• 0

Iets zakelijk besteld bij webshop, maar niet geleverd

Ik heb bij een webshop op 3 januari een laptop van bijna 2000 euro zakelijk besteld. Deze zou 6 januari geleverd worden. Echter is het nu, een week na de oorspronkelijke leverdatum, nog steeds niet geleverd. Ik wil het daarom annuleren en mijn vooruitbetaling terugkrijgen, echter weigert de webshop dit: zij zeggen dat het retour en annuleringsrecht niet geldt voor zakelijke klanten. Een heldere statupdate en wanneer het wel geleverd gaat worden geven ze echter niet.

 

Mogen zij dan bij een zakelijke bestelling de levering uitstellen tot sint juttemus?

 

Ik heb het betaald met PayPal, zou de aankoopbescherming van PayPal mij kunnen helpen? Ik zie bij die voorwaarden niets over een verschil tussen consument en zakelijk staan.

 

Ik had het als eenmanszaak natuurlijk gewoon op mijn eigen naam moeten bestellen. Maar ja, achteraf...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Je moet de leverancier een redelijke mogelijkheid bieden alsnog de overeenkomst na te komen. En over aankoopbescherming informeren bij Paypal kan natuurlijk geen kwaad.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Innovatie Strateeg I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  

Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Te laat leveren is een vorm van wanprestatie, al is mij niet duidelijk of er dan eerst een termijn moet zijn afgesproken, of dat je bij je ingebrekestelling alsnog een termijn moet noemen. Ik vermoed ook dat bij een ingebrekestelling sommige remedies wegvallen; het lijkt me dat je niet kunt ontbinden en tegelijkertijd nakoming kunt eisen, bijvoorbeeld.

 

Verder hangt veel af van wat je bent overeengekomen door de algemene voorwaarden van de leverancier te aanvaarden. Weet je wat in deze AV staat? Want als daarin staat dat zij de levering mogen uitstellen tot Sint Juttemis, dan mogen zij dat.

 

Verder:

 

Quote

 

Artikel 38, BW 6:

 

Indien geen tijd voor de nakoming is bepaald, kan de verbintenis terstond worden nagekomen en kan terstond nakoming worden gevorderd.

 

Artikel 39, BW 6:

 

1 Is wel een tijd voor de nakoming bepaald, dan wordt vermoed dat dit slechts belet dat eerdere nakoming wordt gevorderd.

 

2 Betaling vóór de vervaldag geldt niet als onverschuldigd.

 

 

Dus nogmaals, eerst in de algemene voorwaarden kijken.


Via Paypal spelen zou de handigste manier kunnen zijn om je leverancier in beweging te zetten.


 

aangepast door Branko Collin

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, Branko Collin zei:

Dus nogmaals, eerst in de algemene voorwaarden kijken.

 

Ja, ik heb de algemene voorwaarden van deze webshop doorgelezen. Echter zijn deze volledig gericht op consumenten, er wordt met geen woord gerept over zakelijke klanten. Dus feitelijk zijn er dan volgens mij geen voor mij geldende algemene voorwaarden.

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, Branko Collin zei:

als daarin staat dat zij de levering mogen uitstellen tot Sint Juttemis, dan mogen zij dat.

 

Die levertermijn kun je wel in je AV zetten,  maar die is sowieso onwettig. 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Innovatie Strateeg I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  

Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
5 minuten geleden, Digeric zei:

Dus feitelijk zijn er dan volgens mij geen voor mij geldende algemene voorwaarden.

 

Er is in ieder geval een overeenkomst, maar neem eerst contact op met PayPal. 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Innovatie Strateeg I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  

Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Mja, wat wil je? Is dat te verenigen met waar je recht op hebt? En kun je dat recht vervolgens halen?

 

Je remedies volgens de wet zijn: opschorting van je eigen prestatie (betaling, maar die heb je neem ik al gedaan), nakoming eisen (stel een termijn), ontbinden en/of een schadevergoeding.

 

Ondertussen heeft je leverancier zowel je laptop als je geld, die heeft geen haast.

 

aangepast door Branko Collin

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Het vervelende is dat ik deze laptop dringend nodig heb om mijn werk te kunnen doen. Ik kan er nu wel één bestellen bij een andere webshop, maar als ik uiteindelijk toch aan deze bestelling vastzit, dan heb ik straks 2 laptops en dat kan ik mij momenteel helaas niet financieel veroorloven.

Link naar reactie
  • 0
9 minuten geleden, Digeric zei:

Het vervelende is dat ik deze laptop dringend nodig heb om mijn werk te kunnen doen. Ik kan er nu wel één bestellen bij een andere webshop, maar als ik uiteindelijk toch aan deze bestelling vastzit, dan heb ik straks 2 laptops en dat kan ik mij momenteel helaas niet financieel veroorloven.

 

Duidelijk, dus, nog maar eens, eerst en z.s.m. de weg naar een mogelijke oplossing kiezen: contact opnemen met PayPal, wellicht kunnen zij de betaling nog blokkeren of anderszins iets erin betekenen.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Innovatie Strateeg I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  

Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, Frank v C zei:

De webshop schrijven niet wanneer zij wel de laptop gaan leveren?

 

58 minuten geleden, Digeric zei:

Een heldere statupdate en wanneer het wel geleverd gaat worden geven ze echter niet.

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Innovatie Strateeg I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  

Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, Frank v C zei:

De webshop schrijven niet wanneer zij wel de laptop gaan leveren?

 

Nee dus. Ik heb ze ook al 3 keer gebeld en het enige wat ze zeggen is dat het door corona is vertraagd en dat ze ook maar moeten afwachten wanneer de pakketdienst het op komt halen. Voor een kleine vertraging heb ik best begrip in deze tijden, maar de tegenwoordig veel gebruikte "smoes" van corona gaat er na een week niet meer in bij mij.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Dan ga je die laptop toch (laten) afhalen als het dringend is? Lijkt me dat dit probleem binnen Nederland voor morgen 12:00 uur op te lossen is.

 

Hoe heb je op Paypal inbetaald?

 

Het lijkt mij dat je de koop kunt laten ontbinden op basis van de eerste, nieuwe leugen waarop je de webshop kunt betrappen.

 

Mvg,

 

Wigbolt

 

Edit: technisch probleem met aanvulling van laatste regel reactie, dus opnieuw getypt met bedoelde strekking

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0
14 minuten geleden, Gast zei:

Dan ga je die laptop toch (laten) afhalen als het dringend is? Lijkt me dat dit probleem binnen Nederland voor morgen 12:00 uur op te lossen is.

 

Hoe heb je op Paypal inbetaald?

 

Mvg,

 

Wigbolt

 

Ophalen heb ik wel aan gedacht. Maar die webshops hebben hun magazijn meestal niet bij het kantoor zitten. Vaak wordt het zelfs gewoon direct vanuit de groothandel geleverd. Dus ik kan wel naar het adres van deze webshop rijden, maar vrijwel zeker dat ik dan onverrichter zaken terug kom.

 

Wat bedoel je met "Hoe heb je op Paypal inbetaald?" ? Wat is inbetalen??

Link naar reactie
  • 0
Quote

Wat bedoel je met "Hoe heb je op Paypal inbetaald?" ?

Heb je met een Paypal-saldo betaald of bijvoorbeeld per creditcard?

 

Ik vermoed gewoon dat die webshop de uit te leveren laptop nog niet in voorraad of direct beschikbaar heeft.

 

Mvg,

 

Wigbolt

Link naar reactie
  • 0
Quote

Dus ik kan wel naar het adres van deze webshop rijden, maar vrijwel zeker dat ik dan onverrichter zaken terug kom.

Dat doe je dus in overleg en op afspraak. Denk je dat je met garantie of service claims ooit op dit adres geholpen gaat worden?

 

Mvg,

 

Wigbolt

Link naar reactie
  • 0
13 minuten geleden, Digeric zei:

Dus ik kan wel naar het adres van deze webshop rijden, maar

 

Wat is het dat je in dit topic bij elke oplossing een nieuw probleem lijkt op te werpen en wat weerhoudt jou ervan nu meteen in actie te komen? Ga Paypal bellen, kom je daar niet uit, kondig dan aan dat je de laptop zelf wel komt halen, maar kom in actie!

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Innovatie Strateeg I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  

Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

 

Het is een terechte reden om niet als een zot te gaan handelen.

 

Paypal kent een bescherming.

 

Quote

Aankoopbescherming

Als je in aanmerking komende aankoop niet aankomt of sterk afwijkt van de omschrijving van de verkoper, kunnen wij het voor je vergoeden.

 

 

Uiteraard staat Paypal niet te springen om binnen een week al in actie te komen.

 

Was het een bijzondere aanbieding van een onbekende aanbieder?

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
5 minuten geleden, TwaBla zei:

Uiteraard staat Paypal niet te springen om binnen een week al in actie te komen.

Dat is speculatie, maar Paypal komt zeker niét in actie als je géén contact opneemt...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Innovatie Strateeg I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  

Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

 

Is een procedure voor. Langsrijden hoeft niet.

 

Quote

Hoe krijg je je geld van PayPal terug?

 

  • Als je het product niet hebt ontvangen, kun je na betaling een geschil openen op de website van Paypal.
  • De verkoper krijgt 10 dagen om te reageren op het geschil en te bewijzen da het product wel verzonden is.
  • Als de verkoper niet op tijd reageert of je komt er niet uit, moet je het geschil binnen 20 dagen opwaarderen naar een claim.
  • De verkoper heeft volgens de regels 10 dagen om de Track & Trace informatie aan PayPal te overhandigen, om te bewijzen dat hij de goederen verzonden heeft. Als PayPal niets verneemt van de verkoper, zal PayPal besluiten dat de beslissing in jouw voordeel is. Je ontvangt dan een vergoeding van 100% van het betaalde bedrag (inclusief verzendkosten).
  • PayPal streeft er naar om binnen 10 dagen na het aanmaken van een claim het geld uit te keren op je PayPal-rekening. Het geld is dan terug te vinden als PayPal Balans. Je kunt het daar laten staan voor een volgende aankoop, of kosteloos overschrijven naar je bankrekening.

 

En inderdaad, dat had de vraagsteller zelf binnen 30 seconden kunnen uitvinden. :zany-face:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
4 uur geleden, Hans van den Bergh zei:

 

Wat is het dat je in dit topic bij elke oplossing een nieuw probleem lijkt op te werpen en wat weerhoudt jou ervan nu meteen in actie te komen? Ga Paypal bellen, kom je daar niet uit, kondig dan aan dat je de laptop zelf wel komt halen, maar kom in actie!

 

PayPal kun je niet zomaar even bellen om te vragen of ze een betaling willen tegenhouden of terughalen. Je kunt via de website een geschil indienen en dat heb ik ook al gedaan. Echter kan de oplossing via die weg wel een aantal weken, zelfs tot 50 dagen duren. Daarom wilde ik middels dit topic vragen of mensen misschien advies of ervaring hebben met andere oplossingen.

 

Met langs gaan bij een bedrijf sta je deze tijd hoogst waarschijnlijk voor een dichte deur: iedereen werkt thuis.

aangepast door Digeric
Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, Digeric zei:

maar dat was mijn vraagstelling ook niet.

Wat was de vraagstelling dan?

5 uur geleden, Digeric zei:

zou de aankoopbescherming van PayPal mij kunnen helpen?

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Innovatie Strateeg I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  

Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    0 leden, 576 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.