• 0

Salaris verhoging per jaar [vaste aanstelling personeel]

Inmiddels is mijn medewerker nu bijna een jaar in dienst, dus wordt het tijd voor een nieuw contract.

Omdat ze nu vast in dienst komt, ben ik ook aan het kijken naar een pensioen.

 

Maar nu wil ik het salaris van mijn medewerkster verhogen, maar ondanks meerdere gesprekken, kom ik er maar niet achter wat ze zelf zou willen.

Nu zit ik te denken aan een verhoging van 2% per jaar. Is dat redelijk?

 

Wij hebben geen CAO en bij collegabedrijven wordt heel geheimzinnig gedaan over salarissen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is niet zo dat iemand na een jaar automatisch een vast contract hoeft te krijgen, hoor. Je mag iemand 3 tijdelijke contracten binnen een periode van twee jaar. Na een jaarcontract, mag je dus ook gewoon nog een jaarcontract geven. Daarna wordt het óf niet verlengen óf een vast contract.

 

In een contract leg je meestal ook geen salarisverhoging vast. Je spreekt veelal de hoogte van het salaris af. Eventuele verhogingen zijn een onderwerp van toekomstige onderhandelingen. Het is dus niet de taak van de werkgever om de werknemer bij de hand te nemen op dit punt. Als ze zelf niets aangeven, zou ik op dit punt ook niets echt iets afspreken.

 

Bovendien slaat een vast percentage sowieso nergens op. Het salaris is - mag ik hopen - een uitdrukking van de productiviteit van de werknemer. Aan de andere kant heb je nog met inflatie te maken, hoogte van sociale premies en allerlei andere personeelskosten. Die dingen samen bepalen de ruimte die je hebt om überhaupt te verhogen.

 

Dat gezegd hebbende, heb ik zelf altijd bij ontstentenis van een toepasselijke CAO meestal wel gezocht naar een CAO die het meest bij de sector paste om vervolgens het loongebouw daarvan te gebruiken (maar dan niet per se de overige voorwaarden).

 

Je kunt ook nog uit coulance - indien er geen afspraken omtrent automatische verhogingen zijn - om de lonen in absolute zin te verhogen met de verhoging van het minimumloon (als fulltime minimumloon stijgt met 10 euro per maand, kun je alle lonen met dat bedrag verhogen). Dat werkt tegelijkertijd ietwat nivellerend. Maak dit type verhoging trouwens sowieso voorwaardelijk (bijvoorbeeld op basis van hoe goed het gaat met het bedrijf en met de medewerker). Als je het namelijk automatisch gaat doen, wordt het staand beleid en kunnen er mogelijk rechten aan worden ontleend.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Het is niet zo dat iemand na een jaar automatisch een vast contract hoeft te krijgen, hoor. Je mag iemand 3 tijdelijke contracten binnen een periode van twee jaar. Na een jaarcontract, mag je dus ook gewoon nog een jaarcontract geven.

... of 2x zes maanden onder nieuwe voorwaarden. De verlenging met eenzelfde duur is niet per definitie vanzelfsprekend.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb inmiddels genoeg ervaring met de werkneemster om over te gaan op een vast contract. Ik zie dit ook deels als erkenning voor haar inzet en groei. Bovendien houdt deze werkneemster heel erg van vastigheid, dus het aanbieden van een vast contract is een grotere beloning dan een salarisverhoging.

 

De 2% was ook meer om het voor mij inzichtelijk te maken, excuses voor deze onduidelijkheid.

Ik heb weinig tijd om alles elk jaar opnieuw te moeten uitzoeken, dus ik wil voor mezelf een lijst maken met functies en vaste verhogingen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 202 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.