Ik doe al een tijdje als vriendendienst voor familie en vrienden werk uitvoeren(autoreparaties, vooral software/electronica).
Nu wil ik mij hiervoor inschrijven bij de KVK als ZZP-er en geld eraan gaan verdienen door klanten te zoeken(heb een 40 uren baan door de week) en gebruik maken van de kleine ondernemingsregeling 2020.
Ik heb al enkele mensen om info gevraagd en op internet gezocht maar krijg 10 verschillende antwoorden, wellicht kan hier iemand me verder helpen.
ik heb de volgende vragen:
Is het mogelijk om mijn KVK postadres op mij huisadres(koopwoning) te zetten en bezoekadres op een garage, die op dit moment van een vriend is, die het officeel huurt? Het is dan niet officeel mijn (gehuurd/gekocht) pand, maar ik gebruik dit. Of moet ik mijn huisadres voor bezoek/vestigingsadres bij KVK gebruiken en klanten naar de garage laten komen ipv buiten op de stoep?
Kan ik nu meteen een KVK aanvragen en KOR en kan ik dan meteen beginnen, of moet ik afwachten tot de KOR is geregeld, die zou dan van kracht worden begin volgend kwartaal, dus juli als het goed is.
Ik hoef bij de KOR regeling GEEN btw te betalen of te vragen aan klanten, maar kan ik wel bijv. in Duitsland iets kopen voor de zaak, zonder BTW, of kan dit helemaal niet? Ik heb iets gelezen van BTW verlegd.
Is het slim om prive zaken te kopen, zoals een laptop en die vervolgens in de zaak te brengen en dan af te schrijven, zodat ik er geld van terug kan krijgen, of is het beter om meteen op de zaak te kopen en dan af te schrijven? Er is tevens een grens van 450 euro las ik, dus als ik bijv een laptop koop onder dit bedrag, is er verder niks aan de hand en krijg ik hem compleet terug het volgende kwartaal/einde van het jaar, geldt dit tevens per product/bedrijfsmiddel of voor alles totaal?
Veel mensen hebben het over een belastingvrij bijverdien bedrag, maar als ik hier verder over zoek, kan ik alleen vinden dat het bij mijn inkomen uit loondienst wordt geboekt en ik hier dus belasting over moet betalen aan het einde van het jaar. Of kan ik dit ook per kwartaal doen?
Ik lees tevens dat de kor voor minimaal 3 jaar geldig is, stel ik heb na half jaar geen zin meer/verdien te weinig er aan, kan ik bedrijf en kor stoppen, of moet ik dan bedrijf verplicht 3 jaar open houden, dit is lastig terug te vinden namelijk.
Stel een klant betaald cash, ik stort dit op de zakelijke rekening en boek dit meteen erna over naar prive rekening, dan is dit gewoon toegestaan, echter als ik meteen op prive zet/uitgeef, dan is het ''zwart'' en kloppen de facturen etc niet, toch?
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
cupra1
cupra1
Hallo,
Ik doe al een tijdje als vriendendienst voor familie en vrienden werk uitvoeren(autoreparaties, vooral software/electronica).
Nu wil ik mij hiervoor inschrijven bij de KVK als ZZP-er en geld eraan gaan verdienen door klanten te zoeken(heb een 40 uren baan door de week) en gebruik maken van de kleine ondernemingsregeling 2020.
Ik heb al enkele mensen om info gevraagd en op internet gezocht maar krijg 10 verschillende antwoorden, wellicht kan hier iemand me verder helpen.
ik heb de volgende vragen:
Hopelijk kan iemand me wat duidelijkheid geven.
alvast dank
mvg
aangepast door cupra1Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/65391-enkele-vragen-bij-het-opstarten-van-een-bedrijf/Aanbevolen berichten
9 antwoorden op deze vraag