• 0

Verkoop van een patent voor een symbolisch bedrag

Ik heb bij mijn werkgever een product ontwikkeld dat al geruime tijd wordt toegepast. Mijn werkgever heeft er relatief veel geld ingestoken en een patent aangevraagd en verkregen. Nu vindt de nw directeur dat het niet past binnen de bedrijfsactiviteiten en wil het patent voor een symbolisch bedrag (€1,-) aan mij verkopen.

Mijn vraag is of de ficus daar een ander waardeoordeel over heeft of wordt deze koopprijs door de fiscus achteraf niet verder / anders betwist.

[Titel aangepast.]

Aanbevolen berichten

• 0

Ik hoef helemaal geen moeite te doen om een berekening te maken waarbij een brede verkoop 10 of 20000 Euro kost, zonder garantie op een verkoop. Een snelle, cleane sale, zonder moeite, voor 1 €, is dus best te verdedigen.

Uw zienswijze zal door de fiscus niet worden geaccepteerd, omdat er door de verkoop tegen een symbolisch bedrag van 1 euro, sprake is van een belaste prestatie waarvoor btw in rekening moet worden gebracht. Nu zal die 21% btw over 1 euro de schatkist niet bepaald tot aan de rand toe vullen. De werkelijke of zelfs de geschatte marktwaarde op basis van de historische productiecijfers onder het patent zal zo mogelijk lijdraad zijn voor een brede (her)waardering van het betreffende patent.

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

• 0

Als er al een werkelijke waarde bepaald zou kunnen worden voor het betreffende patent dan zijn niet de productiecijfers maatgevend maar uiteraard de behaalde winst. Maar stel dat er 10.000 euro winst is gemaakt met de producten onder het patent, welk deel van die winst reken je dan toe aan dat patent en welk deel aan marktomstandigheden, marketing en zelfs efficiëntie? En als er sprake is van een verlies, heeft het patent dan een negatieve waarde? En wie gaat de waardebepaling dan voor de belastingdienst doen?

De waarde hangt dan ook af van de tijd waarin nog winst kan worden gemaakt. Ook dat is vrijwel onmogelijk in te schatten omdat je geen grip hebt op trends en concurrerende technologie en marketingkracht van de concurrenten.

De enige situatie dat er een directe objectieve. eventueel gedeeltelijk, waarde aan een patent gehangen kan worden is als er sprake is van licentie-inkomsten of als het patent aangeboden wordt op een veiling. Van beide is vooralsnog geen sprake.

• 0

Ik vind dat sommige mensen hier wel erg veel forse uitspraken doen op basis van eigen aannames over een zaak waarvan de feiten helemaal niet bekend zijn. Misschien is het handig om gewoon antwoord te geven op de gestelde vragen?

Mag de werkgever een patent verkopen voor een symbolisch bedrag? Het antwoord is simpelweg nee. Er moet gewoon worden vastgesteld wat de waarde van het patent in het economisch verkeer is, and that's it (Die waarde kan uiteraard daadwerkelijk 1 euro zijn, maar dat moet dan ergens uit blijken.

Dat een patent 'niets' waard is of dat het niet mogelijk zou zijn om die vast te stellen op basis van een aantal redelijke aannemes is natuurlijk ook gewoon onzin, zeker als het om iets gaat dat al wordt gebruikt.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

• 0

Maakt het dan nog verschil of werkgever verkoopt aan een (ex-)werknemer of wildvreemde derde?

Ik ben eerlijk gezegd nog nooit door de BD aangesproken op (te) scherpe inkoop. Bij verkoop aan een 'symbolisch' bedrag lijkt elke relatie met een kostprijs verlaten te worden. Afboeking?

Groet,

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

• 0

Maakt het dan nog verschil of werkgever verkoopt aan een (ex-)werknemer of wildvreemde derde?

Als het geen werkelijke of verkapte werknemer is, dan is er ook geen sprake van loon in natura. Dat is wat mij betreft nu net de crux van dit draadje.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

• 0

Dat kan iedereen volgen, maar dat heeft tegelijkertijd niet zoveel met ondernemerschap te maken. Ik denk dat het na één openingspost van ons nieuwe lid en vervolgens drie pagina's met reacties hoogtijd is voor verduidelijking van zijn of haar positie.

Blijf je in dienst of komt er zoiets als een spin-off? Het lijkt ook alsof de huidige werkgever activiteiten gaat staken.

Nog een andere gedachte: kleven er bekende risico's aan het exploiteren van dit patent?

Groet,

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar