Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
KoenvdSande

zakelijke aanschaf e-bike en gevolgen voor inkomstenbelasting en omzetbelasting

Recommended Posts

MOD comment:

Ik heb deze vraag losgekoppeld van het andere topic omdat dit wel heel diep en te specifiek ingaat op 1 casus om in een verzameltopic behandelt te worden.

 

_________

In mij zoektocht past mijn vraag het beste in deze topic. Ik ben er nog niet helemaal uit en dat komt omdat ook hier in deze topic nog niet wordt gepraat over de nieuwe regels die gelden vanaf 2020. 

 

Mijn situatie:

Ik werk als ZZP en heb hiervoor klussen op locatie dicht bij huis. Op zo'n 10km. Afgelopen jaar heb ik voor 2800 km geteld. Deze heb ik op de (prive) fiets alsook met de (prive) auto afgelegd (verhouding 50/50). Ik wil nu een nieuwe (e-bike) fiets aanschaffen (ongeveer €2300,- inlc.). Deze fiets zal ik buiten woon/werk nauwelijks prive gebruiken (nieuwe regels gooien woon/werk en prive volgens mij op 1 hoop). 

 

Mijn vraag / inzicht:

- Voor de km die ik maak met de auto mag ik nog altijd 19ct blijven tellen, voor de km die ik met de fiets maak niet. Hoe wordt dit ooit gecontroleerd? Of tel ik altijd voor elke km 19ct ongeacht of deze met de (zakelijke) fiets of (prive) auto wordt afgelegd? 

 

Advies is welkom! 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

volgens mij mag je ongeacht hoe je reist gewoon 19ct per km aftrekken van de winst.

Niemand weet toch of je met de auto gaat of fiets en als dat beide privé vervoersmiddelen zijn maakt dat ook niks uit volgens mij.

Van onderhoud en  brandstof op privé auto mag je het zakelijke percentage aan btw terug vragen, of dat voor onderhoud aan fiets ook geld weet ik niet (al zal dat niet veel opleveren natuurlijk)

 

Maar de nieuwe e-bike kun je volgens mij wel gewoon zakelijk aanschaffen.  Je zou uit moeten rekenen wat het voordeligste uitpakt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De 19 cent per kilometer mag je vergoeden voor alle zakelijke kilometers die je maakt met een vervoermiddel dat van jezelf is (privé). Dat mag dus een auto, fiets, vliegtuig, step, motor, bromfiets, etc. Zolang het voertuig maar van jezelf is. Het enige vervoermiddel dat is uitgesloten is de benenwagen.


The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de snelle reactie! 

 

Ik begrijp inderdaad dat het niet uitmaakt met welk vervoersmiddel ik naar mijn werk ga en daar altijd 19ct voor mag tellen. Maar mag dat ook voor een fiets die zakelijk aangeschaft is? Volgens mij wel omdat ze woon/werk als prive gebruik bestempelen. 

 

Nadeel:

7% bijtelling betalen over de fiets

 

Voordeel:

Btw terug vragen

aftrekbaar

 

Waarom zou je je fiets dan niet altijd op de zaak zetten? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt geen 19 ct/km voor een zakelijke fiets declareren: die fiets is geen privé eigendom


B2Bsure, de vooruithelpers in risicomanagement en verzekeringen

 

Vragen, second opinion of offerte  m.b.t. AOV, aansprakelijkheid of andere bedrijfsverzekeringen?  →  contact 📞📧

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

Je kunt geen 19 ct/km voor een zakelijke fiets declareren: die fiets is geen privé eigendom

 Oke, dus:

 

Optie 1:

Volgens mij betaal je bijtelling en wordt woon/werk vanaf 2020 gezien als prive gebruik. En dus mag ik daar wel 19ct voor rekenen als ik hem inzet om op mijn werk te komen.

 

Optie 2:

Als ik de auto pak mag ik het wel tellen en als ik de fiets pak niet. En dus moet ik een verantwoording bij houden over mijn kilometers. Hoe gaan ze dit controleren? Volgens mij willen ze hier juist vanaf met de nieuwe regels en gaat dus optie 1 gelden. 

 

Ik ben de weg wel een beetje kwijt...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar er is toch net duidelijk aan je uitgelegd dat je geen 19 cent p km kan berekenen voor een zakelijke fiets...

Dát is toch niet zo moeilijk te bevatten toch?


"What, me worry?"

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuten geleden, shoptillyoudrop zei:

Maar er is toch net duidelijk aan je uitgelegd dat je geen 19 cent p km kan berekenen voor een zakelijke fiets...

Dát is toch niet zo moeilijk te bevatten toch?

 

Dus ik koop de fiets zakelijk en geniet van de voordelen. Ik fiets lekker naar het werk waarmee ik mijn auto ontzie (geen brandstof/slijtage kosten). Voor de belasting geef ik de km op alsof ik ze met de auto heb afgelegd en tel ik vrolijk 19ct. Dat kan nooit de bedoeling zijn? Maar dat is toch nooit te controleren voor de belasting? 

 

Verklaar dat nader..... 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur geleden, KoenvdSande zei:

 

 

Optie 1:

Volgens mij betaal je bijtelling en wordt woon/werk vanaf 2020 gezien als prive gebruik. En dus mag ik daar wel 19ct voor rekenen als ik hem inzet om op mijn werk te komen.

 

 

 

Volgens mij haal je 2 dingen door de war.

Hierboven heb je het over privé gebruik van een zakelijk vervoermiddel. Daarvoor geld de bijtellings regeling. (Die is in 2020 versoepeld ik dacht iets van 7% ofzo)

 

Je verward dit met het zakelijk gebruik van een privé vervoermiddel. Hiervoor mag je 19ct per zakelijke kilometer aftrekken van de winst.

 

Als je de fiets zakelijk aanschaft en daarmee dus (een deel van) de BTW terug vraagt en de aanschafkosten van de winst af kan trekken (let op afschrijving), maar wellicht ook investerings aftrek (en mogelijk VAMIL of MIA, ik ben geen expert). Kan dat een hoop schelen in aanschaf. Volgens mij heb je dan gewoon voordelig een mooie e-bike.

Je kunt en mag daar privé zoveel mee rijden als je wilt. 

 

Volgens mij mag je dan nog steeds 19ct per kilometer aftrekken voor het gebruik van je privé auto.

Wat ik mijzelf afvroeg tijdens de afweging om een zakelijk speed pedelec aan te schaffen, wat hier redelijk in is. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat je zakelijk een fiets koopt met een hoop belasting voordeel. Die 2x per jaar gebruikt zakelijk en de rest van het jaar geef je al je zakelijke ritten op alsof je ze met je privé auto rijdt. (ongeacht of je dat dan wel of niet doet) Het blijft mij ook een beetje vaag en lastig te controleren/verantwoorden

Share this post


Link to post
Share on other sites
41 minuten geleden, stijnos zei:

 

Volgens mij haal je 2 dingen door de war.

Hierboven heb je het over privé gebruik van een zakelijk vervoermiddel. Daarvoor geld de bijtellings regeling. (Die is in 2020 versoepeld ik dacht iets van 7% ofzo)

 

Je verward dit met het zakelijk gebruik van een privé vervoermiddel. Hiervoor mag je 19ct per zakelijke kilometer aftrekken van de winst.

 

Als je de fiets zakelijk aanschaft en daarmee dus (een deel van) de BTW terug vraagt en de aanschafkosten van de winst af kan trekken (let op afschrijving), maar wellicht ook investerings aftrek (en mogelijk VAMIL of MIA, ik ben geen expert). Kan dat een hoop schelen in aanschaf. Volgens mij heb je dan gewoon voordelig een mooie e-bike.

Je kunt en mag daar privé zoveel mee rijden als je wilt. 

 

Volgens mij mag je dan nog steeds 19ct per kilometer aftrekken voor het gebruik van je privé auto.

Wat ik mijzelf afvroeg tijdens de afweging om een zakelijk speed pedelec aan te schaffen, wat hier redelijk in is. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat je zakelijk een fiets koopt met een hoop belasting voordeel. Die 2x per jaar gebruikt zakelijk en de rest van het jaar geef je al je zakelijke ritten op alsof je ze met je privé auto rijdt. (ongeacht of je dat dan wel of niet doet) Het blijft mij ook een beetje vaag en lastig te controleren/verantwoorden

 

Ja met jou laatste alinea zit ik te stoeien. Ik wil het hele plaatje een keer uitrekenen of het interessant is. Maar daarvoor weet ik dus niet hoeveel km ik nog voor 19ct mag rekenen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, inkomstenbelasting en omzetbelasting worden weer met elkaar verward.

 

Je kunt de fiets voor de omzetbelasting zakelijk etiketten (en dus BTW terugvragen) - je moet alleen wel in het laatste kwartaal corrigeren voor de privékilometers (woonwerkverkeer is privé!)

 

Voor de inkomstenbelasting kun je de fiets privé etiketteren en 19 cent per kilometer aftrekken voor alle zakelijke fietskilometers (woonwerkverkeer is zakelijk!)


The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Share this post


Link to post
Share on other sites

MOD comment:

Ik heb deze vraag losgekoppeld van het andere topic omdat dit wel heel diep en te specifiek ingaat op 1 casus om in een verzameltopic behandelt te worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er is 1 lid online en 172 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept