• 0

Beste manier startende onderneming over te zetten op naam partner

(aangepast)

Hallo allemaal! 

Onlangs ben ik een onderneming gestart en kom niet in aanmerking voor subsidies en ik en mijn partner werken samen aan de onderneming (zelf werk ik fulltime, en heb onlangs een onderneming gehad). Daarom willen wij deze onderneming (zonder omzet whatsoever, we hebben al wel een website ed. Opgezet) overzetten op de naam van mijn partner. Mijn vraag is hoe moet dit, wat is de makkelijkste maar vooral de beste manier (uitschrijven en dan partner laten inschrijven?). 

 

Bedankt en groeten! 

 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Ondernemer61, allereerst welkom op Higherlevel!

 

Op 13-7-2021 om 18:03, Ondernemer61 zei:

Daarom willen wij deze onderneming overzetten op de naam van mijn partner.

 

Waarom? Omdat jij niet in aanmerking komt voor subsidies? Welke subsidies bedoel je en waarom zou je om die reden het bedrijf op naam van je partner moeten zetten? 

En als jullie beide in het bedrijf werkzaam zijn, waarom staat of zet je het bedrijf sowieso niet op beide namen? (bij BV: 2 aandeelhouders en bestuurders, bij nu eenmanszaak een VOF) . 

 

Waar je zeker bij een eenmanszaak maar ook bij een BV voor moet oppassen is dat het bedrijf op naam van 1 persoon staat terwijl er feitelijk 2 ondernemers actief zijn: daarmee loop je grote fiscale en juridische risico's 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 14-7-2021 om 10:33, Norbert Bakker zei:

Beste Ondernemer61, allereerst welkom op Higherlevel!

 

 

Waarom? Omdat jij niet in aanmerking komt voor subsidies? Welke subsidies bedoel je en waarom zou je om die reden het bedrijf op naam van je partner moeten zetten? 

En als jullie beide in het bedrijf werkzaam zijn, waarom staat of zet je het bedrijf sowieso niet op beide namen? (bij BV: 2 aandeelhouders en bestuurders, bij nu eenmanszaak een VOF) . 

 

Waar je zeker bij een eenmanszaak maar ook bij een BV voor moet oppassen is dat het bedrijf op naam van 1 persoon staat terwijl er feitelijk 2 ondernemers actief zijn: daarmee loop je grote fiscale en juridische risico's 

Bedankt voor uw reactie!

Het is een eenmanszaak, omdat we geen vooruitzicht hebben op hoe goed het zal lopen. 

Ik werk fulltime en ik kom niet in aanmerking voor de zelfstandigen aftrek en ik kom ook niet in aanmerking voor de startersaftrek (momenteel staat de eenmanszaak dus op mijn naam) . Als het bedrijf op naam van mijn partner staat komen we wel in aanmerking voor deze subsidies. 

 

De situatie: wij werken beiden aan het bedrijf aangezien ik fulltime werk gaat mijn partner het grote deel van het werk doen, maar ik werk er natuurlijk ook aan (op papier assisteer ik mijn partner als het ware en ik heb begrepen dat dat gewoon kan omdat het je partner is). 

 

Wat zijn deze fiscale en juridische risico's dan? 

Loont het meer om het als vof te registreren ipv een eenmanszaak? 

 

Bedankt. 

 

aangepast door Ondernemer61
Link naar reactie
  • 0
Op 14-7-2021 om 12:06, Ondernemer61 zei:

Wat zijn deze fiscale en juridische risico's dan? 

 

O.a deze: meewerkende partner in eenmanzaak: daar moet je een keuze in maken : dienstbetrekking, meewerkaftrek of toch samen een onderneming zoals een VOF

 

Vervolgens moet je afhankelijk van die eerdere keuze ook verstandig omgaan met het urencriterium: dus niet zomaar de eigen uren toeschrijven aan de partner ten behoeve van haar/zijn urencriterium .

 

En denk ook aan eigendom: relaties (zowel zakelijk als privé) zijn niet altijd voor de eeuwigheid. Beetje zuur als je samen een bedrijf opbouwt en - na het klappen van de relatie - met lege handen achterblijft omdat de onderneming op papier niet (ook) van jou was. 

 

Kortom: denk er niet te lichtzinnig over en laat je goed informeren over de diverse mogelijkheden en de voor- en nadelen van iedere optie. 

 

Tot slot: richt je op de business zelf en het succesvol maken van het bedrijf en ga je nu niet in allerlei bochten wringen voor fiscale voordelen die toch vroeg of laat verder afgebouwd gaan worden. Kun je er eenvoudig en zonder al te veel risico gebruik van maken dan vooral doen uiteraard, maar anders lekker laten voor wat het is. 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
Op 14-7-2021 om 12:47, TwaBla zei:

 

Kan je partner niet gewoon ook een eenmanszaak beginnen, waarna de activiteiten overgeheveld worden? Het is alleen nog maar een beperkt balansje, zo te zien.

Jah dat zijn we ook van plan. Het bedrijf opzeggen/staken en vervolgens op dezelfde bedrijfsnaam weer inschrijven op mijn partners naam. Is dit ook de beste manier van handelen is mijn vraag? Hoe lang duurt het na het staken dat de bedrijfsnaam weer beschikbaar wordt? 

Link naar reactie
  • 0
Op 14-7-2021 om 13:23, Norbert Bakker zei:

 

O.a deze: meewerkende partner in eenmanzaak: daar moet je een keuze in maken : dienstbetrekking, meewerkaftrek of toch samen een onderneming zoals een VOF

 

Vervolgens moet je afhankelijk van die eerdere keuze ook verstandig omgaan met het urencriterium: dus niet zomaar de eigen uren toeschrijven aan de partner ten behoeve van haar/zijn urencriterium .

 

En denk ook aan eigendom: relaties (zowel zakelijk als privé) zijn niet altijd voor de eeuwigheid. Beetje zuur als je samen een bedrijf opbouwt en - na het klappen van de relatie - met lege handen achterblijft omdat de onderneming op papier niet (ook) van jou was. 

 

Kortom: denk er niet te lichtzinnig over en laat je goed informeren over de diverse mogelijkheden en de voor- en nadelen van iedere optie. 

 

Tot slot: richt je op de business zelf en het succesvol maken van het bedrijf en ga je nu niet in allerlei bochten wringen voor fiscale voordelen die toch vroeg of laat verder afgebouwd gaan worden. Kun je er eenvoudig en zonder al te veel risico gebruik van maken dan vooral doen uiteraard, maar anders lekker laten voor wat het is. 

 

 

Bedankt voor het wijze advies en ik begrijp uw punt er zijn nou eenmaal risico's verbonden aan een bedrijf op de naam van je partner zetten want niemand weet wat de toekomst brengt. 

Toch is de vertrouwen er, en wil ik het op deze manier doen ivm de fiscale voordelen en omdat zij het merendeel van het werk gaat doen. Onze plan is dat ik fulltime blijf werken zodat we altijd een vangnet hebben in het geval het bedrijf niet goed loopt en indien het bedrijf wel goed loopt mogelijk omzetten tot een bv waarbij we beiden eigenaar worden en ik stop met mijn werk. 

Lijkt dit jou een correcte aanpak? Zijn er fiscale en juridische nadelen aan deze aanpak (los van het feit, dat er op privé vlak wat mis kan gaan)?

 

Bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Eenmanszaak afmelden bij de KVK, afrekenen met de fiscus en je partner een nieuwe eenmanszaak laten opzetten. De handelsnaam zou je zonder veel problemen direct bij de oprichting van de nieuwe eenmanszaak kunnen registreren, geloof niet dat een probleem is.

Link naar reactie
  • 0
Op 14-7-2021 om 16:41, Ondernemer61 zei:

Jah dat zijn we ook van plan. Het bedrijf opzeggen/staken en vervolgens op dezelfde bedrijfsnaam weer inschrijven op mijn partners naam. Is dit ook de beste manier van handelen is mijn vraag? Hoe lang duurt het na het staken dat de bedrijfsnaam weer beschikbaar wordt? 

 

Je kan ook onder een andere naam beginnen en daar later een handelsnaam aan toevoegen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Op 14-7-2021 om 12:06, Ondernemer61 zei:

ls het bedrijf op naam van mijn partner staat komen we wel in aanmerking voor deze subsidies. 

 

Dit zijn eigenlijk geen subsidies, maar fiscale aftrekposten. Bovendien is het niet zo dat je automatisch deze aftrekposten kunt benutten zodra je aan het urencriterium voldoet. Je krijgt deze aftrekposten pas benutten als je tevens voldoet aan de voorwaarden van het ondernemerschap voor de inkomstenbelasting.

 

Mocht je overigens zowel ondernemer zijn als voldoen aan het urencriterium, dan is het vervolgens nog steeds zaak om voldoende winst te draaien. Want zonder veel winst heb je aan (extra) aftrekposten nog steeds weinig. Je kunt ze dan niet of maar gedeeltelijk 'verzilveren'.

 

Daarnaast worden deze aftrekposten overigens afgebouwd. De bedragen van de aftrekposten worden dus niet met de inflatie geïndexeerd, maar in de komende 15 jaar meer dan gehalveerd.

 

Mocht je overigens aan alles voldoen, dan is er nog wel iets anders waar je naar zou kunnen kijken, namelijk de meewerkaftrek. Als je zelf fulltime werkt, dan kan het zijn dat je partner recht heeft op de zelfstandigenaftrek én de meewerkaftrek. Je moet daarvoor wel minstens 525 uur meewerken in de onderneming en je mag daarvoor niet meer dan 5.000 euro per jaar ontvangen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Op 14-7-2021 om 17:41, Roel J zei:

 

Die is net geblokkeerd, jij bent de enige die bezwaar kan maken tegen het gebruik ervan.

Dus als ik mijn eenmanszaak staak, kan niemand mijn handelsnaam gebruiken (voor hoelang). Hoe kan mijn partner deze naam dan gebruiken voor de herinschrijven? 

Moet ik toestemming geven (hoe doe ik dat?) ?

Link naar reactie
  • 0
Op 14-7-2021 om 17:44, Ondernemer61 zei:

Dus als ik mijn eenmanszaak staak, kan niemand mijn handelsnaam gebruiken (voor hoelang). Hoe kan mijn partner deze naam dan gebruiken voor de herinschrijven? 

Moet ik toestemming geven (hoe doe ik dat?) ?

 

Ik had een vervelende typefout gemaakt een handelsnaam wordt niet geblokkeerd, alleen de gebruiker ervan kan optreden tegen inbreuken op de handelsnaam. Aangezien jou partner zich inschrijft met "jouw" handelsnaam gaat dat dus niet gebeuren.

De KvK waarschuwt een inschrijver alleen dat gebruik van een handelsnaam tot problemen kan leiden, maar in dit geval is dus eenvoudig te weerleggen.

 

Link naar reactie
  • 0
Op 14-7-2021 om 19:20, Roel J zei:

 

Ik had een vervelende typefout gemaakt een handelsnaam wordt niet geblokkeerd, alleen de gebruiker ervan kan optreden tegen inbreuken op de handelsnaam. Aangezien jou partner zich inschrijft met "jouw" handelsnaam gaat dat dus niet gebeuren.

De KvK waarschuwt een inschrijver alleen dat gebruik van een handelsnaam tot problemen kan leiden, maar in dit geval is dus eenvoudig te weerleggen.

 

Bedankt, kan gebeuren :D 

 

Vraagje aan allen, is het beter om het bedrijf op te heffen en mijn vrouw te laten inschrijven. Of is een overdracht handiger. 

Wat is makkelijker en verstandiger? (omzet tot aan vandaag is 0 euro en er zijn geen materiele reserves of iets dergelijks) 

Link naar reactie
  • 0
Op 15-7-2021 om 12:55, Ondernemer61 zei:

Vraagje aan allen, is het beter om het bedrijf op te heffen en mijn vrouw te laten inschrijven. Of is een overdracht handiger. 

 

Er is geen "of". Met of zonder "overdracht" (concreet: verkoop van de activa en passiva van jouw eenmanszaak aan haar eenmanszaak)  moet je je eigen eenmanszaak uitschrijven en moet je vrouw haar eenmanszaak inschrijven: je kunt de eenmanszaak zelf niet overdragen want jij bent de eenmanszaak.

 

Nu er helemaal niets is, kun je die verkoop van helemaal niets - neem ik aan- gewoon achterwege laten.

 

Kortom: uitschrijven en inschrijven! 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 160 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.