Aanbevolen berichten

Ben je ondernemer en wil je efficienter en duurzamer werken of nieuwe markten aanboren? Kom dan (GRATIS) op 21 september naar de eerste InnovatieVeiling© van Nederland. De veiling is onderdeel van het Zakenfestival.

 

Via deze veiling kun je eigenaar worden van een octrooi, model en merk waarmee je efficiënter en effectiever kunt innoveren en nieuwe markten kunt aanboren. Als Aspirant-Koper bied je op het recht om te onderhandelen om eigenaar te kunnen worden van octrooien en uitvindingen. Daardoor blijven de bedragen binnen de perken. Bovendien zit je niet meteen aan 'je' innovatie vast; als de gesprekken over bijvoorbeeld een licentie, overname, financiering of aankoop tot niets leiden, ben je nergens toe verplicht. Bij een match kun je gebruik maken van de expertise van een Syntens-adviseur om je te begeleiden in het verdere innovatieproces.

 

Programma

De dag start vanaf 13.30 waar je de concepten of prototypes kunt bekijken en met de bedenkers in contact kunt komen. Dit vindt plaats in de ruimte van Digital Port in het Rotterdamse WTC. De fysieke veiling wordt gehouden in Zaal Staal op de 1e etage, waarna je kunt onderhandelen met de bedenker over een bepaalde vorm van samenwerking.

 

Inschrijven

Je kunt de innovaties zien op de website www.innovatieveiling.nl. Meld je aan via http://www.innovatieveiling.nl/?ct=user&mode=aanmelden&type=deelnemer&page=xml/deelnemer.xml&nav_active=300.

Er zijn al ruim 200 inschrijvingen!

 

Zakenfestival

Op het Zakenfestival komen jaarlijks ruim 5000 ondernemers. Naast het bezoeken van de InnovatieVeiling© kun je je ook gratis inschrijven op www.zakenfestival.nl

Link naar reactie

En de lijst met vindingen groeit gestaag.

Als ik hem doorneem bekruipt mij het gevoel dat er weinig aan octrooionderzoek gedaan woord.

Er staan vindingen tussen die al jaren op de markt zijn.

Ook haalbaarheid en marktonderzoek zouden voor sommige inzendingen niet verkeerd zijn.

 

Neemt niet weg dat er leuke dingen tussen staan.

 

Edit

Even een zinnetje eruit gelicht.

/Edit

Link naar reactie

Nico,

 

Hoewel ik weet hoe jij er ongeveer over denkt, bedenk ook het volgende :

 

- Het geeft promotie aan innovatie, uitvindingen

- Het vergroot de kans dat vindingen uberhaupt de markt op komen

- En dat uitvinders geld krijgen voor hun vindingen

- Het is -hopelijk !- een mooie oplossing voor uitvinders die te weinig van marketing/promotie weten om hun vinding te vermarkten

- Het is -alweer hopelijk- een goede oplossing tegen alle hobbels die uitvinders tegenkomen op weg naar de markt : investeringen in patenten, marketing, gesprekken, partners, fabrikanten, prototyping, etc, etc.

 

En : helemaal waar : de veiling gaat niet voor alle vindingen op.

Link naar reactie

Nico,

 

Hoewel ik weet hoe jij er ongeveer over denkt, bedenk ook het volgende :

 

- Het geeft promotie aan innovatie, uitvindingen

>ja

- Het vergroot de kans dat vindingen uberhaupt de markt op komen

> alleen als er serieuze "kopers" zijn op de veiling en zijn die al gesignaleerd?

- En dat uitvinders geld krijgen voor hun vindingen

>hoezo? Van wie dan?

- Het is -hopelijk !- een mooie oplossing voor uitvinders die te weinig van marketing/promotie weten om hun vinding te vermarkten

>Hopelijk wél inderdaad. Maar hoop doet zotten in vreugde leven. Een onderbouwing van de gedachte dat ondernemers vindingen willen kopen op een veiling heb ik niet echt gezien.

- Het is -alweer hopelijk- een goede oplossing tegen alle hobbels die uitvinders tegenkomen op weg naar de markt : investeringen in patenten, marketing, gesprekken, partners, fabrikanten, prototyping, etc, etc.

>zie vorige opmerking

 

En : helemaal waar : de veiling gaat niet voor alle vindingen op.

 

Op het gevaar af dat ik weer de azijnzijker ben EN op het gevaar af dat ik volstrekt ongelijk heb, ben ik van mening dat over het project onvoldoende is nagedacht en dat er veel te veel geld tegenaan gegooid wordt. Het kan zo maar een succes worden, maar ik zie het niet. Een fatsoenlijke probleem/oplossing analyse heb ik nooit gezien.

 

Voor mijn kanttekeningen zie boven.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Mijnsinziens moet je jezelf afvragen waarom de innovaties op de veiling terecht komen, dat maak ik niet op uit de informatie die ik op de site vind, derhalve ga ik er dan ook vanuit dat de vindingen al ze reeds vermarkt zijn / te weinig waarde hadden voor de business brokers / of het wellicht schort aan marktonderzoek.

Ik word er ondanks mijn interesse in de innovatie niet erg warm van.

Kennis is beperkt houdbaar als het niet gedeeld wordt en dus de moeite om het te verkrijgen is verspild.

 

www.improval.nl - owner

www.gartner.com - associate

Link naar reactie

ONBEKEND MAAKT ONBEMIND

 

De eerste innovatieveiling in NL (Rotterdam) is de eerste aanzet

binnen de EU om innovators en investeerders vrijblijvend met elkaar

kennis te laten maken.

 

Persoonlijk heb ik mijn netwerk met interresante partijen uit kunnen

breiden, waaronder één Amerikaanse en één Franse.

 

Uiteindelijk is 5000 EURO voor het goede doel opgehaald, wat op zich

al een succes is.

 

sux6

Link naar reactie

Ik ben gisteren ook op de innovatieveiling geweest. Er was voldoende coverage van de pers tijdens het evenement. Mijns inziens is er echter vooraf te weinig gerichte aandacht aan het evenement besteed. Daardoor viel het aantal kijkers/bieders tegen. Tevens is de organisatie niet kritisch genoeg geweest bij het accepteren van uitvindingen.

Desondanks mijn complimenten aan de organisatie voor deze eerste veiling. Hopelijk wordt de veiling een regelmatig terugkerende gebeurtenis.

 

ID

Link naar reactie

Ik ben het met mijn voorgangers eens dat er wel iets aan de communicatie gedaan moet worden.

Pas na de veiling begreep ik dat de geboden bedragen niet bij de verkoper belanden maar richting het goede doel gaan.

 

Dat verklaart mogelijk ook het vreemde gedarg van bijvoorbeeld dame 045.

Die zodra er meer dan twee mensen op een kavel boden, vrolijk mee begon te bieden, en dit ook enkele malen herhaalde.

Als verkoper schiet je daar dus niets mee op, het ging immers om het leggen van contacten a.d.h.v. biedingen.

Er zijn nu dus mensen die met een koper zitten opgescheept, die niets met het product heeft en waarschijnlijk ook niet kan.

Daarmee is het een soort show geworden, en of dat goed is voor innovatie, ik betwijfel het.

 

Tijdens de veiling bleek ook weer eens, dat kavels zonder plaatje of met ingewikkelde omschrijvingen geen bieders trok.

Het niveau van sommige ideeen was ook erg laag, het zou beter zijn om de volgende keer een sorrt screening van de ideeen te doen, en deze bijvoorbeeld een NOVU stempeltje te geven voor innovatievermogen of toepasbaarheid.

JE zou een aantal minimum eisen op kunnen stellen, zoals kort octrooionderzoek en een stukje marktonderzoek.

 

Het kan in potentie best iets gaan worden als de kwaliteit omhoog gaat.

Ik heb meerdere uitvinders daar rond zien lopen die net als ik, misschien wel plannen hebben om volgend jaar wel iets in te brengen.

Link naar reactie

vanochtend in het FD:

 

Uitvinder is slim maar geen koopman

 

Nederland moet innoveren, zo is de boodschap van het kabinet en het bedrijfsleven. Toch komen veel uitvinders niet aan de bak.

 

ROTTERDAM - 'Het is heel erg lastig', zegt Paul Gokkel, bedenker van behendigheidsspelletjes. 'Het octrooi is duur. Er is veel concurrentie uit China en voor geld hoef je bij banken niet aan te kloppen.'

 

Gokkel stond gisteren met tientallen andere uitvinders op de zogeheten innovatieveiling, die de kloof probeert te dichten tussen bedrijven, investeerders en uitvinders. Een bonte stoet innovaties kwam langs. Van 'plastuit voor mannen' tot een 'stepmobiel' voor ouderen. Investeerders mogen bieden op het exclusieve recht om met een uitvinder te onderhandelen.

 

Jaarlijks worden duizenden octrooien aangevraagd. 'De uitvinders denken allemaal een briljant idee te hebben. Slechts 1% is een kassucces', zo is de ontnuchterende boodschap van Luuk Borg van het octrooibureau.

 

Jan Roedema zoekt investeerders voor zijn geldtelmachine, de Coincounter. Een hardplastic busje dat euromunten in een handomdraai selecteert en stapelt. 'Ik ben er al jaren mee bezig. Er zit anderhalve ton in.' Maar het wil niet vlotten met de zoektocht naar een investeerder of een bedrijf dat het in Europa en de VS serieus wil uitrollen. Zijn vrouw Simcha is kapster en zegt lachend zich 'suf te moeten knippen' om het hoofd boven water te kunnen houden.

 

Wouter Pijzel, directeur van de Nederlandse orde van uitvinders (Novu), schudt de 'rampscenario's' uit de mouw. 'Mensen vinden iets uit wat al bestaat of geven veel te veel geld uit aan het perfectioneren van het idee. Het bedrijfsleven neemt uitvinders vaak niet serieus omdat ze het zelf niet hebben uitgevonden.'

 

'Hét grote probleem van uitvinders is dat ze geen ondernemers zijn', zegt Nils de Witte , een bemiddelaar tussen investeerders en startups. 'Er is wel geld maar alleen voor mensen die hun idee weten te verkopen. Daar ontbreekt het vaak aan.'

 

Nico van Oers, die met zijn vinding in minder dan tien seconden een knoop aannaait aan een bloes, bevestigt dat. 'Ik ben een uitvinder en geen verkoper.'

 

Volgens investeerder Reinier Wijnbergen zijn geldschieters erg voorzichtig sinds het knappen van de internetzeepbel. 'Dat is jammer voor uitvinders. Maar tegelijkertijd heb ik meer keus en stap ik goedkoper in.' Hij kocht gisteren flink wat spreektijd in, onder meer voor de geldteller. Maar de meeste aanwezigen hielden de hand op de knip.

 

Toch laten de uitvinders zich niet uit het veld slaan. 'Het is nu of nooit', zegt spelletjesmaker Gokkel. Roedema: 'Ik kan na al die jaren eigenlijk niet meer terug.'

Link naar reactie

Het was best een leuke bijeenkomst. Echter het doel om innovaties te "verkopen" aan het bedrijfsleven in niet echt gehaald.

 

Onder de kopers hetik twee investeerders en wat consultants ontwaard, dus screening aan die kant zou ook wenselijk geweest zijn.

 

De "exposanten" waren overigens tevreden. Veel aandacht voor hun zaak en de nodige interessante contacten. Dat had echter ook op een veel eenvoudiger en goedkoper methode gekunt.

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 183 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.