Een jaar geleden heb ik besloten, om de complete boekhouding uit te besteden aan een boekhouder.
Wat wil zeggen BTW aangifte, loonadministartie van vaste medewerker en jaar aangifte.
Facturatie blijf ik zelf doen.
Ik heb hier toe besloten om dat ik niet meer de tijd had om het zelf te doen en hoopte opo minder fouten.
Uiteraard gingen de boekhoudkosten daarmee aanzienlijk omhoog, maar dat was het me wel waard.
Na driekwart jaar, viel het me alleen heel erg op dat ik steeds wel veel BTW moest afdragen en ben ik het zelf gaan uitrekenen en icm de aangifte kwam ik op compleet andere bedragen uit. Na het overleggen van mijn stukken gaf de boekhouder aan, dat ze per ongeluk verkoopfacturen dubbel had in gevoerd, ondanks dat dit in Exact niet mogelijk zou moeten zijn.
Daarnaast wacht mijn medewerker nu al 13 maanden op loonstroken, wat maar niet lukt om die via haar boekhoudprogramma te versturen.
Tot slot is de boekhouder een maand vergeten dat ik een werknemer in dienst had en heeft een 0 aangifte gedaan.
Ik heb wel het salaris en de loonheffing betaald. Die loonheffing terugkrijgen is meteen weer een enorme klus, die ik zelf moet oplossen.
Kortom tijd voor een nieuw boekhoudkantoor en/of nieuwe boekhouder. Want het kost me nu meer tijd en kopzorgen dan toen ik hett nog zelf deed.
Dus toch maar eens te raden gegaan bij mij zelf. Wat doe ik verkeerd dat ik steeds pech heb met boekhouders. Zoek ik in de verkeerde hoek, zijn mijn verwachtingen te hoog of betaal ik ze te weinig.
Mijn boekhouding bestaat uit ongeveer 250 verkoopfacturen en 300 inkoopfacturen. Welke digitaal en gedeeltelijk op papier bij de boekhouder worden afgeleverd.
Daarnaast heb ik een vaste werknemer, met een vast loon. Er zijn geen variabele vergoedingen die per maand moeten worden uitgekeerd.
De rechtsvorm is een eenmanszaak.
Dit zijn de werkzaamheden die de boekhouder precies utivoerd:
- Aanvragen van uitstel voor het indienen van de aangifte inkomstenbelasting;
- Bijhouden van de administratie op basis van (tijdig) aangeleverde facturen, bonnen en bankafschriften;
- Samenstellen en indienen van de periodieke aangiften omzetbelasting;
- Samenstellen en indienen van de periodieke aangiften loonbelasting;
- Opstellen van de jaarcijfers;
- Opstellen en indienen van de aangifte inkomstenbelasting;
- Controleren van aanslagen inkomstenbelasting;
- Nakijken en eventueel wijzigen voorlopige aanslagen / teruggaven;
- Eventueel communicatie met de belastingdienst (tot op zekere hoogte, als dit uren tijd gaat kosten dan zal ik hierover eerst overleggen);
- Beantwoorden van tussentijdse vragen (dit ook tot op zekere hoogte, als het erg veel uitzoek- of advieswerk gaat kosten dan zal ik hierover eerst overleggen).
In haar eerste voorstel zou dit 112 euro per maand gaan kosten, maar na 2 maanden werd dit opgehoogd naar 140 euro per maand.
Dat leek mij in eerste instantie een mooie prijs, omdat zij eerst aangaf 1,5 uur per maand bezig te zijn en later aangaf dat dit 2 uur per maand bleek te zijn.
Conclussie:
- Als ik op internet zoek is 65 á 70 euro per uur ongeveer een gemiddeld uurloon, dus daar kan het niet aan liggen.
- Het aantal uren dat men bezig is per maand wordt door de boekhouder bepaald en niet door mij, dus daar kan het ook niet aan liggen.
- Bij het zoeken naar een boekhouder heb ik altijd op internet gezocht, omdat ik verder in mijn netwertk geen boekhouders ken.
Dus wat kan ik dan nog meer fout doen? Ik loop sinds de oprichting van mijn bedrijf al te zoeken naar een goede beokhouder. In hett begin welliswaar naar de goedkoopste, maar sinds een jaar of 5-6 toch echt gewoon naar een goede.
Maar ze hebben het of te druk om het werk goed en optijd af te hebben of ze maken er een puinhoop van. Waardoor ik na afloop weer veel geld kwijt ben om alles weer in orde te krijgen.
Kortom weer een heel lang verhaal, maar nu ik afgelopen kwartaal weer bijna 1000 euro teveel BTW heb betaald en we dit dus weer moeten gaan corrigeren, wil ik toch echt een betere oplossing.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Jasper S.
Jasper S.
Hallo,
Een jaar geleden heb ik besloten, om de complete boekhouding uit te besteden aan een boekhouder.
Wat wil zeggen BTW aangifte, loonadministartie van vaste medewerker en jaar aangifte.
Facturatie blijf ik zelf doen.
Ik heb hier toe besloten om dat ik niet meer de tijd had om het zelf te doen en hoopte opo minder fouten.
Uiteraard gingen de boekhoudkosten daarmee aanzienlijk omhoog, maar dat was het me wel waard.
Na driekwart jaar, viel het me alleen heel erg op dat ik steeds wel veel BTW moest afdragen en ben ik het zelf gaan uitrekenen en icm de aangifte kwam ik op compleet andere bedragen uit. Na het overleggen van mijn stukken gaf de boekhouder aan, dat ze per ongeluk verkoopfacturen dubbel had in gevoerd, ondanks dat dit in Exact niet mogelijk zou moeten zijn.
Daarnaast wacht mijn medewerker nu al 13 maanden op loonstroken, wat maar niet lukt om die via haar boekhoudprogramma te versturen.
Tot slot is de boekhouder een maand vergeten dat ik een werknemer in dienst had en heeft een 0 aangifte gedaan.
Ik heb wel het salaris en de loonheffing betaald. Die loonheffing terugkrijgen is meteen weer een enorme klus, die ik zelf moet oplossen.
Kortom tijd voor een nieuw boekhoudkantoor en/of nieuwe boekhouder. Want het kost me nu meer tijd en kopzorgen dan toen ik hett nog zelf deed.
Dus toch maar eens te raden gegaan bij mij zelf. Wat doe ik verkeerd dat ik steeds pech heb met boekhouders. Zoek ik in de verkeerde hoek, zijn mijn verwachtingen te hoog of betaal ik ze te weinig.
Mijn boekhouding bestaat uit ongeveer 250 verkoopfacturen en 300 inkoopfacturen. Welke digitaal en gedeeltelijk op papier bij de boekhouder worden afgeleverd.
Daarnaast heb ik een vaste werknemer, met een vast loon. Er zijn geen variabele vergoedingen die per maand moeten worden uitgekeerd.
De rechtsvorm is een eenmanszaak.
Dit zijn de werkzaamheden die de boekhouder precies utivoerd:
- Aanvragen van uitstel voor het indienen van de aangifte inkomstenbelasting;
- Bijhouden van de administratie op basis van (tijdig) aangeleverde facturen, bonnen en bankafschriften;
- Samenstellen en indienen van de periodieke aangiften omzetbelasting;
- Samenstellen en indienen van de periodieke aangiften loonbelasting;
- Opstellen van de jaarcijfers;
- Opstellen en indienen van de aangifte inkomstenbelasting;
- Controleren van aanslagen inkomstenbelasting;
- Nakijken en eventueel wijzigen voorlopige aanslagen / teruggaven;
- Eventueel communicatie met de belastingdienst (tot op zekere hoogte, als dit uren tijd gaat kosten dan zal ik hierover eerst overleggen);
- Beantwoorden van tussentijdse vragen (dit ook tot op zekere hoogte, als het erg veel uitzoek- of advieswerk gaat kosten dan zal ik hierover eerst overleggen).
In haar eerste voorstel zou dit 112 euro per maand gaan kosten, maar na 2 maanden werd dit opgehoogd naar 140 euro per maand.
Dat leek mij in eerste instantie een mooie prijs, omdat zij eerst aangaf 1,5 uur per maand bezig te zijn en later aangaf dat dit 2 uur per maand bleek te zijn.
Conclussie:
- Als ik op internet zoek is 65 á 70 euro per uur ongeveer een gemiddeld uurloon, dus daar kan het niet aan liggen.
- Het aantal uren dat men bezig is per maand wordt door de boekhouder bepaald en niet door mij, dus daar kan het ook niet aan liggen.
- Bij het zoeken naar een boekhouder heb ik altijd op internet gezocht, omdat ik verder in mijn netwertk geen boekhouders ken.
Dus wat kan ik dan nog meer fout doen? Ik loop sinds de oprichting van mijn bedrijf al te zoeken naar een goede beokhouder. In hett begin welliswaar naar de goedkoopste, maar sinds een jaar of 5-6 toch echt gewoon naar een goede.
Maar ze hebben het of te druk om het werk goed en optijd af te hebben of ze maken er een puinhoop van. Waardoor ik na afloop weer veel geld kwijt ben om alles weer in orde te krijgen.
Kortom weer een heel lang verhaal, maar nu ik afgelopen kwartaal weer bijna 1000 euro teveel BTW heb betaald en we dit dus weer moeten gaan corrigeren, wil ik toch echt een betere oplossing.
Wie heeft er een goede tip?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/57320-het-vinden-van-een-boekhouder/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
24 antwoorden op deze vraag