• 0

winstberekening komt niet overeen met winst- en verliesrekening

Ben bezig met de belastingaangifte 2016. Bij 'controle winstberekening' loop ik vast want deze klopt niet met de winstberekening volgende de winst- en verliesrekening. De eerst genoemde is hoger. Volgens mij zou de berekening volgens de winst- en verliesrekening moeten kloppen want dat bedrag komt exact overeen met het bedrijfsresultaat in mijn boekhouding. Ik werk met een gratis Excel boekhoudprogramma. Ik begrijp totaal niet waar het mis gaat, want ik heb nauwelijks iets in te vullen. Ik werk als zelfstandig reisadviseur en krijg betaald d.m.v. commissie, ik heb dus geen voorraad, geen grondstoffen, productiemiddelen enz, niks van dit alles. Op de balans heb ik dus alleen ingevuld wat het banksaldo was op 1 jan 2016 en 31 jan 2016 (bij ondernemingsvermogen) en bij vorderingen het bedrag ingevuld van de btw aangifte van het laatste kwartaal 2016.

Waarschijnlijk heeft het er helemaal niks mee te maken, maar het bedrag van het verschil tussen deze 2 berekeningen is ruim 5000euro en dat bedrag is bijna hetzelfde als de btw die ik volgens mijn boekhouding zou moeten betalen over 2016.

Ik ben de kluts kwijt, heb al aardig wat gegoogled maar begrijp al die moeilijke termen niet zo.

Bij voorbaat dank voor een reactie!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0

Aangifte VPB = aangifte vennootschapsbelasting, voor BV en NV (en soms een vereniging of stichting). Als je een eenmanszaak hebt wordt dat een aangifte IB = inkomstenbelasting.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

L.s.

 

Op je balans 2016 staat dat je nog 5000,00 aan BTW moet betalen dan moet je dit bedrag toch ook invullen in je aangifte inkomsten belasting ! Ik ken dit formulier niet maar waarschijnlijk moet je ergens een vinkje zetten zodat je dit te betalen bedrag kan invullen. Zoek in de help op te betalen BTW

 

Groet

Link naar reactie
  • 0

Hier heb ik ingevuld wat ik in januari nog heb betaald over het laatste kwartaal van 2016.

Die 5000euro die ik noemde is volgens mij al betaald via de btw aangifte per kwartaal. Dit bedrag staat als totaal vermeld in mijn boekhouding bij het btw overzicht als zijnde ontvangen btw. Dus daarom heb ik het idee dat dit er niks mee te maken heeft maar vond het wel toevallig dat het bedrag nagenoeg gelijk is aan wat ik als verschil heb. Als het anders is hoor ik het graag hoor.

Link naar reactie
  • 0

Nu spreek je je zelf tegen:

 

1.Waarschijnlijk heeft het er helemaal niks mee te maken, maar het bedrag van het verschil tussen deze 2 berekeningen is ruim 5000euro en dat bedrag is bijna hetzelfde als de btw die ik volgens mijn boekhouding zou moeten betalen over 2016.

2. Dit bedrag staat als totaal vermeld in mijn boekhouding bij het btw overzicht als zijnde ontvangen btw.

 

Link naar reactie
  • 1

Hier heb ik ingevuld wat ik in januari nog heb betaald over het laatste kwartaal van 2016.

 

Hallo,

 

De jaarrekening bestaande uit Balans en Winst en verliesrekening gaat over 2016.

Als je in Januari de BTW op aangifte laatste kwartaal 2016 hebt afgedragen is dit een eindbalanspost 2016.

De af te dragen BTW is de ontvangen BTW over omzet minus betaalde BTW op facturen e.d..

 

Houdt jou Excel model wel rekening met begin- en eindbalansposten

of is het alleen voor inkomsten en uitgaven per kas/bank bedoeld?

Tegenover je resultaatposten en het saldo staan ook altijd balansposten.

Bijvoorbeeld winst/eigen vermogen,

Ontvangen omzet en betaalde kosten/kas of banksaldo.

Privé opnamen en stortingen zijn te corrigeren op het eigen vermogen.

Het is verstandig om niet meerdere jaren in je Excel boekhoudbestand op te nemen.

Begin ieder jaar opnieuw.

 

Vriendelijke groet,

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Ben bezig met de belastingaangifte 2016. Bij 'controle winstberekening' loop ik vast want deze klopt niet met de winstberekening volgende de winst- en verliesrekening.

De winstberekening loopt meestal in de balans uit de pas.

 

Loop de volgende punten in de balans na:

 

Activa:

1. kas

2. bank

3. debiteuren

4. btw nog te ontvangen

(+ vaste activa, indien die er zijn)

 

Passiva:

1. eigen vermogen

2. crediteuren

3. btw nog te betalen

(+ privé stortingen - privé opnamen, indien die er zijn)

 

Vergeet ook de beginbalans niet in te vullen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Hier heb ik ingevuld wat ik in januari nog heb betaald over het laatste kwartaal van 2016.

 

Hallo,

 

De jaarrekening bestaande uit Balans en Winst en verliesrekening gaat over 2016.

Als je in Januari de BTW op aangifte laatste kwartaal 2016 hebt afgedragen is dit een eindbalanspost 2016.

De af te dragen BTW is de ontvangen BTW over omzet minus betaalde BTW op facturen e.d..

 

Houdt jou Excel model wel rekening met begin- en eindbalansposten

of is het alleen voor inkomsten en uitgaven per kas/bank bedoeld?

Tegenover je resultaatposten en het saldo staan ook altijd balansposten.

Bijvoorbeeld winst/eigen vermogen,

Ontvangen omzet en betaalde kosten/kas of banksaldo.

Privé opnamen en stortingen zijn te corrigeren op het eigen vermogen.

Het is verstandig om niet meerdere jaren in je Excel boekhoudbestand op te nemen.

Begin ieder jaar opnieuw.

 

Vriendelijke groet,

 

 

Hoe kan ik privé opnamen en stortingen dan corrigeren op het eigen vermogen? Ik heb alleen maar opgenomen, maar daardoor is mijn banksaldo verlaagd en dat moet ik toch invullen, daar kan ik toch niet zomaar iets anders van maken?

Link naar reactie
  • 0

Hier heb ik ingevuld wat ik in januari nog heb betaald over het laatste kwartaal van 2016.

 

Hallo,

 

De jaarrekening bestaande uit Balans en Winst en verliesrekening gaat over 2016.

Als je in Januari de BTW op aangifte laatste kwartaal 2016 hebt afgedragen is dit een eindbalanspost 2016.

De af te dragen BTW is de ontvangen BTW over omzet minus betaalde BTW op facturen e.d..

 

Houdt jou Excel model wel rekening met begin- en eindbalansposten

of is het alleen voor inkomsten en uitgaven per kas/bank bedoeld?

Tegenover je resultaatposten en het saldo staan ook altijd balansposten.

Bijvoorbeeld winst/eigen vermogen,

Ontvangen omzet en betaalde kosten/kas of banksaldo.

Privé opnamen en stortingen zijn te corrigeren op het eigen vermogen.

Het is verstandig om niet meerdere jaren in je Excel boekhoudbestand op te nemen.

Begin ieder jaar opnieuw.

 

Vriendelijke groet,

 

Dit is denk ik tot nu toe het beste advies in dit topic! Belangrijkste op dit moment is inderdaad te kijken naar de begin- en eindbalansposten. Ik heb zo'n vaag vermoeden dat bij de controle het mis gaat door het eigen vermogen dat inmiddels dus met 5000euro verlaagd is door de betaling van BTW na 31 december 2016.

 

Zelf krijg ik het idee dat door de verschillende invalshoeken in dit topic het voor de vraagsteller niet duidelijker op geworden is.

Link naar reactie
  • 0

Wat ook sterk kan helpen is dit:

ruim 5000euro en dat bedrag is bijna hetzelfde als de btw

reken het nou eens precies uit, tot op de cent.

 

Ik kreeg dit 'verwijt' bij een kascontrole laatst (ik ben penningmeester bij een club alhier).

"die financiële mensen willen alles maar tot op de cent weten".

 

Ik heb hem uitgelegd, dat juist door op de cent nauwkeurig te kijken, je heel snel foutjes of vergeten posten op het spoor kunt komen.

 

Dus als jouw verschil niet 'ruim 5000' is, maar € 5123,95, en je btw-afdracht ook, dan moge duidelijk zijn waar een verschil in zit.

 

Bedroeg je btw-afdracht € 5103,95, dan kun je wellicht nog speuren naar een ander foutje van 20 euro. Bij drie foutjes wordt die zoektocht op deze manier pas ondoenlijk.

Link naar reactie
  • 0

 

Hoe kan ik privé opnamen en stortingen dan corrigeren op het eigen vermogen? Ik heb alleen maar opgenomen, maar daardoor is mijn banksaldo verlaagd en dat moet ik toch invullen, daar kan ik toch niet zomaar iets anders van maken?

 

Hi,

 

Het beginvermogen plus de winst minus de privé opnamen is het eindvermogen.

Privé opnamen en stortingen worden rechtstreeks op het eigen vermogen af en bij geboekt.

Kijk in je Excel bestand, wat volgens mij kas/bankboek is naar de posten die niet in je resultatenrekening voorkomen.

Dat zijn de mutaties balansposten.

Bijvoorbeeld de BTW, saldo kas/bank, privé-opnamen,investeringen enz.

Die mutaties moet je bij je beginbalans optellen of aftrekken om aan je eindbalans uit te komen.

 

Alles werkt volgens de formule;

 

Beginstand plus Mutaties is Eindstand.

 

Het saldo van je resultatenrekening moet je verwerken in je eigen vermogen.

Het hulpmiddel hiervoor is een kolommen balans maken;

 

Post Beginbalans Kas/bank Mutaties Resultaat Eindbalans

Debet/Credit Debet/credit Debet Credit Debet Credit

Kosten/Baten

 

+ - + - - + - + =0

Balansposten;

 

Investeringen*

 

Banksaldo

Kassaldo

 

BTW;

Ontvangen

Voorbelasting

Afgedragen

 

Eigen vermogen

Privé opnamen

 

 

Resultaatposten;

Omzet/Verkoop

Kosten

Afschrijvingen*

 

enz.

 

Saldo resultaat

(Ook in eindbalans opnemen)

 

 

Debet en Credit Eindbalans (inclusief saldo resultaat) zijn gelijk.

 

Succes.

 

ps. Ingesloten een geanonimiseerd voorbeeld met willekeurige cijfers.

Kolommenbalans.pdf

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Wat ook sterk kan helpen is dit:

ruim 5000euro en dat bedrag is bijna hetzelfde als de btw

reken het nou eens precies uit, tot op de cent.

 

Ik kreeg dit 'verwijt' bij een kascontrole laatst (ik ben penningmeester bij een club alhier).

"die financiële mensen willen alles maar tot op de cent weten".

 

Ik heb hem uitgelegd, dat juist door op de cent nauwkeurig te kijken, je heel snel foutjes of vergeten posten op het spoor kunt komen.

 

Dus als jouw verschil niet 'ruim 5000' is, maar € 5123,95, en je btw-afdracht ook, dan moge duidelijk zijn waar een verschil in zit.

 

Bedroeg je btw-afdracht € 5103,95, dan kun je wellicht nog speuren naar een ander foutje van 20 euro. Bij drie foutjes wordt die zoektocht op deze manier pas ondoenlijk.

Klopt helemaal, alleen kunnen die fouten veroorzaakt worden door hetzelfde probleem namelijk dat het jaar niet goed afgesloten is. Eerst moet het jaar goed worden afgesloten en vervolgens moeten die cijfers dan gebruikt worden. Pas daarna worden eventuele andere fouten nog zichtbaar.

 

@Easy does it. Je voorbeeld van een kolommenbalans ziet er naar mijn mening nog steeds complex indien er sprake is van een kleine boekhouding zoals waarschijnlijk bij vraagsteller geldt.

Link naar reactie
  • 0

 

Hoe kan ik privé opnamen en stortingen dan corrigeren op het eigen vermogen? Ik heb alleen maar opgenomen, maar daardoor is mijn banksaldo verlaagd en dat moet ik toch invullen, daar kan ik toch niet zomaar iets anders van maken?

 

Hi,

 

Het beginvermogen plus de winst minus de privé opnamen is het eindvermogen.

Privé opnamen en stortingen worden rechtstreeks op het eigen vermogen af en bij geboekt.

Kijk in je Excel bestand, wat volgens mij kas/bankboek is naar de posten die niet in je resultatenrekening voorkomen.

Dat zijn de mutaties balansposten.

Bijvoorbeeld de BTW, saldo kas/bank, privé-opnamen,investeringen enz.

Die mutaties moet je bij je beginbalans optellen of aftrekken om aan je eindbalans uit te komen.

 

Alles werkt volgens de formule;

 

Beginstand plus Mutaties is Eindstand.

 

Het saldo van je resultatenrekening moet je verwerken in je eigen vermogen.

Het hulpmiddel hiervoor is een kolommen balans maken;

 

Post Beginbalans Kas/bank Mutaties Resultaat Eindbalans

Debet/Credit Debet/credit Debet Credit Debet Credit

Kosten/Baten

 

+ - + - - + - + =0

Balansposten;

 

Investeringen*

 

Banksaldo

Kassaldo

 

BTW;

Ontvangen

Voorbelasting

Afgedragen

 

Eigen vermogen

Privé opnamen

 

 

Resultaatposten;

Omzet/Verkoop

Kosten

Afschrijvingen*

 

enz.

 

Saldo resultaat

(Ook in eindbalans opnemen)

 

 

Debet en Credit Eindbalans (inclusief saldo resultaat) zijn gelijk.

 

Succes.

 

ps. Ingesloten een geanonimiseerd voorbeeld met willekeurige cijfers.

 

Dus mijn eindvermogen is niet alleen wat er op mijn bankrekening staat aan het einde van het jaar?

 

Verder zie ik in jouw lijstje een post 'ontvangen btw' staan, moet ik dit bedrag ook ergens vermelden op de balans in de aangifte bij de Bel.dienst? Heb het nu nergens staan, dit bedrag heb ik alleen in de btw aangiften verwerkt. Klopt dat dan wel?

Link naar reactie
  • 0

Hi,

 

Ontvangen BTW is de BTW ontvangen op verkopen en omzet.

De BTW afdracht in januari over het vierde kwartaal is inderdaad een balanspost

en moet aansluiten (gelijk zijn) aan de aangifte omzetbelasting én de BTW posten die in je boekhouding voorkomen.

Kleine Ondernemersregeling is eventueel een bate.

Je hebt de omzet toch wel exclusief BTW in je resultaat opgenomen?

Probeer een kolommenbalans te maken.

Als dat niet lukt moet je toch even hulp zoeken.

Zonder inzage is dit niet verder te beantwoorden.

 

Vriendelijke groet,

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

@Easy does it. Je voorbeeld van een kolommenbalans ziet er naar mijn mening nog steeds complex indien er sprake is van een kleine boekhouding zoals waarschijnlijk bij vraagsteller geldt.

 

Hi,

 

Ja, Helaas.

Ik zelf neem de "balansposten" gewoon op als een paar extra betalingen en uitgaven.

Maar dan moet je dus wel een kolommenbalans in je hoofd hebben.

Ik vrees dat dit niet voor iedereen werkbaar is.

Ieder post uit het kas/bankboek moet verdeeld worden over resultaat en eindbalans.

Nog te vorderen baten en te betalen kosten moeten worden verwerkt.

Investeringen met afschrijvingen en KO regeling zijn nog lastiger.

Dus is het beter om even een werkblad in te vullen en een kolommenbalans te maken.

Dan houdt je met correctieposten e.d. in ieder geval alles in evenwicht.

Bij een kleine administratie is dit niet zo veel werk maar wel zo overzichtelijk.

 

Vriendelijke groet,

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Je hebt beide gelijk.

 

In eerste instantie was ik het helemaal met Colombo eens, gewoon inkomsten minus kosten en dan moet het in principe goed gaan.

 

Echter...er is hier wel een verschilletje wat maar niet gevonden wordt. Door stelselmatig ieder boekingsfeit zowel debet als credit te boeken meteen kán er geen verschil ontstaan, of zou je eenvoudig per regel dit na kunnen gaan.

Dat werkt het beste met (iets van) zo'n tabulaire opzet zoals we zien bij een kolommenbalans.

Maar dat hoeft niet per se.

Link naar reactie
  • 0

Hallo jij schreef:

 

Dus mijn eindvermogen is niet alleen wat er op mijn bankrekening staat aan het einde van het jaar?

 

Verder zie ik in jouw lijstje een post 'ontvangen btw' staan, moet ik dit bedrag ook ergens vermelden op de balans in de aangifte bij de Bel.dienst? Heb het nu nergens staan, dit bedrag heb ik alleen in de btw aangiften verwerkt. Klopt dat dan wel?

 

 

Ja het te ontvangen BTW moet je ook in je aangifte verwerken, zie voorbeeld van Lex van Roode inzake te betalen, zo is ook een item te ontvangen BTW volgens mij moet je dan op nul uitkomen

Link naar reactie
  • 0

 

Ja het te ontvangen BTW moet je ook in je aangifte verwerken, zie voorbeeld van Lex van Roode inzake te betalen, zo is ook een item te ontvangen BTW volgens mij moet je dan op nul uitkomen

 

Hallo ik was nieuwsgierig of je er nu uit bent gekomen ?

 

Groet

Link naar reactie
  • 0

 

Ja het te ontvangen BTW moet je ook in je aangifte verwerken, zie voorbeeld van Lex van Roode inzake te betalen, zo is ook een item te ontvangen BTW volgens mij moet je dan op nul uitkomen

 

Hallo ik was nieuwsgierig of je er nu uit bent gekomen ?

 

Groet

Of je vult in dat je nog BTW moet betalen of je vult in dat je nog BTW zult ontvangen. Je moet niet beide velden invullen. Zie ook je BTW aangifte waarbij de voorbelasting automatisch verrekend wordt met de BTW uit je omzet. Het exacte bedrag zoals vermeld staat op de BTW aangifte over de laatste periode moet je invullen in het juiste veld. Dat is ook het bedrag waar de BD op zal controleren of je IB aangifte overeenkomt met je OB aangifte over die laatste periode. Een afwijkend bedrag zal meteen herkend worden.

 

Overigens vermoed ik dat er wat termen door elkaar lopen als "ontvangen BTW" en "te ontvangen BTW", die qua betekenis afhankelijk zijn van de context. In het ene geval praat je over betalingsverkeer met de klant, en in het andere geval gaat het om de afrekening met de BD over de laatste periode.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 129 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.