• 0

Strategie voor verkoop van huis

Beste HL'ers,

 

Een goede vriend van mij heeft nu al anderhalf jaar zijn huis te koop staan, maar het wil maar niet verkopen. Nu is er al van makelaar geswitched naar een grotere makelaar, maar dat mocht niet baten. Ook staat het huis uitgebreid met foto's en beschrijvingen op funda.nl en wordt het regelmatig in regionale blaadjes gezet.

 

Om hier een ondernemersvraag van te maken: hoe bereik je het best de doelgroep bij het verkopen van huis of pand in een slechte markt?

 

Heeft iemand tips, strategieen of iets dergelijks om het huis te verkopen? Het gaat overigens om een 2-onder-1-kap woning in Alphen a/d Rijn, Zuid-Holland. Een aangename groene stad dicht bij de grote steden.

 

Alvast bedankt,

 

Erik

Technisch innovator.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

ik durf het bijna niet te vragen, maar heeft die vriend eens kritisch gekeken naar waarom het huis niet wil verkopen? Prijs te hoog, problemen met betrekking tot de locatie, betere deals in de buurt. Moet het huis niet eerst gerenoveerd/beter onderhouden worden voordat iemand het wil aanraken?

 

Als je op funda staat kan ik me niet indenken dat je niet de juiste markt bereikt. Maar wat je kunt doen is kijken naar welk type mensen dit huis wil hebben en voor wat voor eens levensbelissing ze staan.

 

Als het een gezinswoning is, en je doelgroep is tweeverdieners met jonge kinderen die uit hun flat wegwillen naar iets met een tuin, hang dan poster met foto's op in alle scholen in een straal van 20 km. Zoiets.

 

Mijn eerste indruk is dat als een huis na anderhalf jaar nog niet verkocht is, je is heel erg fout gaat. Misschien dat het ook niet aan de makelaar ligt, van een natte krant kan je geen literatuur maken.

 

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

Poeh, anderhalf jaar een te koop bord in de tuin is wel erg lang.

 

Ik neem aan dat er in die tijd wel bezichtigingen zijn geweest, het lijkt me zinnig om de makelaar(s) te vragen naar de reacties van de kijkers. En waarom het geen kopers zijn geworden.

 

Misschien is de vraagprijs te hoog, een stukje zakken wil wellicht helpen.

 

Verder lijkt het me nuttig om nog eens heel kritisch door het huis te lopen, eventueel e.e.a. van een nieuwe laag verf voorzien en kamers opnieuw in te delen.

Ga er vanuit dat mensen stom zijn en over het algemeen niet door de inrichting van een ander heen kunnen kijken. Legio voorbeelden daarvan zie je in TV programma's als TV makelaar, BBC heeft hierin ook aardige programma's.

 

Dit is misschien wel heel drastisch, maar hij kan overwegen het huis een tijdje uit de verkoop te doen. Als een huis te lang te koop staat loop je het risico dat mensen gaan denken dat er iets mee aan de hand is.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties.

 

Ter aanvulling. Kwaliteit, bouwjaar, verf, vloer, etc is allemaal dik in orde. De prijs is ook al flink verlaagd. Het nadeel van het huis is dat het van buitenaf niet zo heel groot lijkt, terwijl die dat juist wel is. Zelfs nog een extra (opberg)zolder en dakkapellen.

Verder zit er geen badkamer in. Zou dit misschien een reden zijn voor mensen om niet te kopen? Ik zou zelf zeggen dat veel mensen juist zelf een nieuwe badkamer erin willen zetten.

 

Verder nog tips en trucs?

Technisch innovator.

Link naar reactie
  • 0

Die badkamer - of liever het gebrek aan badkamer - kan best het probleem zijn. Als er twee straten verder een gelijksoortig huis te koop staat waar wel een badkamer in zit zal men voor de makkelijke optie kiezen. Een nieuwe badkamer kost tijd en geld.

 

Hebben ze al een open huis gehad?

Link naar reactie
  • 0

Ze hebben meerdere Open Huizen gehad. Ik zal ze eens adviseren na te vragen waarom men niet heeft gekocht, maar alleen heeft gekeken.

 

Ik denk trouwens dat mensen die een huis van > 300k kopen toch graag zelf een badkamer erin bouwen voor +/- 5k, of heb ik dat mis?

 

Maar misschien is dit toch inderdaad het probleem.

Technisch innovator.

Link naar reactie
  • 0

In der tijd dat ik nog in Utrecht woonde heb ik mijn huis zelf verkocht. Verkocht binnen 2 weken. Mijn succes was dat ik een website gemaakt had via centerall (zeer eenvoudig) en dat ik mensen die 's weekends huizen gingen kijken mij direct mobiel konden benaderen en bezichtigen.

 

Misschien is dat een idee. Dan bereik je je doelgroep op een andere manier dan iedereen dat doet.

 

dennis

Kennis is beperkt houdbaar als het niet gedeeld wordt en dus de moeite om het te verkrijgen is verspild.

 

www.improval.nl - owner

www.gartner.com - associate

Link naar reactie
  • 0

In der tijd dat ik nog in Utrecht woonde heb ik mijn huis zelf verkocht. Verkocht binnen 2 weken. Mijn succes was dat ik een website gemaakt had via centerall (zeer eenvoudig) en dat ik mensen die 's weekends huizen gingen kijken mij direct mobiel konden benaderen en bezichtigen.

 

Misschien is dat een idee. Dan bereik je je doelgroep op een andere manier dan iedereen dat doet.

 

dennis

 

Zoiets zat ik zelf, als webdesigner/programmeur, ook aan te denken. Maar hoe adverteer je de website? Ga je die op alle advertenties vermelden, of gooi je het in AdWords? Of?

Technisch innovator.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties.

 

Ter aanvulling. Kwaliteit, bouwjaar, verf, vloer, etc is allemaal dik in orde. De prijs is ook al flink verlaagd. Het nadeel van het huis is dat het van buitenaf niet zo heel groot lijkt, terwijl die dat juist wel is. Zelfs nog een extra (opberg)zolder en dakkapellen.

Verder zit er geen badkamer in. Zou dit misschien een reden zijn voor mensen om niet te kopen? Ik zou zelf zeggen dat veel mensen juist zelf een nieuwe badkamer erin willen zetten.

 

Verder nog tips en trucs?

 

Bingo. naast het gebrek aan ruimtelijk inzicht, missen ook veel mensen inicht in verbouwingen en hoeveel werk en geld hierin gaat zitten.

Dus schroef de prijs op, en maak er zo snel mogelijk een enigzins tijdloze maar ook weer niet al te saaie badkamer in.

 

De afgelopen jaren heb ik ook een aantal keren met dit bijltje gehakt.

Als er iets is wat nu opvalt aan kopers, dan is het dat zij kritisch zijn.

En gezien de bedragen waar een huis voor te koop staat mag een koper ook wat verwachten.

Daar hoort een compleet huis zeker bij, met zo min mogelijk werk.

En maak nu niet de fout door er een badkamer naar keuze bij aan te bieden, gewoon zo snel mogelijk erin maken en verkopen die hap.

 

Ongeloofelijk dat geen van de makelaars hierop gewezen heeft.

Er zijn makelaars die na de bezichtiging vragen de kijkers een kleine enquete in te vullen waarom ze van het huis af zien.

Zijn dergelijke enquetes hier uitgevoerd ?

Link naar reactie
  • 0

Ik weet zelf niet of die enquetes zijn uitgevoerd, maar daar zal ik ze op wijzen.

 

Maar je zegt dus dat mensen eigenlijk een compleet "product" willen zien en dat ze zichzelf daar zo makkelijk mogelijk tussen kunnen fantaseren met minimale aanpassingen?

 

Maar zal een ingebouwde badkamer echt zo'n verschil maken dat mensen het wel zullen kopen? Mensen denken zeker: "we kopen een compleet huis en kunnen het altijd nog veranderen"?

 

[reusmodus] reusjes uitgedeeld, jullie zijn geweldig [/reusmodus]

Technisch innovator.

Link naar reactie
  • 0

Je kan natuurlijk altijd aangeven in de verkoop van je huis, dat wanneer je je huis verkoopt een post opneemt voor de badkamer.

Schroef inderdaad de prijs met 7.000 euro op. Dan kun je de klant de keuze laten voor een eigen badkamer of door een aannemer, ik ken wel een goed, die hem er eventueel inzet.

 

Daarnaast heb ik mijn huis op marktplaats gezet en elke dag boven aan de lijst laten plaatsen, door zo'n nummer te bellen. Uit eindelijk heb ik het idee en de site aan mijn overbuurman gegeven en die heeft er zijn huis ook mee verkocht. Eigenljik kan ik wel makelaar worden ;).

 

Als je nog meer tips wilt, ik zou zeggen roept u maar.

 

Dennis

Kennis is beperkt houdbaar als het niet gedeeld wordt en dus de moeite om het te verkrijgen is verspild.

 

www.improval.nl - owner

www.gartner.com - associate

Link naar reactie
  • 0

badkamer is wel een groot probleem ja. Snal trouwens niet dat die makelaar dat al niet geadviseerd heeft, maar misschien dat je vriend het wel weet maar het toch niet heeft gedaan.

 

Het is niet eens een kwestie van geld, badkamer je altijd in de hypotheek meenemen. Het is meer een kwestie van tijd en vooral energie. Moet je dus eerst 3 miljard showrooms af, 7 van de 10 paren ligt dan al half in een scheiding, en dan moet je nog eens met een aannemer bakkelijen om planningen (die nooit gehaald gaan worden) en kosten. Zodat die overige 3 van de 10 paren ook in een scheiding liggen. En het huis dus weer verkocht moeten worden.

 

Badkamer erin, subiet.

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

Ik begin me eigenlijk toch langzamerhand af te vragen hoe die vriend van je zich schoon houd?

 

Is er wel een soort van douchkamer aanwezig ofzo?

 

Kennis is beperkt houdbaar als het niet gedeeld wordt en dus de moeite om het te verkrijgen is verspild.

 

www.improval.nl - owner

www.gartner.com - associate

Link naar reactie
  • 0

Dan hoop ik wel dat hij een bepaalde tijd heeft opgenomen in het verhuur contract, koop breekt namelijk geen huur. En dan nog is het moeilijk om de huurders er uit te krijgen wanneer de woning daadwerkelijk verkocht wordt. Lastige zaak maar ik hoop dat je wat met de tips kan.

Kennis is beperkt houdbaar als het niet gedeeld wordt en dus de moeite om het te verkrijgen is verspild.

 

www.improval.nl - owner

www.gartner.com - associate

Link naar reactie
  • 0

Het is al gezegd: snel een badkamer plaatsen. Hoeft natuurlijk niet de duurste te zijn, als het er maar neutraal uitziet.

De huurders er uit zetten lijkt me ook niet verkeerd, dat zou mij afschrikken als ik interesse had in een woning.

 

Ik heb pas een aantal makelaars over de vloer gehad en allemaal zeggen ze dat het momenteel een kopersmarkt is. Er is meer keus en mensen worden kritischer. Plus dat het gros niet door de persoonlijke smaak en inrichting van de huidige bewoner heen kan kijken.

Link naar reactie
  • 0

Hoeft natuurlijk niet de duurste te zijn, als het er maar neutraal uitziet.

 

Is niet het verstandigst: het voorbeeld van de serie het Blok, vorig jaar op de televisie, hierin was juist zichtbaar dat de appartementen met een bijzondere kwaliteit of duidelijke identiteit gewild waren. Het appartement dat door een professioneel klusser was gebouwd naar 'de heersende smaak' werd zodner winst verkocht. Juist als een ruimte bijdraagt aan de versterking van het karakter van het huis, trekt het de koper die door dat karakter binnen is gekomen over de streep.

 

Ik zou kijken naar het karakter van het huis (is het een soort villa, twee-onder-een kap, jaren dertigwoning of nieuwbouw jaren dertig, boerderette??) en een badkamer bedenken die daarbij aansluit.

 

Dus voor de jaren dertigwoning: een badkamer met zwart-witegeblokte tegeltjes op de vloer, of terrazzo, een open douche, gescheiden door een klein muurtje van de wastafel, en een regendouche met gescheigen kranen met daarop 'hot' en 'cold' . Daar past mooi een zwevend toilet naast met een chromen spoelknop. Lampen van wit matglas en een watervast rolgordijn erbij en je hebt een budgetbadkamer voor een jaren dertig woning.

 

Bij een 'identiteitsloos huis' asl een jaren tachtig woning zou ik juist gaan voor een badkamer die een ander aspect van de woning eruit licht. Grote kamers: ruime badkamer maken met niet teveel erin. Luxe woning: al gedacht aan een kant-en-klare stoomcabine met douche?

Hele grote slaapkamer: al gedacht aan een badkamer met wastafel en douche en een vrijstaand bad op een tegelplateau in de slaapkamer?

 

Tenslotte: de beroemde eenheidsactie in de woning: al zitten er huurders in: ga naar de ikea, koop voor 500 euro allerhande leuke spullen als vazen, kussentjes, klokken en handdoekringen in 1 duidelijke stijl, en strooi die op de juiste plekken door de woning. Na verkoop kan het hele spulletje marktplaats op.

 

Betegelde voortuin?: voor 75 euro langs het tuincentrum en een hele zooi bloeiende gewassen in potten halen en die rondom de deur zetten.

 

Beetje creativiteit doet wonderen: dat spreekt mensen aan!

Link naar reactie
  • 0

Ik lees deze thread met stijgende verbazing en zie dan gelukkig dat nonex me de woorden die ik al had verzameld uit de mond neemt.

 

Als je toch met redelijke zekerheid uit het hele voorgaande kan afleiden dat een badkamer kennelijk voor mensen erg belangrijk (misschien wel hèt belangrijkste, wie zal het zeggen?) is, dan is dat toch wel het laatste waar je dan op gaat bezuinigen.

 

En ook ik denk dat het niet vooral om het geld gaat maar om alle hassles die er weer bij komen kijken om een badkamer erin te laten zetten (waaronder uiteraard ook financiele hassles).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Enkele kleine tips voor tijdens het verkopen:

 

Zorg ervoor dat alle lichten branden in alle kamers, ook al is het klaarlichte dag

 

Zorg ervoor dat alle rommel uit de weg is en dat de meubels zo staan dat je de meeste ruimte creeert (ook al gebruik je ze misschien niet zo)

 

Zorg er voor dat de potentiele koper steeds eerst binnengaat

 

Een likje verf hier en daar op plaatsen waar het wat minder is... kan wonderen doen

 

 

Link naar reactie
  • 0

Enkele kleine tips voor tijdens het verkopen:

 

Zorg er voor dat de potentiele koper steeds eerst binnengaat

 

 

Zorg vooral dat je als bewoner in geen velden of wegen te bekennen bent.

Laat dit over aan de makelaar, die kan er namelijk wel tegen als potentiele kopers lelijke dingen over jouw prachtige huis zeggen. ;)

 

Dit geeft ook de potentiele kopers de rust om rond te kijken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 177 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.