• 0

Inboeken wettelijke handelsrente, datum van brief of van betaling?

Inzake een incasso wil ik mijn advocaat zometeen opdracht geven om de sommatiebrief met daarin opgenomen de wettelijke handelsrente te versturen.

Ik zou de rente echter graag in 2021 inboeken (omdat ik dan minder winst verwacht te maken), niet in 2020.

 

* Wat is de correcte boekingsdatum voor de wettelijke rente (en de buitengerechtelijke incassokosten) uit een sommatiebrief? Datum van de brief of datum van betaling?

* Zelfde vraag indien de klant pas na een rechtszaak betaalt: is de inboekingsdatum dan datum uitspraak rechter?

 

* En de grootboekrekening heet neem ik aan 'Buitengewone baten'?

 

Alvast bedankt!

Arjan

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ik zou die rente, in het kader van het voorzichtigheidsbeginsel, pas inboeken wanneer die daadwerkelijk ontvangen wordt. Zou je hem nu al inboeken, dan zou je er ook meteen een reservering tegenover moeten zetten omdat je niet weet of die rente ooit betaald gaat worden. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur geleden, arjb zei:

Ik zou de rente echter graag in 2021 inboeken (omdat ik dan minder winst verwacht te maken), niet in 2020.

 

Je mag sowieso niet naar believen schuiven met de omzet, omdat dat persoonlijk beter uitkomt. Dat is geen zakelijke overweging. Je moet de rente gewoon toewijzen aan de periode waarop het betrekking heeft. Je moet echter ook voorkomen dat je winst te vroeg opneemt in je boekhouding, als het niet vaststaat dat je de baat gaat ontvangen.

Als je echter wél zeker bent dat er betaald gaat of moet worden (bijvoorbeeld na een rechtzaak), dan moet je de rente wel opnemen als baat en zul je die voor zover mogelijk moeten toerekenen aan de periode waarover deze betrekking heeft, maar in de meeste gevallen zal dat dus het jaar zijn waarin de rente daadwerkelijk opeisbaar wordt (niet wanneer deze uiteindelijk betaald wordt).

 

Je boekt die rente dan trouwens gewoon als een normale (financiële) opbrengst, dus ergens in de 8xxx groep onder de naam "creditrente" of "rentebaten" of iets dergelijks.

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

 

Bedankt voor jullie antwoorden! Ik wil de rente ook netjes inboeken in de periode waar het hoort, hoor.

 

1 uur terug, Joost Rietveld zei:

Voor de bepaling van de winst is leidend op welke periode de claim betrekking heeft, niet wanneer er betaald wordt

De vordering is al enkele jaren oud en de aanslag over het jaar van facturatie is al definitief vastgesteld. Dus in het jaar waarin ik de factuur verzond kan ik geen rente meer inboeken.

 

 

1 uur terug, StevenK zei:

Ik zou die rente, in het kader van het voorzichtigheidsbeginsel, pas inboeken wanneer die daadwerkelijk ontvangen wordt. Zou je hem nu al inboeken, dan zou je er ook meteen een reservering tegenover moeten zetten omdat je niet weet of die rente ooit betaald gaat worden. 

Het zou kunnen dat er na de sommatie een dagvaarding nodig is begin januari, dus ik weet nu niet 100% zeker of ik de sommatiebrief kan inboeken. Er kan immers een dagvaarding nodig zijn na de sommatie.

 

Mijn onderliggende vraag was eigenlijk: moet ik tot 1 januari 2021 wachten met versturen van de sommatiebrief als ik de rente in 2021 wil kunnen inboeken?

Of kan de advocaat de brief morgen al versturen met in het briefhoofd 'Datum: 1 januari 2021' net zoals in een belastingaanslag (of factuur?) in het briefhoofd soms een datum een paar dagen in de toekomst ligt. (De brief wordt naast aangetekend ook per email verstuurd als pdf, dus de email verzenddatum zou dan 30 december zijn).

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Die datum van die brief maakt echt niks uit. Het gaat om de vraag wanneer je de redelijke verwachting hebt dat je die rente daadwerkelijk gaat ontvangen. In mijn ervaring is een brief van een advocaat echt geen garantie dat alle gevorderde rente en kosten voldaan worden.

Link naar reactie
  • 0
35 minuten geleden, arjb zei:

De vordering is al enkele jaren oud

Hopelijk is de vordering dan nog niet verjaard. Dan wordt opeisen waarschijnlijk lastig, inclusief de rente.

Het kan zijn dat enkele dagen later versturen, voor deze voltooiing van de verjaring zorgt.

 

Rente is schadevergoeding voor te laat betalen. Op zich zou je het per jaar moeten toerekenen, maar gezien de onzekerheid lijkt mij (maar ik ben geen fiscalist) verdedigbaar om de rente pas op te voeren op het moment dat je betaald krijgt.

Ander is het inderdaad opvoeren van de rente met gelijk een voorziening voor hetzelfde bedrag (effect = 0) Dit zal gelijk lopen met de factuur en de voorziening hiervoor (de vordering is immers meer dan een jaar oud, dus veronderstel ik dat die inmiddels geherwaardeerd is.)

Het is immers niet zeker dat je de vordering bij de rechtbank toegewezen gaat krijgen én bij toewijzing ook volledig betaald gaat krijgen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.