Ik ben sinds 1-feb-2020 als zzp begonnen. De eerste BTW-aangifte moet ik komende maand doen maar ik zit met het volgende:
- ik heb in februari en maart diensten geleverd (uurtje factuurtje)
- normaliter stuurt de opdrachtgever mijn gewerkte uren de eerste woensdag vd maand richting de broker. broker stelt een factuurvoorstel op aan de hand van deze goedgekeurde uren. Ik kan vervolgens mijn factuur opstellen (moet overeenkomen met het factuurvoorstel), waarna binnen 30dgn wordt betaald.
Nu werden mijn uren in de eerste week van maart dus niet doorgestuurd naar de broker vanwege een administratieve fout. Ik kreeg dus geen factuurvoorstel, en kon dus ook geen factuur sturen. Aangezien de klant slechts 1x per maand een facturatie-run doet, schuiven mijn gewerkte uren van februari een maand op.
Maar nu loop ik dus tegen het volgende aan.
- ik krijg in de eerste week van april een factuurvoorstel van mijn gewerkte uren (van zowel feb als maart)
- ik kan dus pas mijn allereerste factuur in april sturen.
- MAAR: voor de BTW aangifte geldt de factuurdatum. dat zou betekenen dat de ontvangen BTW in Q2 afgedragen moet worden.
Alleen lees ik dus overal dat je uiterlijk 15 dagen na verrichte dienst moet factureren. Daar voldoe ik nu niet aan.
Hoe los ik dit op. Is dit überhaupt een probleem voor de BTW-aangifte of moet ik gewoon de factuurdata hanteren en de BTW met de aangifte in Q2 meenemen?
PS: aangezien ik in feb via een andere broker heb gewerkt, moet ik dus in april 2 facturen opstellen (1 voor februari waarvan de uren de eerste run niet zijn meegekomen; en 1 voor de werkzaamheden die ik in maart heb verricht, daar verwacht ik geen issues mee. het gaat dus puur om de factuur van in februari verrichte werkzaamheden).
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Sensa Sella
Sensa Sella
Hoi All,
Ik ben sinds 1-feb-2020 als zzp begonnen. De eerste BTW-aangifte moet ik komende maand doen maar ik zit met het volgende:
- ik heb in februari en maart diensten geleverd (uurtje factuurtje)
- normaliter stuurt de opdrachtgever mijn gewerkte uren de eerste woensdag vd maand richting de broker. broker stelt een factuurvoorstel op aan de hand van deze goedgekeurde uren. Ik kan vervolgens mijn factuur opstellen (moet overeenkomen met het factuurvoorstel), waarna binnen 30dgn wordt betaald.
Nu werden mijn uren in de eerste week van maart dus niet doorgestuurd naar de broker vanwege een administratieve fout. Ik kreeg dus geen factuurvoorstel, en kon dus ook geen factuur sturen. Aangezien de klant slechts 1x per maand een facturatie-run doet, schuiven mijn gewerkte uren van februari een maand op.
Maar nu loop ik dus tegen het volgende aan.
- ik krijg in de eerste week van april een factuurvoorstel van mijn gewerkte uren (van zowel feb als maart)
- ik kan dus pas mijn allereerste factuur in april sturen.
- MAAR: voor de BTW aangifte geldt de factuurdatum. dat zou betekenen dat de ontvangen BTW in Q2 afgedragen moet worden.
Alleen lees ik dus overal dat je uiterlijk 15 dagen na verrichte dienst moet factureren. Daar voldoe ik nu niet aan.
Hoe los ik dit op. Is dit überhaupt een probleem voor de BTW-aangifte of moet ik gewoon de factuurdata hanteren en de BTW met de aangifte in Q2 meenemen?
PS: aangezien ik in feb via een andere broker heb gewerkt, moet ik dus in april 2 facturen opstellen (1 voor februari waarvan de uren de eerste run niet zijn meegekomen; en 1 voor de werkzaamheden die ik in maart heb verricht, daar verwacht ik geen issues mee. het gaat dus puur om de factuur van in februari verrichte werkzaamheden).
Alvast erg bedankt!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/64729-eerste-btw-aangifte-maar-nog-geen-factuur-kunnen-versturen/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
24 antwoorden op deze vraag