• 0

Ondernemer voor inkomstenbelasting

(aangepast)

Beste HL,

 

Ik heb een aantal vragen over het begrip ondernemer voor de inkomstenbelasting en hoe ik die in mijn situatie moet interpreteren.

Aangezien het een belangrijk onderwerp is heb ik deze kwestie ook bij mijn boekhouder neergelegd, maar ik ben ook benieuwd naar jullie mening.

 

Mijn situatie:

Heel 2021 fulltime in loondienst, inkomen rond de 115.000 per jaar. Ondanks dat ik fulltime in dienst ben heb ik t/m juni niet hoeven werken (veroorzaakt door corona) en ook nu nog werk ik max 4 dagen per week. Tijd genoeg dus voor mijn eigen onderneming.

Sinds 4 januari 2021 ingeschreven als eenmanszaak bij de KVK, dit jaar ga ik meer dan 1225 uren besteden aan mijn onderneming (uren hou ik netjes bij).

 

Wat doet mijn onderneming:

Ik ben samen met 2 andere bedrijven een game aan het ontwikkelen met een winstoogmerk. Deze game zal fysiek buiten gespeeld worden (location based) op een tablet en met een koffer accessoires.  Alle 3 de bedrijven zijn overigens voor 1/3e eigenaar van het uiteindelijke product, maar de dagelijkse leiding bij de productie en straks in de operationele fase ligt bij mij. Aangezien het ontwikkelen van het product zeer veel tijd en investeringen met zich meebrengt, voordat we het kunnen gaan verkopen lopen deze kosten/werkzaamheden dus vooruit op de inkomsten. Ook maken we dit product niet in opdracht van een specifieke klant, maar gaan we klanten zoeken als ons product af is (uiteraard wel marktonderzoek gedaan). 

 

Als ik nu de ondernemerscheck op de site van de belastingdienst doe loop ik tegen de volgende vragen aan:

 

image.thumb.png.8933c532aa17cb4df0e9dba6b984ec34.png

We bieden onze game straks aan in een licentievorm, waarbij onze klanten (b2b) de game dan door kunnen verkopen aan de eindgebruikers (consument). Daarnaast leveren we de tablet, de accessoires en de marketingmaterialen. Levert mijn onderneming nu vooral diensten of goederen? Voor nu vul ik goederen in.

 

image.thumb.png.30dd89f7b5fcff84e1e54fc1165b14e6.png

Geldt deze opmerking op het moment van doen van aangifte 2021 (dus april 2022) of bij de start van de onderneming?

 

image.thumb.png.40632313feb112453eacfc609e6adc35.png

De verwachting is dat we tegen het einde van 2021 een werkend product hebben en deze dus kunnen gaan verkopen. Aangezien onze game buiten gespeeld wordt, verwacht ik echter pas in het voorjaar van 2022 constante omzet te gaan behalen. Dat is dus meer dan een jaar na de start van de onderneming. Is dat een probleem om als ondernemer voor de belastingdienst gezien te worden of snapt de belastingdienst dat de ontwikkeling voor de inkomsten uitlopen (aangezien "U verdient daarmee geld" een van de eisen is)?

 

image.thumb.png.13af8a04dd4cf437f9d1196d7118ae28.png

Geen vragen.

 

image.thumb.png.60a8a7c2ae5a49bffc38ecb8c6d6d4f2.png

Doelstelling voor 2022 is een omzet van meer dan 25.000 per jaar. Maar de verwachte omzet voor 2021 is minder dan 5.000. 

 

image.thumb.png.050700a0ecdd26de15b88bac4ed51fc8.png

Geen vragen

 

Uitkomst:

image.thumb.png.0e87dc066d8f4b6f0137de4df8ecc67f.png

 

Dus volgens deze check ben ik geen ondernemer voor de belastingdienst, met als enige aandachtspunt de lage omzet. Hierdoor zou ik een groot belastingvoordeel mislopen omdat ik dan geen gebruik mag maken van alle aftrekpost zoals zelfstandigenaftrek/startersaftrek/KIA/etc.. Ziet de belastingdienst dit zo zwart/wit of accepteren ze in dit geval een laag omzet vanwege de productontwikkeling? 

 

Ik ben benieuwd naar jullie meningen in deze casus.

Mvg Bobermo

 

 

aangepast door Bobermo
typo
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
Op 26-8-2021 om 16:26, Bobermo zei:

Dus volgens deze check ben ik geen ondernemer voor de belastingdienst, met als enige aandachtspunt de lage omzet. Hierdoor zou ik een groot belastingvoordeel mislopen omdat ik dan geen gebruik mag maken van alle aftrekpost zoals zelfstandigenaftrek/startersaftrek/KIA/etc.. Ziet de belastingdienst dit zo zwart/wit of accepteren ze in dit geval een laag omzet vanwege de productontwikkeling?

 

Ja, omzet is wel een dingetje waar de fiscus op controleert. En niet omdat ze daar nou zo actief aan het controleren zijn, maar omdat het juist één van de weinige dingen is die ze geautomatiseerd (kunnen) controleren. Als ondernemer voor de omzetbelasting geef je je omzet immers al door via je kwartaalaangifte (tenzij je in de KOR zit). Maar als je aangifte doet als ondernemer voor de inkomstenbelasting, dan moet je ook gewoon je omzet invullen bij je jaaraangifte.

 

Je moet je ook afvragen in hoeverre je überhaupt een "groot belastingvoordeel" misloopt, als je nauwelijks omzet hebt. Zonder omzet heb je namelijk geen (belastbare) winst waar je de genoemde ondernemersaftrek mee kunt verrekenen. En als je al iets kunt verrekenen, heeft het alsnog waarschijnlijk weinig effect vanwege de algemene heffingskorting en arbeidskorting. Overigens heeft het niet zijn van ondernemer voor de inkomstenbelasting als voordeel dat je in dat jaar geen uitgebreide aangifte hoeft te doen met balans en winst- en verliesrekening. Bovendien verspeel je ook geen startersaftrek.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Op 26-8-2021 om 16:26, Bobermo zei:

Ziet de belastingdienst dit zo zwart/wit of accepteren ze in dit geval een laag omzet vanwege de productontwikkeling? 

de cost gaet voor de baet uyt … en dat weet de Belastingdienst  ook.

De hamvraag hierbij is dan ook … investeer je veel in bedrijfsmiddelen?

De KIA … niet de auto maar de KleinschaligheidsInvesteringsAftrek staat los van het urencriterium.

Als de kosten alleen maar bestaan uit arbeidsuren en koffie, dan wordt het toch wel een dingetje.

Maar wat maakt het uit … als er geen winst is dan valt er ook niets af te trekken .


zie ook : Zelfstandigenaftrek

en ook: Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA)

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 26-8-2021 om 16:26, Bobermo zei:

Ondanks dat ik fulltime in dienst ben heb ik t/m juni niet hoeven werken (veroorzaakt door corona) en ook nu nog werk ik max 4 dagen per week. Tijd genoeg dus voor mijn eigen onderneming.

Heeft de game of ontwikkeling ervan enigszins te maken met het werk in loondienst, en zoja, heb je dan goede schriftelijke afspraken gemaakt met de werkgever over het auteursrecht van de te ontwikkelen game? Anders kan de werkgever het auteursrecht claimen en sta je straks met lege handen (jurisprudentie). 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Allereerst bedankt voor jullie replies!

On 26/08/2021 at 17:25, prinsrachid said:

 

Ja, omzet is wel een dingetje waar de fiscus op controleert. En niet omdat ze daar nou zo actief aan het controleren zijn, maar omdat het juist één van de weinige dingen is die ze geautomatiseerd (kunnen) controleren. Als ondernemer voor de omzetbelasting geef je je omzet immers al door via je kwartaalaangifte (tenzij je in de KOR zit). Maar als je aangifte doet als ondernemer voor de inkomstenbelasting, dan moet je ook gewoon je omzet invullen bij je jaaraangifte.

 

Je moet je ook afvragen in hoeverre je überhaupt een "groot belastingvoordeel" misloopt, als je nauwelijks omzet hebt. Zonder omzet heb je namelijk geen (belastbare) winst waar je de genoemde ondernemersaftrek mee kunt verrekenen. En als je al iets kunt verrekenen, heeft het alsnog waarschijnlijk weinig effect vanwege de algemene heffingskorting en arbeidskorting. Overigens heeft het niet zijn van ondernemer voor de inkomstenbelasting als voordeel dat je in dat jaar geen uitgebreide aangifte hoeft te doen met balans en winst- en verliesrekening. Bovendien verspeel je ook geen startersaftrek.


Ja ik snap dat dat juist een van de zaken is die ze automatisch controleren.

Volgens mij loop ik wel degelijk een belastingvoordeel mis, aangezien alle aftrekposten zoals de zakelijke kosten/startersaftrek/zelfstandigenaftrek van mijn belastbaar inkomen in box 1 afgetrokken mogen worden. Dus ook al is er inderdaad nog geen of nauwelijks omzet binnen mijn eenmanszaak, het voordeel is er wel degelijk. Al helemaal omdat ik verwacht dat 2021 het enige jaar is waarin ik aan het uren criterium zal kunnen gaan voldoen.


 

On 26/08/2021 at 17:57, Cosara said:

de cost gaet voor de baet uyt … en dat weet de Belastingdienst  ook.

De hamvraag hierbij is dan ook … investeer je veel in bedrijfsmiddelen?

De KIA … niet de auto maar de KleinschaligheidsInvesteringsAftrek staat los van het urencriterium.

Als de kosten alleen maar bestaan uit arbeidsuren en koffie, dan wordt het toch wel een dingetje.

Maar wat maakt het uit … als er geen winst is dan valt er ook niets af te trekken .


zie ook : Zelfstandigenaftrek

en ook: Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA)

 

 

 

Ik verwacht in 2021 tussen de 15.000 en 20.000 euro te investeren in de ontwikkeling van mijn product. Denk hierbij aan kosten voor externe designers/acteur/grafisch ontwerp/productie van de accessoires.  
Ook hier weer de opmerking, volgens mij mag je als eenmanszaak je verliezen/aftrekposten verrekenen in Box 1.

 

On 26/08/2021 at 19:18, Ron van der Kolk said:

Heeft de game of ontwikkeling ervan enigszins te maken met het werk in loondienst, en zoja, heb je dan goede schriftelijke afspraken gemaakt met de werkgever over het auteursrecht van de te ontwikkelen game? Anders kan de werkgever het auteursrecht claimen en sta je straks met lege handen (jurisprudentie). 


Nee het heeft er helemaal niks mee te maken. Daarnaast heb ik schriftelijke toestemming van mijn werkgever voor mijn eenmanszaak. Toch bedankt voor de opmerking!
 

Link naar reactie
  • 0
Op 26-8-2021 om 23:28, Bobermo zei:

Ik verwacht in 2021 tussen de 15.000 en 20.000 euro te investeren in de ontwikkeling van mijn product. Denk hierbij aan kosten voor externe designers/acteur/grafisch ontwerp/productie van de accessoires.  

Dat zijn directe kosten … geen investeringen in bedrijfsmiddelen waarop fiscaal moet worden afgeschreven.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
On 27/08/2021 at 09:28, Ward van der Put said:

Als je geen ondernemer voor de inkomstenbelasting bent en je als deeltijdondernemer ook niet verwacht dat structureel te worden, is het verdedigbaar om je aanloopverlies te verrekenen in box 1 als een negatief resultaat uit overige werkzaamheden.

 

Bedankt voor dit inzicht, interessante materie.

 

On 27/08/2021 at 10:49, Cosara said:

Dat zijn directe kosten … geen investeringen in bedrijfsmiddelen waarop fiscaal moet worden afgeschreven.

 

Bedankt voor deze correctie, ik moet nog wennen aan het gebruik van de correcte terminologie..

Link naar reactie
  • 0
Op 27-8-2021 om 10:49, Cosara zei:

Dat zijn directe kosten … geen investeringen in bedrijfsmiddelen waarop fiscaal moet worden afgeschreven.

 

Interessant, waarom niet?

 

Bij mijn weten gold in de tijd van de CD-ROMs dat de schijfjes zelf voorraad waren, maar dat de broncode van de software die op de schijfjes kwam te staan, een bedrijfsmiddel was.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 82 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.