Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Linda v Essen

Ontbinden van andere contracten bij einde franchiseovereenkomst

Recommended Posts

Wij zijn op dit moment bezig om te stoppen met een franchise.

Nu hebben we contracten lopen die op naam van de franchise staan.

Wij willen verder voor onszelf, maar we willen deze contracten ontbinden.

Alleen zij zeggen dat de contracten daarna nog doorlopen.

Een daarvan is een reclamecontract waar we een reclame laten zien van de franchise, wat straks niet meer mag.

 

Weet iemand hier iets van of ze gelijk hebben?

En of wij het kunnen annuleren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welkom op HL

 

Jouw verhaal vind ik wat te summier om er ook maar iets zinnigs over te kunnen zeggen. 

 

Je wilt contracten ontbinden, oftewel niet laten doorlopen c.q. eenzijdig en voortijdig beëindigen. 

 

De wederpartij zegt echter dat deze overeenkomsten wel doorlopen, oftewel: zij willen de overeenkomst niet voortijdig beëindigen.

 

Klopt mijn vertaling?

Zo ja, dan kan de wederpartij naleving van de overeenkomst eisen.

Zo nee: dan moet je even beter uitleggen wat er aan de hand is...


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Share this post


Link to post
Share on other sites
44 minuten geleden, Linda v Essen zei:

Weet iemand hier iets van of ze gelijk hebben?

Wat ze zeggen is heel geloofwaardig en ook heel logisch.

Als je van een contract af wilt begin je eerst bij het contract zelf, wat voor artikelen staan erin over opzegging/ontbinding.

Als je dat hebt ondertekend met je handtekening dien je die te volgen. Zo simpel is het. Dat jullie hebben besloten te stoppen is jullie keus. Normaliter, als je gaat stoppen, dan laat je dat gelijk lopen met het einde van je verplichtingen (lees contracten/overeenkomsten).

 

44 minuten geleden, Linda v Essen zei:

En of wij het kunnen annuleren.

Als de overeenkomst niet de ruimte geeft om in vrijheid te kunnen ontbinden (wat bijna nooit het geval is) dan moet je in gesprek met de andere partij.

Bij zo'n gesprek moet jij je realiseren dat als jij het wilt ontbinden, de andere partij geld misloopt. Dus je moet willen compenseren. Een middel is om te vragen of je het contract kan afkopen. Dat bedrag is dan een percentage van de misgelopen inkomsten voor de tegenpartij vanwege het vroegtijdig willen ontbinden. Dit werkt omdat de tegenpartij geen tegenprestatie meer hoeft te doen en toch geld krijgt (hoewel minder) en dat is een nette zakelijke manier van handelen.

 

Wat het reclamecontract betreft (en wellicht andere); Is dat niet te gebruiken voor de nieuwe onderneming als je wat aanpassing doet (oftewel in gesprek gaat over de situatie)?

Edited by MrHTTP

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Is de overeenkomst afgesloten met de persoon van de ondernemer? Met de ondernemer als vertegenwoordiger van de rechtspersoon die de franchisenemer is? Of in de hoedanigheid als franchisenemer van X? Had de franchisegever X daar nog een rol bij?

 

Edited by TwaBla

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is zo niet te beantwoorden, omdat te weinig informatie bekend is.

 

Is sprake van een eenmanszaak, vof of bv? Of te wel: met wie/wat zijn de overeenkomsten gesloten? En moest er ook in privé worden getekend? Zijn er overeenkomsten die gekoppeld zijn aan de (beëindiging van de) franchise (zoals een huurovereenkomst van een pand)?

Edited by UwJurist

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wij hebben eigenlijk 2 contracten waar wij wat problemen mee hebben.

De eerste is dat van ons kassasysteem, we zijn een winkel.

Wij zijn in april 2018 verplicht door de franchise om een nieuw kassasysteem te nemen.

Nu kost dat natuurlijk geld en dat snap ik, dat wordt maandelijks afbetaald.

Nu is dus het punt dat wanneer wij stoppen, dit contract nog 3 jaar erna doorloopt.

Dat die afbetaling doorloopt snap ik, maar nu willen ze ook dat er nog servicekosten betaald worden.

Wij komen er niet achter waar ze het bedrag vandaan halen.

Het gaat om een bedrag van €65,- excl per maand.

En dan zou ik servicekosten moeten betalen terwijl er misschien kans is dat we niet verder gaan met hun.

 

Weet niet of onderstaande link werkt.

Probeerde een plaatje toe te voegen.

 

http://webmail.dierspecialist.nl/?_task=mail&_action=get&_mbox=INBOX&_uid=5222&_token=lCW0R6c3WK2wZ4nTmQ7UVzAH4fRSXw6y&_part=2

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 uur geleden, Linda v Essen zei:

maar nu willen ze ook dat er nog servicekosten betaald worden.

Wij komen er niet achter waar ze het bedrag vandaan halen.

Het gaat om een bedrag van €65,- excl per maand.

Alsof wij wel weten wat die €65 is... :face-with-rolling-eyes:

 

14 uur geleden, Linda v Essen zei:

En dan zou ik servicekosten moeten betalen terwijl er misschien kans is dat we niet verder gaan met hun.

Als je nou, zoals UwJurist, ook al aangeeft, de vragen beantwoord dan kan worden bepaald wat jouw (juridische) positie is in dit verhaal.

Hierbij is het belangrijk wie wat ondertekend heeft en per contract moet je kijken welke artikelen gaan over beëindiging/ontbinden/opzegging.

Anders kun je alleen een (niet heel betrouwbaar) generiek antwoord geven.

 

14 uur geleden, Linda v Essen zei:

Als je iets wilt delen hier kun je er een schermafbeelding van maken dan kun je het plaatje toevoegen aan een bericht.

Voor meer uitleg over een schermafbeelding maken; https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/item/hoe-maak-je-een-screenshot/

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je die reclame overeenkomst niet kan opzeggen zou ik eens kijken of je nieuw materiaal kan aanleveren voor je nieuwe zaak.

dan adverteer je dus gewoon voor je nieuwe concept in plaats voor het oude concept waarmee je stopt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 25-2-2020 om 16:16, UwJurist zei:

Dat is zo niet te beantwoorden, omdat te weinig informatie bekend is.

 

Is sprake van een eenmanszaak, vof of bv? Of te wel: met wie/wat zijn de overeenkomsten gesloten? En moest er ook in privé worden getekend? Zijn er overeenkomsten die gekoppeld zijn aan de (beëindiging van de) franchise (zoals een huurovereenkomst van een pand)?

Wij hebben een eenmanszaak die nu onder de Franchise valt, wij gaan daar van af 1 aug 2020 af.

Daarbij hebben wij in 2018 een opdracht gegeven (verplicht helaas) om een nieuw kassasysteem te nemen.

Hiervoor hebben wij getekend.

Dit is een los bedrijf en heeft niks met de franchisecontract te maken

Dit bedrijf levert alleen het kassasysteem en de bijbehorende software.

 

Zij hebben natuurlijk kosten gemaakt voor het nieuwe kassasysteem en dat begrijp en daar de afbetaling loopt dan door.

Waar wij vooral problemen mee hebben is dat ze ook de servicekosten door willen laten lopen, waar wij niet uitkomen waar het vandaan komt.

 

 

Hieronder heb ik de opdrachtbevestiging gekopiërt, hopelijk is het een beetje te lezen

Het optionele staat niet aangevinkt, is niet goed te zien hieronder

 

**** SoLutions

Empowering retail OpdrachtbeVeStiging voor overstap

Naam ondernemer Linda                                                                         Datum

Bedrijfsnaam D*******                                                                     Handtekening

Adres ******

Postcode en plaats ****

Lopende maandbedragen voor kassa's en backoffice, pinautomaten, service, antivirus, hosting (i.p.v. filiaalcommunicatie) en wifi PDA lopen onveranderd door.

Trouwe klant factuur korting over software service maandbedrag (mits apparatuur jonger dan 5 jaar).

 

Gratis ASPOS licentie wanneer u overstapt van PrcPOSS

Overstap naar ASPOS                                                                                                    

 

Per maand

'J Consultancy, installatie en opleiding  ELO 2 personen, 2 uur uitleg op locatie

 4 stappen begeleidingsplan

 Inclusief conversie

(Meenemen klanten, voorraden en transacties

tot volledig kalenderjaar terug)

 

Totaal per maand voor 60 maanden                                                                                          40,00          ( deze snappen wij dat we die moeten doorbetalen)

 

Optioneel                                                                                                                  Aantal             

n Wifi PDA software

Inclusief licentie, onderhoud, hosting en support, exclusief hardware                              25,00

 Boekhoudkoppeling

Inclusief licentie,onderhoud, exclusief inrichting, support                                                    25,00

 Pinkoppeling                                                                                                                                    20,00

intermeermii c ASPOS Webshop

 ASPOS Kiosk

 ASPOS BI Dashboard

 

v' Bedragen in euro's exclusief BTW

Ondernemer is aangesloten bij **** Pet Holding

Ondernemer gaat een ASPOS serviceovereenkomst aan met **** Solutions voor 5 jaar  Levertijd 4 tot 6 weken na uw complete opdracht (inclusief hardware)  Hardware prijzen fluctueren transparant met inkoop plus handling

 Hardware jonger dan 5 jaar en geleverd door V***Solutions gaat mee over naar ASPOS

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

In de overeenkomst met V*** Solutions (Tilburgse leverancier van kassasystemen aan filiaalbedrijven en franchise-ondernemingen / naam niet te noemen) wordt vermeld dat het een opdracht voor overstap is. Er is sprake van een software service maandbedrag en men noemt een totaal. Daarna is nog sprake van een ASPOS serviceovereenkomst. Of dat een aanvullende overeenkomst is, blijkt niet uit de tekst.

Share this post


Link to post
Share on other sites

de leverancier zit niet in Tilburg, ik heb namelijk dezelfde :winking-face:

 

het servicecontract is onderdeel van de overeenkomst, dat had je kunnen lezen toen je het contract aanging.

dat behelst onder andere ook snelle on-site storings- en vervangingsservice.

 

Het is een totaalpakket wat je niet zomaar even stopzet.

ik zou je adviseren om in gesprek te gaan met je franchisegever of zij het niet kunnen overnemen of het aan te bieden voor overname aan een andere beginnende ondernemer?


"zoek het maar uit"

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 uur geleden, Bazzio zei:

de leverancier zit niet in Tilburg, ik heb namelijk dezelfde :winking-face:

 

Te snel gelezen. Is ook niet zo van belang. :smiling-face-with-sunglasses:

Share this post


Link to post
Share on other sites

zeker, bij de term 'ASPOS' weten de insiders genoeg :upside-down-face:


"zoek het maar uit"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 11 leden online en 358 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept