• 0

BV failliet. Hoofdelijk aansprakelijk voor krediet bij bank?

Onze BV is failliet. Al ons spaargeld zit erin. Alle schuldenaren betaald, maar kredietrekening bank is niet ingelost. Mijn partner en ik zijn beide aandeelhouder. Nu ontvang alleen ik een brief van de totale schuld en te betaling binnen 14 dagen. Ga ik nu persoonlijk ook failliet. Want ik heb het dus niet.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je getekend hebt voor persoonlijke aansprakelijkheid voor het krediet, dan zul je dat inderdaad zelf moeten betalen.

 

Zonder extra info valt niet te zeggen of je nu inderdaad failliet gaat. Wellicht kan je deze schuld met een nieuwe lening betalen of een betalingsregeling treffen met de bank?

Link naar reactie
  • 0

Zoals wouter zegt. als je ook prive hebt meegetekend wel.. maar voor ons dus niet in te schatten of dat zo is.

 

Voor het vervolg, aangenomen dat je moet betalen..

 

De brief dat je binnen 14 dagen moet betalen is niet veel meer dan een formaliteit in vrijwel alle kredietovereenkomsten dat Als het krediet wordt beëindigd dan moet het direct terugbetaald, dit is dus de brief die vraagt dat te doen. Populair gezegd is de bank ook niet achterlijk, als je X duizenden euro's had liggen zou je vermoedelijk geen krediet hebben, maar goed ze moeten je wel eerst vragen om te betalen voordat ze vervolgstappen kunnen zetten om hun geld terug te krijgen.

De volgende stap is echt niet meteen dat ze je faillissement aanvragen. De bank zal eerst gaan beoordelen of en wat je maandelijks kunt aflossen. Als je niet meewerkt aan het tot stand komen van een redelijke oplossing dan bestaat de kans dat de bank op een bepaald moment faillissement zal aanvragen en er zal ongetwijfeld tijdens de gesprekken of briefwisselingen regelmatig gewezen worden op die mogelijke uitkomst..

 

Kortom ga eerst voor jezelf na of je ooit voor priveaansprakelijk hebt getekend voor deze overeenkomst en daarna hoe je zou kunnen gaan terugbetalen als dat zo is.

Link naar reactie
  • 0

Beste Aka001,

 

is de BV feitelijk failliet of verkeert deze in staat van faillissement? Of staat dit te gebeuren?

 

Jullie hebben kennelijk alle schuldeisers weten te betalen, behalve de bank. Belastingdienst?

 

Mag ik vragen hoe groot de openstaande schuld is? En hebben jullie privé niks meer of geen liquide middelen?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Als je niet meewerkt aan het tot stand komen van een redelijke oplossing dan bestaat de kans dat de bank op een bepaald moment faillissement zal aanvragen en er zal ongetwijfeld tijdens de gesprekken of briefwisselingen regelmatig gewezen worden op die mogelijke uitkomst..

Kan een bank, als enige schuldeiser dan wel faillissement aanvragen ??

 

Ok, aanvragen kan wel maar zover ik weer wordt er bij één schuldeiser geen faillissement uitgesproken door een rechtbank.

 

Dus om een faillissement aan te vragen, is één schuldeiser voldoende. Maar om een schuldenaar failliet te krijgen, moet wel worden aangetoond dat er meerdere schuldeisers (steunvorderingen) zijn.

https://www.actio.nl/blog/insolventie/aanvraag-faillissement/

 

Maar waarschijnlijk zal dat bij meetekenen verder geen invloed hebben.

Link naar reactie
  • 0

dan moet er natuurlijk wel sprake zijn van echt maar 1 schuldeiser.. dat kan ik niet zien natuurlijk

dus roepen dat je je geen zorgen hoeft te maken omdat er maar 1 schuldeiser is lijkt mij zeker niet op zijn plaats

 

Daarnaast er is nogal eens verwarring over meerdere schuldeisers, realiteit is dat de 2e vordering maar marginaal hoeft te worden aangetoond.. Een discussie hier over wanneer het wel en niet kan lijkt me niet zo relevant op dit moment..

 

eerst maar eens zien of er daadwerkelijk sprake is van prive aansprakelijkheid en of er een regeling mogelijk is als dat zo is.

 

Tegen de tijd dat een faillissement om de hoek komt kijken kan bekeken worden of die situatie daadwerkelijk (nog) bestaat. Maar gokken dat ze niks kunnen omdat ze de enige zijn is niet echt een veilig scenario te noemen. De kans dat in een moeilijke periode ergens alsnog een 2e schuld ontstaat is verre van onwaarschijnlijk.. eerder in de lijn der verwachting dat dit op enig moment gebeurd.

 

Link naar reactie
  • 0

In december 2017 is de curator gekomen. Bedrijfsvoering is gestopt. Alle schuldenaren zijn betaald uit nog openstaande facturen. Alleen bleef er een kredietschuld over bij de bank. Wij gingen dus failliet omdat we niet van ons personeel afkwamen door de hoge transitiekosten. Van de curator nog niks vernomen, maar kreeg dus een brief van incassobureau. Openstaand krediet is €19.000,-

 

Link naar reactie
  • 0

dan moet er natuurlijk wel sprake zijn van echt maar 1 schuldeiser.. dat kan ik niet zien natuurlijk

dus roepen dat je je geen zorgen hoeft te maken omdat er maar 1 schuldeiser is lijkt mij zeker niet op zijn plaats.

Dat riep ik ook niet. Ik "vroeg" aan jou of er bij één schuldeiser een faillissement uitgesproken kan worden.

 

Hoe dan ook, denk ik dat er zeker sprake is om grote zorgen te maken. Want als je privé meegetekend hebt voor een krediet, denk ik dat er niet eens sprake hoeft te zijn van een faillissement om voor de bank bij iemand privé aan te kloppen. Daar is het volgens mij gewoon zo, dat als de BV niet betaald, dat je privé zult moeten betalen, ongeacht status van de BV.

 

Link naar reactie
  • 0

Is je VOF nu een BV geworden? Een noodgreep om je privé vermogen te beschermen tegen het toen al dreigende faillissement? Is er in zo'n geval sowieso niet al sprake van bestuurdersaansprakelijkheid?

 

Heb je al eens een gesprek met de bank gehad? € 19.000 is een flink bedrag, maar niet onoverkomelijk. Daar valt vast wel een haalbare betalingsregeling over af te spreken.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 80 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.