Als kleine zelfstandig ondernemer, heb ik net een geschil achter de rug met een leverancier.
De leverancier heeft de onderneming gedagvaard. Omdat de situatie al schrijnend was, heb ik ruim voordat de dagvaarding kwam een advocaat ingeschakeld. Op de dag van de dagvaarding moest ik direct een declaratie tbv van griffierecht voldoen aan deze advocaat. Uiteraard met de telefonische mededeling van zijn secretaresse/boekhoudster dat hij anders zijn werk voor mijn dossier zou staken.
De advocaat bracht naar aanleiding van de dagvaarding een tweetal adviezen uit, namelijk; we zouden in verweer kunnen gaan maar dat leek door de hoogte van het bedrag niet zinvol.
Eindconclusie was dus dat mijn onderneming geen verweer zou gaan inbrengen op de dagvaarding. Dus niet naar de rechtbank gaan.
De onderneming heeft daarna alle andere declaraties van deze advocaat (netjes voorzien van lijsten met data, werkzaamheden en tijden) netjes voldaan.
Alle werkzaamheden van de advocaat zijn sinds afgelopen mei gestaakt.
Sinds 8 september ben ik erachter gekomen dat je de voorgeschoten griffierecht gewoon terug krijgt, op het moment dat je geen procedure hebt ingediend bij de rechtbank.
In dit geval is dat ook zo. We waren immers niet van plan te procederen omdat mijn onderneming het advies van deze advocaat in acht nam.
Ik heb direct alle declaraties en werklijsten (data, werkzaamheden en tijden) nagelopen en nergens is een verrekening of iets dergelijks te zien.
Nu ben ik meteen in de mail gekropen en heb de advocatenkantoor verzocht mijn griffierecht terug te storten. Alle stukken heb ik in de mail toegevoegd.
Een week later geen reactie. Dus ik ben weer gaan mailen; helaas geen antwoord. Twee dagen later gaan bellen. Het secretariaat beloofde mij het geheel door te geven aan deze advocaat maar antwoord blijft uit.
Twee dagen daarna kreeg ik eindelijk zijn secretaresse/boekhoudster aan de lijn.
Zij gaf aan dat deze advocaat mijn mails in behandeling zou nemen.
Vorige week (dus eindelijk 2 weken later) mail hij mij. Hij gaf aan dat ik op het "eerste oogopslag" gelijk zou kunnen hebben maar hij er voor de zekerheid nog in gaat duiken.
Nu 1 week later nog steeds geen verdere actie. We zijn inmiddels 3 weken verder.
Vragen:
1. Wat is nu een redelijke termijn om hem nog te gunnen dit zelf op te lossen?
Ik wil hem best nog wat tijd geven maar ergens knapt het spreekwoordelijke lijntje.
Daarnaast weet ik dat ik er verstandig aan doe om de klachtencommissie (helaas intern) te gaan mailen.
2. Stel ik ga de klachtencommissie mailen en dien deze situatie in als klacht.
Wat is de tijdsbestek voor het afhandelen van een klacht? maw Hoelang mogen zij erover doen?
Helaas staat dit niet in de voorwaarde of op de website. Alleen dat zij een interne klachtencommissie hebben.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Barbara Been
Barbara Been
Beste allemaal,
Als kleine zelfstandig ondernemer, heb ik net een geschil achter de rug met een leverancier.
De leverancier heeft de onderneming gedagvaard. Omdat de situatie al schrijnend was, heb ik ruim voordat de dagvaarding kwam een advocaat ingeschakeld. Op de dag van de dagvaarding moest ik direct een declaratie tbv van griffierecht voldoen aan deze advocaat. Uiteraard met de telefonische mededeling van zijn secretaresse/boekhoudster dat hij anders zijn werk voor mijn dossier zou staken.
De advocaat bracht naar aanleiding van de dagvaarding een tweetal adviezen uit, namelijk; we zouden in verweer kunnen gaan maar dat leek door de hoogte van het bedrag niet zinvol.
Eindconclusie was dus dat mijn onderneming geen verweer zou gaan inbrengen op de dagvaarding. Dus niet naar de rechtbank gaan.
De onderneming heeft daarna alle andere declaraties van deze advocaat (netjes voorzien van lijsten met data, werkzaamheden en tijden) netjes voldaan.
Alle werkzaamheden van de advocaat zijn sinds afgelopen mei gestaakt.
Sinds 8 september ben ik erachter gekomen dat je de voorgeschoten griffierecht gewoon terug krijgt, op het moment dat je geen procedure hebt ingediend bij de rechtbank.
In dit geval is dat ook zo. We waren immers niet van plan te procederen omdat mijn onderneming het advies van deze advocaat in acht nam.
Ik heb direct alle declaraties en werklijsten (data, werkzaamheden en tijden) nagelopen en nergens is een verrekening of iets dergelijks te zien.
Nu ben ik meteen in de mail gekropen en heb de advocatenkantoor verzocht mijn griffierecht terug te storten. Alle stukken heb ik in de mail toegevoegd.
Een week later geen reactie. Dus ik ben weer gaan mailen; helaas geen antwoord. Twee dagen later gaan bellen. Het secretariaat beloofde mij het geheel door te geven aan deze advocaat maar antwoord blijft uit.
Twee dagen daarna kreeg ik eindelijk zijn secretaresse/boekhoudster aan de lijn.
Zij gaf aan dat deze advocaat mijn mails in behandeling zou nemen.
Vorige week (dus eindelijk 2 weken later) mail hij mij. Hij gaf aan dat ik op het "eerste oogopslag" gelijk zou kunnen hebben maar hij er voor de zekerheid nog in gaat duiken.
Nu 1 week later nog steeds geen verdere actie. We zijn inmiddels 3 weken verder.
Vragen:
1. Wat is nu een redelijke termijn om hem nog te gunnen dit zelf op te lossen?
Ik wil hem best nog wat tijd geven maar ergens knapt het spreekwoordelijke lijntje.
Daarnaast weet ik dat ik er verstandig aan doe om de klachtencommissie (helaas intern) te gaan mailen.
2. Stel ik ga de klachtencommissie mailen en dien deze situatie in als klacht.
Wat is de tijdsbestek voor het afhandelen van een klacht? maw Hoelang mogen zij erover doen?
Helaas staat dit niet in de voorwaarde of op de website. Alleen dat zij een interne klachtencommissie hebben.
Alvast bedankt voor jullie antwoorden en tips.
Barbara
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/57077-advocaat-geeft-het-achteraf-onterecht-gedeclareerde-griffierecht-nog-steeds-niet/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
18 antwoorden op deze vraag