• 0

Nieuwe hypotheek afsluiten voor ZZP'er hoe omgaan met FOR in jaarrekening?

Ik wil een huis kopen en moet hiervoor jaarrekeningen samenstellen. Nu heb ik een vraag mbt de voorziening FOR. Voor de belastingdienst mag ik deze niet via de Winst en verliesrekening laten lopen, maar moet ik nu in de jaarrekening voor mijn hypotheek deze wel via de Winst en verliesrekening laten lopen? Want als ik de voorziening FOR en dotatie FOR niet via de Winst en verliesrekening laat lopen, klopt mijn presentatie van mijn Eigen vermogen niet in de balans.

 

Ik hoor graag van jullie.

 

Groet,

ilham

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Ilhan

 

Ook voor je financiering is de FOR geen onderdeel van de W&V. Het is immers een fiscale post waarmee je winst doorschuift naar de toekomst. Het zegt niets over de werkelijke winst.

 

Dat er een verschil in je eigen vermogen ontstaat, is dan ook vreemd. Als je de FOR niet via de W&V laat lopen dan zou je EV ook niet aangetast moeten worden. De FOR gaat immers van je EV af. Als er al een verschil ontstaat dan zou je dat moeten oplossen door de FOR weer bij het EV op te tellen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Want als ik de voorziening FOR en dotatie FOR niet via de Winst en verliesrekening laat lopen, klopt mijn presentatie van mijn Eigen vermogen niet in de balans.

De fiscale oudedagsreserve (FOR) is ook geen “voorziening” maar een reserve. De dotatie FOR hoort debet onder Privé-opnamen en credit onder de Fiscale oudedagsreserve (FOR).

 

In lekentermen: het eigen vermogen verandert niet, maar alleen de samenstelling van het eigen vermogen. De FOR is een fiscale reserve die onder het eigen vermogen valt op de balans. Schematisch naar het RGS (ReferentieGrootboekSchema):

 

B : Balans

BEiv : Eigen vermogen (credit)

BEivFir : Fiscale reserves

BEivFirFor : Fiscale oudedagsreserve (FOR)

 

Misschien kun je, eventueel met fictieve of afgeronde bedragen, beschrijven wat je waar probeert in te vullen?

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp nu dat ik deze boeking niet via de Winst en verliesrekening moet laten lopen voor de financiering ook. Ik ben bezig met de Toelichting op de balans per 31 december 2015. Maar hoe moet ik nu mijn voorziening of reserve FOR presenteren in de jaarrekening? Of moet ik deze gewoon niet laten zien? Ik heb het nu zo in mijn jaarrekening staan? Maar de laatste 2 boekingen inzake de FOR is eigenlijk EUR 0.

 

4. TOE LICHTING OP DE BALANS PER 31 DECEMBER 2015

 

31 december 2015 31 december 2014

EUR EUR

2. Eigen vermogen

Stand per 1 januari 0

Resultaat boekjaar 60.000 0

Privé opname -22.581 0

Toevoeging dotatie FOR -8.631 0

Voorziening FOR 8631

37.419 0

 

Ik hoor graag van je.

 

Groet,

Ilham

Link naar reactie
  • 0

Dat klopt wat je zegt Norbert, dat komt omdat ik mijn daadwerkelijke resultaat heb aangepast in dit forum. Mijn resultaat is in werkelijkheid veel hoger. Het gaat mij er alleen puur om hoe ik de dotatie en voorziening van de FOR in de jaarrekening moet presenteren.

Link naar reactie
  • 0

Het punt is dit:

 

Er is een 'wet op de jaarrekening', maar daar komt het begrip FOR niet in voor. Want een jaarrekening is (formeel) voor een rechtspersoon.

 

Een hypotheekverstrekker wil (is mijn ervaring!) zeker weten dat een ondernemer/zzp'er/belastingplichtige niet zelf allerlei cijfers 'uit de duim zuigt'.

 

Soms vragen zij om een soort 'bewijs' van een intermediair (dat cijfers daadwerkelijk gebruikt voor zijn voor aangiften!) en meestal vragen zij wel aangiftegegevens.

Als blijkt dat de ondernemer dit allemaal zelf bedacht heeft, dan wordt het een stuk moeilijker gewoon.

 

Als je een professioneel aangifteprogramma gebruikt, dan kan je alle aangiftegegevens, specificaties, aanslagen en jaarstukken printen en gebruiken voor financieringen.

En je kan de gegevens in jaarrekeningformaat printen.

 

Ook dán hebben hypotheekverstrekkers vaak 'lastige vragen' op basis van de verstrekte informatie.

Maar als je dat allemaal (soms ook nog eens met beperkte kennis) moet proberen glad te strijken, dan kan dat heel moeilijk zijn.

 

Vandaar mijn eerdere post (over doe-het-zelven). Maar je kan het natuurlijk gewoon proberen.

Link naar reactie
  • 0

Er is een 'wet op de jaarrekening', maar daar komt het begrip FOR niet in voor. Want een jaarrekening is (formeel) voor een rechtspersoon.

 

Een hypotheekverstrekker wil (is mijn ervaring!) zeker weten dat een ondernemer/zzp'er/belastingplichtige niet zelf allerlei cijfers 'uit de duim zuigt'.

Toch heb ik gezien dat hypotheekverstrekkers (is mijn ervaring) ook bij eenmanszaken de jaarrekening het liefst of fiscale grondslag zien. Persoonlijk heb ik de de FOR destijds overal terug laten komen. Zowel in de winst- en verliesrekening als op de balans. De reden dat ze dit waarschijnlijk prefereren, is omdat je op deze manier je jaarwinst juist flatteert.

 

Als je dus op basis van de cijfers op fiscale grondslag een hypotheek kunt krijgen, weten ze dat er nog wat in het vat zit in de vorm van een fiscale reserve. Bovendien komen de jaarstukken zo ook overeen met de getallen (met name belastbare winst) zoals je ze gebruikt voor je aangifte inkomstenbelasting. Dat maakt de controle makkelijker en zal ook minder vragen oproepen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 328 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.