• 0

BV met belastingschulden overnemen; verstandige keuze?

Beste allemaal, 

 

Ik heb momenteel een goedlopende eenmanszaak waarin ik zakelijke dienstverlening verstrek op het gebied van e-commerce en consultancy. Mijn inkomsten zijn zeer rendabel en mijn uitgaves (vaste lasten binnen de onderneming) zijn niet zo hoog. Ik merk aan alle kanten dat ik toe ben aan het uitbreiden van mijn onderneming. 

 

Ik heb een goede vriend die binnenkort zal emigreren naar het buitenland. Hij heeft een onderneming (besloten vennootschap) waar hij graag van af wilt. In de BV zit momenteel een belastingschuld van circa €40.000. De besloten vennootschap bestaat al 5 jaar en heeft totdat corona is begonnen, omzet gedraaid van circa 2 ton per maand. Nadat corona is gestart, zijn de werkzaamheden gestaakt en is hij uiteindelijk tot de conclusie gekomen om te emigreren. Ik zit alleen enorm in de knoop of het wel of niet verstandig is om de besloten vennootschap over te nemen en als bestuurder toe te treden. Dit houdt dan in dat ik de schuld van € 40.000 zal moeten overnemen. De belastingdienst heeft uitstel verstrekt betreft deze schuld door corona. Het is dus onduidelijk tot wanneer het uitstel zal verlopen. Wel staat in de brief van de belastingdienst aangegeven dat ze openstaan voor een betalingsregeling als het corona uitstel is afgelopen. 

 

In mijn ogen zie ik het momenteel als volgt;

 

Voordelen:

- Bestaande besloten vennootschap van 5 jaar (dit kan professioneler overkomen bij partijen)

- De onderneming heeft veel omzet gegenereerd, ik zou zeer makkelijk bijvoorbeeld leningen kunnen afsluiten bij de bank als zij om jaarcijfers vragen 

- De onderneming heeft al 3 verschillende zakelijke bankrekeningen 

- Het voorwerk ik al gedaan; het enige wat ik hoef te doen is mezelf als bestuurder toevoegen, sbi-codes koppelen en ik kan starten 

 

Nadelen

- Ik neem een belastingschuld (die niet van mij is) over van € 40.000, wat nou als het misgaat en ik opeens geen inkomsten meer kan genereren, ben ik dan gebonden om alsnog de volledige € 40.000 te betalen? 

 

Daarnaast heb ik momenteel enkel een eenmanszaak. Als je als bestuurder toetreed binnen een BV neem ik aan dat de meeste mensen dit doen met hun holding of stichting om de aansprakelijkheid te beperken. Ik ga er natuurlijk niet vanuit dat er iets misgaat maar ik wil mezelf wel graag indekken. Is het verstandig om met mijn eenmanszaak of letterlijk als natuurlijk persoon (ikzelf) toe te treden als bestuurder van een bestaande BV met belastingschulden?

 

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Een nieuwe BV starten vind ik toch een brug te ver omdat ik dan een aantal maanden bezig zal zijn om de notaris en bankzaken te regelen. 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0
Op 18-8-2021 om 17:45, Vanderwoodsen zei:

Ik heb momenteel een goedlopende eenmanszaak waarin ik zakelijke dienstverlening verstrek op het gebied van e-commerce en consultancy.

Welkom terug!  Toch iets anders gaan doen dan de plannen uit 2018 dus? (Evenementen/trouwzaal)

 

 

Op 18-8-2021 om 17:45, Vanderwoodsen zei:

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Een nieuwe BV starten vind ik toch een brug te ver omdat ik dan een aantal maanden bezig zal zijn om de notaris en bankzaken te regelen. 

 

Los van dat dit zwaar  overdreven is:  wat betaalt de overdragende partij jou voor het overnemen van 40K belastingschuld?  

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Om heel eerlijk te zijn: niet aan beginnen.

 

Als de eigenaar zijn kuierlatten neemt, zegt me dat eigenlijk al genoeg. Zijn belastingschuld is niet jouw probleem. Waarom zou je dat in 's hemelsnaam wel jouw probleem willen maken?

 

Zonder omzet is die bv bovendien niets waard, dus zul je minimaal 40.000 euro toe moeten krijgen om het een beetje zinnig te maken. Hoe lang moet je normaal werken voor 40.000 euro netto?

 

Overschat ook niet de uitstraling van een bv, zeker niet nu je die kan oprichten met letterlijk 1 euro. De tijd die je 'uitspaart' ten opzichte van het zelf oprichten is waarschijnlijk ook geen 40.000 euro waard.

 

Gewoon niet doen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Op 18-8-2021 om 18:05, Norbert Bakker zei:

Welkom terug!  Toch iets anders gaan doen dan de plannen uit 2018 dus? (Evenementen/trouwzaal)

 

Ja dat klopt:)!

 

Op 18-8-2021 om 18:05, Norbert Bakker zei:

Los van dat dit zwaar  overdreven is:  wat betaalt de overdragende partij jou voor het overnemen van 40K belastingschuld?  



We hebben geen overnamebedrag afgesproken. Hij vindt het fair dat hij een bedrijf met alle toebehoren overdraagt aan mij zonder dat ik daar iets voor hoef te betalen. Het enige is dat ik de belastingschuld dan voor rekening neem. De besloten vennootschap heeft overigens ook een bedrijfspand op huurbasis voor een duur van 3 jaar welke ik dan over dien te nemen (kosten circa € 2.000 per maand). Hij gaf wel aan dat hij eventueel zou kunnen helpen qua financiering in het begin maar dit is niet nodig omdat mijn concept niet een hoge investering nodig heeft.. het enige wat ik nodig heb is eigenlijk een laptop en telefoon en een aantal systemen (en die heb ik al tot mijn beschikking..)

Link naar reactie
  • 0

Toevoeging; 

 

De reden dat ik geen zin heb in het traject met de notaris en de bank is omdat ik heb gezien hoelang het duurt om een zakelijke bankrekening rond te krijgen met de betreffende sbi codes. Bij zijn BV heeft het letterlijk 6 maanden (!) geduurd.. De bank kwam steeds met vragen en op- en aanmerkingen. Ik vind het zonde om 6 maanden lang te vechten met de bank om uiteindelijk met moeite een bankrekening rond te krijgen terwijl er al 3 klaar staan bij desbetreffende onderneming. 

Link naar reactie
  • 0
Op 18-8-2021 om 18:11, Vanderwoodsen zei:

overigens ook een bedrijfspand op huurbasis voor een duur van 3 jaar welke ik dan over dien te nemen (kosten circa € 2.000 per maand).

 

Dus je betaalt 0 euro voor het privilege om 112.000 euro te mogen betalen?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Wil je nu de BV overnemen (lege huls qua werkzaamheden maar wel alle bankrekeningen + huurverplichtingen + €40.000 schuld) of wil je de BV overnemen en ook zijn activiteiten gaan voortzetten?

 

In het eerste geval kan je ook gewoon naar je huidige bank gaan en vragen of ze bij een eventueel omzetten van jouw eenmanszaak naar een BV jouw huisbankier willen blijven?

In dat geval scheelt dat je het overnemen van een grote schuld, huurverplichtingen etc. En als jouw zakelijke activiteiten gewoon zo goed gaan zal een financiering ook geen probleem moeten geven.

Bovendien: een belastingschuld kan ook reden zijn voor diezelfde belastingdienst om jouw BV in de toekomst scherper te controleren, lijkt me ook geen pretje.

En je kan wel denken dat je makkelijker financiering krijgt o.b.v. die eerdere omzet, maar de stilte door corona wekt dan weer qua omzet geen vertrouwen: de omzet van die BV ligt blijkbaar wel erg gauw helemaal op z'n gat...en als de bank dan ook ziet dat de BV eigenlijk niet meer de oorspronkelijke BV is is het nog maar de vraag of ze je makkelijk financieren: reken jezelf op dit punt dus niet te snel rijk !

Kortom, als je de BV alleen wil overnemen voor het snelle gemak van een reeds bestaande BV incl. rekeningen lijkt me dit geval een absolute no-go.

Zoek dan gewoon een lege BV met bankrekening, die staan zat te koop, en voor heel wat minder dan €40.000 ! Boeken en verplichtingen laten controleren en klaar is Kees.

 

In het tweede geval: je praat wel over 2 ton omzet per maand maar omzet zegt niets, het gaat om de winst. En dan een belastingschuld opbouwen van €40.000 is niet echt vertrouwendwekkend...

 

Kortom: ik kan me eigenlijk geen enkele goede veilige reden bedenken om dit plan door te zetten.

http://www.onym.nl

voor al uw inkoop/product sourcing in Polen, uw boots on the ground aldaar, wij hebben de contacten in Polen, wij weten de weg

ook voor fiscale, juridische zaken en real estate zijn wij hier uw partner

Link naar reactie
  • 0
Op 18-8-2021 om 18:09, prinsrachid zei:

Om heel eerlijk te zijn: niet aan beginnen.

Waarom niet … gewoon doen 😎


Drie blije gezichten … de verkoper, de koper én de belastingdienst … plus, naar alle waarschijnlijkheid, nog dertien lijken in de kast, die de overgenomen BV snel zullen doen ontbinden.

 

Op 18-8-2021 om 17:45, Vanderwoodsen zei:

Ik heb een goede vriend die binnenkort zal emigreren naar het buitenland.

Met de nodige schulden links en rechts, lijkt mij dat eerder een noodgedwongen emigratie.

Een welgemeend en oprecht advies: Met je  vrienden kan je beter gaan wandelen, inplaats van handelen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 18-8-2021 om 18:14, Vanderwoodsen zei:

De reden dat ik geen zin heb in het traject met de notaris en de bank is omdat ik heb gezien hoelang het duurt om een zakelijke bankrekening rond te krijgen met de betreffende sbi codes. Bij zijn BV heeft het letterlijk 6 maanden (!) geduurd.

ik ben onlangs overgegaan van een eenmanszaak naar een BV. bankrekening omzetten was kwestie van paar minuten werk en binnen paar dagen geregeld.

altans neem aan dat je nu een bankrekening hebt voor je eenmanszaak.

Veranderde voor mij dus weinig, huidige bankrekening kwam gewoon op nieuwe naam te staan (overgenomen) en rekeningnummer bleef hetzelfde, zelfde passen en pincodes, zelfde internetbankieren login en dezelfde creditcard.

Je hoeft dus geen nieuwe bankrekening aan te vragen.

Wel was bij mij een geruisloze overgang van eenmanszaak naar BV mogelijk dat nog anders is als je ruizende overgang doet?

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 18-8-2021 om 18:11, Vanderwoodsen zei:

 

Ja dat klopt:)!

 



We hebben geen overnamebedrag afgesproken. Hij vindt het fair dat hij een bedrijf met alle toebehoren overdraagt aan mij zonder dat ik daar iets voor hoef te betalen. Het enige is dat ik de belastingschuld dan voor rekening neem. De besloten vennootschap heeft overigens ook een bedrijfspand op huurbasis voor een duur van 3 jaar welke ik dan over dien te nemen (kosten circa € 2.000 per maand). Hij gaf wel aan dat hij eventueel zou kunnen helpen qua financiering in het begin maar dit is niet nodig omdat mijn concept niet een hoge investering nodig heeft.. het enige wat ik nodig heb is eigenlijk een laptop en telefoon en een aantal systemen (en die heb ik al tot mijn beschikking..)

dat helpen met financiering in't begin, is dat :

1 de persoon  heeft nog wat geld liggen? 

2 de persoon wil je nog meer schulden laten maken?

bij optie 1 zou de persoon zelf dingen kunnen afhandelen, optie 2 is al helemaal niet gezond.

aangepast door vloerengilde

www.vloerengilde.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.