Jump to content
TwaBla
Verberg

Merkenrecht, Lidl Kordaat bier vs Grolsch Kornuit

De namen zijn op. Er wordt nu veel reclame gemaakt voor het nieuwe pils Kordaat. Maar het is niet deze Kordaat. Het is ook geen bier van Brouwerij Kordaat in Roermond. Het is wel een nieuw premium-pils van de Lidl - met een website van Schwarz IT.

 

De Roermondse brouwer ziet het geld al binnenschuimen, want de brouwersvereniging Craft staat achter hem. Belooft weer een leuke case-story te worden. Lidl is wel groot, maar het is de Nederlandse vestiging of een bureau die dit organiseert. Dan is Ambev een maatje groter.

 

Mod edit: afgesplitst van het topic Merkenrecht, Julius bier...

 


Zucht...

Link to post
Share on other sites

Recommended Posts

  • 0

Zojuist verschenen in het nieuws (NU.nl) :

Lidl mag het eigen biermerk met de naam Kordaat blijven verkopen, oordeelde de rechter vandaag. Grolsch daagde de supermarktketen voor de rechter omdat het biermerk onder meer qua naam te erg zou lijken op Kornuit.

Volgens de rechter is er geen kans op verwarring tussen de twee biermerken, ook al lijken de namen wel enigszins op elkaar. Door het verschil in letters waar de klemtoon op ligt, zou de kans op verwarring worden weggenomen.

Ook uiterlijk verschillen de merken volgens de rechter voldoende. Grolsch' Kornuit heeft een groen uiterlijk, terwijl Lidl's Kordaat een geel krat en goudkleurig label heeft.


Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link to post
Share on other sites
  • 0
37 minuten geleden, Ward zei:

 

Ik wens ze veel succes, als het geen 1 aprilgrap is, lijkt het mij een zwaktebod van Grolsch.

Precies wat Mikky aangeeft, is mij ook opgevallen, weinig overeenkomsten tussen beide merken. Het ene merk is bijna overal te koop, behalve bij Lidl, het andere merk alleen bij Lidl. Ze lijken niet op elkaar en ze komen nooit naast elkaar in het schap te liggen, als dat zou gebeuren, worden de verschillen misschien wel duidelijk. 


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer VOF De Witte Boerderij, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise) in Marketingmanagement, Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht (Arbeidsrechter.nl)

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0

Blijft wel interessant om te zien hoe beide partijen hun zaak bepleiten en wat de rechter uiteindelijk afweegt.

 

Misschien heeft het moment en de lokatie invloed op het soort verwarring. Thuis voor de TV is minder van belang dan in de winkel voor het schap.


Zucht...

Link to post
Share on other sites
  • 0

Het argument 'gescheiden distributiekanalen zonder verwarringsgevaar' kan ik nog niet zo goed plaatsen, waar in het merkrecht naar mijn kennis altijd over productklassen gesproken wordt. Dan zou er immers ook nooit over merknamen of modellen van auto's bij verschillende dealerorganisaties strijd geweest kunnen zijn.

 

In een pakket reclamefolders met bierreclames van supermarkt 1 en 2 kunnen advertenties zo maar naast elkaar komen te staan of liggen.

 

Ik geef Grolsch voorlopig wel gelijk dat ze hun eerder gepositioneerde merk met een hogere prijsstelling proberen te verdedigen.

 

Groet,

 

Highio

Edited by Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link to post
Share on other sites
  • 0

Ik denk dat het argument dat er geen enkele winkel is waar je beide producten kunt kopen nog best aardig gevonden is, afgezien of ze onderscheidend genoeg zijn of niet. 

 

Overigens krijg ik niet direct het idee dat Kordaat dusdanig op Kornuit probeert te lijken waardoor consumenten ze kunnen verwarren, de etiketten zijn dusdanig verschillend dat je die echt niet per ongeluk door elkaar kunt halen. 

 

LIDL heeft natuurlijk een hele barrage aan fantasie-huismerken en dan kan het wel eens in de buurt van een ander komen. Hun huismerk voor plakband is W5, is dat de dicht op 3M?

Link to post
Share on other sites
  • 0

Ik geef Grolsch

Op 1-4-2019 om 17:20, Highio zei:

Ik geef Grolsch voorlopig wel gelijk dat ze hun eerder gepositioneerde merk met een hogere prijsstelling proberen te verdedigen.


Mee eens.

Kordaat, Kornuit, Kordaat, Kornuit, Kordaat, Kornuit, Kordaat, Kornuit, Kordaat, Kornuit, Kordaat, Kornuit......maak mij 's nachts wakker en vraag welke van Grolsch is, en ik weet het niet meer.

Binnenkort wellicht ook op de kaart bij je lokale Bavaria-kroeg, dan 'zie' je het verschil al helemaal niet.

 

Bovendien, mocht de gemiddelde consument Kornuit en Kordaat uit elkaar houden, die eerste wekt nu al associaties op met dat goedkope Lidl-pils. Niet cool.


That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link to post
Share on other sites
  • 0

Je moet mensen niet wakker maken met ingewikkelde vragen. Kordaat is aanvankelijk* niet aangeprezen als pils van Grolsch, dus het is sowieso geen bewijs van verwarring dat je die associatie niet maakt. Tegelijk wordt Kornuit niet verkocht als Bavaria-bier, dus de hele argumentatie houdt geen steek.

 

Er is gelijkenis, maar het risico op verwarring is beperkt en die eventuele verwarring is vooral voordelig voor Grolsch - vanwege de hogere distributiegraad. Iedereen die om een Kornuit vraagt op een Kordaat-verkoopadres draagt bij aan de omzet van Grolsch.

 

Volgens mij worden dezelfde argumenten nu keer op keer herhaald hier.

 

* Ik zie dat de naam Grolsch soms wel op de kratten is toegevoegd (oudere aanbiedingen en recentelijk in een nieuw design). Dan nemen ze afstand van Kordaat (en andere pilsen) en hopen ze dat vermelding van Grolsch waarde toevoegt. Eigenaardig, want ik zie geen Heineken bij Amstel en ook geen Stella bij Jupiler.

 

Edited by TwaBla
Zag een nieuw kratje...

Zucht...

Link to post
Share on other sites
  • 0

De naam van de eerste merkhouder maakt toch niet het verschil? Deze merkhouder vindt gewoon dat een tweede partij met een nieuw merk inbreuk pleegt door (1) een product met een gelijkende naam te voeren en (2) gelijkende verpakking en andere uitingen te gebruiken. Ik vind niet dat ze daarbij gelijk of ongelijk hebben, maar dat zijn volgens mij wel argumenten.

 

Quote
Quote

Ik zie dat de naam Grolsch soms wel op de kratten is toegevoegd

 

Zie in dit kader: afzendermerken of brand endorsement. :classic_wink:

 

Groet,

 

Highio


"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link to post
Share on other sites
  • 0
1 uur geleden, Highio zei:

Zie in dit kader: afzendermerken of brand endorsement. :classic_wink:

 

Jaah, en parent behind the brand. Het is al een lang lopende discussie in merkenwereld.

 

Grolsch hinkt op twee gedachten. Amstel is vanouds het vechtmerk van Heineken, Jupiler is het vechtmerk van Stella Artois en Grolsch wil een nieuw merk in de hipstermarkt zetten, met name voor festivals. In het begin kwamen ze met houten kratjes waar Kordaat op stond met ook Grolsch ingebrand. Retailers hebben sindsdien aanbiedingen gedaan waarbij Grolsch genoemd werd. Dus echt op eigen sterkte lukte het niet echt. En nou zie ik van recente datum ineens kratjes met Grolsch erop. Dat lijkt me een paniek-reactie. Niet echt uitgaand van eigen kracht. Kornuit is geen merk van houvast.

 

Houvast bier, bestaat dat al?

 

Ik dronk altijd Dortmunder. Meende dat dat een merk was, maar het blijkt een soortnaam te zijn. Zoals Edammer in kaas. :classic_wacko:

Edited by TwaBla

Zucht...

Link to post
Share on other sites
  • 0

Met beugelfles zonder schroefdop.

 

Ik gok trouwens dat alle brouwers en biermerken die je noemt in de tijd gezien (met het oog op productlevenscycli of naar de marketinggewoonte van de tijd) verschillende merkarchitecturen of merkstrategieën hebben gehad.

 

Persoonlijk wil ik best wel vallen voor het lef of de charme van een uitdager of underdog, maar hier ben ik verstandig of gevoelsmatig nog even niet over uit. Misschien doe ik beter eerst eens een vergelijkend warenonderzoek!? :classic_wink::classic_wink:

 

Groet,

 

Highio

Edited by Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link to post
Share on other sites
  • 0

Wij vonden Kordaat maar een waterig biertje. :classic_dry: Het zijn in deze case overwegend grote concerns en die zoeken soms de grens op. Het is in de wereld van private labels al een tijdje geen gewoonte meer om A-merken na te apen, maar om zelf producten te (laten) ontwikkelen.

 

Misschien is door Lidl+Bavaria het risico ingeschat dat Grolsch zou reageren en werd dat als een plus beschouwd: reuring rond de pilsjes. Dan maakt de uitslag van zo'n rechtszaak niet zoveel meer uit. Volgens mij maakte Lidl in de eerste reclame voor Kordaat ook mannen een beetje belachelijk. Helden op sokken. 

 

Is pikbroek al in gebruik?


Zucht...

Link to post
Share on other sites
  • 0

Dat zou ook nog wel kunnen natuurlijk :)

 

Die flesjes zien er m.i. dusdanig verschillend uit dat je ze nog uit elkaar zou houden als er precies dezelfde naam (maar met het huidige verschil in positionering van het label, lettertype en kleur) op zou staan. 

 

Wat overigens wel weer grappig zou zijn om een blinde test te houden tussen deze twee pilsjes:  is er een proefbaar verschil? En is dat nog significant als je pakweg test met heineken en grolsch erbij als controls? Ik vermoed eigenlijk van niet gezien het bij veel testen al schier onmogelijk is gebleken pilsener bieren van elkaar te onderscheiden.

 

Zelf heb ik het ook diverse keren getracht met huisgenoten in een studentenhuis, en het is gewoon niet te doen: blind geserveerd proef je niet wat wat is, en als je naar de score's op 'lekker' kijkt heb je al helemaal bizarre verschillen: Huismerk van de AH deed het bijvoorbeeld bijzonder goed. Geen idee wat daar daadwerkelijk in zit, maar blijkbaar wel smakelijk pils. 

Link to post
Share on other sites
  • 0
14 uur geleden, TwaBla zei:

Je moet mensen niet wakker maken met ingewikkelde vragen. Kordaat is aanvankelijk* niet aangeprezen als pils van Grolsch, dus het is sowieso geen bewijs van verwarring dat je die associatie niet maakt. Tegelijk wordt Kornuit niet verkocht als Bavaria-bier, dus de hele argumentatie houdt geen steek.

 

Nee dat zou ook wat zijn, als Grolsch ineens Kordaat gaat aanprijzen als hun bier, krijgen ze weer ruzie met de Lidl.

En nee, Kornuit wordt ook zeker niet verkocht als Bavaria-bier, bij Grolsch zijn ze niet gek natuurlijk.

 

In het begin kwamen ze met houten kratjes waar Kordaat op

stond met ook Grolsch ingebrand.

 

Best verwarrend allemaal, Kordaat, Kornuit....wat was nou ook alweer van wie?

Edited by RT....

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link to post
Share on other sites
  • 0

Touché. Ik moet het steeds weer checken: welke is nou van wie? Blijkbaar toch een paar keer verwisseld. Zet ze naast elkaar, dan zie je het verschil echter direct. En in de winkel of kroeg kun je je niet vergissen. Dat laatste verwarringsgevaar is veel belangrijker. En dat bestaat niet. Maar we zullen zien.

 

Bij die knabbelnootjes was het patroon op het nootje zelf aanleiding om de verkoop te verbieden, niet de verpakking. Het kenmerkende panterpatroon van de tijgernootjes (huh?) is blijkbaar als apart beeldmerk geregistreerd.


Zucht...

Link to post
Share on other sites
  • 0
1 minuut geleden, TwaBla zei:

Zet ze naast elkaar, dan zie je het verschil echter direct.


Tja, zet Hike en Nike naast elkaar, en je ziet het verschil ook direct. Als de Lidl onder de eerste naam sportschoenen gaat verkopen, dan zal die laatste ook wel klagen gok ik.

 

Wanneer staan die twee flesjes eigenlijk naast elkaar, zodat we inderdaad het verschil kunnen zien? Juist het feit dat ze niet naast elkaar staan/verkocht worden, versterkt de mogelijkheid tot verwarring.

 

En zoals blijkt vergissen we ons nu al in de namen Kordaat en Kornuit, dus het is niet ondenkbaar dat een 'Kornuitje' wordt afgeslagen omdat het (ten onrechte) wordt geassocieerd met een niet hip en goedkoop discounter-biertje. 
 


That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link to post
Share on other sites
  • 0

Ik kan me wel iets voorstellen dat de rechter in eerste instantie vooral heeft gekeken naar verkoopkanalen die gescheiden zijn, er zullen nog niet veel verkoopgegevens of gegevens over marktonderzoek (indien relevant) bekend zijn geweest om eventueel mee te nemen in de afwegingen.

 

Afgelopen halfjaar heb ik echter  2x op verjaardagen gehoord dat mensen bij Lidl een kratje kordaat hadden meegenomen en dat ze dachten dat het kornuit was, maar zelf ook verbaasd waren over hun eigen "stommiteit" omdat ook de kratten nogal verschillen.  Het zou mij dus niet verbazen dat het hoger beroep men wil proberen dit soort verwarring aan te tonen.

En ik denk dat ook de verzadigde biermarkt voor het "gewone pilsje" mogelijk een rol speelt, elk nieuw merk betekent dat het markt aandeel van de anderen afneemt en ja dan ben je wat sneller geneigd te procederen als iemand voor je gevoel net iets te dicht tegen jou merk aan kruipt.

 

Vooral intressant dus om (achteraf) te zien welke nieuwe argumenten aangevoerd gaan worden.

Link to post
Share on other sites
  • 0

 

Wie zegt dat de kwaliteit verschilt? Dat is nogal subjectief. Je kan een krat Kordaat kopen voor € 6,50 en een krat Kornuit voor € 9,99 dus ze zitten allebei in de bodem-categorie.

 

Bij blind proeven is de verwarring compleet. Maar smaak is geen criterium. Zo kun je ook redeneren dat klank geen criterium is, aangezien er geen enkele situatie is waar eventuele klankverwarring tot een andere aankoop zou leiden. En zo redeneren beide partijen een eindje door.

 

Elk heeft wel een beetje gelijk, maar slechts één kan winnen. Hoewel je ook  kan volhouden dat ze allebei winnen van dit dispuut. Hoe dan ook: Kornuit is zeker geen luxe-biertje dat selectief gedistribueerd wordt. Het is de discounter-killer van Grolsch, en dus reageerde de discounter met lik op stuk.

 

Kornuit.jpg

Edited by TwaBla

Zucht...

Link to post
Share on other sites
  • 0

De vraag of het product zelf onderscheidend genoeg is, is wellicht iets dat los staat van onder welke naam het verkocht wordt, tegen welke prijs, en via welk kanaal. 

 

Eenmaal in een glas geschonken denk ik niet dat de gemiddelde consument kordaat, kortuit, heineken, bavaria of grolsch betrouwbaar van elkaar kan onderscheiden. Het is allemaal vrijwel hetzelfde product, ordinair pils. 

 

Bij iets als een giraf/tijger nootje valt nog te argumenteren dat het product niet qua smaak maar vooral qua uiterlijk sterk op elkaar lijkt, em dat kan een argument zijn. 

 

Maar is dat ook een argument bij pils? Als ik 5 glazen vul met pils van diverse merken, kun je dan al zien wat wat is? Ik vermoed van niet, en ergens denk ik dat het je ook niet gaat lukken het onderscheid te maken als je ze mag proeven. 

Link to post
Share on other sites
  • 0
6 uur geleden, Benm zei:

 Als ik 5 glazen vul met pils van diverse merken, kun je dan al zien wat wat is?


Des te belangrijker is dus je marketingpositie en je 'unieke' verhaal. Heineken is geen wereldspeler omdat hun pils van een uitzonderlijk hoog niveau is.
Ha(a)kt iemand in op dat verhaal, waardoor zelfs Twabla zich vergist in de namen, dan is je merknaam ineens niets meer waard.

 

15 uur geleden, TwaBla zei:

Je kan een krat Kordaat kopen voor € 6,50 en een krat Kornuit voor € 9,99 dus ze zitten allebei in de bodem-categorie.

Ook Hertog Jan, Brand, Heineken, Amstel en Alfa zijn geregeld in de aanbieding voor € 9,99. Zo bezien zit ieder bier in de bodemcategorie, dus dat zegt niet zoveel.
Daarnaast, als Kornuit het discounter-bier van Grolsch is, des te meer reden om je discounter-positie te verdedigen dunkt me.


That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link to post
Share on other sites
  • 0
Op 3-4-2019 om 08:55, RT.... zei:

Bovendien, mocht de gemiddelde consument Kornuit en Kordaat uit elkaar houden, die eerste wekt nu al associaties op met dat goedkope Lidl-pils. Niet cool.

 

Dan is het argument 'associaties met een ander goedkoop bier' dus een gepasseerd station. Het zijn allemaal goedkope bieren op z'n tijd. We zullen zien waar de trein eindigt...


Zucht...

Link to post
Share on other sites
  • 0

Een krat Grolsch Kornuit is voor consumenten standaard twee keer zo duur als een krat Kordaat Pilsner. Dat lijkt me toch een wezenlijk verschil in prijsstelling. Hoe bierbrouwers of fabrikanten dat verder met groothandels, inkooporganisaties of supermarkten afrekenen en zij op hun beurt met gebruikers, is dat relevant? Hier botsen overigens een bierbrouwer en supermarktorganisatie als merkhouders, terwijl er een (tweede) brouwer ingehuurd lijkt te worden.

 

Groet,

 

Highio

Edited by Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 14 leden online en 431 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept