• 0

Klanten benadering [nieuw werkgebied Nederland]

(aangepast)

Hi iedereen,

 

Ik maak deel uit van een werving en selectie bureau dat over de laatste jaren vooral actief was in België. Wij hebben sinds kort ook een kantoor in Nederland  als Nederlanders, wonende in België al 12jr maar lopen tegen enkele problemen aan om klanten te vinden in ons nieuw werkgebied. Wij hebben een vermoeden dat onze huidige aanpak niet werkt door een verschil in werkwijze bij Belgische klanten.
Aan kandidaten hebben we geen tekort, maar een voet tussen de deur van potentiële bedrijven krijgen, daar lopen we enorm tegen aan.

 

Tot nog toe hebben we onze potentiële klanten benaderd via een mooie  duidelijke richtingsgestuurde mail waarin oa een voorstelling gedaan wordt van een relevant profiel in ons bestand in de hoop hen warm te krijgen voor een leuke samenwerking. Deze aanpak werkt goed in België om een open gesprek te beginnen over de profielen, maar wat Nederlandse bedrijven betreft krijgen wij meer afwijzingen dan positieve reacties, echter stookt dit niet met de huidige arbeidsmarkt.

Wij hebben het gevoel dat deze aanpak echt gebaseerd is op de huidige Belgische markt. Zit hierin zo een groot verschil?  heeft iemand hier een uitleg over voor ons?
Enige tips of opinies hoe we een betere aanpak kunnen formuleren?

Hoe pakken dit het beste aan?

 

Zo zonde, gezien wij ons werk met passie doen.

Groetjes Veronique



 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1
(aangepast)

Verplaats je in de bedrijven die je benaderd cq wil benaderen. Stel je voor jouw bedrijf heeft een vacature en die plaats je op een kanaal (doet er voor de vorm niet toe of dit een monsterboard/bedrijfswebsite/krant) is. Je geeft salaris indicatie: €2200 tot €3000 bruto per maand afhankelijk van werkervaring. 
 

Je krijgt 5 reacties:

1 van Kees: 10 jaar relevante ervaring, direct beschikbaar 

1 van Jeanine: starter, afgestudeerd in het benodigd vakgebied

1 van Sjaak: jobhobber, geen serieuze brief 

1 van Esra: werkt al 5 jaar bij een concurrent, toe aan een nieuwe uitdaging 

1 van een geanonimiseerd profiel, is dé perfecte match, als het niet goed is hebben we meer geschikte profielen, flexibel inzetbaar. Voor meer informatie neem contact op met bedrijf “Recruitment & Zo”

 

Hele simpele vraag: wie zou jij bellen om jouw vacature te vervullen? Laat ik de vraag zelf beantwoorden: zeker niet kandidaat 5. Door meerdere redenen (ongetwijfeld eenmalig veel geld óf langdurig een percentage op het loon als fee voor jullie, doordat ik de kandidaat niet vrij kan spreken zonder jullie tussenkomst, omdat ik weet dat de kandidaat zijn motivatiebrief niet zelf geschreven heeft maar jullie dit deden, omdat hij bij jullie waarschijnlijk sollicitatie training heeft gehad en daardoor gewenste antwoorden gaat geven, etc.) 

 

Kortom: volledig eens met Ron. Zorg dat kandidaten naar jullie komen als jullie nodig zijn, in plaats van bedrijven koud te benaderen of te reageren op vacatures. Doet er niet toe of het per mail, telefoon of post gaat en of het nou wel of niet legaal is. 
 

Dus advies is: bedenk wanneer mensen jou nodig hebben en speel daar op in. Breng vraag en aanbod bij elkaar in plaats van aanbod pushen op een vraag die jou niet gesteld is. Zorg bijvoorbeeld dat je bovenaan bij Google staat voor zoekopdrachten als:

- onvervulbare vacature 

- vacature voor specialistische functie 

- betrouwbare recruiter

- werving en selectie lukt niet intern 

- werving uitbesteden 

- werknemerstekort oplossen 

 

etc etc. Je hebt een marketingbureau dus die zijn vast creatief genoeg om met jullie mee te denken. 

aangepast door Pieter__VH
Link naar reactie
  • 0
Op 9-12-2021 om 08:59, Pieter__VH zei:

Verplaats je in de bedrijven die je benaderd cq wil benaderen. Stel je voor jouw bedrijf heeft een vacature en die plaats je op een kanaal (doet er voor de vorm niet toe of dit een monsterboard/bedrijfswebsite/krant) is. Je geeft salaris indicatie: €2200 tot €3000 bruto per maand afhankelijk van werkervaring. 
 

Je krijgt 5 reacties:

1 van Kees: 10 jaar relevante ervaring, direct beschikbaar 

1 van Jeanine: starter, afgestudeerd in het benodigd vakgebied

1 van Sjaak: jobhobber, geen serieuze brief 

1 van Esra: werkt al 5 jaar bij een concurrent, toe aan een nieuwe uitdaging 

1 van een geanonimiseerd profiel, is dé perfecte match, als het niet goed is hebben we meer geschikte profielen, flexibel inzetbaar. Voor meer informatie neem contact op met bedrijf “Recruitment & Zo”

 

Hele simpele vraag: wie zou jij bellen om jouw vacature te vervullen? Laat ik de vraag zelf beantwoorden: zeker niet kandidaat 5. Door meerdere redenen (ongetwijfeld eenmalig veel geld óf langdurig een percentage op het loon als fee voor jullie, doordat ik de kandidaat niet vrij kan spreken zonder jullie tussenkomst, omdat ik weet dat de kandidaat zijn motivatiebrief niet zelf geschreven heeft maar jullie dit deden, omdat hij bij jullie waarschijnlijk sollicitatie training heeft gehad en daardoor gewenste antwoorden gaat geven, etc.) 

 

Kortom: volledig eens met Ron. Zorg dat kandidaten naar jullie komen als jullie nodig zijn, in plaats van bedrijven koud te benaderen of te reageren op vacatures. Doet er niet toe of het per mail, telefoon of post gaat en of het nou wel of niet legaal is. 
 

Dus advies is: bedenk wanneer mensen jou nodig hebben en speel daar op in. Breng vraag en aanbod bij elkaar in plaats van aanbod pushen op een vraag die jou niet gesteld is. Zorg bijvoorbeeld dat je bovenaan bij Google staat voor zoekopdrachten als:

- onvervulbare vacature 

- vacature voor specialistische functie 

- betrouwbare recruiter

- werving en selectie lukt niet intern 

- werving uitbesteden 

- werknemerstekort oplossen 

 

etc etc. Je hebt een marketingbureau dus die zijn vast creatief genoeg om met jullie mee te denken. 

Hi hi Dank je wel voor imput! Jou bericht geeft eigenlijk weer dat wij op de zeer goede weg zitten :) Wij zitten niet zonder opdrachtgevers, wij willen 1 uitbreiden en 2 de kandidaten waar wij van overtuigd zijn plaatsen in de juiste positie. Inderdaad vraag en aanbod. De vraag is enorm, het aanbod bieden wij. 

 

Om in te gaan op je stukje waarom geen nr 5  zoals jij het omschrijft helemaal mee eens, wij werken echter niet op die manier.

 

Niet in België niet in Nederland. Dit proberen wij ook zeker naar de klanten mee te geven in onze eerste F2F meeting. Ik heb als HR partner zeker geleerd wat NIET moet ;) of wat NIET fijn is. En inderdaad wat je zegt en voor ons zeker heel belangrijk is eigenheid ' sollicitatie training is nooit verkeerd' de manier waarop en wat je meegeeft is wat het verkeerd maakt ;) een eigen motivatie is nr 1, wij staan voor de perfecte match daar staan wij ook 100% achter, onze systemen zijn hierop gebaseerd. Ik begrijp je Nogo's dus perfect :) 

 

Wij zijn al veel verder dan 2 dagen geleden dus, de imput is super tof. 

Ik begrijp jullie negativiteit omtrent de sector en dat is jammer. Gezien het een super toffe sector kan zijn indien je het juist aanpakt.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Op 9-12-2021 om 08:59, Pieter__VH zei:

Door meerdere redenen:

  • ongetwijfeld eenmalig veel geld
  • óf langdurig een percentage op het loon als fee voor jullie,
  • doordat ik de kandidaat niet vrij kan spreken zonder jullie tussenkomst,
  • omdat ik weet dat de kandidaat zijn motivatiebrief niet zelf geschreven heeft maar jullie dit deden,
  • omdat hij bij jullie waarschijnlijk sollicitatietraining heeft gehad en daardoor gewenste antwoorden gaat geven, etc.

 

Ik miste even welke van deze redenen niet van toepassing zijn...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Op 9-12-2021 om 12:01, marjolein.karbet zei:

Om in te gaan op je stukje waarom geen nr 5  zoals jij het omschrijft helemaal mee eens, wij werken echter niet op die manier.

Misschien kun je dan uitleggen hoe jullie wel werken, want je schreef eerder:

Op 7-12-2021 om 11:12, Veronique Stas zei:

Deze mail adressen staan op bedrijf websites, bij de genoemde vacatures, waarop wij dan reageren met de voorstelling.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Op 9-12-2021 om 19:08, Ron van der Kolk zei:

Misschien kun je dan uitleggen hoe jullie wel werken, want je schreef eerder:

 

Hi Ron,

Wat jij aanhaalt is inderdaad de manier van evt. opdrachtgevers benaderen ( dit staat los van onze werking op kantoor MET de opdrachtgevers)

Wij hekelen de manier zoals vele kantoren het aanpakken, zeker in de huidige markt is dit onnodig... zoals werd aangegeven, het push of  random voorstellen> Maar ook het voorkauwen als ik het zo mag noemen is voor ons niet aan de orde. 

 

In Belgie is mijn ervaring na ruim 10jr het ook niet nodig om het op de manier zoals eerder benoemt aan te pakken.

Mijn ervaring is correcte, directe en vooral zorgen voor een fijn contact met de opdrachtgever, first time right is waar wij voor gaan> Daarvoor hebben wij dan ook de nodige middelen in samenwerking met de opdrachtgever om er voor te zorgen dat er bijna geen mismatching is.

Niet op werk vlak als wel persoonlijk vlak.

 

Goede voorgesprekken zijn niet per definitie ( sollicitatie training in negatieve zin) bij ons is het in de vorm van ' goede uitleg van onze kant wat de opdrachtgever zoekt en vraagt en zien of de kandidaat past in het gevraagde plaatje. Als wij zien met onze ervaring dat de vraag lastig is,  dan gaan wij met de opdrachtgever om de tafel en luisteren wat er mogelijk is. Iets willen en iets krijgen zijn 2 dingen. Onze taak is niet enkel het plaatsen onze taak is een bedrijf helpen gezond te houden in momenten van nood aan personeel. Ik kan 100% achter een kandidaat staan, terwijl de opdrachtgever in eerste instantie zegt 'nee' indien ik er toch echt achter sta, is mijn taak uit te leggen waarom ik er achter sta. Dit is ook mijn taak. Dit is ook weer niet per definitie 'pushen' maar mijn werk goed verstaan. 

 

Het is je er tegenaan kijkt wat het positief of negatief maakt, ik weet van onze kant dat wij gelukkig bij onze opdrachtgevers in België bekend staan als tof en kwalitatief team. Geld verdienen willen we allemaal, maar zonder passie is dat geluk snel op! 

 

Dat maakt het verschil, dat wij alle werken met passie zowel naar de opdrachtgevers als wel naar de kandidaten. luisteren is het belangrijkste... de rest komt dan vanzelf! 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat ons vooral is opgevallen in de antwoorden is de negatieve lading rond om selectie kantoren. Wat ik zelf heel spijtig vind. 

Ik denk als bedrijf dat dit veel werk uit handen neemt, indien het inderdaad wel op de correcte manier wordt gedaan. 

 

Gelukkig hebben wij door de opmerkingen hier wel het nodige kunnen doen om de missingen aan te pakken. 

Wij staan bij onze opdrachtgevers sterk en krijgen dan ook altijd zeer positieve feedback, dit maakt wel dat de groei lastiger is dan wij zelf hadden verwacht. 

 

Groei als in een goede kandidaat naar de juiste plek brengen. 

Er werd gezegd,  niet zoeken voor je wat hebt ... wij zoeken niet op wat wij niet hebben, echter houd je altijd mooi kandidaten over waar je naar de kandidaat toe als voor je zelf graag je succes op wilt halen.  

 

Ons principe naar de opdrachtgever als wel de kandidaat is je bent gemiddeld meer dan 8 uur per weg van je thuis, dit maakt dat je die 8ur goed en met plezier moet kunnen vullen. Dat is stap 1 als een kandidaat zich niet goed voelt in een bepaalde positie of een klant zoekt naar een bepaalde persoonlijkheid wetende dat dit het beste match ga je daarmee aan de slag :) 

Dank jullie voor alle waardevolle info die wij verkregen hebben de afgelopen dagen super tof! 

 

Link naar reactie
  • 0
Op 7-12-2021 om 20:52, marjolein.karbet zei:

Zeker omdat wij juist het tegenovergestelde zijn van wat hier als feedback kwam, betreffende het pushen ' opdringerig enz' juist niet!

Als ik eerlijk ben, komen je reacties in dit draadje bij mij juist wel opdringerig over, omdat je maar blijft benadrukken hoe goed jullie zijn en hoe belangrijk een goede kandidaat is. Terwijl het draadje daar niet over ging. Je hebt duidelijk passie, maar voor mij als lezer is dat wel vermoeiend. Als je bij mij als vacaturehouder een voet tussen de deur zou willen krijgen, want daar begon dit draadje over, zou ik de suggestie doen om minder te zenden (en minder superlatieven en uitroeptekens te gebruiken). 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Op 15-12-2021 om 13:39, Ron van der Kolk zei:

Als ik eerlijk ben, komen je reacties in dit draadje bij mij juist wel opdringerig over, omdat je maar blijft benadrukken hoe goed jullie zijn en hoe belangrijk een goede kandidaat is. Terwijl het draadje daar niet over ging. Je hebt duidelijk passie, maar voor mij als lezer is dat wel vermoeiend. Als je bij mij als vacaturehouder een voet tussen de deur zou willen krijgen, want daar begon dit draadje over, zou ik de suggestie doen om minder te zenden (en minder superlatieven en uitroeptekens te gebruiken). 

Hi Ron, 

 

Dat is jammer dat je het zo bekijkt :) Maar kan het vanuit jou oogpunt zeker begrijpen. Uiteraard is een gesprek met een opdrachtgever een totaal ander soort gesprek dan hier, hier stel ik een vraag en geef ik mee wie ik ben en waar ik voor sta.

 

Dit staat los van een gesprek, als ik hier niet mijzelf kan zijn dan heeft antwoorden geen zin denk ik?

Ik zoek hier geen project, ik zoek hier antwoorden op mijn vraag ( welke dit ook zouden zijn ) 

 

Eerder benoemde ik al dat wij niet zo zeer zonder zitten en ons (probleem ) ook niet zit bij het binnen halen van de opdrachtgever (dit is wat je hier nu wel benoemt)  hierin mogen zeker niet klagen.

Ik weet mij als bedrijf als wel als persoon goed neer te zetten. Waar onze vraag lag was, wat is de juiste aanpak voor het aanspreken van nieuwe projecten (opdrachtgevers) 

 

Gezien het voor de Nederlandse markt toch anders ligt dan de Belgische en dat ik trots ben op wat ik doe en mij zelf ken en weet wat ik neerzet aan kwaliteit is in mijn ogen niet opdringerig dat is gewoon je werk goed doen en er trots op zijn :)  

 

Uiteindelijk is het resultaat wat telt in onze sector. Ik kan zoveel spreken als ik wil, als ik geen resultaat lever sta ik nergens. 

Maar waardeer je input zeker en vast! 

Wat ik zoek en nog altijd meer over wil horen dat is zeker fijn, hoe jij als opdrachtgever het wel graag ziet :) ik hoor eigenlijk enkel het negatieve, wat er niet moet zijn. 

 

Ik neem alle antwoorden mee en indien nodig nemen we dit mee zoals:

Advies van de website 

Advies van de Tenders 

Advies van de manier van benadering, indien er wordt gekozen voor persoonlijke benadering. 

Maar denk ook vooral de negatieve lading, dit is voor mij denk ik nog het meeste wat ik meeneem in mijn verdere stappen. 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Op 15-12-2021 om 14:24, marjolein.karbet zei:

wat is de juiste aanpak voor het aanspreken van nieuwe projecten (opdrachtgevers) 

 

Dat is slechts één strategische verzamelvraag op het gebied van jullie marketingcommunicatie, enerzijds stel je jezelf vragen als bijvoorbeeld: Welke soort projecten zouden tot jouw communicatiedoelgroep(en) behoren? Wat is/zijn de boodschap(pen) die je aan die beslissers in die projecten wilt overbrengen? Welke reactie(s) wil ik oproepen? Welke manier(en) van communiceren ho(o)r(t)(en) daarbij? Wat hebben wij de beslissers te bieden? enz... Er zijn meerdere aanpakken die in verschillende situaties het best passen. Probeer dat eens te onderzoeken en in een plannetje onder te brengen...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
Op 15-12-2021 om 13:31, marjolein.karbet zei:

Wat ons vooral is opgevallen in de antwoorden is de negatieve lading rond om selectie kantoren. Wat ik zelf heel spijtig vind. 

 

Volgens mij is er vooral een negatieve lading rond dienstverleners die op social media niet zozeer meepraten maar vooral hun eigen boodschap uitdragen omdat ze zo driftig hun funnel aan het vullen zijn dat ze geen zicht hebben op andere zaken. Maar het kan best zijn dat selectiekantoren ook op zich ergernis opwekken.

 

Is er verschil tussen selectie- en wervingskantoren?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Op 15-12-2021 om 14:36, Hans van den Bergh zei:

 

Dat is slechts één strategische verzamelvraag op het gebied van jullie marketingcommunicatie, enerzijds stel je jezelf vragen als bijvoorbeeld: Welke soort projecten zouden tot jouw communicatiedoelgroep(en) behoren? Wat is/zijn de boodschap(pen) die je aan die beslissers in die projecten wilt overbrengen? Welke reactie(s) wil ik oproepen? Welke manier(en) van communiceren ho(o)r(t)(en) daarbij? Wat hebben wij de beslissers te bieden? enz... Er zijn meerdere aanpakken die in verschillende situaties het best passen. Probeer dat eens te onderzoeken en in een plannetje onder te brengen...

Super tof antwoord dat is inderdaad waar we ook mee bezig zijn. Maakt het wellicht ook makkelijker de vraag te beantwoorden.  Dank je.

Link naar reactie
  • 0
Op 15-12-2021 om 14:52, TwaBla zei:

 

Volgens mij is er vooral een negatieve lading rond dienstverleners die op social media niet zozeer meepraten maar vooral hun eigen boodschap uitdragen omdat ze zo driftig hun funnel aan het vullen zijn dat ze geen zicht hebben op andere zaken. Maar het kan best zijn dat selectiekantoren ook op zich ergernis opwekken.

 

Is er verschil tussen selectie- en wervingskantoren?

Leuke vraag,

 

Het verschil in kantoren ligt vooral in het proces na de werving. Recruitement is het totaal plaatje zonder dat staat geen een optie ergens, headhunten is eigenlijk de eninige vorm van 'vinden' dat op een net iets andere manier wordt aangepakt. Eindstand komt het op het zelfde neer, je moet van mensen houden en van contact en vooral tegen een stootje kunnen :p 

 

Dit maakt een detacherings kantoor of uitzendkantoor- en of in ons geval werving en selectie  het voorwerk doen in de zoektocht naar nieuw 'vast' persooneel. Bij werving en selectie staan de mensen niet op onze payroll.

 

Is er een verschil tussen selectie- en werving nee De selectie is waar het verhaal begint de werving is waar het eindigd. 

Link naar reactie
  • 0
Op 8-12-2021 om 16:38, marjolein.karbet zei:

Gezien het antwoord wat niet mag ;) heb je wellicht ook een antwoord op hoe wij het wel het beste kunnen aanpakken?

Want dat zoek ik eigenlijk.

Probeer mailadressen te fixen. De double opt-in. Dan heb je de door jou gewenste expliciete toestemming. 

www.maximaalsales.nl - Haalt het beste uit je verkoop. Graag bepalen wij samen jouw ideale verkooptraject.

Eigenaar van Harderwijk Nieuws, Nunspeet Nieuws en Apeldoorn Nieuws. Lokale nieuwssites met prima exposure voor ondernemers

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 107 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.