• 0

Beperking renteaftrek?

Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

https://www.lc.nl/economie/Staatssecretaris-wil-hoge-schulden-bij-ondernemers-ontmoedigen-25735313.html

 

Hans Vijlbrief, ik had de naam nog niet gehoord. Z'n CV laat zien dat hij nooit iets met ondernemen heeft gedaan en deze zinloze brainfart bevestigt dat. Denkt hij nu echt dat ondernemingen hun beleid primair laten sturen door fiscale aftrekbaarheid van uitgaven? En waar hebben we het over? 20% (VPB) van 4% (rente) van het geleende bedrag als voordeel. Dus een ondernemer die een miljoen leent, betaalt 40.000 rente en bespaart - als hij winst maakt (!!) - 16,5% (6.600) of 25% (10.000).  Dus het belastingvoordeel is maximaal 1% van het geleende bedrag. 

 

Maar het meest bizarre vind ik dat deze man in dezelfde regering zit die in het kader van de corona de BMKB regeling heeft gepusht. Die BMKB is een regeling waarbij de staat garant staat, zodat banken geld kunnen uitlenen aan ondernemers die daar eigenlijk in financieel opzicht niet gezond genoeg voor zijn. 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 1

Lijkt me wel handig de regeling dus vanuit het juiste perspectief en context te zien voor we allemaal met eigen brainfarts losgaan..

 

Hans Vijlbrief is pas sinds 4 maanden staatsecretaris. De regeling is aangekondigd op prinsjesdag 2018 en al ingevoerd op 1 januari 2019 en het is gebaseerd op EU regels.

En de eerste 1 miljoen rentelasten zijn "vrijgesteld" dus niet 1 miljoen schuld. Met BMKB is er dus nauwelijks een relatie te leggen omdat daar niet dergelijk grote kredieten mee gedekt kunnen worden en binnen de BMKB naar de gezondheid van de balans wordt gekeken

 

dit is hoe de regeling werkt

 

Nieuwe renteaftrekbeperking

In het kort werkt deze nieuwe regeling als volgt. Per jaar moet worden berekend wat het saldo is van de betaalde rente (rentelasten) en de ontvangen rente (rentebaten). Dit vormt het zogenoemde rentesaldo. Als de rentelasten hoger zijn dan de rentebaten is sprake van overtollige rentelasten. Bij de berekening van het rentesaldo gaat het om alle rente die betaald en ontvangen wordt. Bankleningen vallen dus ook onder de regeling.

Om te bepalen hoeveel rente in aftrek mag worden gebracht, moet worden berekend hoe hoog het fiscale brutobedrijfsresultaat is (ook wel de fiscale ebitda genoemd: de earnings before interest, taxes, depreciation and amortisation). De overtollige rentelasten mogen slechts tot een bedrag dat gelijk staat aan 30 procent van het fiscale brutobedrijfsresultaat in aftrek worden gebracht. Zijn de overtollige rentelasten hoger dan 30 procent van het fiscale brutobedrijfsresultaat, dan is het meerdere niet meer aftrekbaar. Er geldt wel een drempel: de eerste 1 miljoen euro aan overtollige rentelasten is altijd aftrekbaar. Het grootste deel van de MKB-bedrijven zal daarom niet snel tegen deze renteaftrekbeperking aanlopen.

 

Deze regeling is puur gericht op grote investeerders die bedrijven als Hema volhangen met schulden.. Kortom elke ondernemer kan probleemloos tientallen zo niet honderden miljoenen lenen als de rentelasten maar maximaal 30% van het bedrijfsresultaat zijn.

Wat mij betreft dus een prima regeling om balansen van grote bedrijven weer gezond te krijgen.. Zodat we geen Hema's moeten gaan redden omdat de (vorige) eigenaren problematische schuldenlast heeft gecreërd

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Johannes Alexander Vijlbrief is een Nederlands econoom, ambtenaar en politicus namens D66 volgens Wikipedia. Sinds zijn recente aanstelling als staatssecretaris heeft hij vast nog niet zo gek veel invloed op het algehele beleid en ik vind dat er op het moment heel veel zaken niet goed bepaald of besloten worden, maar ja wat doe je daar aan als gemeleerde groep ondernemers? Geen idee of dit tot deze man terug te voeren is...

 

...it only has just just begun. Ik spreek een beetje Zweeds, dat is voor mij nog altijd een heel reële en denkbare exit-strategie. Alles wat stinkt of gewoon lui is wordt hier op dit moment kunstmatig in leven gehouden. Dat is m.i. volstrekt kansloos, onrechtmatig/onzuiver en zeer kostbaar.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Vijlbrief zegt "geschrokken" te zijn van hoe snel veel bedrijven in moeilijkheden zijn geraakt door de coronacrisis. Hij denkt dat dit komt doordat bedrijven nog altijd fiscaal geprikkeld worden om zichzelf de financieren met veel vreemd vermogen. De rente op leningen is namelijk deels aftrekbaar voor de winstbelasting.

 

Ik moest gelijk denken aan het troetelkind van de Overheid, de KLM.

Persoonlijk zal ik er geen traan om laten als het ter ziele zou gaan.

 

Ik moest ook gelijk ff denken aan al die MKB-bedrrijven die per direct en verplicht hun deuren moesten sluiten, zonder dat daar enige noodzaak voor was en is.

Wat dat betreft ... wie bepaald, die betaald.

 

10 minuten geleden, retired zei:
26 minuten geleden, Highio zei:

politicus namens D66

Zegt dus al genoeg. 

Yep ... Daydreamers, but for many a nightmare.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur terug, StevenK zei:

Denkt hij nu echt dat ondernemingen hun beleid primair laten sturen door fiscale aftrekbaarheid van uitgaven?

 

Ja, dat denkt hij. En ik ben het met hem eens. Bovendien lijkt me dat genoeg mensen zich daardoor laten sturen door de vele vragen op dit forum over hoe ze laatste euro in box 3 kunnen besparen, of hoe ze een paar euro kunnen besparen via een BV of een investeringsaftrek.

 

Maar het is als ondernemer wel een beetje frustrerend om te zien dat vreemd vermogen goedkoper is dan eigen vermogen. Je hebt immers wel aftrek van kosten bij het gebruik van vreemd vermogen, maar geen aftrek als je gebruik maakt van eigen vermogen. Door de rente deels niet meer aftrekbaar te maken wordt die ongelijkheid een klein beetje rechtgetrokken. Het voordeel is bovendien dat door het beperken van een aftrekpost het belastingtarief omlaag kan of niet al te veel omhoog hoeft voor ondernemers zonder overdreven schulden.

 

In België hebben ze dit probleem overigens al proberen op te lossen, maar dan op de omgekeerde manier. Daar geven ze mensen een fictieve renteaftrek (notionele interestaftrek) over hun eigen vermogen, waarmee in feite hetzelfde wordt bewerkstelligd. Het nadeel is mogelijk alleen dat je daarmee de belastingtarieven niet - ten minste optisch - kunt verlagen, terwijl de effectieve belastingdruk in principe in beide oplossingsrichtingen hetzelfde is. De renteaftrekbeperking lijkt me alleen iets makkelijker in de uitvoering en controle dan een fictieve renteaftrek over het eigen vermogen.

 

Maar goed, laten we ook realistisch zijn. Er is waarschijnlijk een belachelijk groot gat geslagen in de overheidsbegroting. Dat zal linksom of rechtsom moeten worden gedicht. Om te voorkomen dat het te veel neerslaat bij werknemers en (kleine) ondernemers, zal het de komende bezuinigingsronde waarschijnlijk voornamelijk draaien om het wegbelasten van rente op schuld en/of het (meer) wegbelasten van rendement op vermogen.

 

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
12 minuten geleden, prinsrachid zei:

Om te voorkomen dat het te veel neerslaat bij werknemers.

 

Denk je nou werkelijk dat die het niet gaan merken.  Cao onderhandelingen  liggen al stil.  En kostenstijgingen zullen gewoon in de prijs verwerkt worden. Daarnaast hebben gemeentelijke overheden hun pijn in  de portemonnee al aangekondigd en de eerste voorstellen al gedaan.

 

En met die beoogde regeling gaan ze de nu uitgegeven bedragen echt niet terughalen. 

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, prinsrachid zei:
4 uur geleden, StevenK zei:

Denkt hij nu echt dat ondernemingen hun beleid primair laten sturen door fiscale aftrekbaarheid van uitgaven?

Ja, dat denkt hij. En ik ben het met hem eens. Bovendien lijkt me dat genoeg mensen zich daardoor laten sturen door de vele vragen op dit forum over hoe ze laatste euro in box 3 kunnen besparen, of hoe ze een paar euro kunnen besparen via een BV of een investeringsaftrek.

Dit forum is nu niet bepaald representatief voor ondernemend Nederland te noemen ... of wel ?


Primair, altijd en overal, is een beetje overdreven, maar de betere ondernemer zal de fiscale aftrekbaarheid van uitgaven in het secundaire of tertiaire beleid zeker mee laten wegen als dat extra winst oplevert.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    14 leden, 280 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.