• 0

Dividend uitkeren vóór 2020, of niet?

De laatste jaren heb ik geen dividenduitkering vanuit de BV naar privé gedaan om de dividendbelasting uit te stellen. later realiseerde ik me dat dat ook in Box 3 belasting scheelt.

 

Nu wordt er vaak gesteld dat je i.v.m. de aankomende “afschaffing” van de dividendbelasting en de veranderende percentages van de AB-heffing en VPB, beter vóór 2020 een dividenduitkering kunt doen.

 

Dit zou op een div.uitkering van 100.000€ zo’n 2800€ schelen. Maar ik zie nergens dat de belasting in box 3 hierbij betrokken wordt.

Is er een omslagpunt of zo, waarbij het toch voordeliger is om NIET een dividenduitkering te doen? Of bestaat hier zelfs misschien een rekentool voor?

Of zie ik iets over het hoofd?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat weet natuurlijk niemand.

 

Stel je voor dat je nou in 2018 besluit om tóch geen dividend uit te keren (dan bespaar je inderdaad belasting in box 3 ook!). Blijkt dat zij in 2030 bedacht hebben dat de dividendbelasting helemaal op de schop gaat (dus niet alleen voor "multinationals") en helemaal afgeschaft wordt!!!

 

Dan heb je het heel 'goed' gedaan dus. Maar:

 

Misschien besluiten "zij" in 2025 dat het 40% moet worden, om een of ander gat te dichten (want "de DGA hebben het toch zo makkelijk" enz. enz...). Dan ben je dus 'stom' geweest, achteraf.

 

Zaak om de kristallen bol op tafel te krijgen!

 

Alle gekheid op een stokje: in Zweden heeft men zo'n 10-15 jaar geleden de erfbelasting/schenkbelasting afgeschaft.

Dat was in de "goeie ouwe Olof Palme-tijd" ondenkbaar geweest.

 

Dus een balletje kan soms raar rollen, ook in Belastingland.

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Het heeft niet zozeer met dividendbelasting te maken als wel met box 2.

 

Dat tarief stijgt met 3.5% naar 28.5 in 2021. Ook voor dividend dat zijn oorsprong kent in de jaren voor 2021 (waarover reeds meer dan 16% VPB is betaald).

 

Dus nu uitkeren kan 3.5% schelen. Punt is: wat ga je ermee doen?

 

Plant je het op een nul komma vrijwel niets procent spaarrekening dan telt de uitkering mee als bezit in box 3 voor 2019 tm 2021. Afhankelijk van je overige vermogen in box 3 en je vrijstelling kan die 3.5% voordeel zomaar verdampen (indien deze uitkering boven de vrijstelling bovenop je overige vermogen in box 3 komt).

 

Heb je in box 3 weinig vermogen en zorgt de uitkering ervoor dat je nog steeds onder de vrijstelling blijft (of deels) dan kan uitkeren nu voordelig zijn.

 

Mind you: als je het na 2021 nog steeds laat staan in box 3 en later ga je over de vrijstelling heen dan kost het weer.

 

Maar: indien je bestedingsplannen hebt waardoor het niet in box 3 blijft, dan is nu uitkeren wellicht zinvol.

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik snap volledig wat je bedoelt, en juist daarom probeer ik de korte termijn winstjes te pakken van de BD.

 

Maar dat kan niet. Behalve kruimeltjes dan:

 

Stel je voor dat je da nu 100.000 dividend zou opnemen. Belast in box 2. Kost je dan 1.000 euro per jaar (box 3, zonder noemenswaardige rente) en dan bespaar je over een paar jaar zo'n 2-3 duizend euro (want dan is de belasting in box 2 hoger)...

Kruimeltjes dus.

 

De werkelijke "klappers" (zowel positief als negatief) maak je als het (dividendbelasting/box 2 belasting) of afgeschaft/verlaagd wordt, of flink verhoogd wordt.

 

Soort Staatsloterij, maar dan anders.

 

Maar natuurlijk kan je ook wel een bepaald scenario uitrekenen hoe je het beste die paar honderd euro netto kan verdienen in de periode 2018-2020.

En daar zal vast een of ander 'ding' voor te vinden op internet (en misschien klopt het ook nog redelijk!). Persoonlijk heb ik geconcludeerd dat het de moeite niet echt is op dit moment. Ik wacht de toekomstige ontwikkelingen m.b.t. dividenden e.a. af. (Maar dat is mijn "strategie".)

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Joost,

Dank je wel.

Box 2 inderdaad ook.

Ik begrijp dat als het op een nulkommabijnanul spaarrekening komt, of de aandelenmarkt blijft haperen,

en dat het idd. bovenop de vrijstelling in box 3 komt, dat die 3,5% voordeel waarschijnlijk verdampt dan.

 

Pfff, ik begin het lastig te vinden om geld zolang in de BV te laten. Puur gevoelsmatig.

 

shoptillyoudrop,

Dank je wel voor de relativeringen.

Ik probeer inderdaad kruimeltjes te vinden, terwijl ik ook de andere kant wel zie.

Me hier in verdiepen houdt me ook scherp in het grotere geheel.

 

Link naar reactie
  • 1

Nu wordt er vaak gesteld dat je i.v.m. de aankomende “afschaffing” van de dividendbelasting en de veranderende percentages van de AB-heffing en VPB, beter vóór 2020 een dividenduitkering kunt doen.

In principe heb je gelijk. Alle niet-uitgekeerde winsten uit het verleden krijgen eigenlijk te maken met een feitelijke 'strafheffing' van 3,5% in de toekomst, als je het er in laat zitten. Het is dan ook een ordinaire afroomoperatie, om een deel van de afschaffing van de dividendbelasting mee te financiering.

 

Voor nieuwe winsten is het echter relatief neutraal, omdat de gecombineerde heffing binnen elk jaar op ongeveer 40% wordt gehouden.

 

Is er een omslagpunt of zo, waarbij het toch voordeliger is om NIET een dividenduitkering te doen?

Dat is bijna niet te berekenen, maar als je geen bestemming voor het geld hebt, dan zul je vervelend genoeg op den duur méér betalen. Ondanks de Box2-verhoging. Je was er al achter dat je dan mogelijk Box3-belasting gaat betalen. Het vervelende daarvan is dat het ook een moving target is geworden. De belasting in Box3 is namelijk gerelateerd aan een haast onverdedigbare berekening, die bovendien al jaren achter elkaar élke keer is gewijzigd.

 

Als je de dividenduitkering al zou doen én niet méér belasting zou willen betalen, zul je er iets privé mee moeten doen. Bijvoorbeeld spullen kopen (roerende zaken tellen niet mee voor Box3), maar dat is alleen handig als je die spullen ook echt nodig hebt. Een andere optie is je huis aflossen, als je die hebt. Maar dit zal alleen tijdelijk een beetje helpen, omdat op termijn de Wet Hillen wordt afgeschaft. Je huis krijgt dus ook te maken met een Box3-achtige belasting. Tot slot zou je nog groen kunnen gaan beleggen. Dat geeft nog voor zo'n 55.000 euro aan extra Box3-vrijstelling. Nadeel hiervan is dat het niet zo veilig is als sparen en dat er nog maar een handje vol aanbieders zijn (bijv ING of Triodos)

 

Maar op zich valt de schade misschien mee als je je bedenkt wat de feitelijke heffing op oude winsten wordt, als je niet besluit uit te keren. Het oude Vpb-tarief van 20% plus het nieuwe Box2-tarief van 27,5% komt uit op een feitelijke belasting van 42%. Dat is de huidige 2e en 3e schijf in de inkomstenbelasting.

 

Nu zul je misschien denken dat dat weer oneerlijk is, omdat de 2e en 3e schijf in Box1 juist wordt afgeschaft en wordt vervangen door een (sociale) flat tax van 36,9%. Maar ook dat tarief is enigszins geflatteerd. Door de afbouw van de algemene heffingskorting en arbeidskorting in Box1, zal ook voor gewone loonslaven het feitelijke belastingtarief voor de groep die nu in schijf 2 en 3 vallen ook tussen de 40% en 50% blijven.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Een andere optie is je huis aflossen, als je die hebt.

 

En kan me voorstellen dat mocht je nu een hypotheek van eigen BV hebben het nog een beetje meer kan lonen om die af te lossen.

Gezien je dadelijk maar tegen 36,9% hypotheek rente kan aftrekken, maar wel nog steeds uiteindelijk effectief 40% over de opbrengsten moet betalen.

 

 

(En daarnaast is een optie om een deel uit box 3 te houden wat aan je pensioen te gaan doen, en op een lijfrenterekening te storten, voor zover je dat voorheen nog niet deed.)

Link naar reactie
  • 0

Dank prinsrachid en Maxd,

 

Heb in privé geen bestemming voor het geld, huis al afgelost.

Voor mijn pensioen heb ik in aandelen belegd, zowel in privé als in de BV.

Lijfrente.... is misschien ook alleen maar belasting uitstellen? Ben al 63.

 

herman, dankjewel, mijn kroost en kleinkroost is er blij mee.

 

In elk geval leg ik mijn oorspronkelijke vraag maar naast me neer.

De beste oplossing is natuurlijk in de BV het geld meer te laten renderen, investeren, uitbreiden o.i.d.

 

p.s.

En die box 3 belasting komt elk jaar terug! en prinsrachid, het laatste deel van je post moet ik nog een paar keer lezen

 

Link naar reactie
  • 0

Misschien overbodige opmerking maar het is natuurlijk wel nodig dat het bij de BV ook "veilig" staat. Nu denk ik dat je dat zelf wel grotendeels in de hand zal hebben maar je zou de eerste niet zijn die bij het bereiken van je pensioenleeftijd van een koude kermis thuiskomt.

 

Op dit moment is het een reserve voor de BV en niet van privé wat toevallig op de BV staat.

Link naar reactie
  • 0

Je bedoelt met "veilig" dat er het niet door schuldeisers opgeëist kan worden, of de BV failliet zou gaan bijvoorbeeld e.d.?

Precies. Als je een lopende actieve BV hebt met bijvoorbeeld werknemers, debiteuren en crediteuren dan kan er in 5 jaar tot het pensioen natuurlijk veel gebeuren. Ook de markt kan veranderen. Dus wat je nu zou zien als reserve die je in de BV laat zitten in plaats van uit te keren als dividend, kan op termijn verdampen als de BV het moeilijker gaat krijgen. Dat kan naast schuldeisers dus ook (waardevolle) werknemers zijn die wegvallen of de markt die zich tegen je keert. Dat moet je dan als DGA wel goed in de gaten houden. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat over 5 jaar nog maar de helft van die reserves over zijn voor dividend.

 

Indien dit staat te gebeuren en je hebt er al dividend uitgehaald heb je natuurlijk altijd zelf nog de keuze om het weer terug te stoppen als lening (helaas heb je dan minder kapitaal daarvoor beschikbaar doordat je er dividendbelasting over betaald hebt). Maar andersom, het gaat slecht en je wilt het geld eruit halen, is moeilijker.

 

We gaan als ondernemers natuurlijk altijd voor groei, maar dat heb je helaas niet altijd in de hand.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 275 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.