Ik ben nu bijna een jaar ZZP'er en in die hoedanigheid doe ik consulten vanuit een eigen werkruimte of op locatie bij mensen thuis of hun werkplek.
Voor mensen die meerdere consulten nodig hebben bied ik de mogelijkheid om een korting-pakket af te nemen. Dit is een 'tegoed' voor vijf consulten. De cliënten betalen dit vooraf en krijgen daarvoor 10% korting.
Een korting-pakket boek ik dus op een enkele factuur, want de cliënt betaalt het volledige bedrag in één keer. Nu is er echter een cliënt die de consulten wil laten vergoeden door zijn verzekeraar en die accepteert deze facturen niet.
Om in aanmerking voor een vergoeding te komen, mag het géén verzamelfactuur zijn. De consulten moeten dus apart worden gefactureerd voor deze verzekeraar.
Hoe moet ik dit oplossen in mijn boekhouding?
Strikt genomen is er maar sprake van één verkoop-factuur toch? (de cliënt koopt een 'product' i.p.v. dat hij voor de diensten betaald.)
Hoe kan ik een voor de verzekeraar acceptabele factuur maken zonder dat ik in de knoei kom met de belastingdienst?
DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
lindazzp
lindazzp
Ik ben nu bijna een jaar ZZP'er en in die hoedanigheid doe ik consulten vanuit een eigen werkruimte of op locatie bij mensen thuis of hun werkplek.
Voor mensen die meerdere consulten nodig hebben bied ik de mogelijkheid om een korting-pakket af te nemen. Dit is een 'tegoed' voor vijf consulten. De cliënten betalen dit vooraf en krijgen daarvoor 10% korting.
Een korting-pakket boek ik dus op een enkele factuur, want de cliënt betaalt het volledige bedrag in één keer. Nu is er echter een cliënt die de consulten wil laten vergoeden door zijn verzekeraar en die accepteert deze facturen niet.
Om in aanmerking voor een vergoeding te komen, mag het géén verzamelfactuur zijn. De consulten moeten dus apart worden gefactureerd voor deze verzekeraar.
Hoe moet ik dit oplossen in mijn boekhouding?
Strikt genomen is er maar sprake van één verkoop-factuur toch? (de cliënt koopt een 'product' i.p.v. dat hij voor de diensten betaald.)
Hoe kan ik een voor de verzekeraar acceptabele factuur maken zonder dat ik in de knoei kom met de belastingdienst?
DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/62258-geldige-factuur-voor-belastingdienst-en-verzekeraar/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
11 antwoorden op deze vraag