• 0

Inkomsten uit anonieme Crypto Bron

Hoi allemaal,

 

Sinds een korte tijd werk ik als Community manager voor een crypto gerelateerd project en krijg hiervoor een vergoeding betaald ( per gewerkt uur). Ik wil die inkomsten graag opgeven aan de belastingdienst, alleen het project waar ik de werkzaamheden voor uitvoer wordt is een gedecentraliseerd, anoniem project. Heel letterlijk gezegd, ik word uitbetaald in crypto munten, maar de naam van degene die uitbetaald is niet bekend bij me.

 

Weet iemand of er een manier is om dit legaal op te geven?  Of is dat geen enkele optie met een anonieme opdrachtgever? 

 

Hartelijk dank voor de reacties en hulp.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Op 13-3-2022 om 22:26, JensMarksen1 zei:

het is begonnen als iets dat ik vrijwillig deed omdat ik het leuk vond, maar het project gaat erg goed en daarom heeft de oprichter besloten mij een vergoeding te geven voor de uren die ik maak. 

Ik doe vrijwilligerswerk en krijg daarvoor betaald - moet ik dan belasting betalen?

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/werk-en-inkomen/content/ik-doe-vrijwilligerswerk-en-krijg-daarvoor-betaald
 

 De hele discussie over winst uit onderneming of loondienst krijgt, naar mijn mening, een beetje teveel aandacht omdat wij niet weten hoeveel er wordt uitbetaald en hoe regelmatig de uitbetaling is.


Ook leeft hier het idee dat uitbetaling in crypto’s altijd te maken heeft illegaliteit en met astronomisch hoge bedragen. Betalen met crypto’s is buitengewoon snel en goedkoop … iets waar banken bij lange na niet in de buurt (willen) komen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 15-3-2022 om 15:14, Branko Collin zei:

Ik dacht dat alle crypto op de blockchain zat? Anoniem is het dus sowieso niet.

 

Het is pseudonym. Je kunt kijken waar een bitcoin vandaan is gekomen (vanaf het moment dat deze gemined is), en waar die vervolgens naar toe gaat. Als dat een bekende wallet is dan weet je bijvoorbeeld dat iemand een donatie aan een website gedaan heeft (die hebben hun wallet online staan, dus niet anoniem). 

 

Je komt op het punt dat je bitcoin wilt omzetten in euro's: In dat geval moet je bij een exchange terecht, en die zijn (in Nederland) verplicht te verifieren met wie ze zaken doen. 

 

Als je spullen of diensten met je bitcoin koopt gaan ze niet langs een exchange is het in principe niet te achterhalen wat je ermee gedaan hebt, en het is ook niet vast te stellen vanaf en tot welk moment bitcoin in je bezit waren (je kan meerdere wallets hebben en coin naar jezelf overmaken). 

 

Op 29-3-2022 om 08:58, Cosara zei:

Het zal misschien een dom antwoord van mij zijn, maar je kunt toch gewoon vragen wie of wat de opdrachtgever en/of betaler is?

 

Ik neem aan dat diegene dat niet wil zeggen, anders had ie het wel gedaan ;)

 

 

Overigens is het niet heel belangrijk dat het hier om cryptovaluta gaat: Als iemand je zou betalen door 100 euro in een envelop te steken en die zonder afzenderadres naar je brievenbus stuurt is de situatie identiek. 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een bedrijf (bv) en ik doe dus marketing activiteiten. Zijn werkzaamheden van 5000 tot 150000 euro. Ligt aan de hoeveelheid marketing een project afneemt.

 

Het project is bijna nooit geregistreerd in beginsel als onderneming en een particulier betaald mij normaal gesproken in crypto valuta.

 

Ik geef deze omzet op als omzet voor mijn bedrijf. 

 

Mag ik zulke bedragen factureren aan particulieren?

Mag ik een factuur opnemen in mijn boekhouding aan een particulier ergens op de wereld met bijv alleen zijn email adres?

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Tineke1980 zei:

Mag ik een factuur opnemen in mijn boekhouding aan een particulier ergens op de wereld met bijv alleen zijn email adres?

 

Welke BTW ga je op die factuur zetten?

 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Op 30-3-2022 om 17:44, R.I.P. - Benm zei:
Op 29-3-2022 om 08:58, Cosara zei:

Het zal misschien een dom antwoord van mij zijn, maar je kunt toch gewoon vragen wie of wat de opdrachtgever en/of betaler is?

 

Ik neem aan dat diegene dat niet wil zeggen, anders had ie het wel gedaan ;)


Laat daar TS het antwoord op geven.

aannames leiden gemakkelijk tot verkeerde discussies.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Jens vs Tineke
Leuk als twee discussies binnen één topic door elkaar lopen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Tineke1980 zei:

 

Nederlandse BTW

 

Dienst geleverd aan persoon buiten EU

 

Zo werkt dat niet helemaal. Nederlandse BTW geldt binnen Nederland. Buiten EU geldt de BTW van het land waar de klant zich bevindt.

 

Maar als je niet weet wie het is, hoe weet je dan dat het gaat om:

- iemand die niet in de EU woont

- iemand die niet handelt zakelijke hoedanigheid

 

Ken je het principe KYC?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 2

We blijven een beetje in cirkeltjes praten. Het antwoord op welke BTW van toepassing is, is al lang en breed gegeven. Ook dat je daarom moet weten wie je klant is heb ik al uitgelegd.

 

Hoewel je op de onderstreepte woordjes kan klikken, zal ik voor het gemak nog even mijn eerste antwoord citeren:

 

  

Op 15-3-2022 om 17:09, Wouter Hol zei:

Diverse wetgevingen vereisen jou om de identiteit van de klant vast te stellen. Onder andere:

- De Belastingdienst (oa. vanwege de factuurvereisten en de omzetbelasting)

- De financiele autoriteiten. Onder andere de zware KYC (Know Your Customer) wetgevingen zouden prima van toepassing kunnen zijn als het om crypto gaat.

 


Daar overheen lezen en vervolgens nog een keer de vraag stellen maakt niet dat het opeens anders is.

 

Dat het tegenwoordig heel makkelijk is om dergelijk grote opdrachten van een anoniem iemand via het internet binnen te halen maakt dat ook niet anders. 

 

Al helemaal als het blijkbaar gaat om bedragen van anderhalve ton (!) dan kan je simpelweg niet accepteren dat je klant anoniem is. Je gaat daar geheid mee in de problemen komen.

Link naar reactie
  • 1
16 minuten geleden, Wouter Hol zei:

Al helemaal als het blijkbaar gaat om bedragen van anderhalve ton (!) dan kan je simpelweg niet accepteren dat je klant anoniem is. Je gaat daar geheid mee in de problemen komen.

 

Dan loont het zich ook om zo'n vraag niet op een forum te laten behandelen, maar gewoon een professional in te huren om deze zaak goed te regelen. 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Bij dat soort bedragen wordt het inderdaad een heel ander verhaal. Als het om honderden tot duizenden euro's per jaar gaat kun je dat feitelijk gewoon als cash behandelen en ermee betalen. Als je het wilt omzetten in bekend vermogen bij de belastingdienst dat moet je er mee moeite voor doen. Eigenlijk precies hetzelfde als met contant geld dat je krijgt van een onbekende. 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ongeveer een zelfde vraag. Ik lever ook aan een crypto project mijn dienst en dat verkoop ik als een pakket waarbij ik moderator ben binnen hun community, deals onderhandel met potentiele influencers en social media optimaliseer. 

 

Ze hebben mij in crypto betaald voor het hele project van 5 ethereum (waarde 15000 euro), deze is betaald door de eigenaar van het project. Ik heb zijn basisgegeven, maar het betreft geen onderneming, dus het is betaald vanaf een privepersoon.
 

Ik heb een eigen onderneming en wil deze 5 ethereum gewoon in mijn boekhouding opnemen en heb dit dat ook aangegeven bij mijn omzet en daarover 21% over afgedragen. (5 ETH inclusief belasting). 

Volgens de tool van de belastingdienst staat mijn exacte werkzaamehden er niet bij, maar zie ik wel relamediensten en adviseurs ertussen staan, maar ik weet niet of mijn werkzaamheden daar onder zouden vallen. 

Heb ik het juist gedaan door een factuur in mijn administratie op te nemen en daar 21 belasting over betalen. Er is geen factuur naar de prive persoon gegaan, hij heeft daar niet om gevragen. 

 

Ik neem aan dat hij zelf verantwoordelijk is voor de verantwoording in zijn eigen land. 

Link naar reactie
  • 0
Op 3-4-2022 om 20:07, Lesley80 zei:

Ik neem aan dat hij zelf verantwoordelijk is voor de verantwoording in zijn eigen land. 

 

Aannames doen als het om belastingen gaat kan vervelend uitpakken. Zeker in dit geval, omdat je er naast zit.

 

Op 3-4-2022 om 20:07, Lesley80 zei:

Volgens de tool van de belastingdienst staat mijn exacte werkzaamehden er niet bij, maar zie ik wel relamediensten en adviseurs ertussen staan, maar ik weet niet of mijn werkzaamheden daar onder zouden vallen. 

 

Naast reclamediensten en adviseurs doe je als moderator ook aan gegevensverwerking en informatieverschaffing. 

 

image.thumb.png.a29a7f92c31dface2a9d5da791e4e638.png

Link naar reactie
  • 0

Mijn afnemer zit in Chili en contact leggen met de belastingdienst in Chili is niet echt makkelijk. Tevens is het erg tijdrovend. 

Wie en hoe gaat deze controle plaatsvinden?
Is er geen andere mogelijkheid om dit toch gewoon onder de NL BTW te laten vallen? Iets anders op de factuur te vermelden?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 127 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.