Ga naar inhoud

Representatiekosten medeleven tonen?

Geplaatst:

lindazzp

Om mijn medeleven te uiten heb ik een bestaande klant die ernstig ziek is een fruitmand met bosje bloemen gestuurd. De trieste omstandigheden grepen mij erg aan en het is mij niet om het geld te doen. Toch wil ik weten hoe dit in de administratie verwerkt zou moeten worden omdat ik dit vanaf mijn zakelijke rekening betaald heb.

 

Wordt dit gezien als een relatiegeschenk of representatiekosten?
Hoe zit dat dan als ik bijvoorbeeld een condoleancekaart zou sturen?

Moet ik dit boeken als kosten of als een prive-onttrekking?

 

Hebben jullie wel eens zoiets gedaan? Doen jullie dat dan zakelijk of juist op persoonlijke titel?

 

DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.

Featured Replies

Geplaatst:

Hans van den Bergh

  • Moderator

Niet te moeilijk doen over een klein, maar sympathiek gebaar, dunkt mij. Het is een klant, dus m.i. zakelijk te boeken, bijvoorbeeld als marketing uitgave o.i.d.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

Geplaatst:

Cosara

Op 11-9-2021 om 14:53, lindazzp zei:

Wordt dit gezien als een relatiegeschenk of representatiekosten?

Representatiekosten zijn kosten die je maakt om je bedrijf te representeren, maar waar geen tegenpresetatie tegenover staat. Vaak hebben dit soort kosten geen 100% zakelijk karakter, maar vallen ze ook - zowel voor de gever als voor de ontvanger - gedeeltelijk in de privésfeer. Representatiekosten noemen we daarom ook wel gemengde kosten.


De belastingdienst geeft aan dat representatiekosten in beperkte mate van de winst aftrekbaar zijn, waarbij deze kosten op twee manieren in de administratie zijn te verwerken:

  1. Er geldt een drempel van € 4.700. De eerste € 4.700 aan beperkt aftrekbare kosten zijn niet aftrekbaar. Alle beperkt aftrekbare kosten boven deze drempel zijn aftrekbaar.
  2. In plaats van deze drempel mogen ondernemers voor de inkomstenbelasting 80% van deze kosten aftrekken in hun aangifte en ondernemers voor de vennootschapsbelasting73,5%.

De keerzijde van de belastingmunt laat zien dat er aan marketingkosten dikwijls ook geen tegenprestatie tegenover staat. Deze marketingkosten zijn wel voor 100% als kosten aftrekbaar. Aangezien de wetgeving geen duidelijke omschrijving geeft van wat nu wel en wat niet tot representatiekosten gerekend mag of moet worden, kan hier enigszins creatief mee worden omgegaan. Persoonlijk kan ik mij wel vinden in de pragmatische 80/20 regeling. Zakelijk zal je hier niet echt armer van worden. Persoonlijk rijker wel … als je voor het goede doel en gevoel gaat.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Geplaatst:

TwaBla

 

Hoe boek je dat dan?

 

Heb je een categorie in je boekhouding waar je bonnen bewaart waarop die 80/20 van toepassing is? En betaal je die 20% dan terug vanuit prive naar zakelijk?

aangepast door TwaBla
dt

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Geplaatst:

Cosara

Op 11-9-2021 om 19:45, TwaBla zei:

Hoe boek je dat dan?

Betalen via de zakelijke rekening … Splitsen in 80% zakelijk en 20% privé (als privé opname) … inclusief btw.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Geplaatst:

prinsrachid

Voor de boekhouding vul je gewoon het volledige bedrag in. Dus het gaat voor 100% van je winst af (exclusief btw).

Voor de winstbelasting (IB of Vpb) moet je ook gewoon de volle 100% van de kosten invullen, maar moet je op het eind wel een correctie aangeven. Dus stel dat je iets koopt van 100 euro ex btw, dan mag je die kosten in de administratie voor 100 euro inboeken, maar voor de inkomstenbelasting en vennootschapsbelasting moet je dan 20 respectievelijk 26,50 euro bijtellen (je betaalt dan dus belasting over een bedrag dat hoger is dan je daadwerkelijk winst).

 

Voor de omzetbelasting moet je even kijken naar het totaalbedrag. Geef je voor minder dan 227 euro (exclusief btw) per ontvanger, dan mag je de btw gewoon terugvragen. Is het bedrag hoger dan 227 euro, dan mag je de btw alleen terugvragen als de ontvangende klant dezelfde aanschaf voor 30% of meer ook zelf had mogen terugvragen, als die de aanschaf zelf had gedaan (beetje lastig om te bepalen).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.