Faillisement aanvragen of doorgaan?

Aanbevolen berichten

Hoi Allemaal,

 

Ik heb sinds 5 jaar een eigen winkel. Na deze vijf jaar kan ik nog steeds niet leven van de inkomsten en ik zie mijn schulden steeds verder stijgen. Ik weet dat je een winkel normaal 5 jaar moet geven voordat je kunt zien of het rendabel is of niet. Ik vraag me af of dit een reeel beeld is (door de komst van de euro en de huidige economie etc. is dit toch niet helemaal duidelijk?). Al mijn geld zit in deze winkel en het is mijn droom om deze winkel te hebben, maar ik vraag me nu toch af of het beter is om het failliet te laten verklaren.

 

Kunnen jullie me helpen?

 

Groetjes van Chantal.

 

[edit]Titel aangepast en draadje verplaatst naar Off topic. In beginsel is dit geen juridische vraag, maar een verzoek te adviseren met betrekking tot de vraag doorgaan of niet.

Link naar reactie

misschien kan je even posten wat voor winkel je heb, waar dat is, wie je doelgroep is, etc? er zijn een aantal creatieve personen op het forum die vaak met goede ideeen komen over hoe je het kan verbeteren waardoor je misschien uiteindelijk genoeg omzet kan halen. :)

vertel bv wat je al heb geprobeerd voor een betere verkoop.

Link naar reactie

Je droom nastreven is altijd wat waar en je hebt er zo te horen veel in gestoken.

 

Maar om op je vraag zomaar een antwoord op te geven is niet mogelijk. Mijn eerste vragen zijn: is het het concept dat niet aanslaat? Is het de locatie waar het probleem zit? Hoe is de inloop? Heb je veel bezoek maar weinig koop, of heb je weinig bezoek? Kan het aan de lay out van de winkel liggen, de inrichting?

 

Te veel variabelen om een antwoord te geven, maar 5 jaar investeren en geen winst maken is in mijn optiek een zeer lange tijd. Je droom opgeven is echter ook altijd erg moeilijk.

Link naar reactie

Beste Chantal,

 

Een vervelende situatie, maar met z'n allen kunnen we je misschien op weg helpen.

We hebben daarvoor wel meer info nodig, je hoeft dit niet met naam en toenaam te doen, maar geef wel aan welke branche je zit , wie je klanten zijn, en waar je zelf denkt dat het misgaat.

En wat zegt de boekhouding wat je verkeerd doet ?

Te dure inkoop, te grote voorraden ?

 

Als je wat meer info geeft, kunnen we je misschien helpen.

Link naar reactie

Dit doet me sterk denken aan dit draadje: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=21;action=display;threadid=5748

 

titel "help, we redden het niet". Op basis van deze draad heeft de ondernemer weer goede zin en moed gekregen om toch door te gaan. Of het met die winkel nog steeds goed gaat weet ik niet, maar wellicht krijg je bij het lezen van deze draad weer een beetje moed en ideeën.

 

Laat ons meedenken.

 

Strekte en succes!

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie

Dit doet me sterk denken aan dit draadje: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=21;action=display;threadid=5748

 

titel "help, we redden het niet". Op basis van deze draad heeft de ondernemer weer goede zin en moed gekregen om toch door te gaan. Of het met die winkel nog steeds goed gaat weet ik niet, maar wellicht krijg je bij het lezen van deze draad weer een beetje moed en ideeën.

 

Laat ons meedenken.

 

Strekte en succes!

 

Volgens mij is de winkel uti het aangehaalde draadje teruggekeerd vna eht randje van de afgrond, en heeft het concept verkocht met een nieuwe lokatie als optie erbij. Dus, in plaats van een faiilisement is die geeindigd met een verkoop....

Link naar reactie

De winkel zit in de spirituele branch. Net iets uit het centrum van een van de grotere steden. Ik verkoop niet alleen spirituele producten maar ook boeken etc. Waarschijnlijk is dit onderwerp de laatste jaren niet zo erg meer in trek. Ik moet het vooral hebben van klanten die zomaar binnen komen lopen en dan terugkomen af en toe. Ook zijn mijn bijverdiensten belangrijk om te kunnen leven. Met de winkel zit het dus niet helemaal goed. Ik heb over het algemeen wel een aardige voorraad, en ik haal weleens wat topstukken in de winkel omdat ik vind dat er in alle prijscatagorien wat te verkopen moet zijn... Kunnen jullie hier iets mee?

Link naar reactie

Hoe profileer je je vooral: een winkel voor gagets, interieurdecoratie, boekwinkel, wetenschapswinkel, geloofsattributen?

 

Wat valt er in je winkel allemaal onder spiritueel, alleen de religies niet gebaseerd op het de tora (dat sluit dus het Christendom, Jodendom en de Islam uit) of horen die er ook bij? De laatste tijd lees ik toch veel dat de hang naar religie (in welke vorm dan ook) weer toeneemt.... zit je in een religieus deel van het land? (van de Bible belt tot aan Multicultureel Amsterdam)

 

Ik ken wel veel religieuze winkels die zich goed staande kunnen houden.... zijn er kerken in de buurt waarvoor je een bestellisjt vna boeken zou kunnen maken die je ze aanbied, emt als voordaal dat ze via jou gebruik kunnen maken van kwantumkorting (ik denk aan boeken als de Gaventest van Schwarz, of de boeken 'Het verhaal gaat' van Nico ter Linden)?

 

Organiseer je workshops in of bij je winkel? Is dat een optie?Kunnen mensen in je winkel zitten, is er een leestafel? Kun je een weblog starten waarbij je beokbeschouwingen doet, en die je door een beetje actief te promoten op de juiste fora een virale component kunt geven, zodat mensen de link doorsturen?

 

Kun je een bijzondere happening bedenken om nog eens goed uitgelicht te worden in de lokale media?

 

 

 

Link naar reactie

Chantal,

 

" de mens " blijft zoekende...

Wel is het belangrijk hoe je het presenteerd...

Je noemt jezelf "een winkel" probeer die gedachte om te zetten naar iets anders..

Kunnen mensen bv in je ruimte rustig zitten..koffietalk houden . e.d. om over het spirutiele met elkaar van gedachten te wisselen ?

 

Als ik rustig wil zitten ( mn zonden overdenken :) ) loop ik toch nog een kerkgebouw binnen... wil ik méér over het sprituele weten dan zoek ik

een ruimte zoals jij hebt...

in alle rust...

met personen die ook zoekende zijn.. ( en wie is dat niet..)

 

Ziet jouw "winkel" er zo uit ?

http://nl.linkedin.com/in/corvanprooyen

Leg niet teveel vast, anders beweegt het niet meer !

Link naar reactie

Nou, jullie schatten me allemaal te groot. Ik heb maar een beperkt assortiment van boeken en die zijn allemaal tweedehands. Verder richt ik me niet echt op een bepaald geloof. Maar meer op de alternatieve geneesmiddelen. Ik verkoop beeldjes, olieen, etc. Mijn winkeltje is veel te klein om een koffiehoek in te richten en het zijn ook geen specifiek religieuze klanten die binnenkomen. De omgeving van mijn winkel is ook maar in beperkte mate religieus.

Link naar reactie
n het is mijn droom om deze winkel te hebben,

 

Waar kwam die passie vandaan om die winkel te beginnen? Kun je daar wat over vertellen? Waarom boeken over religie en wonder olie? Wat was het dat je deed besluiten om dit te gaan doen? Misschien kunnen we het vuurtje weer aanblazen?

 

Perry

Link naar reactie

Kijk, aan mij ligt het niet.. Het ligt aan de klanten. Ik zou het liefste doorgaan met mijn winkel. Maar ik zou alleen graag willen weten wat jullie zouden doen in mijn situatie. Hebben jullie echt nog hoop dat het goed kan komen? Na vijf jaar? Dat zou ik graag willen weten..

 

Beste Chantal,

 

Wat is dit nu voor uitgangspunt "het ligt niet aan mij , het ligt aan de klanten"

Wat is er mis aan die klanten, het feit dat jij een verkeerd assortiment hebt, en ze dat niet willen kopen ? Doe jij toch zelf ook niet bij andere winkels, je koopt toch wat je nodig hebt of leuk vind. Of gewoon aan de verkeerde kant van dorp of stad zit.

 

 

Met deze houding van jou naar de klanten gaat het in geen eeuwigheid goed komen.

 

Je hebt ook nog niet geantwoord waarom je dit winkeltje begonnen bent, maar het lijkt bijna of je het idee had dat je vanzelf binnen zou lopen. Je vertelt alleen dat je tweede handsboeken vanuit de meterkast verkoopt, en daarmee moeten wij het doen.

 

Als je niet meer informatie deelt kunnen we je niet verder helpen, of is dat soms ook wat je wilt ?

Want dat het zo in ieder geval niks word is duidelijk.

 

Jammer dat het wat bot overkomt, maar we zijn niet helderziend, en weten dus weinig van jouw klanten, net als jij.

Link naar reactie

Ik bedoel dat het niet aan mijn instelling ligt. Ik wil graag dingen verkopen, en daar doe ik ook echt mijn best voor. Ik ben deze winkel begonnen omdat ik op een ander gebied al spiritueel bezig was en er geheel mijn brood mee wilde kunnen verdienen. Ik hou van verkopen en in contact komen met mensen en zou het graag willen blijven doen.

 

Natuurlijk verkoop ik niet vanuit de meterkast. Mijn winkeltje is gewoon alleen een winkeltje en geen verzamelplaats voor spirituele personen die ergens naar op zoek zijn. Dat is ook helemaal niet mijn uitgangspunt. Zonder iemand te willen beledigen, dan zou ik een buurthuis begonnen zijn. Feit is dat vijf jaar geleden een grote vraag was naar biologische/ natuurlijke producten en olieën. Tegenwoordig kun je ze in elke drogist om de hoek kopen. Verder verkoop ik beelden, tweede hands boeken (over uiteenlopende onderwerpen) en sieraden. Tegenwoordig is er minder vraag naar deze producten omdat de vraag naar deze spirituele sector ook minder geworden is. Tegenwoordig is het hip om bijvoorbeeld aan Yoga te doen. Ik denk dat dit ook een soort van hype was waar ik te laat op ben ingesprongen. Voor mijzelf is het alleen geen hype en helaas denken te weinig mensen er net zo over...

Link naar reactie

Sorry voor het schoppen maar zo wordt de achtergrond duidelijker.

 

Heb je erg veel schulden opgebouwd met deze winkel.

Is er nog kapitaal om eventueel iets anders te gaan doen met de winkel ?

 

Een groot deel van de markt is inderdaad opgevuld door drogisterijen en supermarkten.

Zit je in een grote stad of meer in de rimboe ?

Bij ons op het dorp zat een aantal jaren terug ook een soortgelijke winkel.

Die hebben het assortiment terug gebracht, en verkopen nu ook biologisch geteelde groente en fruitpaketten.

Ik weet dat dit ook voor kaas en vlees mogelijk is.

Je zou van zoiets distributiepunt kunnen worden, mensen komen dan bij jouw de spullen halen. en dat geeft de mogelijkheid om ook andere dingen te verkopen.

 

Ik zeg niet dat het een oplossing is, maar een behinnetje voor een oplossing.

 

Ik speel de bal nu even door, wie pakt hem op ?

 

Link naar reactie

Kijk ook eens buiten je 'doelgroep' naar afzetgebieden. Ik ben persoonlijk absoluut niet religieus en bij het woord spiritueel verschijnt er eerder een cynische glimlach dan dat ik geinteresseerd raak. Ik heb wèl 5 soorten wierook op 'voorraad' (waar ik voor naar Den Haag moet omdat deze goede wierook hier in Delft niet meer te krijgen is), op dit moment twee flesjes olieën (altijd mandarijn olie, heerlijke verfrissende geur) en heb twee Boedhas (omdat ik ze mooi vind) Ik stap dan ook eerder een winkel binnen met de naam 'feel good essences' dan iets met 'spiritual' in de naam.

 

Deze producten zijn vaak ook onbekend dus je moet mensen over de streep trekken om bv. mandarijn olie te kopen. Verleidt ze dus met een leuke flyer/reclame bordje. Met een tekst als 'even de heerlijke geur van een vers gepeld mandarijntje opsnuiven, dat kan altijd!' verkoop je denk ik meer dan met de spirituele inslag of geurtherapie e.d.

 

Geen idee hou jouw winkel er uit ziet / wat voor uitstraling deze heeft. Bovenstaande opmerking zijn gebaseerd op mijn ervaringen met de zaken waar ik mijn spulletjes koop.

 

Als ik jou was zou ik een flinke dosis marketing info inslaan (wellicht gedeeltelijk via dit forum), experimenteren met je klanten / producten en het in ieder geval nog een jaar volhouden om te kijken of dat werkt.

Link naar reactie

Als ik dit zo lees denk ik dat er inderdaad ruimte genoeg is voor een winkel als je jouwe (hoewel ik natuurlijk je stad niet ken, je regionale concurrentie, je locatie, etc), maar in de basis ben ik zelf "fan" van alternatieve winkeltjes met niet alledaagse zaken.

 

En dat is het eerste wat me opvalt. Je zegt: de meeste oliën e.d. zijn nu ook bij drogisten en zo te krijgen. Dus je zou misschien op zoek moeten naar alternatieven?

 

Seth Godin stelt ook altijd: be remarkable. Zorg dat je je dus onderscheid. Waarmee doe je dat? Wat is er nu super uniek aan jouw winkel (behalve jijzelf)?

 

Ook lijkt mij, als marketeer, het woord spiritueel verkeerd gekozen. Veel mensen hebben daar óf aversie bij, óf (zoals je hier al merkte) een verkeerde veronderstelling óf een hoog "zweef' gehalte.

 

In Breda hebben we een winkel die heet Chi: levenskracht. Die is denk ik deels te vergelijken met jouw winkel. Prachtige beeldjes (meestal erg duur, maar wel heel mooi), speciale kruiden, thee, oliën die je niet zomaar elders vindt.

 

Tweedehands boeken is niets mis mee, sterker, ik denk dat het iets unieks is. Maar de vraag is: wat wil je met de rest bereiken? Wie wil je bereiken? Heb je een website? Juist voor dit soort unieke winkels is een website erg handig (b.v. met je recente tweedehandsboeken assortiment).

 

Sta je wel eens op festivals e.d. met een standje? Kleine pop/rock festivals, Elf Fantasy Fair, dat soort dingen? Daar komt mogelijk veel van je doelgroep die, als je een website hebt, mogelijk hele trouwe mensen kunnen worden.

Link naar reactie

Ik heb me zojuist geregistreerd als HL lid nadat ik deze thread had gelezen.

Even een korte introductie van mezelf;

Ik ben al jaren zelfstandig ondernemer met alle ups en downs. Hierdoor kan ik me redelijk snel inleven in diverse ondernemers- of ondernemings situaties. Bovendien heb ik mezelf aangeleerd oplossingsgericht te denken zonder de realiteit uit het oog te verliezen.

Al met al denk een aantal capaciteiten waarmee ik je een eindje op weg zou kunnen helpen.

 

Je zoekt antwoordt op diverse vragen! die vragen stel je aan wildvreemde mensen die jou én je bedrijf niet kennen. ???

Waarom vraag je het niet aan de mensen die jou/ je zaak wél kennen ;D

Begin 's met een enquete onder je klanten, of ga een gericht gesprek aan met hen. Je zult verbaasd zijn over de stroom van informatie die je krijgt.

Daarnaast zou je bijvoorbeeld in de directe omgeving van je bedrijf, op straat, hetzelfde kunnen doen.

Hiermee leg je de zwaktes van je bedrijf bloot voor jezelf én.... net zo belangrijk, weet je ook waar je kracht ligt.

 

Als je dat weet kun je op dit forum oplossingen vragen voor de situatie waarin je verkeerd. Want creativiteit zit hier genoeg!!! ;D ;D

 

wellicht is deze handreiking ten overvloede of niet van toepassing, maar ik ben wel benieuwd naar een reactie. Misschien kan ik je daarna nog iets verder helpen.

 

Als hart onder de riem.... GEEF NOOIT, NOOIT, NOOIT OP!! :-* (gejatte quote van Sir Winston Churchill

 

Succes

 

Link naar reactie

vergeet niet, dat het vaak moediger is ergens mee op te houden dan door te blijven modderen.

 

5 jaar, en er dan nog niet van kunnen leven - bij stijgende schulden?

 

ik zou ermee ophouden. maar...

 

zo simpel ga je echter ook weer niet failliet, daar is wel meer voor nodig.

 

ga eerst eens met je bank praten over verschillende mogelijkheden.

 

goed nadenken, reeel zijn, verschillende opties hebben - en dan de knoop doorhakken.

 

kop op!

Link naar reactie

Chantal,

 

Wellicht dat het ondernemersklankbord iets voor je is. Daar zitten ervaren ondernemers die je kunnen helpen met je beslissing. Dit is een stichting die nauw samenwerkt met de kvk. Je betaald geloof ik eenmalig een klein bedrag voor de hulp.

Zelf heb ik zeer goede ervaringen toen ik met dezelfde vraag worstelde.

 

Link naar reactie

Heb ervaring (klusje) met deze "spirituele, new age" omgeving gehad. Ook zij hadden wat minder kopende klanten dus omzet. Verkopen nu ook wat meer prularia om zo maar oneerbiedig te zeggen ook organiseren zij thema bijeenkomsten. nlp, Invloed van Magnetsiche velden op onze gezondheid enz maar je weet zelf wel wat nog meer.De eigenaresse heeft ook opleiding pilatus gedaan (moderne yoga) deze geeft ze nu ook s'avonds. ik weet natuurlijk niet of je daar de ruimte voor hebt? Maar goed ze heeft nu 30 deelnemers/week 30 x 7.50 euro toch ook weer 225,00 euro bruto voor 3 uur (leuk) werk. Ik zou ook nooit direct stoppen ga desnoods halve dagen als "loonslaaf" ;) werken, en halve dagen open. De kopende klanten komen toch wel hoor. Zo maar ideetje..

gr en veel succes,

Link naar reactie

Het hangt er allemaal een beetje vanaf hoeveel verlies je maakt en hoe lang je dat nog kunt dragen en of je voor je inkomen alleen van je winkeltje afhankelijk bent. Ik heb als hobby een heel klein online winkeltje dat verlies maakt, maar omdat het niet meer dan max. 1000 euro per jaar is vind ik dat niet erg.

 

Je zegt zelf dat je business nu niet meer hype is, dus misschien moet je je assortiment of je imago veranderen.

 

dagdag

Christine

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 132 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.