20K?

Is er toen een beschikking aangevraagd, wat stond daar in?

Maar als je afschrijvingen werkelijk zo hoog zijn en de BV redelijk solvabel is denk ik dat de Inspecteur terughoudend zal zijn.

De antwoorden van de accountant ga ik niet beoordelen want ik weet niet wat hun gevraagd is.

Verder is het een grijs gebied en jurisprudentie is sterk casus gericht.

Het is verstandig om de MF hoger vast te stellen dan dga loon.

Ik kan niet zien om hoeveel dga's (en dus om welke bedragen) het gaat.

 

 

Voor meer info zie link;

Gebruikelijk loon aanpassen?

 

Vriendelijke groet,

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 185 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.