• 0

Enkele vragen bij het opstarten van een bedrijf

(aangepast)

Hallo,

 

Ik doe al een tijdje als vriendendienst voor familie en vrienden werk uitvoeren(autoreparaties, vooral software/electronica).

Nu wil ik mij hiervoor inschrijven bij de KVK als ZZP-er en geld eraan gaan verdienen door klanten te zoeken(heb een 40 uren baan door de week) en gebruik maken van de kleine ondernemingsregeling 2020.

 

Ik heb al enkele mensen om info gevraagd en op internet gezocht maar krijg 10 verschillende antwoorden, wellicht kan hier iemand me verder helpen.

 

ik heb de volgende vragen:

  • Is het mogelijk om mijn KVK postadres op mij huisadres(koopwoning) te zetten en bezoekadres op een garage, die op dit moment van een vriend is, die het officeel huurt? Het is dan niet officeel mijn (gehuurd/gekocht) pand, maar ik gebruik dit. Of moet ik mijn huisadres voor bezoek/vestigingsadres bij KVK gebruiken en klanten naar de garage laten komen ipv buiten op de stoep?
  • Kan ik nu meteen een KVK aanvragen en KOR en kan ik dan meteen beginnen, of moet ik afwachten tot de KOR is geregeld, die zou dan van kracht worden begin volgend kwartaal, dus juli als het goed is.
  • Ik hoef bij de KOR regeling GEEN btw te betalen of te vragen aan klanten, maar kan ik wel bijv. in Duitsland iets kopen voor de zaak, zonder BTW, of kan dit helemaal niet? Ik heb iets gelezen van BTW verlegd.
  • Is het slim om prive zaken te kopen, zoals een laptop en die vervolgens in de zaak te brengen en dan af te schrijven, zodat ik er geld van terug kan krijgen, of is het beter om meteen op de zaak te kopen en dan af te schrijven? Er is tevens een grens van 450 euro las ik, dus als ik bijv een laptop koop onder dit bedrag, is er verder niks aan de hand en krijg ik hem compleet terug het volgende kwartaal/einde van het jaar, geldt dit tevens per product/bedrijfsmiddel of voor alles totaal?
  • Veel mensen hebben het over een belastingvrij bijverdien bedrag, maar als ik hier verder over zoek, kan ik alleen vinden dat het bij mijn inkomen uit loondienst wordt geboekt en ik hier dus belasting over moet betalen aan het einde van het jaar. Of kan ik dit ook per kwartaal doen?
  • Ik lees tevens dat de kor voor minimaal 3 jaar geldig is, stel ik heb na half jaar geen zin meer/verdien te weinig er aan, kan ik bedrijf en kor stoppen, of moet ik dan bedrijf verplicht 3 jaar open houden, dit is lastig terug te vinden namelijk.
  • Stel een klant betaald cash, ik stort dit op de zakelijke rekening en boek dit meteen erna over naar prive rekening, dan is dit gewoon toegestaan, echter als ik meteen op prive zet/uitgeef, dan is het ''zwart'' en kloppen de facturen etc niet, toch?

 

Hopelijk kan iemand me wat duidelijkheid geven.

 

alvast dank

 

mvg 

aangepast door cupra1

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Beste cupra1,

 

welkom op ondernemersforum Higherlevel. Je stelt best wel veel vragen in één bericht, mogelijk schrikt dat mede-ondernemers of vrijwillige adviseurs af om te reageren.

 

Heb je zelf al de websites van de Belastingdienst en Kamer van Koophandel doorgenomen en het Handboek Ondernemen 2020 gelezen?

 

Ad 1). Dit lijkt mij mogelijk met goedkeuring van verhuurder en huurder,

Ad 2) Voor toepassing van de oude of nieuwe KOR heb je (volgens mij) geen toestemming nodig.
Ad 3) Kun je zelf nalezen
Ad 4) Kun je zelf nalezen
Ad 5) Inkomstenbelasting betaal je per jaar. Verwachte inkomsten kun je wel aangeven voor een voorlopige aanslag met het oog op toeslagen.
Ad 6) Kor met een geldigheid van drie jaar snap ik niet. Heb je een bron of verwijzing?
Ad 7) Alle betalingen zijn inkomsten of omzet en dus omzet- en inkomstenbelast.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

  • 0

Hallo,

 

bedankt voor uw reactie.

 

Ik heb idd enkele zaken gelezen maar kom er nog niet helemaal uit.

 

toch nog enkele vragen.

stel ik verdien max 5.000 euro dit jaar, geef het op bij de belastingdienst als inkomsten uit overig werk, dan is het verder toch goed? Als iemand de belastingdienst belt over me, en die gaan mij bellen, dan kan ik dit toch ook aangeven, zonder gedoe te krijgen,mits ik alles goed bijhou op papier uiteraard.

 

mag ik reclame maken zonder kvk?

 

 

hoor graag 

 

alvast dank 

  • 0

Op de site van de belastingdienst kun je het handboek ondernemen gratis downloaden. 

Op de site van de kvk kun je een testje invullen of je je als ondernemer presenteert. Jezelf als onderneming d.m.v. bijvoorbeeld reclame presenteren terwijl je dat niet bent, is in principe niet toegestaan. 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I HL-Deelnemer en -Moderator I Ontwerp Gedreven Innovatie Strateeg I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

  • 0
Op 8-5-2020 om 23:38, cupra1 zei:

Kan ik nu meteen een KVK aanvragen en KOR en kan ik dan meteen beginnen, of moet ik afwachten tot de KOR is geregeld, die zou dan van kracht worden begin volgend kwartaal, dus juli als het goed is.

Je moet je aanmelden voor de OVOB (nieuwe KOR). De belastingdienst kan er 4 weken over doen om hierop te antwoorden. Vraag het dus op tijd aan (ruim 4 weken) voor het ingaan van het nieuwe kwartaal. Tot die tijd doe je btw aangifte.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/nieuwe-kleineondernemersregeling/kleineondernemersregeling

https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/zzp/kleineondernemersregeling-verandert/

 

Op 8-5-2020 om 23:38, cupra1 zei:

Ik hoef bij de KOR regeling GEEN btw te betalen of te vragen aan klanten, maar kan ik wel bijv. in Duitsland iets kopen voor de zaak, zonder BTW, of kan dit helemaal niet? Ik heb iets gelezen van BTW verlegd.

Let op. Voorbelasting (door jouw betaalde btw op inkoop) mag je ook niet terugvragen onder de OVOB (je doet immers ook geen btw-aangifte). Dit kan bij het starten ongunstig, zeker als je omzet mag ligt en je investeringen/inkoop doet. Verder neem ik aan dat je hoofdzakelijk aan particulieren verkoopt waarbij je de prijs wat hoger kunt stellen wegens het ontbreken van btw. Zakelijke klanten zullen gewoon dan  een lagere prijs zonder btw willen.

 

Als je echter in het buitenland inkoopt dan zul je een 'incidentele' btw aangifte moeten doen als de btw naar jou verlegd is. Je betaald dan alsnog de btw bij de aangifte maar kan die ook niet aftrekken als voorbelasting.

 

Op 8-5-2020 om 23:38, cupra1 zei:

... dus als ik bijv een laptop koop onder dit bedrag, is er verder niks aan de hand en krijg ik hem compleet terug het volgende kwartaal/einde van het jaar

Je krijgt hem niet compleet terug hè. Je mag die als kosten boeken zodat je winst lager ligt (idem met afschrijvingen). Met een lagere winst betaal je minder IB belasting. Het is dus niet dat je hem compleet terugkrijgt.

 

Op 8-5-2020 om 23:38, cupra1 zei:

Ik lees tevens dat de kor voor minimaal 3 jaar geldig is, stel ik heb na half jaar geen zin meer/verdien te weinig er aan, kan ik bedrijf en kor stoppen, of moet ik dan bedrijf verplicht 3 jaar open houden, dit is lastig terug te vinden namelijk.

De KOR is een regeling dat jij geen btw aangifte meer hoeft te doen (en geen btw op je verkoopfactuur zetten en geen btw terug meer kunt krijgen op inkoop). Uiteraard is het zo dat als je met je onderneming stopt, ook deze regeling stopt. De belastingdienst zal je niet dwingen de drie jaar 'vol te maken'.

 

  • 0
1 uur geleden, Rik · zei:

Ik lees tevens dat de kor voor minimaal 3 jaar geldig is

 

De regel is dat je een gemaakte keuze pas na drie jaar kan wijzigen OF automatisch vervalt als je boven de 20.000 euro omzet komt.

Dat is zo afgesproken om te voorkomen dat ondernemers kosten gaan plannen in bepaalde periode en dan kiezen voor btw aangifte en dus terugvragen voorbelasting en zodr de omzet gaat komen voor de KOR kiezen.

Op 8-5-2020 om 23:38, cupra1 zei:
  • Is het mogelijk om mijn KVK postadres op mij huisadres(koopwoning) te zetten en bezoekadres op een garage, die op dit moment van een vriend is, die het officeel huurt? Het is dan niet officeel mijn (gehuurd/gekocht) pand, maar ik gebruik dit. Of moet ik mijn huisadres voor bezoek/vestigingsadres bij KVK gebruiken en klanten naar de garage laten komen ipv buiten op de stoep?

Je kunt een adres inschrijven ofwel als je een huurcontract hebt ofwel toestemming van de huurder.

 

Op 8-5-2020 om 23:38, cupra1 zei:
  • Is het slim om prive zaken te kopen, zoals een laptop en die vervolgens in de zaak te brengen en dan af te schrijven, zodat ik er geld van terug kan krijgen, of is het beter om meteen op de zaak te kopen en dan af te schrijven? Er is tevens een grens van 450 euro las ik, dus als ik bijv een laptop koop onder dit bedrag, is er verder niks aan de hand en krijg ik hem compleet terug het volgende kwartaal/einde van het jaar, geldt dit tevens per product/bedrijfsmiddel of voor alles totaal?

 

Het is voor de inkomstenbelasting lood om oud ijzer hoe je het doet. Je mag privegoederen inbrengen als je ze zakelijk gaat gebruiken. en je mag ze afschrijven voor het deel dat je ze zakelijk gebruikt.

 

Op 8-5-2020 om 23:38, cupra1 zei:
  • Veel mensen hebben het over een belastingvrij bijverdien bedrag, maar als ik hier verder over zoek, kan ik alleen vinden dat het bij mijn inkomen uit loondienst wordt geboekt en ik hier dus belasting over moet betalen aan het einde van het jaar. Of kan ik dit ook per kwartaal doen?

 

Veel mensen snappen niet veel van belasting. Elke belastingbetaler heeft recht op bepaalde heffingskortingen afhankelijk van de hoogte van het inkomen. Maar je moet alle inkomsten opgeven in je IB aangifte. Het is dus niet zo dat je de eerste paar duizend euro niet hoeft aan te geven. Het maakt dus niet uit hoeveel je verdient, je geeft alles op.

Daarna wordt over het hele inkomen bepaald hoeveel belasting je betaald.

 

 

Op 8-5-2020 om 23:38, cupra1 zei:
  • Stel een klant betaald cash, ik stort dit op de zakelijke rekening en boek dit meteen erna over naar prive rekening, dan is dit gewoon toegestaan, echter als ik meteen op prive zet/uitgeef, dan is het ''zwart'' en kloppen de facturen etc niet, toch?

 

 

Er is niks "zwart" want het staat in je boekhouding, je betaald belasting over je winst, hoeveel je prive opneemt is niet relevant. Boekhoudkundig zijn het 3 transacties

- de cash ontvangst boek je in het kasboek met als tegenrekening de omzet

- de storting op de bank boek je zowel in het kasboek als het bankboek met tegenrekening kruisposten

- de overboeking naar prive boek je in het bankboek met als tegenrekening priveopname

 

Ik denk dat je even een cursus basiskennis boekhouden moet volgen dan snap je hoe dat werkt..

  • 0

Hi,
Op zich zijn de vragen makkelijk te beantwoorden. 

 - Je kan een post- en bezoekadres aangeven bij de KVK.

- Je kan een formulier opsturen naar de Belastingdienst voor de KOR. Dit doe je wel na je inschrijving, zodat je in het systeem herkend wordt. Ik kan je helpen met het formulier.

- Sommige bedrijven verleggen de BTW en andere bedrijven rekenen de 21%. 

- Je kan nu al apparaten kopen die van toepassing zijn op je bedrijf en direct inbrengen op de vaste activa. 

- Je doet 1x per jaar IB van het voorgaande jaar. Afhankelijk van je inkomen en het urencriterium betaal je loonbelasting. In Nederland hebben we een progressief belastingstelsel. Hoe meer loon, hoe meer belasting.

- Hier moet een boekhouder naar kijken i.v.m. je schulden, vorderingen, etc. 

- Dan wordt het gezien als een privé opname, dus als loon. En het tweede mag, zolang je het verwerkt in de boekhouding.

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust.

Meer winst door een beter financieel overzicht? Wetaxus!

  • 0
33 minuten geleden, Wetaxus zei:

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust.

 

Off-topic kwinkslag @Uconme: als je 'U con me' uitspreekt, weet je wat een Engelstalig persoon dan verstaat? :face-with-hand-over-mouth:

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I HL-Deelnemer en -Moderator I Ontwerp Gedreven Innovatie Strateeg I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

  • 0

Beste, 

 

ik heb ook een gelijkaardige vraag gerelateerd aan punt 4:

 

Ik wil een laptop kopen voor op de zaak dus ik breng die sowieso op 1 moment in in m'n zaak. Ik heb momenteel nog geen zaak/ben nog niet ingeschreven bij KvK. Is het beter om te wachten met de aankoop tot ik ingeschreven ben bij de KvK en het juiste factuuradres etc. kan opmaken bij de aankoop van laptop (dus administratief enerzijds) of maakt dat niet uit. Anderzijds, is er financieel een verschil als ik de laptop eerder aankoop? Ik lees hier lood om oud ijzer dus ik veronderstel van niet maar mss is het administratief gezien wel makkelijker om toch eerst te zorgen dat ik een KvK nummer etc. heb voordat ik de aankoop doe?

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    3 leden, 105 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.