Jump to content
TwaBla

Merkenrecht, Lidl Kordaat bier vs Grolsch Kornuit

Recommended Posts

Dat hele naäap fenomeen bij de supermarkten is een beetje aan het verdwijnen sinds die beseffen dat hun huismerk zo sterk is geworden dat ze niet meer op de dominante merken hoeven te lijken. Kijk naar voorlopers in dit domein en je ziet bij Marks & Spencer, Migros en in Nederland de Hema prachtig verpakkingsontwerpen. Lidl gaat ook al die kant op, maar soms vallen ze weer terug in oude gewoonten. Ik vermoed dat ze met hun leverancier samen een naam en verpakking hebben ontwikkeld voor een killer-pils: stoer en goedkoop.

 

Het zal wel een obsessie bij Bavaria geweest zijn om het hipsterbier van Grolsch als mikpunt te nemen. Bij Bavaria vinden ze het leuk om een beetje te boekanieren. Op de uitkomst van een rechtszaak zou ik niet durven wedden; de argumentatie van beiden kanten raakt kant en wal. Want het is niet omdat commotie beide partijen voordeel biedt dat merkinbreuk ineens toegestaan is. Dat zou de deur openen naar wildwest-toestanden.

 

Wel een leuke zaak weer. :classic_tongue:


Dactylus, dactylus...

Olleke bolleke, eenmaal vijf regels

die rijmen aan het slot.

Kreet, thema, één woord met zeslettergretigheid.

Moeilijk te maken, maar wat een genot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zojuist verschenen in het nieuws (NU.nl) :

Lidl mag het eigen biermerk met de naam Kordaat blijven verkopen, oordeelde de rechter vandaag. Grolsch daagde de supermarktketen voor de rechter omdat het biermerk onder meer qua naam te erg zou lijken op Kornuit.

Volgens de rechter is er geen kans op verwarring tussen de twee biermerken, ook al lijken de namen wel enigszins op elkaar. Door het verschil in letters waar de klemtoon op ligt, zou de kans op verwarring worden weggenomen.

Ook uiterlijk verschillen de merken volgens de rechter voldoende. Grolsch' Kornuit heeft een groen uiterlijk, terwijl Lidl's Kordaat een geel krat en goudkleurig label heeft.


Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Share this post


Link to post
Share on other sites
37 minuten geleden, Ward zei:

 

Ik wens ze veel succes, als het geen 1 aprilgrap is, lijkt het mij een zwaktebod van Grolsch.

Precies wat Mikky aangeeft, is mij ook opgevallen, weinig overeenkomsten tussen beide merken. Het ene merk is bijna overal te koop, behalve bij Lidl, het andere merk alleen bij Lidl. Ze lijken niet op elkaar en ze komen nooit naast elkaar in het schap te liggen, als dat zou gebeuren, worden de verschillen misschien wel duidelijk. 


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blijft wel interessant om te zien hoe beide partijen hun zaak bepleiten en wat de rechter uiteindelijk afweegt.

 

Misschien heeft het moment en de lokatie invloed op het soort verwarring. Thuis voor de TV is minder van belang dan in de winkel voor het schap.


Dactylus, dactylus...

Olleke bolleke, eenmaal vijf regels

die rijmen aan het slot.

Kreet, thema, één woord met zeslettergretigheid.

Moeilijk te maken, maar wat een genot.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Het argument 'gescheiden distributiekanalen zonder verwarringsgevaar' kan ik nog niet zo goed plaatsen, waar in het merkrecht naar mijn kennis altijd over productklassen gesproken wordt. Dan zou er immers ook nooit over merknamen of modellen van auto's bij verschillende dealerorganisaties strijd geweest kunnen zijn.

 

In een pakket reclamefolders met bierreclames van supermarkt 1 en 2 kunnen advertenties zo maar naast elkaar komen te staan of liggen.

 

Ik geef Grolsch voorlopig wel gelijk dat ze hun eerder gepositioneerde merk met een hogere prijsstelling proberen te verdedigen.

 

Groet,

 

Highio

Edited by Highio

HelikopterLandingsplaats...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat het argument dat er geen enkele winkel is waar je beide producten kunt kopen nog best aardig gevonden is, afgezien of ze onderscheidend genoeg zijn of niet. 

 

Overigens krijg ik niet direct het idee dat Kordaat dusdanig op Kornuit probeert te lijken waardoor consumenten ze kunnen verwarren, de etiketten zijn dusdanig verschillend dat je die echt niet per ongeluk door elkaar kunt halen. 

 

LIDL heeft natuurlijk een hele barrage aan fantasie-huismerken en dan kan het wel eens in de buurt van een ander komen. Hun huismerk voor plakband is W5, is dat de dicht op 3M?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik geef Grolsch

Op 1-4-2019 om 17:20, Highio zei:

Ik geef Grolsch voorlopig wel gelijk dat ze hun eerder gepositioneerde merk met een hogere prijsstelling proberen te verdedigen.


Mee eens.

Kordaat, Kornuit, Kordaat, Kornuit, Kordaat, Kornuit, Kordaat, Kornuit, Kordaat, Kornuit, Kordaat, Kornuit......maak mij 's nachts wakker en vraag welke van Grolsch is, en ik weet het niet meer.

Binnenkort wellicht ook op de kaart bij je lokale Bavaria-kroeg, dan 'zie' je het verschil al helemaal niet.

 

Bovendien, mocht de gemiddelde consument Kornuit en Kordaat uit elkaar houden, die eerste wekt nu al associaties op met dat goedkope Lidl-pils. Niet cool.


That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Je moet mensen niet wakker maken met ingewikkelde vragen. Kordaat is aanvankelijk* niet aangeprezen als pils van Grolsch, dus het is sowieso geen bewijs van verwarring dat je die associatie niet maakt. Tegelijk wordt Kornuit niet verkocht als Bavaria-bier, dus de hele argumentatie houdt geen steek.

 

Er is gelijkenis, maar het risico op verwarring is beperkt en die eventuele verwarring is vooral voordelig voor Grolsch - vanwege de hogere distributiegraad. Iedereen die om een Kornuit vraagt op een Kordaat-verkoopadres draagt bij aan de omzet van Grolsch.

 

Volgens mij worden dezelfde argumenten nu keer op keer herhaald hier.

 

* Ik zie dat de naam Grolsch soms wel op de kratten is toegevoegd (oudere aanbiedingen en recentelijk in een nieuw design). Dan nemen ze afstand van Kordaat (en andere pilsen) en hopen ze dat vermelding van Grolsch waarde toevoegt. Eigenaardig, want ik zie geen Heineken bij Amstel en ook geen Stella bij Jupiler.

 

Edited by TwaBla
Zag een nieuw kratje...

Dactylus, dactylus...

Olleke bolleke, eenmaal vijf regels

die rijmen aan het slot.

Kreet, thema, één woord met zeslettergretigheid.

Moeilijk te maken, maar wat een genot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De naam van de eerste merkhouder maakt toch niet het verschil? Deze merkhouder vindt gewoon dat een tweede partij met een nieuw merk inbreuk pleegt door (1) een product met een gelijkende naam te voeren en (2) gelijkende verpakking en andere uitingen te gebruiken. Ik vind niet dat ze daarbij gelijk of ongelijk hebben, maar dat zijn volgens mij wel argumenten.

 

Quote
Quote

Ik zie dat de naam Grolsch soms wel op de kratten is toegevoegd

 

Zie in dit kader: afzendermerken of brand endorsement. :classic_wink:

 

Groet,

 

Highio


HelikopterLandingsplaats...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
1 uur geleden, Highio zei:

Zie in dit kader: afzendermerken of brand endorsement. :classic_wink:

 

Jaah, en parent behind the brand. Het is al een lang lopende discussie in merkenwereld.

 

Grolsch hinkt op twee gedachten. Amstel is vanouds het vechtmerk van Heineken, Jupiler is het vechtmerk van Stella Artois en Grolsch wil een nieuw merk in de hipstermarkt zetten, met name voor festivals. In het begin kwamen ze met houten kratjes waar Kordaat op stond met ook Grolsch ingebrand. Retailers hebben sindsdien aanbiedingen gedaan waarbij Grolsch genoemd werd. Dus echt op eigen sterkte lukte het niet echt. En nou zie ik van recente datum ineens kratjes met Grolsch erop. Dat lijkt me een paniek-reactie. Niet echt uitgaand van eigen kracht. Kornuit is geen merk van houvast.

 

Houvast bier, bestaat dat al?

 

Ik dronk altijd Dortmunder. Meende dat dat een merk was, maar het blijkt een soortnaam te zijn. Zoals Edammer in kaas. :classic_wacko:

Edited by TwaBla

Dactylus, dactylus...

Olleke bolleke, eenmaal vijf regels

die rijmen aan het slot.

Kreet, thema, één woord met zeslettergretigheid.

Moeilijk te maken, maar wat een genot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze hadden in 2003 trouwens ook al een Kornuit. En een Kanon zelfs.

 

 

kornuit_grande-reserve.jpg


Dactylus, dactylus...

Olleke bolleke, eenmaal vijf regels

die rijmen aan het slot.

Kreet, thema, één woord met zeslettergretigheid.

Moeilijk te maken, maar wat een genot.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Met beugelfles zonder schroefdop.

 

Ik gok trouwens dat alle brouwers en biermerken die je noemt in de tijd gezien (met het oog op productlevenscycli of naar de marketinggewoonte van de tijd) verschillende merkarchitecturen of merkstrategieën hebben gehad.

 

Persoonlijk wil ik best wel vallen voor het lef of de charme van een uitdager of underdog, maar hier ben ik verstandig of gevoelsmatig nog even niet over uit. Misschien doe ik beter eerst eens een vergelijkend warenonderzoek!? :classic_wink::classic_wink:

 

Groet,

 

Highio

Edited by Highio

HelikopterLandingsplaats...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wij vonden Kordaat maar een waterig biertje. :classic_dry: Het zijn in deze case overwegend grote concerns en die zoeken soms de grens op. Het is in de wereld van private labels al een tijdje geen gewoonte meer om A-merken na te apen, maar om zelf producten te (laten) ontwikkelen.

 

Misschien is door Lidl+Bavaria het risico ingeschat dat Grolsch zou reageren en werd dat als een plus beschouwd: reuring rond de pilsjes. Dan maakt de uitslag van zo'n rechtszaak niet zoveel meer uit. Volgens mij maakte Lidl in de eerste reclame voor Kordaat ook mannen een beetje belachelijk. Helden op sokken. 

 

Is pikbroek al in gebruik?


Dactylus, dactylus...

Olleke bolleke, eenmaal vijf regels

die rijmen aan het slot.

Kreet, thema, één woord met zeslettergretigheid.

Moeilijk te maken, maar wat een genot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat zou ook nog wel kunnen natuurlijk :)

 

Die flesjes zien er m.i. dusdanig verschillend uit dat je ze nog uit elkaar zou houden als er precies dezelfde naam (maar met het huidige verschil in positionering van het label, lettertype en kleur) op zou staan. 

 

Wat overigens wel weer grappig zou zijn om een blinde test te houden tussen deze twee pilsjes:  is er een proefbaar verschil? En is dat nog significant als je pakweg test met heineken en grolsch erbij als controls? Ik vermoed eigenlijk van niet gezien het bij veel testen al schier onmogelijk is gebleken pilsener bieren van elkaar te onderscheiden.

 

Zelf heb ik het ook diverse keren getracht met huisgenoten in een studentenhuis, en het is gewoon niet te doen: blind geserveerd proef je niet wat wat is, en als je naar de score's op 'lekker' kijkt heb je al helemaal bizarre verschillen: Huismerk van de AH deed het bijvoorbeeld bijzonder goed. Geen idee wat daar daadwerkelijk in zit, maar blijkbaar wel smakelijk pils. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
14 uur geleden, TwaBla zei:

Je moet mensen niet wakker maken met ingewikkelde vragen. Kordaat is aanvankelijk* niet aangeprezen als pils van Grolsch, dus het is sowieso geen bewijs van verwarring dat je die associatie niet maakt. Tegelijk wordt Kornuit niet verkocht als Bavaria-bier, dus de hele argumentatie houdt geen steek.

 

Nee dat zou ook wat zijn, als Grolsch ineens Kordaat gaat aanprijzen als hun bier, krijgen ze weer ruzie met de Lidl.

En nee, Kornuit wordt ook zeker niet verkocht als Bavaria-bier, bij Grolsch zijn ze niet gek natuurlijk.

 

In het begin kwamen ze met houten kratjes waar Kordaat op

stond met ook Grolsch ingebrand.

 

Best verwarrend allemaal, Kordaat, Kornuit....wat was nou ook alweer van wie?

Edited by RT....

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Share this post


Link to post
Share on other sites

Touché. Ik moet het steeds weer checken: welke is nou van wie? Blijkbaar toch een paar keer verwisseld. Zet ze naast elkaar, dan zie je het verschil echter direct. En in de winkel of kroeg kun je je niet vergissen. Dat laatste verwarringsgevaar is veel belangrijker. En dat bestaat niet. Maar we zullen zien.

 

Bij die knabbelnootjes was het patroon op het nootje zelf aanleiding om de verkoop te verbieden, niet de verpakking. Het kenmerkende panterpatroon van de tijgernootjes (huh?) is blijkbaar als apart beeldmerk geregistreerd.


Dactylus, dactylus...

Olleke bolleke, eenmaal vijf regels

die rijmen aan het slot.

Kreet, thema, één woord met zeslettergretigheid.

Moeilijk te maken, maar wat een genot.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minuut geleden, TwaBla zei:

Zet ze naast elkaar, dan zie je het verschil echter direct.


Tja, zet Hike en Nike naast elkaar, en je ziet het verschil ook direct. Als de Lidl onder de eerste naam sportschoenen gaat verkopen, dan zal die laatste ook wel klagen gok ik.

 

Wanneer staan die twee flesjes eigenlijk naast elkaar, zodat we inderdaad het verschil kunnen zien? Juist het feit dat ze niet naast elkaar staan/verkocht worden, versterkt de mogelijkheid tot verwarring.

 

En zoals blijkt vergissen we ons nu al in de namen Kordaat en Kornuit, dus het is niet ondenkbaar dat een 'Kornuitje' wordt afgeslagen omdat het (ten onrechte) wordt geassocieerd met een niet hip en goedkoop discounter-biertje. 
 


That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Share this post


Link to post
Share on other sites
29 minuten geleden, RT.... zei:

het is niet ondenkbaar dat een 'Kornuitje' wordt afgeslagen omdat het (ten onrechte) wordt geassocieerd met een niet hip en goedkoop discounter-biertje. 

 

Cornuyt oogt gelijk een stuk chiquer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kan me wel iets voorstellen dat de rechter in eerste instantie vooral heeft gekeken naar verkoopkanalen die gescheiden zijn, er zullen nog niet veel verkoopgegevens of gegevens over marktonderzoek (indien relevant) bekend zijn geweest om eventueel mee te nemen in de afwegingen.

 

Afgelopen halfjaar heb ik echter  2x op verjaardagen gehoord dat mensen bij Lidl een kratje kordaat hadden meegenomen en dat ze dachten dat het kornuit was, maar zelf ook verbaasd waren over hun eigen "stommiteit" omdat ook de kratten nogal verschillen.  Het zou mij dus niet verbazen dat het hoger beroep men wil proberen dit soort verwarring aan te tonen.

En ik denk dat ook de verzadigde biermarkt voor het "gewone pilsje" mogelijk een rol speelt, elk nieuw merk betekent dat het markt aandeel van de anderen afneemt en ja dan ben je wat sneller geneigd te procederen als iemand voor je gevoel net iets te dicht tegen jou merk aan kruipt.

 

Vooral intressant dus om (achteraf) te zien welke nieuwe argumenten aangevoerd gaan worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

 

Wie zegt dat de kwaliteit verschilt? Dat is nogal subjectief. Je kan een krat Kordaat kopen voor € 6,50 en een krat Kornuit voor € 9,99 dus ze zitten allebei in de bodem-categorie.

 

Bij blind proeven is de verwarring compleet. Maar smaak is geen criterium. Zo kun je ook redeneren dat klank geen criterium is, aangezien er geen enkele situatie is waar eventuele klankverwarring tot een andere aankoop zou leiden. En zo redeneren beide partijen een eindje door.

 

Elk heeft wel een beetje gelijk, maar slechts één kan winnen. Hoewel je ook  kan volhouden dat ze allebei winnen van dit dispuut. Hoe dan ook: Kornuit is zeker geen luxe-biertje dat selectief gedistribueerd wordt. Het is de discounter-killer van Grolsch, en dus reageerde de discounter met lik op stuk.

 

Kornuit.jpg

Edited by TwaBla

Dactylus, dactylus...

Olleke bolleke, eenmaal vijf regels

die rijmen aan het slot.

Kreet, thema, één woord met zeslettergretigheid.

Moeilijk te maken, maar wat een genot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De vraag of het product zelf onderscheidend genoeg is, is wellicht iets dat los staat van onder welke naam het verkocht wordt, tegen welke prijs, en via welk kanaal. 

 

Eenmaal in een glas geschonken denk ik niet dat de gemiddelde consument kordaat, kortuit, heineken, bavaria of grolsch betrouwbaar van elkaar kan onderscheiden. Het is allemaal vrijwel hetzelfde product, ordinair pils. 

 

Bij iets als een giraf/tijger nootje valt nog te argumenteren dat het product niet qua smaak maar vooral qua uiterlijk sterk op elkaar lijkt, em dat kan een argument zijn. 

 

Maar is dat ook een argument bij pils? Als ik 5 glazen vul met pils van diverse merken, kun je dan al zien wat wat is? Ik vermoed van niet, en ergens denk ik dat het je ook niet gaat lukken het onderscheid te maken als je ze mag proeven. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 uur geleden, Benm zei:

 Als ik 5 glazen vul met pils van diverse merken, kun je dan al zien wat wat is?


Des te belangrijker is dus je marketingpositie en je 'unieke' verhaal. Heineken is geen wereldspeler omdat hun pils van een uitzonderlijk hoog niveau is.
Ha(a)kt iemand in op dat verhaal, waardoor zelfs Twabla zich vergist in de namen, dan is je merknaam ineens niets meer waard.

 

15 uur geleden, TwaBla zei:

Je kan een krat Kordaat kopen voor € 6,50 en een krat Kornuit voor € 9,99 dus ze zitten allebei in de bodem-categorie.

Ook Hertog Jan, Brand, Heineken, Amstel en Alfa zijn geregeld in de aanbieding voor € 9,99. Zo bezien zit ieder bier in de bodemcategorie, dus dat zegt niet zoveel.
Daarnaast, als Kornuit het discounter-bier van Grolsch is, des te meer reden om je discounter-positie te verdedigen dunkt me.


That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 3-4-2019 om 08:55, RT.... zei:

Bovendien, mocht de gemiddelde consument Kornuit en Kordaat uit elkaar houden, die eerste wekt nu al associaties op met dat goedkope Lidl-pils. Niet cool.

 

Dan is het argument 'associaties met een ander goedkoop bier' dus een gepasseerd station. Het zijn allemaal goedkope bieren op z'n tijd. We zullen zien waar de trein eindigt...


Dactylus, dactylus...

Olleke bolleke, eenmaal vijf regels

die rijmen aan het slot.

Kreet, thema, één woord met zeslettergretigheid.

Moeilijk te maken, maar wat een genot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    On this forum all subjects are discussed related to entrepreneurship.

    Growing together with other entrepreneurs

    ✓     Ask your entrepreneur questions

    ✓     Share your answers

    ✓     Low profile

    ✓     Transparant

    ✓     At your convenience

    ✓     Always based on relevance, substance and expertise

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept