• 0

Loondienst salaris naar ZZP loon berekenen

Een opdrachtgever wil mij 4 dagen in de week inhuren, tegen een tarief dat past bij hun salarishuis. Dit komt neer op 4000EUR per maand obv fulltime. Dit zou, volgens hen, neerkomen op 29EUR zzp uurtarief (incl verzekeringen, reisvergoeding en vakantiegeld). Ik heb zo mijn vraagtekens hierbij, kan iemand mij helpen met een goede omrekening?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een jaar kent gemiddeld 220 werkdagen (44 werkweken). Daar zijn de feest- en vakantiedagen al in meegenomen. Maal 8 uur per dag is 1760 werkbare uren.

 

€ 4.000 per maand komt neer op € 51.840 per jaar inclusief 8% vakantietoeslag op fulltime basis. Als je dit terug rekent naar uurbasis (1760 uur), kom je op €29,45 per uur.

 

Bij dat uurtarief moet je ook nog je reiskosten, bedrijfskosten en verzekeringen (zoals arbeidsongeschiktheidsverzekering) optellen, wat nog eens een aantal duizend euro extra zal kosten op jaarbasis.

 

De € 29 per uur die de opdrachtgever nu wil bieden komt dus beslist niet overeen met de salarissen die zij werknemers bieden, omdat € 29 per uur gelijk zijn aan de omzet, maar niet aan de winst. Al je kosten moeten er dus nog af.

 

Bovendien is een werkgever ook een stuk meer kwijt dan € 29 per uur. Een werkgever heeft gemiddeld 25% tot 30% extra kosten, bestaande uit werknemersverzekeringen en inkomensafhankelijke bijdrage Zvw.

 

Je kunt het beste voor jezelf berekenen wat je totaal aan kosten kwijt bent en dat meenemen in het uurtarief. Vervolgens stel je dat tarief voor, mogelijk met bijgaand de berekening.

https://www.zakelijkbankieren.nl | Vergelijk alle aanbieders van zakelijke bankrekeningen
Link naar reactie
  • 0

Dank voor de feedback. De 29EUR is wel op basis van 0.8FTE, dus met fulltime zou het aanbod 36EUR zijn. Sociale lasten, vakantiegeld en woon-werkreiskostenvergoeding zijn meeberekend. Maar andere kosten, telefoon representatie en reiskosten acquisitie zitten er dan weer niet in. Ik ga die inderdaad even precies op een rijtje zetten.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Een opdrachtgever wil mij 4 dagen in de week inhuren, tegen een tarief dat past bij hun salarishuis. Dit komt neer op 4000EUR per maand obv fulltime. Dit zou, volgens hen, neerkomen op 29EUR zzp uurtarief (incl verzekeringen, reisvergoeding en vakantiegeld). Ik heb zo mijn vraagtekens hierbij, kan iemand mij helpen met een goede omrekening?

Ik zou het andersom doen: hun salarisadministratie kan op de cent voorrekenen van de totale loonkosten per uur dat past bij dit salaris. Tel daar bij je reiskosten en je hebt een handvat.

 

Overigens doe je jezelf dan nog steeds te kort, want de grootste besparing voor je opdrachtgever zit in het wegvallen van het ondernemersrisico dat je bij persoon er gratis bij krijgt....

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zo mijn vraagtekens hierbij, kan iemand mij helpen met een goede omrekening?

 

Van hoeveel 29 euro per uur is?

 

Dat kan ik je zo vertellen: Da's 29 euro...

 

En dan is dus de vraag: Vind je het interessant genoeg om voor 29 euro te "zzp'en" bij hen?

 

Als je het te weinig vindt, dan moet je proberen om een schepje daar bovenop te krijgen zou ik zeggen.

 

(Lijkt mij redelijk vruchteloos om te proberen te beweren dat het hen minder kost dan zij vinden dat het kost - dat weten zij namelijk beter.)

 

Link naar reactie
  • 0

Een opdrachtgever wil mij 4 dagen in de week inhuren, tegen een tarief dat past bij hun salarishuis. Dit komt neer op 4000EUR per maand obv fulltime. Dit zou, volgens hen, neerkomen op 29EUR zzp uurtarief (incl verzekeringen, reisvergoeding en vakantiegeld). Ik heb zo mijn vraagtekens hierbij, kan iemand mij helpen met een goede omrekening?

 

Tipje: lees deze column van Ionica Smeet eens : Over fatsoenlijke tarieven

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

De 29EUR is wel op basis van 0.8FTE, dus met fulltime zou het aanbod 36EUR zijn.

 

Dit is trouwens ook wel een lekkere gedachtekronkel:

 

Als zij 29 euro bij 32 uur (0.8 FTE) willen betalen, dan betalen zij ook 29 euro bij 40 uur (1.0 FTE).

 

Alleen krijg je in het eerste geval 928,- en moet je 32 uur 'werken', hoewel je in het tweede geval 1160,- krijgt terwijl je 40 uur moet 'werken'.

 

Blijft 29,- per uur hoor...

Link naar reactie
  • 0

Na wat berichten over en weer zitten we nu op 38. Thanks for the input so far

Vind ik persoonlijk nog steeds veel te laag. Ik denk eerder richting de 60euro per uur.

 

4k per maand is een boven modaal salaris. Met 38euro zit je op het niveau van een zelfstandige bouwvakker en die zal zeg eens hooguit op 2,5k per maand zitten in loondienst.

 

En als ik dit achteraf check op http://www.zzptarief.nl/bereken-uw-tarief/voor-zzp-ers/berekening-eenvoudig/ blijk ik behoorlijk in de richting te zitten. Ook mijn huidig tarief komt goed overeen met wat ik voor het laatst in loondienst verdiende.

 

Ik zei dit laatst ook al in een ander topic, iemand die in loondienst 4k verdiend gaat snel richting de 100k winst op jaarbasis bij volle inzet.

Link naar reactie
  • 0

Je kunt het ook omdraaien:

iemand die je in loondienst € 29 wilt geven, via een payrollconstructie, kost je aan het payroll bedrijf

1.6 x dit bedrag. In die 1.6 zitten dan de niet-declarabele uren en diverse premies en belastingen. Er is nog wel enig verschil, soms zie je payroll voor 1.45 maar daar zitten veel zaken niet in.

1.6-1.65 lijkt me redelijker.

Link naar reactie
  • 0

Wat denk je van:

* pensioen

* opleiding en uren

* ziekte

* ondernemersrisico

 

Dat laatste heeft een payroll waar realist op doelt typisch niet, daarom zullen zij wat lager uitkomen.

Payroll + risico gaat al snel richting de 50-55euro. En dan heb je pensioen en opleiding nog.

Link naar reactie
  • 0

Ik, drie jaar geleden, op freelance.nl:

 

Ik lees zojuist in Elsevier ("Wiebes beantwoordt vragen over VAR-verklaringen voor zzp`ers") dat de Tweede Kamer wou weten (in het kader van schijnzelfstandigheid) wat het verschil is tussen de kosten van het inhuren van een werknemer en van een freelancer.

 

Staatssecretaris Wiebes gaf aan dat een "zelfstandige die per uur netto € 14,12 per uur overhoudt, [...] zijn opdrachtgever bruto € 19,25 per uur [kost, terwijl een] werknemer die hetzelfde netto uurloon krijgt, [...] zijn werkgever € 24,49 per uur [kost]."

 

Je zou eens kunnen uitzoeken waar de minister die berekening op baseerde.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 150 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.