• 0

IB-opgave bedrijfsinkomen opgeven t.b.v. aanspraak huurtoeslag

Ik ben benieuwd welk inkomen ik moet opgeven bij het invullen van een rekenmodel toeslagen.

Ik ben nog startend ondernemer en student en wil graag aanspraak maken op huurtoeslag.

 

Echter heb ik hier geen recht op wanneer mijn 'inkomen' hoger dan €21.950 ligt.

 

Wat verstaat de belastingdienst echter onder 'inkomen':\

 

1 - Is dat het bedrag inclusief BTW. (wat mij krom lijkt want die BTW betaal ik aan hun)

2 - Is dat het bedrag exclusief BTW. (wat ik dus overhoud, in eigen zak, lijkt me logischer)

 

Indien het optie 1 is kan iemand mij dan uitleggen waarom dit zo is? Welke logica zit hierachter?

 

Dankjulliewel

 

[verandering: titel]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Ramsz,

 

welkom op ondernemersforum Higherlevel. Wat mij dan direct nieuwsgierig maakt, is of je al BTW-aangifte gedaan hebt...

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dankjulliewel!

 

Dit lijkt me een mooi forum om kennis te vergaren. :)

 

En dat klopt Highio, aangifte heb ik gedaan. Hiervoor gebruik ik de software van Moneybird BV. Die rekenen automatisch uit wat er betaald dient te worden aan BTW op basis van verzonden facturen en inkoop facturen minus voorbelasting. Dus dat zit wel goed.

 

Maar vanwaar je vraag? Indien je aanvullingen of tips hebt hoor ik ze graag natuurlijk!

Link naar reactie
  • 0

Ik denk inderdaad dat er meer zou kunnen spelen bij genoemde omzet-kosten/inkomsten: kleine ondernemersregeling (KOR) en max. bijverdiengrens voor de studiefinanciering.

 

Ik zou beide even heel goed uitzoeken i.c.m. ondernemersfaciliteiten waar je misschien gebruik van zou willen maken. Omzet en kosten heb je daarbij gelukkig scherp, maar een goede check is misschien wel snel terugverdiend.

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Wat verstaat de belastingdienst echter onder 'inkomen':\

[verandering: titel]

 

De belastingdienst doelt dan op het toetsingsinkomen. Dit is vergelijkbaar met het verzamelinkomen als je de belastingaangifte invult. Het verzamelinkomen staat bijvoorbeeld ook op je definitieve aanslag inkomstenbelasting.

 

Leeg

Link naar reactie
  • 0

Goedendag, ik ben een startend ondernemer, net afgestudeerd en zal binnenkort verhuizen naar een particuliere nieuwbouwwoning waar ik aanspraak kan maken op huurtoeslag. Hier wil ik enige tijd 'goedkoop' huren tot ik voldoende groei heb gerealiseerd voor een hypotheekaanvraag.

 

Mijn verzamelinkomen over 2016 is (minus alle toeslagen etc) vastgesteld op €12.495,-.

Dit valt binnen de norm voor huurtoeslag, en zou neerkomen op zo'n €350 toeslag p.maand. Dat is een behoorlijke bonus zoals u zult begrijpen.

 

'Helaas' word ik nu, met mijn goed spaargedrag, afgestraft. Mijn spaarrekening (eigen vermogen) bevat meer dan €25.000 wat betekent dat ik (ondanks mijn lage verzamelinkomen) niet in aanmerking kom voor de huurtoeslag. Hier baal ik enorm van en heb dan ook hard zitten denken hoe ik voor 1 januari onder de 25k kan brengen.

 

Zelf dacht ik aan:

 

- een spaarrekening te open voor mijn broertje (maar zit ik dan met schenkbelasting á 40%?)

- een spaarrekening te open voor mijn vader (schenkbelasting á 40%?)

- investeren in bitcoins (blijft het dan niet mijn eigen vermogen?)

- ik lees over 'groen beleggen' oid, is dat aan te raden, zo ja, graag een tip richting de juiste richting

 

... aanvullingen gewenst

 

Natuurlijk kan ik ervoor kiezen de zure appel te bijten en maandelijks de volle mep te betalen. Het voelt echter gelet op mijn starterspositie toch wrang dat een ander, die minder heeft gespaard, hier wel aanspraak op kan maken. Sparen hoor in mijn optiek te lonen ???

 

Alvast hartelijk dank voor het meedenken.

Link naar reactie
  • 0

Heeft een spaarrekening nut met een rente van minder dan 1%?

 

Voor mij wel, houd graag van een stok achter de deur. De inflatie neem ik voor lief.

Idealiter zou een antwoord op mijn vraag natuurlijk een aantrekkelijk rendement bevatten zodat er 2 vliegen in 1 klap kunnen worden geslagen.

Link naar reactie
  • 0

Zelfde vraag stelde je twee jaar geleden ook al, daarom knoop ik de topics als moderator aan elkaar.

 

IB, een privé spaarrekening en huurtoeslag (toetsingsinkomen) zijn overigens geen exclusieve ondernemersonderwerpen.

 

Wat had je zelf als ondernemer bedacht? Of ben je dat inmiddels niet meer?

 

Modgroet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dag Highio,

 

dankjewel, in die twee jaar tijd heb ik veel gehad aan dit forum, nu wend ik mij opnieuw tot de kennis van de leden.

 

De concrete vraag verschilt nu echter t.o.v. 2 jaar geleden: hoe verlaag ik mijn eigen vermogen?

Twee jaar geleden stelde ik een definitievraag mbt het eigen vermogen.

 

Alvast bedankt

Link naar reactie
  • 0

Wijsneus, volgens mij ging het toen over 'inkomen', nu als tip of trick consumeren of investeren misschien?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Haha, een beetje. Dank voor de suggestie. Ik ben op zoek naar concretere tips, tricks en/of ervaringen om het eigen vermogen te verkleinen. Consumeren ben ik niet van (vandaar het spaargeld). Investeren, word dat gezien als eigen vermogen?

 

Alvast mijn dank.

Link naar reactie
  • 0

Je kunt het 'te veel' ook nog doneren, concrete goede doelen genoeg te bedenken. Om het maar bij bonafide adviezen te houden.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 87 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.