Na een actieve ondernemersjaar en daardoor inactief geweest te zijn op het forum ben ik terug met een vraag.
Ik heb onlangs een aanbod gekregen van (A) in de transportsector. Nadat we als eerst afgesproken hadden dat ik de externe vervoersmanager van zijn op te richten werkmaatschappij zou zijn.
Daarnaast wil A met mij een werkmaatschappij opstarten waarin ik de DGA wordt en 50 procent van de aandelen krijg. Aardig zou je denken.
Wat ik te horen kreeg, en wat logisch lijkt.
- Hij investeert en heeft de zakelijke contacten in de charterswereld om het een succes te maken. Hij heeft ruzie met de managers van Bedrijf B.
- Ik ben vakbekwaam (Eis voor een transportvergunning), heb blauwe ogen en ben een harde werker(23 jaar oud, werkweken van 75 uur in een kas), administratieve kennis, bedrijfskundige kennis etc.
Ik zou via zijn contacten een rit kunnen regelen als ik mij als DGA van een bv zou voorstellen die ook nog vakbekwaam is. En als ik de rit zelf zou rijden binnen no time meerdere ritten kunnen krijgen van bedrijf B. De verdiensten zouden binnen een paar jaar kunnen stijgen naar tonnen, wat A met mij zou delen in zo een geval.
Ik ken de transportwereld en de charterswereld. Je investeert in een bus en als je goede werknemers hebt kan je snel groeien en goed geld verdienen. Ik zou het een boost geven als hardwerkende vakbekwame DGA die zelf de ritten correct uitvoert en zodoende meer ritten krijgt. Meer werknemers aannemen en meer bussen leasen en het gaat zo verder.
Nu komt de anticlimax dat A een holding heeft:
- Met daaronder een nieuw opgestarte werkmaatschappij.
- Een werkmaatschappij overgenomen van zijn broer die 74 000 schuld heeft aan de BD en rechtszaken met werknemers die zich ziek hebben gemeld etc.
- Wil deelnemen in de samen opgerichte BV waar ik als DGA op zou moeten treden met 50%.
A is volledig anoniem en wil anoniem blijven. Holding staat niet op zijn naam, de nieuwe bv ook niet en ook de deelneming in de bv waar ik als dga zou moeten optreden is van de Holding.
Werkmaatschappij was niet van zijn broer. maar van A.
Ik heb dit alles niet nodig, zaken gaan goed en heb goede vooruitzichten in hetgeen wat ik doe. Ben dus niet naïef.
Zonder A kan ik dat bedrijf ook beginnen als ik toch diegene ben die de ritten moet binnen halen, zelf moet rijden en ik diegene ben die het gaat uitbreiden.
Heb genoeg vermogen om nu 10 bussen te leasen en een kantoor te huren, zelf de contacten verkrijgen bij bedrijf B.
Tegenover de goede verdiensten die mogelijk zijn als charter bestaat ook de mogelijkheid dat je door een leidinggevende van bedrijf B wordt weggestuurd en je met 10 geleasede bussen en werknemers op straat komt te liggen.
Heb vooralsnog aangegeven dat ik wel de externe vervoersmanager wil worden van de nieuw opgestarte werkmaatschappij en daarnaast help ik A met het vinden van bezorgers.
Hij blijft aandringen op de bv die wij samen moeten starten.
Hij wil dat de evt winst van de bv dus zijn 50% naar de Holding wordt gestuurd.
Als er geen risico's bestaan kan ik via A snel toetreden in de charterswereld als 23 jarige jongen.
Ik zorg er persoonlijk voor dat de cashflow van de BV in orde blijft bij evt problemen met de opdrachtgever.
Mijn vraag is: in hoeverre loop ik risico als de holding die dan 50% van de aandelen van de bv bezit failliet gaat?
Dit is denk ik een leerzame vraagstuk voor iedereen.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Denkgroter
Denkgroter
Beste Higherlevelers,
Na een actieve ondernemersjaar en daardoor inactief geweest te zijn op het forum ben ik terug met een vraag.
Ik heb onlangs een aanbod gekregen van (A) in de transportsector. Nadat we als eerst afgesproken hadden dat ik de externe vervoersmanager van zijn op te richten werkmaatschappij zou zijn.
Daarnaast wil A met mij een werkmaatschappij opstarten waarin ik de DGA wordt en 50 procent van de aandelen krijg. Aardig zou je denken.
Wat ik te horen kreeg, en wat logisch lijkt.
- Hij investeert en heeft de zakelijke contacten in de charterswereld om het een succes te maken. Hij heeft ruzie met de managers van Bedrijf B.
- Ik ben vakbekwaam (Eis voor een transportvergunning), heb blauwe ogen en ben een harde werker(23 jaar oud, werkweken van 75 uur in een kas), administratieve kennis, bedrijfskundige kennis etc.
Ik zou via zijn contacten een rit kunnen regelen als ik mij als DGA van een bv zou voorstellen die ook nog vakbekwaam is. En als ik de rit zelf zou rijden binnen no time meerdere ritten kunnen krijgen van bedrijf B. De verdiensten zouden binnen een paar jaar kunnen stijgen naar tonnen, wat A met mij zou delen in zo een geval.
Ik ken de transportwereld en de charterswereld. Je investeert in een bus en als je goede werknemers hebt kan je snel groeien en goed geld verdienen. Ik zou het een boost geven als hardwerkende vakbekwame DGA die zelf de ritten correct uitvoert en zodoende meer ritten krijgt. Meer werknemers aannemen en meer bussen leasen en het gaat zo verder.
Nu komt de anticlimax dat A een holding heeft:
- Met daaronder een nieuw opgestarte werkmaatschappij.
- Een werkmaatschappij overgenomen van zijn broer die 74 000 schuld heeft aan de BD en rechtszaken met werknemers die zich ziek hebben gemeld etc.
- Wil deelnemen in de samen opgerichte BV waar ik als DGA op zou moeten treden met 50%.
A is volledig anoniem en wil anoniem blijven. Holding staat niet op zijn naam, de nieuwe bv ook niet en ook de deelneming in de bv waar ik als dga zou moeten optreden is van de Holding.
Werkmaatschappij was niet van zijn broer. maar van A.
Ik heb dit alles niet nodig, zaken gaan goed en heb goede vooruitzichten in hetgeen wat ik doe. Ben dus niet naïef.
Zonder A kan ik dat bedrijf ook beginnen als ik toch diegene ben die de ritten moet binnen halen, zelf moet rijden en ik diegene ben die het gaat uitbreiden.
Heb genoeg vermogen om nu 10 bussen te leasen en een kantoor te huren, zelf de contacten verkrijgen bij bedrijf B.
Tegenover de goede verdiensten die mogelijk zijn als charter bestaat ook de mogelijkheid dat je door een leidinggevende van bedrijf B wordt weggestuurd en je met 10 geleasede bussen en werknemers op straat komt te liggen.
Heb vooralsnog aangegeven dat ik wel de externe vervoersmanager wil worden van de nieuw opgestarte werkmaatschappij en daarnaast help ik A met het vinden van bezorgers.
Hij blijft aandringen op de bv die wij samen moeten starten.
Hij wil dat de evt winst van de bv dus zijn 50% naar de Holding wordt gestuurd.
Als er geen risico's bestaan kan ik via A snel toetreden in de charterswereld als 23 jarige jongen.
Ik zorg er persoonlijk voor dat de cashflow van de BV in orde blijft bij evt problemen met de opdrachtgever.
Mijn vraag is: in hoeverre loop ik risico als de holding die dan 50% van de aandelen van de bv bezit failliet gaat?
Dit is denk ik een leerzame vraagstuk voor iedereen.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Fijne avond.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/59630-aansprakelijkheid-bv/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
7 antwoorden op deze vraag