ik loop regelmatig tegen het volgende probleem aan:
Ik verkoop via platformen zoals Amazon en ontvang regelmatig klachten dat ik inbreuk op bepaalde merken zou maken. gaat dan vaak om grote gevestigde merken die dergelijke claims sturen naar Amazon.
Nu maak ik in 99,99% van de gevallen geen inbreuk op een merk (2 keer is voorgekomen dat bleek dat de producent van betreffende product inderdaad inbreuk bleek te maken en daarop de betreffende naam van product iets aangepast heeft of product uit assortiment gehaald heeft).
Maar in alle overige gevallen gaat het om producten die ik gewoon binnen Europa bij officiële distributeurs van dat betreffende merk inkoop.
Nu ook weer een 15 of meer claims van een Duits bedrijf welke zegt dat ik inbreuk zou maken op hun merk terwijl ik officiële producten verkoop.
Hun uiteraard direct aangegeven dat dat niet het geval is, ik het officiële product van een officiële Europese distributeur verkoop en eis dat per direct de claims ingetrokken worden.
Daarop hebben ze gereageerd met "dat is in principe verkoop op marktplaatsen toestaan" maar dat ik een nieuwe ASSIN aangemaakt zou hebben en ze dat niet accepteren en ik inbreuk op hun copyright gemaakt zou hebben door hun foto's te gebruiken.
Nu heb ik ze ook al uitgelegd dat wij geen ASSINS aanmaken maar dat wij een EAN doorsturen en Amazon die zelf aan een bestaande ASSIN koppelen en wij data geen verdere invloed op hebben.
Ook al uitgelegd dat wij de foto dus niet geplaatst hebben en er geen copyright te claimen valt op een eenvoudige foto van een doios condooms met eenvoudige witte achtergrond aangezien gewoon een eenvoudige productweergave is.
Ook aangegeven dat als ze niet uiterlijk vandaag de valse claims terugtrekken dat ik ze volledig aansprakelijk stel voor de schade.
Nu hebben ze hier verder niet meer op gereageerd tot nu toe.
ook vaker van dit soort claims gehad van merken met dat ze geconstateerd hadden dat ik nepproducten verkocht terwijl dat niet zo was. dat ging er dan om dat ze hun producten of helemaal niet op marktplaatsen verkocht willen hebben of zelf alleenrecht op verkoop via marktplaatsen willen of afspraken met bepaalde verkopers hebben die ze alleenrecht op paatformen toegezegd hebben.
Nu loop ik hier flinke schade door op op meerdere manieren.
- momenteel heeft amazon de uitbetaling van al mijn tegoeden (vele tienduizenden euro's) geblokkeerd mede door dit soort claims.
- Dat kan leiden tot de beëindiging van mijn verkooprechten
- mijn accounts worden slechter gewaardeerd waardoor ik minder ga verkopen.
Ik ben dus benieuwd hoe ik dit nu het beste kan aanpakken en de fabrikant juridisch kan aanpakken en of er tips zijn voor partijen die ervaring hebben met aanpakken van internationale partijen bij dit soort zaken.
Ook zoek ik dus een vaste partij die me in de toekomst kan bijstaan bij dit soort claims en dus direct na het ontvangen van een dergelijke valse claims direct een juridische brief en aansprakelijkstelling kan sturen in plaats van dat ik eerst zelf contact opneem.
Ook zou ik die partij me willen laten bijstaan bij andere zaken bij platformen voor b.v. gevallen dat Amazon op mijn kosten klanten geld wil teruggeven voor geretourneerde goederen die niet aan retourvoorwaarden voldoen (momenteel geval daarmee betreft product van 600 euro, maar gebeurd veelvuldig dat soort zaken).
Hoor graag tips over aanpak hiervan en een goede partij die me bij dat soort zaken kan helpen.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Daniel_Nijmegen
Daniel_Nijmegen
ik loop regelmatig tegen het volgende probleem aan:
Ik verkoop via platformen zoals Amazon en ontvang regelmatig klachten dat ik inbreuk op bepaalde merken zou maken. gaat dan vaak om grote gevestigde merken die dergelijke claims sturen naar Amazon.
Nu maak ik in 99,99% van de gevallen geen inbreuk op een merk (2 keer is voorgekomen dat bleek dat de producent van betreffende product inderdaad inbreuk bleek te maken en daarop de betreffende naam van product iets aangepast heeft of product uit assortiment gehaald heeft).
Maar in alle overige gevallen gaat het om producten die ik gewoon binnen Europa bij officiële distributeurs van dat betreffende merk inkoop.
Nu ook weer een 15 of meer claims van een Duits bedrijf welke zegt dat ik inbreuk zou maken op hun merk terwijl ik officiële producten verkoop.
Hun uiteraard direct aangegeven dat dat niet het geval is, ik het officiële product van een officiële Europese distributeur verkoop en eis dat per direct de claims ingetrokken worden.
Daarop hebben ze gereageerd met "dat is in principe verkoop op marktplaatsen toestaan" maar dat ik een nieuwe ASSIN aangemaakt zou hebben en ze dat niet accepteren en ik inbreuk op hun copyright gemaakt zou hebben door hun foto's te gebruiken.
Nu heb ik ze ook al uitgelegd dat wij geen ASSINS aanmaken maar dat wij een EAN doorsturen en Amazon die zelf aan een bestaande ASSIN koppelen en wij data geen verdere invloed op hebben.
Ook al uitgelegd dat wij de foto dus niet geplaatst hebben en er geen copyright te claimen valt op een eenvoudige foto van een doios condooms met eenvoudige witte achtergrond aangezien gewoon een eenvoudige productweergave is.
Ook aangegeven dat als ze niet uiterlijk vandaag de valse claims terugtrekken dat ik ze volledig aansprakelijk stel voor de schade.
Nu hebben ze hier verder niet meer op gereageerd tot nu toe.
ook vaker van dit soort claims gehad van merken met dat ze geconstateerd hadden dat ik nepproducten verkocht terwijl dat niet zo was. dat ging er dan om dat ze hun producten of helemaal niet op marktplaatsen verkocht willen hebben of zelf alleenrecht op verkoop via marktplaatsen willen of afspraken met bepaalde verkopers hebben die ze alleenrecht op paatformen toegezegd hebben.
Nu loop ik hier flinke schade door op op meerdere manieren.
- momenteel heeft amazon de uitbetaling van al mijn tegoeden (vele tienduizenden euro's) geblokkeerd mede door dit soort claims.
- Dat kan leiden tot de beëindiging van mijn verkooprechten
- mijn accounts worden slechter gewaardeerd waardoor ik minder ga verkopen.
Ik ben dus benieuwd hoe ik dit nu het beste kan aanpakken en de fabrikant juridisch kan aanpakken en of er tips zijn voor partijen die ervaring hebben met aanpakken van internationale partijen bij dit soort zaken.
Ook zoek ik dus een vaste partij die me in de toekomst kan bijstaan bij dit soort claims en dus direct na het ontvangen van een dergelijke valse claims direct een juridische brief en aansprakelijkstelling kan sturen in plaats van dat ik eerst zelf contact opneem.
Ook zou ik die partij me willen laten bijstaan bij andere zaken bij platformen voor b.v. gevallen dat Amazon op mijn kosten klanten geld wil teruggeven voor geretourneerde goederen die niet aan retourvoorwaarden voldoen (momenteel geval daarmee betreft product van 600 euro, maar gebeurd veelvuldig dat soort zaken).
Hoor graag tips over aanpak hiervan en een goede partij die me bij dat soort zaken kan helpen.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/70439-valse-trademark-infringement-claims/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
34 antwoorden op deze vraag