• 0

Overlopende passiva wegboeken?

Ben een keer zelf aan de bak gegaan met mn aangifte :D Of dat een goed idee was moet nog blijken, maar ik kom een aardig end. Met het volgende vraagstuk blijf ik hangen.

 

Ik heb op de balans staan:

 

10 overlopende passiva

en daardoor (?)

-10 eigen vermogen ?

 

Dat is een bedrag dat ik vooruit betaald had. Jaar ervoor. En ik heb daar in afgelopen jaar (het jaar erop) een factuur voor ontvangen.

 

10 kosten

2,1 btw

 

Nu kan ik dat dus wegboeken volgens mij?

 

Maar als ik dat doe klopt mijn winstberekening niet meer.

 

Ik weet nu niet goed wat ik waar moet boeken.

 

Aan de ene kant staat er wat op de balans dat volgens mij weg kan omdat ik nu eindelijk de factuur heb. Dus kan ik het als kosten boeken? Maar aan de andere kant moet volgens mij alleen die schuld worden afgeboekt en niet het eigen vermogen worden geplust anders eet ik van 2 walletjes? Maar dat lijkt een logisch gevolg van het feit dat die overlopende passiva verdwijnt? ???

 

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Dat is een bedrag dat ik vooruit betaald had. Jaar ervoor. En ik heb daar in afgelopen jaar (het jaar erop) een factuur voor ontvangen.

Waarom is dat maar 10 euro overlopende passiva en niet 12,10?

Je hebt toch 12,10 betaald in 2016 bedoeld voor kosten in 2017? Of niet?

 

In 2017 heb je die factuur dus ingeboekt op kosten en "aan te betalen crediteuren". Die 12,10 zou nu dus nog gewoon op crediteuren "open" moeten staan. Dan zou je nu de te betalen crediteuren 12,10 weg kunnen boeken tegen die 12,10 op overlopende passiva.

 

(Als je crediteuren weg boekt tegen overlopende passiva komt dat helemaal niet terug in je W&V rekening omdat het allebei balans-posten zijn, en geen kosten/baten posten)

 

Link naar reactie
  • 0

DAt zie je verkeerd Rik, je kunt geen 12,10 als overlopende post hebben.

De btw mag je niet naar een eerdere periode halen, je kunt alleen de kosten opvoeren als nog te betalen.

 

@Yannick,

 

Als je de factuur op kosten hebt geboekt dan laat je de 10 euro overlopende post ook vrijvallen naar die kostenrekening.

 

De overlopende post is een schuld op de balans die je bij het wegboeken debiteert, waardoor je de kosten crediteert. Daarmee lopen je kosten in 2017 op 0 voor de gereserveerde post en is je balans ook weer leeg.

 

het eigen vermogen muteert niet door een vrijval van een kostenreservering.

 

Ik had de vraag niet goed gelezen bovenstaande geeft dus geen oplossing van het probleem

 

Link naar reactie
  • 0

Thanks Roel.

 

Jouw antwoord is alleen voor mij bijna abacadabra :P

 

Ik heb de factuur.

 

10 kosten

2,1 BTW

12,1

 

Hoe kan ik de betaling van die factuur registreren? (Moneybird?)

 

Er staat ergens 10 op de balans. Die 2,1 staat nergens? Dat is gewoon te vorderen BTW lijkt me.

 

Of moet ik geen inkoopfactuur inboeken en het allemaal via memoriaal doen?

 

 

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 1

DAt zie je verkeerd Rik, je kunt geen 12,10 als overlopende post hebben.

De btw mag je niet naar een eerdere periode halen, je kunt alleen de kosten opvoeren als nog te betalen.

Roel, de BTW wordt niet naar voren gehaald. De volledig betaalde factuur moet je echter WEL met het volledige bedrag op "vooruitbetaald" zetten. Anders klopt je boekhouding niet.

 

Ik begrijp dat er in 2016 vooruit betaald is voor een factuur die totaal 12,10 inclusief BTW zal zijn. Dan moet je die volledige 12,10 op vooruitbetaalde bedragen zetten want je betaald ze direct. De BTW mag je hier dan dus niet uithalen en die mag je pas, samen met de kosten, in 2017 gaan verrekenen.

 

Dus vandaar dat ik niet begreep dat de factuur van 12,10 vooruitbetaald is maar dat er maar 10,- op vooruitbetaalde bedragen staan ??

 

Yannick, welk bedrag heb je nu in 2016 daadwerkelijk betaald voor die factuur??

Als je maar 10 euro betaald hebt dan moet je volgens mij nog 2,10 werkelijk betalen aan die crediteur.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb betaald 12,1.

 

Er staat op de balans 10. (bij overlopende passiva) Weet niet of die 2,1 elders staat, maar zover ik kan zien niet.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Ik heb betaald 12,1.

 

Er staat op de balans 10. (bij overlopende passiva) Weet niet of die 2,1 elders staat, maar zover ik kan zien niet.

Die 2,10 moet je dan even gaan zoeken want die hoorde echt bij vooruitbetaald te staan.

Je hebt immers 12,10 vooruitbetaald en mocht met die 2,10 BTW niets doen in 2016. Die mocht je pas aftrekken op moment dat je de echte factuur ontving en geboekt hebt. Dus dat wordt even zoeken.

 

Verder zou je dan dus die 12,10 die nu nog bij openstaande crediteuren staat (want ik neem aan dat de factuur als nog niet betaald staat) wegboeken tegen die overloop post vooruitbetaald.

 

Als je factuur als WEL betaald staat dan moet je gaan uitzoeken hoe je die betaling geboekt hebt want die betaling had dus tegengeboekt moeten worden tegen "vooruitbetaald" en niet op bank o.i.d.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb betaald 12,1.

 

Er staat op de balans 10. (bij overlopende passiva) Weet niet of die 2,1 elders staat, maar zover ik kan zien niet.

Ik heb zo'n vermoeden dat je die abusievelijk in je BTW aangifte destijds hebt verrekend. Als dat zo is, zou je de BTW van de daadwerkelijk factuur eigenlijk niet meer terug kunnen vragen (die heb je immers al een keer terug gekregen). Of je moet even corrigeren.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik heb betaald 12,1.

 

Er staat op de balans 10. (bij overlopende passiva) Weet niet of die 2,1 elders staat, maar zover ik kan zien niet.

Ik heb zo'n vermoeden dat je die abusievelijk in je BTW aangifte destijds hebt verrekend. Als dat zo is, zou je de BTW van de daadwerkelijk factuur eigenlijk niet meer terug kunnen vragen (die heb je immers al een keer terug gekregen). Of je moet even corrigeren.

 

Nee, heb ik 100% zeker weten niet gedaan :)

 

Maar ik zie het bedrag nergens op de balans. Zou toch ook credit moeten staan?

 

Zou het op een tussenrekening, rekening courant?, kunnen staan? Is naar mn eigen BV overgemaakt.

 

En mocht het daar staan, of nergens staan, hoe moet ik het dan verwerken?

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Afgezien van de BTW. Die 10 werkt nog niet mee.

 

Overlopende passiva 10

 

Vooruitbetaalde kosten 10

 

Dat verhoogt mijn resultaat met 10 omdat mijn kosten -10 zijn. Terwijl het al eerder geboekte kosten zijn.

 

Het zal aan mij liggen, maar als ik het via een inkoopfactuur doe in Moneybird, dan kan ik die betaling niet wegboeken?

 

Ik boek het weg via memoriaal tegen de overlopende passiva. Maar dan staat de crediteuren post er nog? Mn resultaat klopt dan volgens mij nog wel. Maar die balanspost weer weghalen verhoogt weer het resultaat?

 

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0
Ik heb op de balans staan ... overlopende passiva. Dat is een bedrag dat ik vooruit betaald had. Jaar ervoor. En ik heb daar het jaar erop een factuur voor ontvangen.

Voor de goede orde ...

 

Overlopende activa zijn de kosten die al betaald zijn maar betrekking hebben op het volgende boekjaar.

 

Overlopende passiva zijn de kosten die betrekking hebben op het huidige boekjaar, maar die nog niet betaald zijn.

 

Vooruitbetaalde bedragen (overlopende activa) ... Nog te betalen bedragen (overlopende passiva).

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Dat is toch heel raar. Je hebt in 2016 12,10 betaald aan iemand maar je kunt niet meer zien op welke posten je dit geboekt hebt ??

 

Ervan uitgaande dat de kosten ook in 2017 thuishoren zou het volgende gedaan moeten zijn:

2016: 12,10 vanuit kas of bank naar vooruitbetaalde bedragen (een balanspost omdat de kosten dus in 2017 horen).

2017: Factuur: 10,00 op kostensoort, 2,10 op te ontvangen btw en 12,10 op crediteuren

2017: 12,10 van vooruitbetaalde bedragen naar crediteuren

 

Ga eerst na welke boeking je precies in 2016 hebt gedaan voor die 12,10 die je betaald hebt (zou je zo na moeten kunnen kijken). Daarna moet je even kijken wat je met betrekking tot de factuur geboekt hebt in 2017. Zet dat even goed op een rijtje. (zet er ook achter of het een balanspost of W&V-rekening is)

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb betaald 12,1.

 

Er staat op de balans 10. (bij overlopende passiva) Weet niet of die 2,1 elders staat, maar zover ik kan zien niet.

Als er 10 credit op overlopende passiva staat dan zijn het geen kosten die je vooruit betaald hebt maar juist kosten die je nog moest betalen. Anders zou het debet op overlopende activa gestaan hebben.

In 2016 is nu waarschijnlijk geboekt

Debet kosten excl btw €10

Credit overlopende passiva €10

 

De factuur van 12.10 die je dan in 2017 gekregen hebt boek debet op overlopende passiva €10

En debet op te vorderen btw €2,10

Aan credit crediteuren of kas/bank €12,10

Link naar reactie
  • 0

Ik heb de balans nagebouwd van mn boekhouder. Daarvoor deed hij het altijd.

 

Daar staat duidelijk:

 

Overlopende passiva 10

 

In 2016 alvast vooruitbetaald. Waren ook kosten die op dat boekjaar van toepassing waren. Maar nog geen factuur voor ontvangen. Wel al betaald.

 

Nu heb ik in 2017 de factuur ontvangen voor 12,1. Die 2,1 moet ik dan ergens vandaan toveren... Maar die 10 staat dan op een verkeerde plek?

 

Het had dus moeten zijn: overlopende activa?

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Nee:)

 

Want zijn het dan wel overlopende passiva?

 

Ik heb de kosten, niet vooruit, betaald (dus uitgaven). Ze zijn tevens als kosten geboekt in dat jaar. Ik heb er in dat jaar alleen geen factuur voor ontvangen. Dat is een jaar later geweest.

 

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Als je voor 2016 de "betaling" niet direct op kosten boekt, dan komt het op overlopende activa

Om het (volgens mij) simpel per stap uit te leggen:

 

1) Vooruitbetaling boek je de betaling (per Bank?) op overlopende activa: 12,10

2) Neem je de kosten (10) ook op 2016 dan boek je 10 op overlopende passiva .

 

Wellicht heb je dus de eerste stap overlopende activa aan Bank niet geboekt. ::)

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat ik dan de kosten nog niet genomen heb in het jaar ervoor. Klopt anders niet dus.

 

Ik spit nog even mn jaarrekening door :-)

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Heb het wel als kosten genomen.

 

Je overzicht maakt het een stuk duidelijker!

 

Ik zie alleen geen overlopende activa op de balans. Dat is wat er mis is denk ik.

 

Die 12,1 staat niet links.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Nee:)

 

Ik heb de kosten, niet vooruit, betaald (dus uitgaven). Ze zijn tevens als kosten geboekt in dat jaar. Ik heb er in dat jaar alleen geen factuur voor ontvangen. Dat is een jaar later geweest.

Het wordt een beetje lastig als je jezelf telkens weer tegenspreekt.

 

Dat is een bedrag dat ik vooruit betaald had. Jaar ervoor.
Voor de goede orde ... Het zijn (nog) geen kosten. Het is slechts een betaling van kas of bank (credit) voor een toekomstige aankoop (debet).

 

Want zijn het dan wel overlopende passiva?

Dat is nu de eerste verstandige vraag.

 

In de herhaling ...

Overlopende activa zijn de kosten die al betaald zijn maar betrekking hebben op het volgende boekjaar.

Overlopende passiva zijn de kosten die betrekking hebben op het huidige boekjaar, maar die nog niet betaald zijn.

 

Vooruitbetaalde bedragen (overlopende activa) ... Nog te betalen bedragen (overlopende passiva).

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 124 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.