• 0

Eenmanszaak uitschrijven vanwege studie?

Hallo! Na wat googlen over mijn probleem kwam ik op dit forum terecht. Veel interessante onderwerpen, en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met mijn probleem! 

 

Eind 2018 ben ik gestopt met mijn studie. Op dat moment was ik al veel bezig met creatief werk (als hobby) en halverwege 2019 heb ik mij toch ingeschreven bij de KvK zodat ik ook af en toe betaalde klussen kon aannemen. Daarnaast wilde ik graag meer leren over hoe ondernemen te werk ging en leek mij dit ook ontzettend leuk. Het afgelopen jaar heb ik mij georiënteerd op wat ik de komende jaren nu eigenlijk echt wil gaan doen en ik heb besloten om in 2020 opnieuw aan een studie te beginnen. 

 

Omdat ik geen recht meer heb op DUO en ik met mijn onderneming niet voldoende inkomsten heb, heb ik besloten hiernaast een parttime baan te zoeken totdat mijn studie begint. Maar nu weet ik niet goed wat verstandig is. Als ik aan mijn studie begin denk ik niet dat ik erg veel tijd heb om actief met mijn bedrijf bezig te zijn. De studie duurt minimaal 3 jaar, dus 3 jaar lang ingeschreven blijven staan lijkt mij onhandig wanneer ik misschien 5/6 klussen heb in een jaar met minimaal inkomen. Ik zou dan ook liever tijdens mijn studie mijn onderneming tijdelijk stop zetten en daarna weer verder kijken. Maar waar doe ik nu verstandig aan? In januari heb ik nog een aantal afspraken staan dus ik kan dit jaar mijn onderneming niet meer opzeggen.  

 

Zet ik mijn onderneming z.s.m. op omdat ik per half december ook begin met een parttime baan, wacht ik tot mijn studie begint in september of kan ik beter tot het einde van het jaar 2020 ingeschreven blijven?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
1 uur terug, Monochrome zei:

dus 3 jaar lang ingeschreven blijven staan lijkt mij onhandig wanneer ik misschien 5/6 klussen heb in een jaar met minimaal inkomen.

 

Als je minder dan 20000 omzet heb kan je de nieuwe kleine ondernemersregeling toepassen, heb je iig geen omkijken naar btw aangiftes.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties! Ik dacht dat de KOR alleen geldig was voor de eerste 3 jaar, of is dat een andere regeling? De reden waarom ik mij uit zou willen schrijven is voornamelijk omdat ik toch geen tot weinig betaalde opdrachten ga doen tijdens de studie, en bang ben dat het meer rompslomp is dan uitschrijven en later weer inschrijven, maar dat valt dus allemaal wel mee? Ik ben vooral bang dat ik plotseling nadelige gevolgen ondervind bij de belastingdienst. 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je te veel waarde hecht aan de inschrijving bij de Kamer van Koophandel (ondernemer voor het handelsregister). Als je ingeschreven bent, kun je gewoon (gratis) ingeschreven blijven. En dan hoef je je ook geen zorgen te maken over klanten, want die kun je dan gewoon laten zien dat je redelijk serieus bent. Bovendien bouw je al wat anciënniteit op.

 

Vervolgens zit je misschien met de btw-aangiftes (ondernemer voor de omzetbelasting). Je kunt inderdaad gewoon een simpele nihil-aangifte doen in de kwartalen waarin je geen klanten hebt, zoals Tonino aangaf, of je vraagt gewoon een btw-vrijstelling aan, zoals Henk aangaf, als je niet meer dan 20.000 euro omzet hebt in een jaar.

 

Bij je aangifte van je winst kijkt te Belastingdienst overigens niet naar of je ondernemer voor het handelsregister bent, en ook niet of je ondernemer voor de omzetbelasting. Ze kijken of je ondernemer voor de inkomstenbelasting bent. en het kan dus best zijn dat je wel ondernemer bent voor de omzetbelasting, maar niet voor de inkomstenbelasting. En als je niet aan de voorwaarden voor de inkomstenbelasting voldoet, geef je nog steeds gewoon je winst op, alleen heb je dan geen recht op ondernemersaftrek en mag je een heel simpele aangifte doen. That's it.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 107 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.