wij hebben een paar leren banken gekocht op 29 juni 2021, verwachte leverweek week 42, wegens grote drukte uitgesteld naar week 50, in week 49 beroepen op overmacht (Corona, toeleveringsproblemen), uitstel naar week 5, week 4 weer uitstel wegens overmacht (Corona) naar week 12, vandaag bericht uitstel naar week 16.
Wij hebben geprobeerd op 8 februari de koop te ontbinden met terugbetaling van de aanbetaling (wij dachten gewoon gebruik te kunnen maken van het consumentenrecht), met het verzoek om een reactie binnen 2 weken. Het bedrijf reageert hier niet op. Wel werd er dus vandaag, 6 maart weer een mail gestuurd over vertraging van de levering. Het probleem is, dat het bedrijf om ons korting te kunnen geven de overeenkomst op zakelijk heeft gezet (B2B) Geen idee wat dat betekende tot voor kort.... (Wij hebben een B & B met 2 kamers). Toen wij vroegen of er wat van de prijs af kon, werd door het bedrijf onmiddellijk gevraagd of wij misschien een bedrijf hebben, omdat ze dan wel iets leuks konden regelen. We hebben een flink bedrag aanbetaald (meer dan 1500 euro).
Misschien naïef van ons, maar we zijn pas in 2019 gestart en gaan uit van goed vertrouwen. Wij hebben de indruk dat het bedrijf helemaal niet gaat leveren en we de aanbetaling kwijt zijn, omdat ze er waarschijnlijk van uitgaan dat we geen advocaat in de arm zullen nemen. Het enige wat gezegd is, is dat we 50% moeten betalen als we van de koop afzien. dat is meerdere keren herhaald. Op het internet kan ik niets vinden over rechten en plichten bij een zakelijke aankoop. Juridisch sta je blijkbaar als bedrijf veel zwakker dan als consument. Als consument mag je de aankoop ontbinden omdat het bedrijf in gebreke blijft en je de kans hebt gegeven alsnog te leveren. Corona vormt hierop geen uitzondering. Is er een mogelijkheid om zo'n zakelijke aankoop te ontbinden?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Carola H
Carola H
Goedenavond,
wij hebben een paar leren banken gekocht op 29 juni 2021, verwachte leverweek week 42, wegens grote drukte uitgesteld naar week 50, in week 49 beroepen op overmacht (Corona, toeleveringsproblemen), uitstel naar week 5, week 4 weer uitstel wegens overmacht (Corona) naar week 12, vandaag bericht uitstel naar week 16.
Wij hebben geprobeerd op 8 februari de koop te ontbinden met terugbetaling van de aanbetaling (wij dachten gewoon gebruik te kunnen maken van het consumentenrecht), met het verzoek om een reactie binnen 2 weken. Het bedrijf reageert hier niet op. Wel werd er dus vandaag, 6 maart weer een mail gestuurd over vertraging van de levering. Het probleem is, dat het bedrijf om ons korting te kunnen geven de overeenkomst op zakelijk heeft gezet (B2B) Geen idee wat dat betekende tot voor kort.... (Wij hebben een B & B met 2 kamers). Toen wij vroegen of er wat van de prijs af kon, werd door het bedrijf onmiddellijk gevraagd of wij misschien een bedrijf hebben, omdat ze dan wel iets leuks konden regelen. We hebben een flink bedrag aanbetaald (meer dan 1500 euro).
Misschien naïef van ons, maar we zijn pas in 2019 gestart en gaan uit van goed vertrouwen. Wij hebben de indruk dat het bedrijf helemaal niet gaat leveren en we de aanbetaling kwijt zijn, omdat ze er waarschijnlijk van uitgaan dat we geen advocaat in de arm zullen nemen. Het enige wat gezegd is, is dat we 50% moeten betalen als we van de koop afzien. dat is meerdere keren herhaald. Op het internet kan ik niets vinden over rechten en plichten bij een zakelijke aankoop. Juridisch sta je blijkbaar als bedrijf veel zwakker dan als consument. Als consument mag je de aankoop ontbinden omdat het bedrijf in gebreke blijft en je de kans hebt gegeven alsnog te leveren. Corona vormt hierop geen uitzondering. Is er een mogelijkheid om zo'n zakelijke aankoop te ontbinden?
aangepast door Carola HLink naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/72968-b2b-aankoop-ontbinden/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
18 antwoorden op deze vraag